kjetillunde Svart 18.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2017 Nåleventilen ☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 21.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2017 (redigert) Sylinder 1 øverste Sylinder 2 midterste Sylinder 3 Nederste Hva syns dere om kompresjonen her? Redigert 21.April.2017 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 22.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2017 dieselfan skrev On Monday, April 17, 2017 at 22.43: Blir den øverste fortsatt våt ? Ja det blir den. Nå har jeg endelig fått synkroniserings verktøyet og skal lære meg å bruke det. Hva syns du om kompresjonen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 (redigert) kjetillunde skrev On 17.4.2017 at 20.30: Motoren dør av seg selv etter tre minutter på tomgang. Jeg har tømt bensintanket og renset den. Byttet tennplugger, drivstoffslange og pumpe. Sjekket at bensinpumpa virker. Renset forgasseren med trykkluft og bremserens. Sjekket kompresjon i alle 3 sylinderne. Muligens litt lite kompresjon i den øverste? Nå gjenstår å synkronisere forgasserene med dette Synkroniseringsverktøyet Om motoren går i 3 minutter på tomgang, så er det nok ikke stopp pga kompresjonen. Komp ser fin ut på filmen. Husk å ha gass spjeldet åpent, så motoren får fri tilgang på luft å komprimere. Men hvordan ser pluggene ut etter 3 minutter på tomgang? Viser pluggene tegn til for mye eller for lite bensin? Vann på en av pluggene? Defekt topp-pakning? Ta bilder av pluggene etter tre minutter på tomgang. Våt plugg kan også være pga mangel på gnist pga coil som blir varm og svikter. Bytt coiler innbyrdes og se om feilen følger med coilen. Redigert 22.April.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 du har ett tennings problem ikke forgasser.ta med coil til ett verksted og få den ohmet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.April.2017 Del på Facebook Svart 22.April.2017 kjetillunde skrev for 10 timer siden: Blir den øverste fortsatt våt ? Ja det blir den. Nå har jeg endelig fått synkroniserings verktøyet og skal lære meg å bruke det. Hva syns du om kompresjonen? Videoene åpner ikke i Opera 43.0 på min maskin. men slik du har forklart det tidligere tviler jeg på at avviket i kompresjon er nok til å spille noen stor rolle. Synkronisering: Viktig at alle sylindre går likt men det påvirker ikke så mye at spiller inn på hovedsymptom Skjønner godt at du har lyst til å lære deg kunsten å synkronisere... høy stæsj-faktor, få som kan det men egentlig ikke så vrient :-) Mener fortsatt at du vil ha størst utbytte av å måle flotørhøyde dynamisk.... sammen med visuell sjekk inn i forgasserne på 1500-2000 omdr Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 23.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2017 Karl Norge skrev for 22 timer siden: Ta bilder av pluggene etter tre minutter på tomgang. Våt plugg kan også være pga mangel på gnist pga coil som blir varm og svikter. Bytt coiler innbyrdes og se om feilen følger med coilen. Sånn ser tennpluggen ut idag etter å ha gått på tomgang 5 minutter. Det virker som det er mye sot? Jeg synkroniserte forgasserne med det nye verktøyet, men det hjalp ikke så mye. Jeg har aldri trodd det har hatt noen betydning men kan jo nevne at motoren rister unormalt mye på tomgang og går ujevnt. Skal få lagt ut en video av det. Den går jevnere med mer gass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alphaman Svart 23.April.2017 Del på Facebook Svart 23.April.2017 Den rister sikkert fordi den går bare på 2 sylindre . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2017 Video av synkronisering Her er video av synkroniseringen. Når jeg slakker av på gassen dør den. Den går bedre når jeg gasser på litt... Hva tyder det på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2017 (redigert) dieselfan skrev On Saturday, April 22, 2017 at 22.49: Videoene åpner ikke i Opera 43.0 på min maskin. men slik du har forklart det tidligere tviler jeg på at avviket i kompresjon er nok til å spille noen stor rolle. Synkronisering: Viktig at alle sylindre går likt men det påvirker ikke så mye at spiller inn på hovedsymptom Skjønner godt at du har lyst til å lære deg kunsten å synkronisere... høy stæsj-faktor, få som kan det men egentlig ikke så vrient :-) Mener fortsatt at du vil ha størst utbytte av å måle flotørhøyde dynamisk.... sammen med visuell sjekk inn i forgasserne på 1500-2000 omdr Håper du får til å se på videoen, det kan kanskje avsløre en del ting? Video av synkronisering Ja kjekt med litt stæsj... :) Nå har jeg fått tak i slangenippel med riktig dimensjon på tappeskrue til forgasser. Må bare skaffe gjennomsiktig slange som passer... Hvordan utfører jeg visuell sjekk inn i forgasser? Redigert 24.April.2017 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 TS: får fortsatt ikke sett på videoene dine, kun sort skjerm med tidsindikator og lydstatus, men jeg kan høre lyden... Visuell sjekk inn i forgasser: hensikt: å se om det suges like mye bensin opp fra hvert flotørkammer. Dersom nivået er høyt, kommer det mye, er nivået lavt så kommer det lite. Om nåleventilen henger seg opp i lukket stilling så kommer det mindre og mindre... For å kunne se inn i forgasser så må du ta av luftrør fra flammedemperboksen til forgasser slik at du fysisk kan se i forgasser bakfra. Da vil du også kunne se om det kommer ekstra bensin fra chokesystem eller tilskuddspumpe (dæsjer) Når du får koblet til nippel og slange til dreneringsskuehullet så vil du se det dynamiske bensin-nivået i forgasserne dine. Det forteller mye... (Det er ingen enkel jobb å være flotør/nåleventil... de skal tilsammen sørge for at bensin-nivået er konstant i flotørkammeret uansett om du hopper fra bølge til bølge eller om du dorger på tomgang...) Hvor fikk du kjøpt nippler og hvilke gjenger var det? (kjekt å vite for andre som har samme motor) Rørleggere har gjerne fiberpakninger i små dimensjoner om du trenger) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lyst på båt Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Jeg går ut fra at det første du prøvde var å bytte tennplugger...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Les innlegg #3 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Slik jeg ser det. Sylinder 1 --> 125 PSI Sylinder 2 --> 113 PSI Sylinder 3 --> 140 PSI Dette lover ikke bra. Selv min "gamle" motor har 7.5 bar, dvs 110 PSI på alle sylindre (totaktere har endel lavere komp. enn firetaktere, så sammenligningen var kun for likhetens skyld). Jeg vil garantert tro at noe er galt. Er det et avvik på mer enn 10 PSI så kan det tyde på noe galt. Her er det opptil 27 PSI på sylinderne.. Rett meg om jeg tar på feil på noe. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.April.2017 Del på Facebook Svart 24.April.2017 Chrisitan.T - tror det er god observasjon du gjør men tror fortsatt ikke ujamn kompresjon gir symptomene som TS sin motor har: starter og går ok for så å dø ut etter 3min og da har syl1 våt plugg... kompresjonen er heller ikke lavest på syl1. Hva tenker du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2017 (redigert) dieselfan skrev for 9 timer siden: Hvor fikk du kjøpt nippler og hvilke gjenger var det? (kjekt å vite for andre som har samme motor) Rørleggere har gjerne fiberpakninger i små dimensjoner om du trenger) Nå har jeg lastet opp videoen på youtube så du kan se den: Video av synkronisering Hvor er luftrør fra flammedemperboksen til forgasser? Slange nippel fikk jeg sammen med synkroniserings verktøyet jeg bestilte på ebay. ☺ Den hadde tilfeldigvis samme dimensjon som dreneringsskruen (4.8mm). Redigert 24.April.2017 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.April.2017 Del på Facebook Svart 25.April.2017 Takk for video. Du må demontere slik at du kan se inn i forgasserne bakfra mens motoren går på ca 1500/2000 omdr. Da vil du se bensinen komme opp av stigerøret og bli forstøvet. Legg noe under tomgangsskruen slik at turtallet holder seg helt konstant. Du skal så se om det kommer like mye ut av alle, og at det holder seg likt over tid. På noen motorer kommer det så lite bensin på lavt turtall at det er vrient å se. Du må jobbe over denne grensen for din motor. Håper det viser at det kommer for mye ut av den øverste slik at du får en forklaring på hvorfor den blir rå... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 25.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2017 dieselfan skrev for 4 timer siden: Takk for video. Du må demontere slik at du kan se inn i forgasserne bakfra mens motoren går på ca 1500/2000 omdr. Da vil du se bensinen komme opp av stigerøret og bli forstøvet. Legg noe under tomgangsskruen slik at turtallet holder seg helt konstant. Du skal så se om det kommer like mye ut av alle, og at det holder seg likt over tid. På noen motorer kommer det så lite bensin på lavt turtall at det er vrient å se. Du må jobbe over denne grensen for din motor. Håper det viser at det kommer for mye ut av den øverste slik at du får en forklaring på hvorfor den blir rå... Takk Dieselfan. Jeg målte flotørhøyde dynamisk som du sa. Er det for høyt nivå? Her er YouTube video: Video Flotørhøyde Dynamisk Motoren går litt ujevnt og rister en del... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 27.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2017 Jeg syns det ser ut som flotørhøyden er riktig. Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
matsemann Svart 27.April.2017 Del på Facebook Svart 27.April.2017 Kan ikke så mye om problemene relatert til motoren din, men se denne videoen før du filmer noe neste gang... Vertical Video Syndrome Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 Hvordan ser peilepinnen ut nå?Er det vann i motoroljen? Lukter det bensin av oljen på peilepinnen?Lukter det bensin eller motorolje av tennpluggen? Den avbildede tennpluggen ser fæl ut. Ser ut som olje, eller muligens våt sot. Har du passet på oljenivået? Kan det være olje på den våte tennpluggen? En venn av sønnene mine ødela en Audi - motor med å ikke peile olje.. En sylinder oljet ned tennpluggen på under en time.. Antatt ripe i sylindervegg etter å ha kjørt uten tilstrekkelig med olje. I ditt tilfelle håper jeg heller på en gåen toppakning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) GunR skrev for 11 timer siden: Hvordan ser peilepinnen ut nå?Er det vann i motoroljen? Lukter det bensin av oljen på peilepinnen?Lukter det bensin eller motorolje av tennpluggen? Den avbildede tennpluggen ser fæl ut. Ser ut som olje, eller muligens våt sot. Har du passet på oljenivået? Kan det være olje på den våte tennpluggen? En venn av sønnene mine ødela en Audi - motor med å ikke peile olje.. En sylinder oljet ned tennpluggen på under en time.. Antatt ripe i sylindervegg etter å ha kjørt uten tilstrekkelig med olje. I ditt tilfelle håper jeg heller på en gåen toppakning. Peilepinnen ser normal ut. Kan det oppstå lekkasje av motorolje inn til tennplugger? Finnes det en måte jeg kan sjekke om det er gåen toppakning? Redigert 28.April.2017 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) Christian.T skrev On Monday, April 24, 2017 at 18.26: Slik jeg ser det. Sylinder 1 --> 125 PSI Sylinder 2 --> 113 PSI Sylinder 3 --> 140 PSI Dette lover ikke bra. Selv min "gamle" motor har 7.5 bar, dvs 110 PSI på alle sylindre (totaktere har endel lavere komp. enn firetaktere, så sammenligningen var kun for likhetens skyld). Jeg vil garantert tro at noe er galt. Er det et avvik på mer enn 10 PSI så kan det tyde på noe galt. Her er det opptil 27 PSI på sylinderne.. Rett meg om jeg tar på feil på noe. :-) Hva kan være galt i dette tilfellet? Burde jeg kjøpe meg en Sylinderlekkasjetester og teste for lekkasje i sylinderne? Gir isåfall sylinderlekkasje våt tennplugg? Redigert 28.April.2017 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) kjetillunde skrev On 21.4.2017 at 20.56: Hva syns dere om kompresjonen her? Både og. Du bør måle flere ganger over lenger tid. Måleren gjør et byks på slutten som er unormalt. Du må montere måleren ordentlig. Mulig feil på måler, eller utførelsen av målingen. Lite trolig feil på komp. Ta ut alle pluggene når du måler. Ha et friskt batteri, slik at motoren snurrer lett og hurtig. kjetillunde skrev 52 minutes ago: Hva kan være galt i dette tilfellet? Feil på måleren, eller utførelsen av målingen. Ta bilde av alle pluggene for sammenligning, ikke bare en. Kan være vann i motoren, og da er pluggen renvasket, ikke sotet. Sjekk at gnisten er like kraftig på alle plugger. Bytt coiler, pluggledninger og plugghetter innbyrdes, for å se om det blir noe endring på pluggene. kjetillunde skrev 1 time siden: Finnes det en måte jeg kan sjekke om det er gåen toppakning? Sjekk pluggene, se etter vann. Sjekk også choke-systemet, at alle spjeldene går lett, og ikke ligger litt på. Søk etter falsk luft, med startspray. Redigert 28.April.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 28.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2017 Karl Norge skrev 9 minutes ago: Både og. Du bør måle flere ganger over lenger tid. Måleren gjør et byks på slutten som er unormalt. Du må montere måleren ordentlig. Mulig feil på måler, eller utførelsen av målingen. Lite trolig feil på komp. Ta ut alle pluggene når du måler. Ha et friskt batteri, slik at motoren snurrer lett og hurtig. Feil på måleren, eller utførelsen av målingen. Ta bilde av alle pluggene for sammenligning, ikke bare en. Kan være vann i motoren, og da er pluggen renvasket, ikke sotet. Sjekk at gnisten er like kraftig på alle plugger. Bytt coiler, pluggledninger og plugghetter innbyrdes, for å se om det blir noe endring på pluggene. Sjekk pluggene, se etter vann. Måleren ble montert godt i alle tennplugghullene og alle pluggene var ute. Batteriet er oppladet og bra. Måleren ble nylig innkjøpt på biltema. Bilde av alle pluggene ligger i tråden her. Gnisten er sjekket på alle pluggene. Har byttet coiler, pluggledninger og plugghetter innbyrdes men ingen endring... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.