Jump to content

Vannstanden i Mjøsa...


Patton

Recommended Posts

Båtfolket i Vorma båtforening (Eidsvoll) står nå langs elvebredden og skuer ut over bekken med navn Vorma - bekken som kommer fra Minnesund og pytten Mjøsa. På elvebredden står et antall nypolerte, fine båter av ulik størrelse. Mange av dem oppjustert med mange nye fine og dyre duppeditter etc. Men nei, værgudene står oss ikke bi. Vannstanden er nesten 1 m under årsnormalen, dvs flytebryggene ligger nesten på tørt land.

 

I ren frustrasjon ringte jeg i dag til Glommen og Lågen brukseierforening (GLB), fikk snakke med en ansatt der. Jeg uttrykte på vegne av Vorma båtforening stor bekymring over den lave vannstanden. Det var det ikke mye han kunne gjøre noe med, noe jeg faktisk forstår. De kan jo ikke stenge slusa i Svanefoss heller, da skriker båtfolket i Øyeren opp, de vil også ha vann. Men det jeg egentlig lurte på var hva prognosene sa, her kunne han skuffe meg ytterligere. Først ved St. Hans regnet han med normal vannstand i Mjøsa. Jeg må ha en meter til ift dagens vannstand før jeg i det hele tatt kan sette ut, da har jeg 20 cm å gå på under kjølen, det kunne han ikke love før den 10 juni... Ser ut til at jeg får god tid til en ekstra runde med voks i år.

Årsaken er selvfølgelig den kalde våren og lite snø i lavlandet. det skal fremdeles være mye snø i fjellet.

 

Noen som har en båtplass å låne bort i indre Oslofjord fram til St. Hans.....

 

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo helt tragisk.

I Øyeren så var det på lørdag nok vann slik at jeg fikk satt ut båten, men det var ikke mer enn akkurat. Vannet steg et par dager til, men så var det stopp. Nå synker det igjen og det er nå på samme nivå som på lørdag. Synker det mer nå så blir vi liggende på gjørma..

de må da kunne strupe igjen litt i Solbergfoss uten at det gjør noe slik at vi får vann, deretter strupe igjen litt i Svanefoss silk at dere også kommer utpå. Solbergfoss har en mye minde vannføring en normalt, men det bør gå ann å strupe igjen litt. Men det er vel penga som rår:(

/per

Link to post
Share on other sites

I år startet Mjøsa å stige 4 april, da var vannstanden nede på 1,91 m (lokal høyde) Vannstanden er pr i dag er 2,63 m (lokal høyde). I fjor satte jeg ut båten 15. mai og da var vannstanden over 5 m (lokal høyde) Høyeste regulerte vannstand i Mjøsa er 5,25 m (lokal høyde)

 

Vannet har enda ikke steget så mye at det har kommet inn til båsen min i havna enda, jeg trenger minst 1,5 m med vann for at båten vil flyte der. (20 cm under kjølen) Nå er det endelig blitt varmere og det får fart i smeltingen av fra fjellet. Vi får trøste oss med at når smeltingen kommer i gang går mjøsa med godt over 20 cm pr dag...

 

Vannstanden i Mjøsa, Øyern, m.fl legges ut på nett hver dag kl 8.45 hver morgen, den kan sjekkes HER...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Deler så absolutt frustrasjonen! :headbang:

Sendte en e-post til GLB i går. Fikk ganske så negativt svar (men tross alt i hyggelige vendinger).

Info-sjefen innrømmer at det ikke er fnugg av risiko for flom på noe som helst sted i år, men gjemmer seg bak formuleringer om at GLB "må følge lover, regler og forskrifter".

Med så stor samfunnsverdi rekreasjonsfaktoren representerer for store masser av båtfolk i vassdraget, burde det snarest innføres en forskrift om minimumsvannstander fx pr 15.mai!

Kanskje vi skulle bombardere GLB med telefoner, e-poster og brev, slik at de forstår alvoret?!?!

Link to post
Share on other sites

:confused: helt enig i øyern økte tappingen fra 550 m3 til 850m3 pr sek istedenfor og holde den på

550 dette er ren og skjær fa"#¤%&/()= skap vi må si ifra nå ,dette kan vi ikke finne oss i, fugle liv og fisken blir helt forstyrret også. :cryin:

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Sitter på kontoret og ser ut over Mjøsa og Rambekkvika.

 

Det er "Havblikk" og lav morgensol.

 

Har tjuvstartet sessongen med kano, og årets første kanovelt (pokker til greier).

 

Båten får vente litt til......,men ikke alt for lenge da.

 

I morgen drar jeg til Nord Norge og der blir det ialfall båtliv og fiske, så får vi håpe at Mjøsa tar seg opp etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Regner med at jeg har minst et år på meg før det har noen hast...

"Toillbaill" i tilegg til nybåten har du jo både gummibåt, fartsbåt, og snekkebåt, så du trenger nok vann nå du også... Du må jo ha båt på vannet selv om nybåten kommer til gards, pussings i 2 år uten å kunne ta seg en tur utpå vil være direkte degenererende for en båtmann med båtdilla... hehehehehe

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg venter også på vann i Øyeren. Trenger minst 60 cm til før det er mulig å få ut båten der jeg setter den ut. I fjor satt jeg ut 7.mai, og da var det mer enn nok vann, så dette begynner å tære på tålmodigheten. :sad:

 

Nedenfor kan dere se vannstandsutviklingen i år i forhold til 2003/04.

 

Bilde

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nedenfor kan dere se vannstandsutviklingen i år i forhold til 2003/04.

 

Bilde

 

syvers  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei syvers!

 

Hvor har du funnet den oversikten?

Er det kanskje noe du har laget selv, eller fant du den på GLB`s sider?

Jeg kunne tenkt med å hatt den på båtforeningens sider.

 

Drar til Sandstangen i ettermiddag. Arnhild skal holde åpent i Pinsen så da blir det vel noen :drink:

/per

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Oversikten har jeg laget selv ved å gå inn på glb's vannstand minst hver fjerde dag (det ligger for 4 dager av gangen der) og skrevet av tallene. Noen av tallene innimellom kan kanskje avvike fra virkelig hvis jeg har gått glipp av en dag eller to, men den gir i hvertfall et fint bilde av utviklingen.

 

Jeg skal se om jeg kan få lagt den ut på en webside etterhvert, så kan du jo linke til den. Den vil jo ikke nødvendigvis bli oppdatert hver dag, men jeg pleier å ha den sånn nogenlunde oppdatert.

 

Du får ha god tur til Sandstangen, synd jeg ikke har fått ut båten ennå så skulle jeg tatt en tur dit jeg også. Brygga (Mørk) ligger jo rett på andre siden, så det er 5 minutters tur. Men som sagt er det for lite vann akkurat der hvor jeg setter ut. Det holder akkurat ved normal vannstand, og det mangler det jo 45 - 50 cm på ennå. Kunne jo selvfølgelig sette ut et annet sted, men jeg trodde jo for noen dager siden at vannet var i ferd med å stige, da - helt til det begynte å synke igjen på tirsdag/onsdag.

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Jeg skal se om jeg kan få lagt den ut på en webside etterhvert, så kan du jo linke til den. Den vil jo ikke nødvendigvis bli oppdatert hver dag, men jeg pleier å ha den sånn nogenlunde oppdatert.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det hadde vært flott om du la den ut på en side. Om den ikke blir oppdatert så ofte er ikke så nøye. Det som er interresant er jo hva vannstanden lå på i fjor, forrige året osv.

Gjennomsnittet som GLB kommer med sier jo ikke så veldig mye for oss som venter på vann, og alle mener å huske at det var bedre i fjor

/per

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å gå ut i lokalmedia for å løse problemet.

Be alle rundt Mjøsa om å bidra med å helle ei bøtte vann hver, gjerne med varmt vann og slik at dere får badetemperatur nå i mai........... :lol:

Uff, det var en dårlig spøk fra en som har sjøsatt båten. :rolleyes:

Jeg føler med dere i disse tunge tider.

Mvh

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Øyeren steg hele 11cm siste døgn til 101,00moh - det høyeste i år. Så kanskje er vannet på vei. Men nå blir det jo kaldere igjen, da - så da stopper vel snøsmeltinga i fjellet. For håpe på en regntung 17.mai og dagene fremover :confused:

Mjøsa steg forøvrig kun 2cm siste døgn.

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk en mail fra vakthavende på GLB i dag, og jeg tar sjansen på å sitere:

 

"Hvis vi fyller opp tidligere enn reglementet tilsier, og det senere blir skader som kan kobles til dette (flomskader), kommer vi i et erstatningsansvar fordi vi formelt sett har brutt reglementet. Det er derfor det er vanskelig å se for seg en avtale som kan ivareta dette. Da måtte vi veie gleden ved å bruke båt noen uker mer, mot skadekostnader.

Men jeg tør å peke på at vi faktisk har samfunnsansvaret langt fremme i våre diskusjoner om disposisjoner og tolkninger av reglementene.

Problemet med en forhåndoppfylling (3,70 som du nevner til medio mai er jo lik midlere vannstand på det tidspunkt) er at vi da fyller opp en betydelig del av flomdempingvolumet. Dette kan vi senere ikke disponere igjen, siden tapping ut av Mjøsa er fysisk begrenset i Vorma."

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også fått en lignende mail, og må vel si meg enig i det som stor der.... Men for båtfolk er dette ikke morro lesning...

 

Satt i dag utafor båtplassen min å så på den... Ja da, drømmte meg bort litt...

Bilde

Vannet når nå snart min plass, men skulle båten min kunnet ligget her måtte jeg sette den ut med krybba på..... Trenger minst 1,5 m til for å flyte fritt, og da er fortsatt propellen fryktelig nær moder jord....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg egentlig ikke forstår tolkningen av "reglementet".

"Hvis vi fyller opp tidligere enn reglementet tilsier, og det senere blir skader som kan kobles til dette (flomskader), kommer vi i et erstatningsansvar fordi vi formelt sett har brutt reglementet."

I fjor hadde vi pr dags dato over 1m høyere vannstand, var det pga "ingen fare for flomskader"?

Det er heller ingen flomfare i år, sier GLB. Hvorfor forskjellen?

Vi :headbang: , men noe må vi jo få tida til å gå med, og en god og forståelig forklaring vil dempe gemyttene, kanskje....

Inntekter på kraftproduksjon er nok en mer sannsynlig grunn enn erstatningsansvar - i hvert fall i år!

Link to post
Share on other sites

Bare en oppdatering på Øyeren. Nå har den steget 26 cm på siste 4 dager mens Mjøsa bare har steget 4cm. Nå har det i tillegg regnet en del i hele dag med noe "skybrudd" innimellom.

Så i Øyeren begynner det å nærme seg normalen (20-25 cm til), men det ser værre ut i Mjøsa.

 

Når det gjelder GLB og reglement for vassdragene har jeg også forsøkt å gjøre meg kjent med og forstå dette. Mulig jeg ikke er spesielt gløgg, men det var ikke velykket ! :crazy:

 

Jeg tror "reglementet" for regulering av vassdragene dreier seg om 3 ting : penger, penger og penger !

 

Bilde

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...