Jump to content

Vannstanden i Mjøsa...


Patton

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Her er prognosene utarbeidet av GLB:

"Det fremgår av vedlagte bl.a. at Mjøsa mest sannsynlig vil stige med 1,8-1,9 m (til nivå 121,3-121,4 moh. eller 3,6-3,7 i lokalhøyde) frem til 17.mai. Da er det ca. 1,6 m igjen til HRV (fullt magasin).

Selv om det er en del snø lokalt rundt Mjøsa er det i øyeblikket ikke utsikter for et høyere nivå innen ønsket start på "båtsesongen". Forholdene kan imidlertid raskt "bedre" seg, men da med økt risiko for flom."

Har et diagram (powerpoint) men fikser ikke å legge det ut her, noen som vet hvordan?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det drar seg til....

Bilde

Vannet har nå akkurat kommet inn i Evjua der båten min ligger i Mjøsa. Det beste er at selv om vannstanden har vært meget lav i år så er vi nå akkurat på samme stadie som i fjor, men forsjellen er at vannet nå vokser fortere enn på samme tidspunkt i fjor slik at "Mjøssetting" kan bli tidligere enn hva som var i forrige sesong. Vannet sliger nå med 5-8 cm pr dag.

 

Og jeg startet med båtpuss i dag... :flag:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Den 9. mai 2005 var vannstanden 260 cm og i dag akkurat ett år etter er den på 325 cm. Mjøsa vokste med hele 21 cm siste døgn. Det er herlig med sommertemperatur som gjør at snø i høyereliggende strøk smelter. Trenger ca 460 cm for å kunne sette ut båten fra hengeren og med farten Mjøsa har nå så blir det ikke helt ille med tanke på Mjøssettingsdato.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I dag tidlig var vannstanden i Mjøsa på 3,72 Vannet stiger nå med godt over 20 cm pr dag, det er vel meldt litt kaldere vær framover men om en regner (håper på) 10 cm i snitt i stigning pr dag kan jeg få satt ut båten om 9 dager fra i dag av. Hmmmmm, spørs om jeg blir ferdig med det som jeg må gjøre før båten skal ut... Vet at mange havner rundt om i Mjøsa klarer seg med en vannstand på 4,60 for at båtene skal kunne flyte på en grei og sikker måte.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg synes det går i et rasende tempo med fyllingen om dagen. Litt for bra til at det kan være sant. Frykter at det går ikke mange dagene før en eller annen ser seg nødt til å åpne alle slusene i andre enden. Det er jo nesten så en kan begynne å spekulere i sjøsetting rundt 17. mai, og det må da være tidlig. Hmm - kanskje det kunne vært en fin aktivitet på 17. mai? Satt ut båten og bedt ut venner på en ettermiddagstur?

Link to post
Share on other sites

...om 9 dager ? :eek: da begynner jeg å få det travelt ! Bare halvferdig med å trekke om lugaren, i tillegg skal jeg få på plass igjen dash-bordet og alle ledningene jeg røska ut i vinter, montere ny pumpe til pentryen. ++ Og SÅ kan jeg begynne med "vårpussen" utvendig. ( puhh .. )..men det er langt igjen til høsten :cheers:

Link to post
Share on other sites

Passerte havna i Moelven i går. Utsetting i full gang. Samme status på Gjøvik i havna ved Skibladnerhuset. I hjemmehavnen har jeg rett og slett ikke rukket å sjekke status denne helgen. Konfirmasjon + hageprosjekter spiste opp helgen. Lurer litt på å sjøsette førstkommende helg.

Link to post
Share on other sites

Satte ut på lørdag ettermiddag og kosa meg i skuta sammen med frua. Ble der til langt utpå søndag. Godt å være i gang igjen. Her nede er det mer enn nok vann akkurat nå. Den faste brygga på Årnes ligger halvmetern under vann. Det blir mjøsbesøk om kort tid.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er godt å se at det det strømmer vann nedover vassdragene. Det kom så fort i år at vårpussen plutselig fikk hastepreg. I dag har jeg fått trykktestet 4 dieseldyser, alle måtte få en overhaling. 2 av glødepluggene hadde også tatt kvelden, det blir nyinnkjøp av 4 nye i morgen tidlig, i løpet av dagen er dyser og glødeplugger forhåpenligvis innmontert. Onsdag må jeg på med 17. mai burka, torsdag bli det muligens utsetting om traktorfolket vil.

 

I Eidsvoll/Vorma har også de første båtene nå kommet ut. Det blir hyggelig å treffe igjen alle en ikke har sett på nesten ett år. I tillegg har mange av båtene fått en "Mid life update", så nå blir det mange strøkne båter å se. I år blir det vel mange anledninger til å samles, regner med at Skibladners 150 årsjubileum avstedkommer en del arrangementer Mjøsa rundt. Kanskje vi burde laget en egen tråd "What's on in Mjøsa"?

17. juni er det Pulsfestival med topp musikk i Eidsvoll. Helga 5. august arrangerer Vorma båtforening og Eidsvoll båtforening vannvittige dager m/bryggedans.

I tillegg er det sikkert mange arrangementer i Mjøsbyene. På Kapp og i den nye gjestehavna på Toten skjer det sikkert også noe? Vi får tro at noen krative sjeler har tid til å lage en tråd om dette.

 

Ha en fin 17. mai!

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Vannet kommer nå for fullt i Mjøsa og i Vorma der jeg har båtplass. Var nedom båtplassen i dag tidlig og konstaterte at jeg kun trenger 50 cm med vann til før båten flyter med 20 cm klaring. Det er mye tidligere nå i år enn hva det har vært foregående år. Ser nå via denne linken at vannstanden nå øker med ca 10 cm hver eneste dag.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Prøvde å gooooooooogle litt om Ransfjorden men fant ingen ting det....

 

Men i dag tidlig var jeg nedom båtplassen min å målte vannstanden der til litt over 1 m, så nå går det egentlig å sette båten ut. (Har jo hele 15 cm å gå på).

Min båtplass er midt på brygge 4 i Eidsvoll og vil tro at vannstanden stort sett er det samme over hele anlegget til Vorma båtforening..

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

....selv om båten for lengst er på vannet og alt er vel, så kommer det en vår neste år også.

Ser at Mjøsa er godt dekket med info om vann stand. Men nabo "vassdraget" Hurdalsjoen finner jeg ikke noe om, noen som vet det.....

Ha en fortryllende dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Vannstanden i Mjøsa var i går klokka 08.45 på 4,44 m lokal høyde. Fortsetter vannstanden å øke i samme tempo som nå så vil Mjøsa nå høyeste regulerte vannstand på Lørdag. (5,25 m lokal høyde). Ser at den første båten har kommet ut i Eidsvoll, samt at den første båten har kommet ut i Andeelva (Hurdalsjøen). Jeg regner med å få satt ut båten i løpet av neste uke, om vannstanden ikke er før høy.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

kjørte akkurat over Svanefossen og NÅ begynner det å bli MYE vann.

Bryggene i Andelva er i "vater" også, så da er det vel snart at båtene ikke kommer under E6 igjen...................... grrrrrrrrrrrrr

Ha en fortryllende dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ikke lenge til båtsesongen 2009 kommer i gang på Mjøsa.

 

For de som har interesse så legges dagens vannstand ut her hver formiddag.

Vannstanden er nå 75 cm over det som er normalt for dato`n i dag. Vannstanden har den siste tiden økt med 7 cm hver dag. I dag så mangler det 220 cm til Mjøsa når høyeste regulerte vannstand (normal sommervannstand), så det er lov til å håpe på tidlig utsett av båt dette året. (Gjelder bare å få kjøpt en båt snart).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...