Jump to content

Vannstanden i Mjøsa...


Patton

Recommended Posts

Dette hadde jo vært toppers!

Da blir det vel mjøs-setting i løpet av et par uker da om dette blir sannheten :D

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig dette er et veldig dummyspørsmål fra meg, men når vannet stiger så fort, samt at der kan bli flom. Er der ikke stor sannsynlighet for at dette kan føre med seg veldig mye graps i form av trestokker, avfall med mer ?

 

Utsetting av båter frem til dette har roet seg er vel da forbundet med en viss risiko ?

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er et veldig dummyspørsmål fra meg, men når vannet stiger så fort, samt at der kan bli flom. Er der ikke stor sannsynlighet for at dette kan føre med seg veldig mye graps i form av trestokker, avfall med mer ?

 

Utsetting av båter frem til dette har roet seg er vel da forbundet med en viss risiko ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke noe dumt spørsmål! Det flyter mye rart rundt... Men en skal jo ha litt spenning i hverdagen også... :wink: Det er heldigvis ikke mange stokkene igjen her nede hos oss nå, men det har vært rydda hver eneste sommer sia tømmerfløtinga ga seg
Link to post
Share on other sites

"Rydding" i Mjøsa er at dritten flyter inn mot land. I mangel av holmer og skjær er dette en av våre utfordringer. For oss snekkefolk går det bra men for de med 30 knop +++ er det bare de vaktsomme øyne som gjelder.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hørte nettopp på nyhetene at Skibladner må avlyse flere caharterturer som skulle ta til i morgen. Grunn - det mangler min. 50 cm vann. Men fatt mot, nå kommer det snart masse vann.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Til orientering for de som ikke allerede har fått det med seg:

 

"GLB tar initiativ for å få opp vannstanden i Mjøsa

Våren er forsinket og vannstanden i Mjøsa en meter lavere enn vanlig for årstiden. Dette skaper problemer for mange brukere av landets største innsjø. I fjellet ligger imidlertid fortsatt mer enn normalt med snø som vil smelte når temperaturen stiger.

 

Vi har analysert situasjonen og sendt en henvendelse til NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) for å kunne fravike reglementet slik at mer vann holdes tilbake i Mjøsa.

 

NVEs tillatelse forelå sent fredag og lukene ved Svanfoss ble allerede lørdag manøvrert til den vannføring vi tar sikte på å holde en til to uker fremover. Vi venter at Mjøsa ved dette tiltaket kan nå sommervannstand i begynnelsen av juni i stedenfor i midten av juni. Vi venter også en økt kraftproduksjon for våre eiere nedenfor Mjøsa og tiltaket kan også være gunstig for skipstrafikken nederst i Glomma.

 

GLB vil fremover, i tett samarbeid med Flomvarslingen i NVE, vurdere snøforholdene, værutviklingen og prognoser, slik at tiltaket ikke gir økt fare for flom med skadepotensiale.

 

2005.05.30"

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er jo flott at de endelig setter i verk tiltak. For min del kom det for sent, har tilstrekkelig vann til å sette ut nå, så på torsdag sklir skuta ned i Vormas kalde vann.:flag:

 

Det er nok mange andre oppover/nedover i vassdraget som også blir glade for dette, mange trenger mer vann enn meg, og mange steder er det problematisk å komme til land/bryggeanlegg. Dette sikrer oss "normale" tilstander nå i begynnelsen av juni. Forøvrig har vel ikke været så langt innbydt til det store båtlivet. Til helgen skal vissnok temperaturene stige litt. Forøvrig har det vært artikler i flere aviser om at båtfolket er bekymret, dette + mange private henvendelser til GLB :discuss: har nok bidratt til det som skjer nå.

 

En bonus med sen utsetting er at mange prosjekter ombord er fullført, skuta er nokså striglet!

I kveld hadde jeg elektriker ombord, Ladac 1205 innstallert, inverter likeså, samt at polsko og et par batterikabler ble erstattet med nye/bedre.

 

Er nå spent på om parallellkoblingen av Ladac med orginalregulator fungerer, herom tvistes de lærde (les mer om det i en annen tråd). Jeg skal melde tilbake der når jeg har skuta på vannet og motoren i gang.

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleden varte 1 (en) dag.... siste døgn steg vannet med 1 enkelt cm!

GLB skriver nå:

"Med utgangspunkt i værutviklingen og nedbørvarsel har NVE og GLB i fellesskap kommet til at lukene ved Svanfoss settes tilbake i flomstilling. Det vurderes å være relativt stor sannsynlighet for vannstandskulminasjon i Mjøsa på 123,7 moh (6,0 m lokalhøyde) eller høyere.

I klartekst betyr dette at den forserte fyllingen opphører."

 

:headbang:

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er triste greier, jeg er ikke i stand til å forstå hvordan de tenker. GLB kunne godt ha lagt ut en noe mer forklarende tekst.

 

På brygga vår i Eidsvoll har vi ca 1 m under kjølen, ved gjestebryggene er det vanskelig å komme inntil på grunn av lite vann. Men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Hadde forresten første overnatting i båten sist natt, etter å ha satt ut båten på torsdag. Det var en deilig søvn, med regnet trommende på taket....

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Dette er triste greier, jeg er ikke i stand til å forstå hvordan de tenker. GLB kunne godt ha lagt ut en noe mer forklarende tekst.

Patton

<{POST_SNAPBACK}>

"Trist" er bare forbokstaven! "Tragisk" er knapt nok dekkende... :headbang:

Tipper at GLB fikk noen kraftige meldinger fra kraftprodusentene om redusert vanntilførsel fra Svanfossen og nedover, det må være grunnen til helomvendingen - ikke diffuse forklaringer om værprognoser. Snøen i fjellet og vanngangen i Lågen - det har de full oversikt over, men de frykter vel plutselig mange sammenhengende tropenetter i fjellet..???? Men hvorfor ikke vente med å åpne slusene til være forandrer seg?

Snakket med en på brygga i går som har jobbet lenge i USA (bestefaren hadde vært havnekaptein i en av byene ved Michigansjøen) og han foreslo å selge hele Mjøsa og vassdraget til et (amerikansk) selskap med kompetanse til å ivareta både rekreasjons- og kraftinteressene.....

Sender nå enda en frustrert mail til GLB!

Link to post
Share on other sites

Har ett forslag til løsning.

 

Få mudret havnene og send regningen til GLB. Kanskje de tar hintet.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt forslag! Da vil vi ihvertfall komme oss på sjøen! ("Svarte strender" kan vi leve med, selv om det ikke er pent...)

Oversender til GLB følgende (sånn ca): "Foreslår at GLB fortar oppmudring i samtlige havner i Mjøsa slik at disse kan fungere tilfredsstillende ved vannstand 3,5 m. Dersom forslaget ikke bivånes av GLB, vil det tas rettslige skritt for å forfølge saken."

Link to post
Share on other sites

Skjønner at båtfolket på Mjøsa er iritert, men det er fortsatt veeeldig mye snø i fjellet som på ett eller annet vis i løpet av sommeren (forhåpentligvis) skal smelte. Hvem er det som får kjeft om noen 1000 kjellere står under vann om en måneds tid ?

GLB har nok mange hennsyn å ta, men jeg tror nok at risikoen for flomm veier tyngre en fritidsbåtfolkets ønsker, heldigvis kan vi vel kansje si.

Link to post
Share on other sites

Her kommer en utdyping (på mail) fra vakthavende hydrolog i går:

 

"Som følge av den noe sene fylling i Mjøsa tok GLB kontakt med NVE torsdag 26. mai for å anbefale en raskere hevning enn det reglementet tilsier, ca 25 cm over en ti døgns periode. NVE' s konsesjonsavdeling hadde da ingen innvendelser til dette. Lørdag 28. mai ble vannføringen redusert.

 

Fredag 3. juni kommenterte prognosekontoret i NVE at deres prognoser viste at flomfaren i Mjøsa var større enn antatt. De anbefalte at vi på nytt satte lukene i flomstilling og det ble da gjort. Vi har beregnet at vannstanden i Mjøsa steg ca. 15 cm mer enn den ellers ville ha gjort i løpet av de dager tappingen ble redusert.

 

Med dagens varsel fra Meteorologisk Institutt for de kommende 7 døgn og videre prognosering med klimadataer for vel 20 år prognoserer GLB at HRV passeres ca. 3. juli. Med annen temperatur og nedbør vil fyllingsforløpet bli anderledes.

Med hilsen (..)Vassdragsvakt "

 

- så det så...

"HRV" = "høyeste regulerte vannstand"

Link to post
Share on other sites

og idag er mjøsa 3.85... prøvde å sette ut båten idag.. men det gikk heller dårlig.. trenger MINST 10cm til for at jeg skal få båten av hengern.... Lurer på hvor lang tid det tar før mjøsa er på 4meter nå.

 

Dette er frustrerende. Fikk da hvertfall startet motoren og sjekket at alt er i orden. So far so good :)

Link to post
Share on other sites

og idag er mjøsa 3.85... prøvde å sette ut båten idag.. men det gikk heller dårlig.. trenger MINST 10cm til for at jeg skal få båten av hengern....  Lurer på hvor lang tid det tar før mjøsa er på 4meter nå.

 

Dette er frustrerende. Fikk da hvertfall startet motoren og sjekket at alt er i orden. So far so good :)

<{POST_SNAPBACK}>

Slipp ut lufta av hjula :lol: så sklir den nok uti.

Føler med dere oppi der som ikke får satt ut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...