Jump to content

Vannstanden i Mjøsa...


Patton

Recommended Posts

hehe.. slippe ut lufta ja.. faktisk ikke mer som skal til heller.. men til helga så.. bruke traktor og få den litt lenger uti

Sett ut et annet sted, da vel? Alt som trengs er såpass terreng at man kan kjøre der med bil, samt at grunnen går bratt nok ned der vannet begynner. På Lillehammer bruker vi terrenget rundt Skibladner brygga når det kniper til i båthavna. Der er det mye brattere ned. Skulle ikke forundre meg om du finner det samme ved Skibladner brygga hos deg også. Så kan du kanskje få den ut før helgen også. Mange liter bensin til helga ennå... :yesnod:
Link to post
Share on other sites

... og Øyeren var på vei opp noen dager, men har siste uka sunket igjen. Vannstanden er likevel sånn bortimot normal. Nok til at jeg tok sjansen på å sette ut båten i dag. Kranbil med 13 meter arm var likevel ikke nok. Vi satt den rett på bånn !! :eek: Båten ville ikke rikke seg ved hjelp av draing og staking, så det endte med at jeg måtte foreta årets første bad i Øyeren og klarte heldigvis å dytte den ut på dypere vann! Fytterakker'n så kaldt !! :cryin:

Men - nå er'n i hvartfall på vannet :yesnod:

:sailing:

 

syvers :smiley:

Link to post
Share on other sites

samme her.. satte ut båten idag.. gikk på grunna flere ganger.. så ble litt padling .. slapp heldigvis å bade.. to andre båter som ikke var til å rikke nedi her idag. Satt godt fast på grunna, så det ble bading og dytting på dem. For jævli at det skal være slik... og nå har dem vel åpnet alle sluser i sør enden så nå tapper den mjøsa pga redd for flom!

 

LATTERLIG!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor lang denne tråden blir? - om vi om 2 uker poster de samme frustrerte meldingene... :cryin:

Nå står vannstanden heeelt stille, men det har vært litt varmere de siste par netter, skal tro om det hjelper????

Men hydrolog-ekspertisen frykter altså vannstand over 6 m i juli, hvis det nå ikke slår til, ja da ligger de sannelig tynt an!

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor lang denne tråden blir? - om vi om 2 uker poster de samme frustrerte meldingene... :cryin:

Nå står vannstanden heeelt stille, men det har vært litt varmere de siste par netter, skal tro om det hjelper????

Men hydrolog-ekspertisen frykter altså vannstand over 6 m i juli, hvis det nå ikke slår til, ja da ligger de sannelig tynt an!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja dem frykter vannstand over 6meter.. derfor åpner dem alle slusene og tapper mjøsa????

En del frustrerte folk i havna her idag. Ingen som har noe tro på flom.. men men..

 

Båten min flyter hvertfall nå. Men skulle gjerne hatt litt mer vann så man kjører litt tryggere... :eek:

Link to post
Share on other sites

Fikk denne fra GLB i dag:

"Naturen ordner opp for oss som den ofte gjør! Og det er jo nettopp derfor reglementet er slik det er, for å ta høyde for en del nedbør i kombinasjon med snøsmeltingen. Dagens prognose, som nå nærmest kjøres daglig i dialog med NVE, tyder på at det kan bli flomvannstander opp mot 123,94 (HRV + 1 m) med relativt stor sannsynlighet. En kan godt si det slik at det er dette vannet man ligger og venter på. Men som vi alle vet, det er temperaturstigning fremover kombinert med nedbør som gir de høyeste verdier.

Siste prognose sier HRV innen en uke, og det er ganske rask fylling."

 

:smiley: ????

Link to post
Share on other sites

Så et innslag på nyhetene i dag. Det er noen som har det verre enn dere....

Tror det var Mjøsvatn i Telemark. Der hadde Hydro brukt mange millioner for å lage brygger og moloer til fritidsbåter, ja til og med et tankanlegg.... Problemet er bare at det blir tappet så mye at vannet aldri hadde vært i nærheten av bryggene... Ganske komisk egentlig å se brygger, tankanlegg og moloer 20 - 30m fra vannlinjen... men tragisk nok for de som bor der....

 

tj

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Da er det igjen tid for å starte med å følge med vannstanden i Mjøsa.

 

Vannstandsesongen 2006 er åpnet.....

 

I dag ligger Mjøsa 1 cm under laveste målte vannstand forrige år. Dagens vannstand er på 1,90 cm lokal høyde og Mjøsa skal opp til 5,25 før den igjen er fyllt opp. Mjøsa skal med andre ord opp 3,35 m før god sommervannstand er der. Det varierer når folk rundt Mjøsa kan sette ut sine båter men en lokal vannstand på 4,60 er ofte nødvendig for å kunne sette ut og ha vann under kjølen i de respektive havneanlegg som finnes i Mjøsa.

 

For de som ønsker å følge med på vannstanden selv kan klikke her........

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Når denne tråden våkner til liv igjen, så begynner vi vel kansje å nerme oss sesongavsluttningen for snøtråden.

Hehehehehehehe..... Hele Mjøsa er forøvrig dekt av is i år. For ca 3 uker siden la isen seg fra Stange og ned til Minnesund. Ser at isen har skiftet farge i dette området og kommer vel til å gå det i løpet av ikke så alt for lang tid. Sist isen lå hele denne strekningen var vinteren 2002...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Vannstandsesongen 2006 er åpnet.....

Heh - leste feil i farten og leste "Vannstanden 2006 er åpnet". Var på tur til å protestere kraftig... For det er jo ikke noen vannstand å snakke om i det hele tatt i nordenden. Bortsett fra ei råk som er pløyd opp for Skibladner, er Mjøsa knusktørr fra ene bredden til andre bredden i mange uker ennå. Men jeg kan være med på at "Vannstandsesongen 2006" er nærmere nå enn den var tidligere i vinter :lol:. Det maritime går mest i å tusle rundt på den knusktørre bunnen og beundre den nye Skibladnerbrygga på Lillehammer fra alle mulige og umulige vinkler. Denne brygga er vel noe av det største som vil skje på den maritime fronten på mange år rundt Lillehammer. Nå blir det etter hvert mulighet til å sitte på uterestaurant og 'ølle' seg mens man titter på Skibladner også på Lillehammer :cheers:.
Link to post
Share on other sites

Morsomt å se at denne tråden er tatt opp igjen. Vi får vel alle håpe på at Mjøsa kommer opp litt raskere enn i fjor. For 2 år siden satte jeg ut rett etter 17. mai, håper det kan blir mulig i år også. Med den korte sommersesongen vi har her i Norge er det litt leit å sitte på land til langt ut i juni!

 

Forøvrig planlegger jeg med ca 3 uker med saltvann under kjølen, ca uke 28-30.

 

Forøvrig skal det som vanlig bli interessant å se på båtene til Båplassmedlemmene langs Mjøsa, de har jo en tendens til å skifte båt like ofte som andre skifter bukser... (Sier en som har sin fjerde båt siden 2002...)

 

Selv har jeg holdt på med mindre prosjekter i Marexen i hele vinter, skal bli fint å få prøvd båten ordentlig, det ble bare et par overnattinger i båten jeg kjøpte av Kotnes i oktober i fjor.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Hallo Kotnes, det er liv i det gamle skroget? Selv driver jeg med trutning.... helst i helgesvingen. Kanskje vi ses utenfor Mjøsa i sommer, ser ut til at det blir Vestfold/Telemarkskysten i år. I såfall må du passere meg for å komme til Telemarkskanalen. Men nå går vel du så fort at jeg kanskje ikke ser deg? Hmm, da kanskje jeg får nytte av den nye radaren min....

 

Hels hemmat!

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Men nå går vel du så fort at jeg kanskje ikke ser deg? Hmm, da kanskje jeg får nytte av den nye radaren min....

 

Hels hemmat!

 

Patton

Harru kjøpt deg radar. Nå må du ikke lesse på med så mye utstyr at du ikke får plass til gjester ombord og husk at vannlinja er stoffet etter normalt utstyrt båt på den størrelsen.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei Brumle. Vi er vel i ferd med å bli litt OT i denne tråden nå, men du har helt rett. Så snart kjølen går klar av elvemudderet er jeg på plass. Så får vi håpe at GLB og solgudene er med oss i år! Da må jeg gjennomføre sikkerhetskurs med ny førstefender!

 

Gleder meg allerede. I dag har jeg lagt på ny skottbekledning i akterkabinen, så nå sitter jeg passe rusa i sofen med kontaktlim-dunsten fremdeles i kroppen.

 

Mvh

 

Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...