Jump to content

Hjelp, jeg får ikke ladelampe til å lyse..


Majali

Recommended Posts

Hei, da er Majali på vannet og alt vel.

Men jeg har et problem med at ladelampen ikke vil tenne. Jeg har selfølgelig sjekket lampa og den er ok. men jeg får ikke noe minus ut fra 61 uttaket på dynamoen når den står stille. jeg måler ca det samme som på B+.... Jeg har ikke ampermeter i båten men jeg måler med multimeter at ladespenningen ligger på de 14V som regulatoren er satt opp til.

 

Kan også nevne at det er en SEW Motorola generator til Volvo og er ladereele som er beregnet til bil som er koplet til DF, B+ og B- og det 61 punktet på generatoren et koplet over tenningen

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke fred så jeg har vært i båten og målt litt....

 

Det viste deg at jeg har koplet feil :headbang: Jeg har koplet den som det sto D+ på regulatoren inn på B+ på dynamoen. Jeg skjønner nå at den skulle vært inne på den som det sto 61 på....

Resultatet var at jeg fikk et forbruk på 2,17 amp. når alt var avslått. Så fort jeg koplet vekk den feilkoplede kabelen forsvant alt forbruk.

 

men nå har jeg koplet det om, og ladelampa lyser som den skal nå, men nå lader den kun med 13,2V.

Er det vanlig at den bygger seg opp mot maks etterhvert, eller kan jeg ha knekt regulatoren mon tro.

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Du bør i alle fall la motoren gå på høy tomgang i et kvarters tid om batteriene ikke er toppladet. Om dynamoen blir glovarm denne tiden så er batteriene så skrubbsultne at det tar noe tid før regulatoren begynner å begrense spenningen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, batteriene (eller iallefall det ene som jeg bruker fast) var helt tomt når jeg skulle på tur i ettermiddag takket være forbruket på 2,17 amp som dynamoen hadde brukt siden sjøsetting i går...

 

Det du sier om at det tar litt tid før den begrenser spenningen, vil det si at jeg ikke kan forvente at den vil øke i ladespennning ettevært som jeg lar motoren gå, derimot forvente at den synker under de 13,2 voltene?

Isåfall har jeg vel brent opp den regulatoren ved hjelp av det lille stuntet jeg hadde med koblingene :cryin:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dersom ingenting er ødelagt kan du forvente at spenningen stiger til rundt 14-14.5 volt. Når batteriet er tomt suger det til seg så mye strøm at dynamoen ikke klarer å komme opp i riktig spenning. Etterhvert som batteriet begynner å fylles kommer spenningen opp der den skal og ladestrømmen går ned.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk Svein, da skal jeg ut å kjøre litt motor i dag. Jeg kommer ikke over de 14v voltene siden denne regulatoren er påstemplet 14V.

 

Får se om jeg kan få lånt et likestrøms tangampermeter og se om den virkelig lader...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Får se om jeg kan få lånt et likestrøms tangampermeter og se om den virkelig lader...

Eller bruke et vanlig amperemeter ( multimeter ) men fortrinnsvis et som går lengre enn til 10A. :rolleyes:

 

Veit ikke hvor stor dynamo du har, men tipper du har en sånn SEV MARSCHAL 35A. Isåfall tipper jeg et 20 eller 25A amperemeter duger bra..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ja... da har jeg vært en tur ute i båten igjen og kjørt maskin en times tid. og jeg kommer ikke over 13,2V og det er nok litt lite, dette er likt på begge batteriene selv om det ene er fult oppladet.

Så jeg har nok knekt den regulatoren skulle jeg tro.

Dynamoen er eneten 35 eller 55 A, vet ikke sikkert men sansyligvis 35A. Jeg har forespurt svoger om å låne et slikt tangampermeter, men han hadde ikke i bilen sin så det får vente til hverdagen begynner, alternativt et multimeter som går høyt nok (fluken min går ikke lenger en 10A)...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er voltmeteret ditt korrekt? Og hvor har du målt, på batteriet eller generatoren?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så jeg har nok knekt den regulatoren skulle jeg tro.

Tviler på at regulatoren er defekt, D+ ligger jo på 12V under drift.

Derfor hadde du også normal lading, selv med den feilkoblingen.

 

Mulig at ankeret ikke har tålt oppvarmingen.

Hvis ikke regulator og børster er integrert kan du teste om dynamoen er ok ved å koble 12V direkte på børstene, da skal den lade maks.

Link to post
Share on other sites

hei ja...

-Voltmeteret er kalibrert sist vår, så det er i orden. og jeg har målt både direkte på B+ på dynamoen og på battpolene. det er ikke så store forskjellen...

 

-Sette 12V direkte på børstene? mener du å kople vekk regulatoren (ekstern ja...) og sette 12V inn på DF???

og da skal den lade med hvor mange volt?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

-Sette 12V direkte på børstene? mener du å kople vekk regulatoren (ekstern ja...) og sette 12V inn på DF???

Ja, en til jord, den andre kobler du til B+

Er den i orden skal den da lade med maks effekt (strøm).

Så man må følge med på spenningen og stoppe i tide (før den går over 15V), dette er bare for å teste om dynamoen er i orden.

 

Fungerer dette er regulatoren din historie.....

Link to post
Share on other sites

Ja, en til jord, den andre kobler du til B+

Er den i orden skal den da lade med maks effekt (strøm).

Så man må følge med på spenningen og stoppe i tide (før den går over 15V), dette er bare for å teste om dynamoen er i orden.

 

Fungerer dette er regulatoren din historie.....

<{POST_SNAPBACK}>

Da her jeg prøvd som du sa Ingar, og da øket det pent å pyntelig opp til 14,8 V før jeg slo av.

Så det blir handlet ny regulator i morgen... :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ok, håper at det løser problemet.

Det finnes etpar muligheter til selv om de neppe er sannsynlige:

-At den ekstra likeretteren for D+ er defekt slik at regulatoren ikke får spenning.

-Spenningsfall mellom B+ og D+, pga dårlig kontakt. Eller defekt ladelampe. Denne kan man se bort ifra siden du hadde lys i lampa.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen...

Da har jeg installert ny regulator og det er helt likt....

nå har jeg også målt med tangampermeter samtidig med lade spenning og det så slikt ut:

Batt 1 13,27V - 5,2A

Batt 2 13,25V - 3,9A

Begge 13.27V - 8,3A

 

Det jeg lurer på da er om ladelampa mi som er en diode med en motstand på kan forårsake at regulatoren ikke sjønner noe?

 

Jeg måler 14,7V på 61 uttaket på dyamoen og 4-5 v på DF... siden jeg ikke helt har sjønt hvordan dette virker, så sier det meg ikke noe....

 

Så skal det sies at jeg ikke er helt sikker på hvordan tilstand det er på batteriene nå, (har kjørt sikkert 1,5 timer totalt i feilsøkingen.) og er det da normalt at en 14V regulator vil regulere spenningen ned til 13,2-3 volt og ladestrømmen ikke er mer enn 4-5 A hvis batteriene er toppladet?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Diode-lampe klarer ikke å "tenne" dynamoen i kombinasjon med visse typer regulatorer, eks. Ladac.

Men siden du måler 14.7V på 61 lader dynamoen som den skal.

 

Det er jo på 61 (D+) at regulatoren føler spenningen. (Går ut fra at du ikke har en regulator som føler på batteriene.)

 

Har du målt spenningen på B+?

Dersom denne også ligger rundt 13,25V er hovedlikeretteren i dynamoen gåen.

Ligger den på rundt 14.7V har du spenningsfall frem til batteriene.

Du har vel ikke skille-dioder?

 

Ladespenningen skal ligge fast på 14V selv om batteriene er fulle og ikke tar til seg mer strøm.

 

Se på denne tegningen, som du ser henter både likeretteren for B+ og D+ spenningen fra samme kilde, statorviklingene.

Så hvis det er stor spenningsforskjell mellom dem er en av likeretterene defekt.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg mistet ladingen fra min dynamo i fjor. Har nå hatt den på overhaling der regulatoren på dynamoen ble byttet. Den ble så testet ok. Jeg har nå satt på plass dynamoen og koblet B+ til batteriet, D+ til tenningen og W til turtelleren.

 

En Ladac laderegulator hev jeg ut av båten samtidig som dynamoen ble overhalt.

 

Nå får heller ikke jeg lys i ladelampen når jeg skrur på tenningen, og jeg har ikke klart å måle noe lading ut fra dynamoen.

 

Turtelleren fungerer fint. Jeg har samme spenning på B+ som på batteriet. D+ får også samme spenning som batteriet når jeg skrur på tenningen. Pæren i ladelampen ser ok ut.

 

Men jeg ser det sitter en motstand koblet i parallell med ladelampen. Kan dette være noe som er satt inn i forbindelse med Ladac laderegulatoren, eller har den alltid vært der?

 

Er det denne motstanden som er problemet eller har dere andre tips? :confused:

 

-johan-

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Ingar og takk for tålmodige svar.

 

Vel jeg har ikke spennigsfall på mer enn 0,05 -0,08 V mellom B+ 0g direkte på polene... (og ikke noen skilledioder eller noe sånt.)

 

Etter svaret ditt å dømme ser det ut til at jeg har fått ødelagt hovedlikeretteren, da jeg ikke har mer enn 13,25 V på B+ heller, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor jeg da skulle få den til å levere 15 volt uten problemer når jeg setter 12V direkte inn på DF på regulatoren.

 

Jeg tar en siste sjekk ved å bytte bytte ut diodelampa til en std. 2W glødetrådlampe.

 

Etter det har jeg ikke fler ideer....

 

Hvis det er none dioder som er defekte, er det vanskelig å bytte de da?

 

Det er en SEW Motorola levert på Vovlo motorer

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser det sitter en motstand koblet i parallell med ladelampen. Kan dette være noe som er satt inn i forbindelse med Ladac laderegulatoren

Definitivt ja! Dette er en vanlig modifikasjon ifm Ladac da det skal mer til å tenne den enn en vanlig regulator. (Ref. det jeg skrev over om diode-lampe).

Har motstanden lav verdi vil mesteparten av strømmen gå gjennom denne og ladelampa ikke lyse, evnt lyse svakt.

Ut fra din beskrivelse er det bare å fjerne motstanden og alt vil være i sin skjønneste orden. :smiley:

 

Ehh, må visst moderere meg litt, ser nå at du skriver at du ikke kan måle noe lading.

Men siden turtelleren fungerer tyder dette på at ladingen allikevel er i orden.

Link to post
Share on other sites

Etter svaret ditt å dømme ser det ut til at jeg har fått ødelagt hovedlikeretteren, da jeg ikke har mer enn 13,25 V på B+ heller, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor jeg da skulle få den til å levere 15 volt uten problemer når jeg setter 12V direkte inn på DF på regulatoren.

Det kan du si, men uten regulering vil spenningen bare stige, og når du stoppet på 14.8V på B+ var sannsynligvis spenningen langt høyere på D+/61.

Og regulatoren bruker som nevnt D+ som referanse.

 

Hvor vanskelig det er å bytte diodebrua avhenger av typen dynamo. Men du må ta av ende-dekselet.

Noen bruer har løse dioder som er loddet hver og en, andre har en aluminiums-ramme hvor diodene sitter presset inn og kapselen på diodene forbindes via rammen. Ut fra min erfaring er disse mindre pålitelige da det oppstår kontaktfeil mellom diode-kapsel og ramme.

 

Det har ingen hensikt å montere større pære, dette er noe man gjør hvis ladingen ikke kommer igang.

Strømmen gjennom pæra er det som får ladingen til å starte, etterpå kan den godt fjernes, da forsynes regulatoren direkte fra D+. Og du har jo målt at du har riktig spenning her.

Link to post
Share on other sites

akk ja-.... da har jeg vært å målt for ente gang...

Det viser seg at Ingar hadde rett (Igjen!) Jeg går ut ifra at det er noen dioer som er knekt siden jeg kan måle 8,4 V vekselstrøm på DF :headbang...

 

Noen som har er slik SEW-Motorola35A fra en gammel volvo liggende?

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

akk ja-.... da har jeg vært å målt for ente gang...

Det viser seg at Ingar hadde rett (Igjen!) Jeg går ut ifra at det er noen dioer som er knekt siden jeg kan måle 8,4 V vekselstrøm på DF :headbang...

 

Noen som har er slik SEW-Motorola35A fra en gammel volvo liggende?

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en volvo penta dynamo 60A, den lader det er sjekket på et "dynamo-verksted" men den bør overhales.

Den kan du få gratis, men jeg vil ikke ha kostnader med forsendelse. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en volvo penta dynamo 60A, den lader det er sjekket på et "dynamo-verksted" men den bør overhales.

Den kan du få gratis, men jeg vil ikke ha kostnader med forsendelse.  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei boolle, takker for tilbudet ditt :cheers: det er av stor interesse!. Vet du om den likner sånn fysisk på den jeg den 35ampen? Jeg har får å si det pent; liten plass!....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

Jeg fikk tak i en nesten helt ubrukt Iskra 70 amp dynamo, så da skrotet jeg den gamle og trenger da ikke den du hadde "boolle" .

 

Var ute og monterte den nye i sta, og den lader fint på 14,3- 14,5 V (selv om den innebygde regulatoren er merket med 14V ?)

 

Så irealitet har jeg gått fra en 90watt likestrømsdynamo i fjor til en 70AMP veksel i år.. og jeg hadde ikke problemer med for lite strøm i fjor, så da har jeg vel nok i år......

 

Så da er alt såre vel og livet er herlig!!!

 

Takk til dere alle for innspilll, jeg vet ikke hvordan jeg skulle funnet ut av det uten dere :cheers:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...