Jump to content

Kjøpt ny båt, Windy 22DC


TimJ

Recommended Posts

Tja, hva skal man si.. Dårlig impulskontroll kanskje??

Men, vi hadde en lang og fantastisk dag på sjøen i går, men vi merket for at vår lille Alicraft ble litt liten for oss, to voksne, to barn og to små skipshunder (de var hjemme for anledningen).

Hva gjør man så når selveste admiralen sier vi må ha større båt....

Jo da hiver man seg på finn og leter.

Jeg har for en stund siden bestemt meg for at neste båt skulle bli en windy i en eller annen form.

Hadde egentlig bestemt meg for en 23FC, men når denne dukket opp til den prisen jeg fikk den for var valget rimelig enkelt.

Så i dag dro vi til en meget hyggelig herremann og handlet båt.

Båten ser bedre ut på bilder enn i virkeligheten, men det er egentlig bare litt småplukk og kos så blir den bra.

Motoren er en VP AQ271C med en 290 DP drev.

Så der er den rimelig grom i mine øyne:-)

Fikk slengt henger bak på bilen og snirklet oss ned til Kongen marina for å slippe den ut der.

Gikk utrolig greit, faktisk som en drøm å få balja uti.

Men, idet vi skulle dra fant han på loftet ut at nå skal det jaggu bli dritt vær.... Det regnet så det smalt, og sikten bør typ elendig...

Spes artig da når vindusviskeren fant ut at de ikke ville virke.. Så hvis noen så en luring i en Windy med huet ut av kalesjen mens det høljet ned på vei fra kongen til ulvøya var det da meg!

Artig greie, men frister ikke til dacapo... Så visker skal fikses asap.

Det som så skjedde når jeg nærmer meg brua mellom ormøya og malmøya var mindre kult...

Slakket av på gassen for å slippe en foran meg på vei inn, noe som da resulterte i at motor stoppet... Fikk startet den igjen, men gikk bare noen sekunder så stoppet den igjen og denne gangen fikk keg ikke fyret den igjen??? kan vel si såpass at jeg ble en smule stresset da siden jeg hadde med unga i båten... Heldigvis hadde det sluttet å regne og sola tittet frem.

Kom en hyggelig familie i en Windy 9000 som tauet oss inn til plassen vår på ulvøya, takk igjen hvis du er her inne og leser dette.

Prøvde flere ganger underveis å starte, men uten hell. Så enten er det mye vann i bensinen eller så er det noe med tenninga.

Rakk ikke å forske så mye på det i dag, men skal med en tur i morgen og se hva keg finner ut.

Kom gjerne med tipS hvis dere har.

Nok prat, her er litt bilder fra annonsen:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Halv:-) så da burde det jo være halv tank....

Selv om den viser full når tom og omvendt...

Selger mente det skulle være ca 80 liter igjen, noe som stemmer bra med måleren.

Får skru litt i morgen og se hva jeg finner ut:-)

Du får komme deg hjem fra ferie Step, så du kan se på "smykket"???

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg ingen ting....

Tok av luftfilteret og fiklet litt med choke spjeldet så startet den med en gang.

Lot den stå og gå i 10-15 minutter.... Så begynte den å småfuske før den stoppet igjen og vil nå ikke starte igjen?!???????

Hva skjer!?

Link to post
Share on other sites

Hva slags coil er det på den. Har den stifter?. Isåfall ville jeg kostet på meg nytt stiftesett og ny kondensator. Er det uorginal (tema) coil kan du bare kaste den på sjøen og sette inn orginal.Hadde en Scand 24 med AQ 200 V8 for noen år tilbake som gikk fra forbruk på 60-70 ltr./time til omtrent halvparten og 5 knop mer i toppfart. :-) med ny coil og stifter.

Link to post
Share on other sites

Sjekk tennplugger og at de ikke er tilgriset, vann olje etc. Se på fargen. Skal vel helst være lysebrune. "Slå" enden av pluggen i handflaten og se om det legger seg vannperler i handa. Løsne Coilen og se hvilket merke. Det er ikke tull altså. Disse motorene er allergiske for uorginal coil.  Er det bygget om til elektronisk tenning og brukt coil beregnet med formotstand kan den ha gått varm om anlegget er montert uten formotstanden. Sjekk fordelerlokk for sprekker og prøv gjerne med et gammelt om du har det som reserve. Det samme gjelder rotor. Er det montert komplett fordeler med elektronisk tenning eller kun elektronisk enhet som erstatter stift i den gamle? Kan isåfall ha løsnet på plata hvor den sitter festet. Er det slik at det er mangel på bensin kan det jo være noe så enkelt som bensinpumpe eller forgasserproblem, Nåleventil, vann i forgasser eller tette dyser. Og selvfølgelig..... gamle pluggkabler som er blitt fuktige funker dårlig. Et jungeltriks kan være å tørke av pluggkablene med crc eller wd40 med en tøyfille. Kast filla etterpå. Unødig brannfare liksom.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar så langt:-)

Han jeg kjøpte båten av, fortalte meg at en båtmekaniker hadde snakket noe om prestolite magnettenning og at denne kan lage slik feil jeg har nå. Noen andre som er enige?

Ha. Hadde nemlig problem med at choken ikke gikk av, fikk fikset det.

Jeg trodde kanskje det var det som hadde skjedd igjen, men spjeldet er åpent hele tiden.

 

Det som skjer, er at motor er rimelig treig å få igang, så når den fyrer går dobbelsidige pent i ca 10-15 min før den begynner å småfuske litt, før den til slutt stopper.

Dette er da motor har blitt driftsvarm.

Når jeg da skal starte igjen må jeg gi den 2-3 pump med gassen for å få den til å fyre igjen. Når den så starter gjentar det hele seg. Blir driftsvarm så fusker den og stopper igjen....

Utrolig frustrerende, spesielt siden en sånn 8'r er noe av det simpleste som finnes....

 

Når du nevner plugger:

Hvordan i alle dager skifter man plugger på detta? Prøvde med en vanlig pluggnøkkel, men var ikke snakk om å få tredd den på pluggen.

Er det noe spes verktøy jeg må ha? Trodde jeg hadde vært borti mye rare plasseringer av ting....

Må jeg av med eksosen for å skifte plugger eller?!

 

Skal forske litt mer til helgen, reiser til Danmark i morgen med fruen og kidsa, så får ikke gjort noe mer før da.

Men skal sjekke alle tips dere kommer med.

Takk:-)

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det mange ting som kan være galt... Og mange er nevnt, så jeg kommer med mitt "tips".

 

Som du nevnte tidligere så startet den etter at du fikla med Choken. Samt at dem sviver når det den er kald, stopper etterhvert. Høres ut som det er problem med Choke, regner med den er automatisk? Vil tro hvis du tar ut noen plugger, så vil du se de er mørke, våte.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Trodde også det var choken, men spjeldet er åpent hele tiden, så kan ikke være det.

Det som jeg synes er litt rart er at når den begynner å fuske og bære seg, så trenger jeg bare å gi litt gass så går den helt fint...

Det siste jeg gjorde var å skru tomgangen litt opp, fikk ikke testet om den stoppet etter en stund da jeg måtte hjem, men den begynte å små fuske etter 15-20 min på tomgang.

Så virker som om det er på lavt turtall og/eller tomgang at problemet ligger.

Har forøvrig lest på noen bilforum at mange setter på en sparer mellom innsug og gasser, grunnen var vist at gasseren ble varm og bensinen dunstet bort i gasseren før den kom ned i innsuget.

Noen andre som tror på denne teorien?

Tror nok uansett det blir ny gasser i vinter, da det er en del å spare på forbruk osv ved å montere en ny en.

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja. Høres vel ikke helt frisk ut den forgasseren.. Mye leamikk som skal spille på lag der. Ta ett steg av gangen. Ikke skru, juster mer en du har peiling og forståelse for. Tenker på forgasser, tenning og annet.

Lykke til.

 

 

Hei,

Trodde også det var choken, men spjeldet er åpent hele tiden, så kan ikke være det.

Det som jeg synes er litt rart er at når den begynner å fuske og bære seg, så trenger jeg bare å gi litt gass så går den helt fint...

Det siste jeg gjorde var å skru tomgangen litt opp, fikk ikke testet om den stoppet etter en stund da jeg måtte hjem, men den begynte å små fuske etter 15-20 min på tomgang.

Så virker som om det er på lavt turtall og/eller tomgang at problemet ligger.

Har forøvrig lest på noen bilforum at mange setter på en sparer mellom innsug og gasser, grunnen var vist at gasseren ble varm og bensinen dunstet bort i gasseren før den kom ned i innsuget.

Noen andre som tror på denne teorien?

Tror nok uansett det blir ny gasser i vinter, da det er en del å spare på forbruk osv ved å montere en ny en.

Link to post
Share on other sites

Takk Sørlandet:-)

Kjenner godt min begrensning, er utdannet biloppretter, men har skrudd litt motor, dog ikke v8'er med gasser, bare 4'er med datasprut... Og må si at dette er faktisk værre:-)

Håper og ber om at en engel ved navn Step har tid til å hjelpe meg litt bare han kommer fra ferie...

Link to post
Share on other sites

Tja, si det Ivar:(

Er nede i båten nå og måtte gi den to pump, så startet den.

Så får vi se om den stopper når den blir varm....

Har fått tips om at det kan være gasseren som flyter over når den blir varm, så vi får se....

Tror nok en Rena av hele gasseren er ett triks ja....

Link to post
Share on other sites

Da har man fiklet litt til.

Ser ikke ut som om gasseren flyter over.

Sto på tomgang i en time og stoppet ikke.

Småfusket litt, men gikk.

Eneste jeg har gjort er å øke tomgangen litt, men den logger ifølge turteller på 6-700 rpm.

Så kanskje rense ting, bytte filter og plugger så er ring på stell.

Har nå prøvd med fire forskjellige nøkler for å skru ut plugger.... Det er jo kul umulig!! Hva gjør folket her inne når de skifter plugger på denne motoren??!

 

I samme slengen, kan noen forklare meg hva dette jeg har tatt bilder av er til?

Do?

Hva mangler jeg for å få ett fungerende toalett her? ( bortsett fra selve doen da...)

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært ute å kjørt noen timer.

Alt virker veldig greit, motor starter som den skal og stopper ikke.

Eneste er at den går nok litt for høyt på tomgang... Gjør over 5knop på tomgang...

Stiller jeg ned tomgangen igjen begynner den å fuske å bære seg og stopper...

Hva gjør jeg? Hvor begynner jeg, tenninga? Rense gasseren?

Takker for alle svar...

Link to post
Share on other sites

tullball. Nå må du ikkje lage deg et problem ut av ingenting. Det er tyedeligvis ingenting som er galt her annet at du har hatt for lavt tomgangsturtall. Det er anbefalt 750 O/min i manualen...

Ja en 4-5-6 knop er heilt normalt tomgangsfart skal du ha stor motor. Min går 4+ men eg har en noe mindre propell og tyngre båt. 

Ja pluggbytte kan være en prøvelse. Enten får du ordne deg en spesialnøkkel eller så må du ta an manifoldene. Sånn er det bare :wink:

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...