Jump to content

Kjøpt ny båt, Windy 22DC

TimJ

Recommended Posts

Hei og gratulerer med fin båt :smiley:

Bruker du riktig verktøy? Er vel 16mm pluggpipe, lang forlenger og skralle som gjelder her. Det er jo mulig pluggene har rustet fast, men oftest sitter de godt bare fordi de har sittet der i mange år. Med riktig tomgangsturtall gjør vel båten din rundt 3knop. Har det vært vann i bensinen blir det ofte tull med forgasser, spesielt om det er saltvann. Forgasseren begynner da å korrodere innvendig og det blir bare en kjukk graut som tetter dyser og diverse. Det er ikke uvanlig med brudd i tennkabler som kan tulle til tomgangen, er ikke alltid like lett å høre om en V8 mangler tenning på en sylinder.

Å få ut pluggene er det første jeg ville startet med, da ser du godt hvordan motoren har det. Husk å legge fra deg pluggene i samme rekkefølge som de satt, da kan du studere de godt i etterkant. Pluggene forteller deg mye om blanding, oljeforbruk og om det er tenning i det heletatt. Riktig farve på pluggene skal være mørkebrun til lysebrun.

Hei Maruma og takk:-)

Har prøvd en del forskjellig verktøy... Alt fra pluggnøkkel til fastnøkkel osv....

Får rett og slett ikke på noe verktøy så jeg får skrudd på dem i det hele tatt... Men får prøve å fikle litt til:-)

Ingen som har noe tips ang det toalett greiene?

Jeg skal lage en pluggnøkkel til deg? Du får ta deg ett par sånne mens du venter! Kommer på onsdag!

bilde

Hahaha??? drakk nok sånn her om dagen, så orker ikke mer???

Bra du kommer hjem, drive å dra bort når jeg har handla skip, dårlig gjort er det?????

Ja Fortego, virkelig:-) utrolig fin å kjøre og.

Marsjer greit i 25knop i litt sjø uten at det er ubehagelig:-)

Er det noen her med samme båt som kan ta bilde av do løsningen sin?

Maruma? Din er vel ikke helt lik, men er vel sånn ca samme.

Maruma? Din er vel ikke helt lik, men er vel sånn ca samme.

Er jo samme båt, min er noen år nyere og FC, så det er i hovedsak overbygget som er forskjellig. Utformingen av skroget er likt som jeg har forstått det. Konstruktøren Linge har sakt at Windy 22 er den båten han selv er mest fornøyd med! Det er gøy å eie en sånn klassiker :smiley:

Jeg har gjort mye med min båt etter at jeg kjøpte den for tre år siden, bla. montert inn septiktank. En båtdo fungerer veldig enkelt. Med manuell do pumper man vann fra sjøen inn i doen som samtidig pumper avfallet rett ut i sjøen igjen. Elektrisk do fungerer på samme måte men er enklere å betjene, negative her er at den bruker strøm og fyller septiktanken fortere om man har det. Skal du kjøpe ny do vil jeg anbefale å kjøpe kvalitet, feks. Jabsco, det hender de er på tilbud så det er bare å følge med. Jeg kan ta noen bilder av løsningen ombord i min båt sånn at du kan se hvordan det er koblet opp :smiley:

Redigert av Maruma (see edit history)

Knurrbart, jeg har aldri vært borti det der før:-) derfor jeg lurer...

Maruma: kjempe fint hvis du gidder det:-)

Så jeg trenger med andre ord ikke en septiktank? Kan bare pumpe "herligheten" rett i sjøen?

Får vurdere litt om man skal gå for elektrisk da eller manuell.

Takker for svar:-)

Bilde av trykkeriet....

bilde

Den tynne slangen til venstre er koblet til en bunnventil som jeg kan åpne og stenge gjennom hullet i plata i forkant. Dette er slangen som mater doen med sjøvann. Til høyre er det samme med stengeventil, her går dritten ut fra tanken, før jeg bygde om gikk den tykke slangen fra doen rett til stengeventilen, nå går den til tanken. Hjalp dette?

Grunnen til at du ikke får skrudd ut pluggene er at du prøver med en 21mm pipe mens det er 16mm du trenger.
21mm pipen blir for tykk så den tar borti ting og tang før du i det hele tatt får tredd den inn på pluggen.

Har du bare klovnestørrelsen 1/2" pipesett  bør du vurdere å skaffe deg et 3/8" pipesett .

.

Redigert av pipe (see edit history)

Grunnen til at du ikke får skrudd ut pluggene er at du prøver med en 21mm pipe mens det er 16mm du trenger.

21mm pipen blir for tykk så den tar borti ting og tang før du i det hele tatt får tredd den inn på pluggen.

Har du bare klovnestørrelsen 1/2" pipesett  bør du vurdere å skaffe deg et 3/8" pipesett .

.

... noen motorer har også 18mm plugger (med samme gjengeparti som de med 16mm)  - fant jeg ut - slet litt med å finne pluggnøkkel der og endte opp med langpipe :)   

3/8" pipesett er kjekt ja , noen ganger blir 1/2" for grovt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...