Doffen01 Startet 21.Juli.2015 Del på Facebook Startet 21.Juli.2015 Så har jeg atter hatt en helg om bord i båten - med fastnøkler, skrujern, og annet verktøy. Det er helt klart ikke meningen at jeg skal kunne få nyte deilige, varme sommerdager ute på sjøen i min 21 fots Myra med en FM som putrer og går slik en "frisk" FM skal putre og gå. Jeg kan ta ett kort resymè fra mine tidligere innlegg jeg har hatt på dette forumet. Etter å nylig å ha kjøp båten oppdaget jeg fort at det var noe feil med motoren. Etter å ha "kledd av" båten for presenninger etc etter vinteropplag - klargjorde jeg båten før den skulle sjøsettes for sesongen. Da jeg skulle starte oppdaget jeg at svinghjulet stod dønn fast. Jeg fikk gode råd fra dere som leser Forumet på Båtplassen.no og det viste seg at årsaken til at svinghjulet "stod" var at ett av stemplene "stod fast" - noe som skyldes dårlig vinterforberedelser. Jeg fikk i gang sving/stempel og det meste så bra ut, så jeg fikk satt båten på vannet. Jeg hadde så vidt fått kjørt noen meter da jeg oppdaget at noe var riv ruskende galt. Motoren oppførte seg- mildt sagt- veldig unormalt men jeg fikk kjørt den til utstikkeren der jeg har båtplassen min. Motoren startet og stoppe, startet og stoppet, "hostet og harket", og etter hvert kom det gråhvit væske ut gjennom vakumrør, hull hvor peilestaven står, og gjennom den manuelle håndoljepumpen. Dette viste seg å være olje "forurenset" av vann. Det var nå klare indikasjoner på at toppakning var defekt - tiltross for at denne ble skiftet i 2013. Motoren ble demontert - og i veivhuset var det fullt av vann/olje. Det ble pumpet ut mellom 18-20 liter vann/olje. Jeg fikk løsnet og tatt av det stempelet som hadde "satt seg" og det oppdages da hull i stempelforingene. Blokka der stemplene står ble tatt med til fagverksted. Der ble blokka grundig rengjort- og i "kanaler" etc ble det i alt fjernet/rensket ut ca 2,5-3 kilo rust, møkk og dritt. I helga ble blokka, stempel med nye stempelringer (i alt 8 ringer), og nye pakninger montert. Det ble fylt på ny olje (4,5 liter), nye plugger ble satt inn og motoren startet. Jeg "slet" litt med å få justert forgasser (som er nyoverhalt) men etter hvert fikk jeg motoren til å gå noenlunde jevnt og bra - på tomgang. Jeg løsnet "fortøyningen" og satte maskinen i gear og båten gikk noenlunde greit men ikke optimalt. Med ett smalt det godt og eksosrøyk dekket omtrent hele båten. Det viste seg at en av de gamle eksosrørene av gummi ikke ønsket å være med en sesong til men hadde revnet. Jeg kom meg til fortøyningsplassen (uten å avgå ved døden ga kullosforgiftning) - og gikk i gang med å skifte nye rør - helt fra manifold til ut i "friluft" helt akter i båten. Jeg startet pånytt opp motoren og nå begynte det å smelle i forgasseren, motoren ga ikke fra seg mye effekt uansett i hvilken stilling gasspaken befant seg i - og jeg tror dette skyldes tenningsfeil. Mitt spørsmål er da om det finnes noen her på forumet som - på en enkel og lettfattelig måte - kan forklare hvordan man justerer tenning på slike motorer. Jeg leser i Bruksanvisningen for FM S.22- motorer at avstanden mellom ventilløfter og ventilstamme skal være 0,3mm i kald tilstand. Det er i dette "området" jeg trenger hjelp - hvor og hva er en ventilløfter og en ventilstamme, hvordan går jeg frem når jeg skal justere ventiler - Hvilke på andre ting må jeg tenke på - og hva må jeg gjøre for å gå riktig tenning på motoren. Som jeg har sagt tidligere - og som tidligere og andre innlegg jeg har hatt her på forumet nok dokumenter- så er jeg ingen ekspert på motorer etc, men synes allikevel det er moro og interessant å reparere - men kommer da til punkter der jeg ser meg nødt til å spørre andre - og det er dette jeg gjør med dette innlegget - jeg spør og ber om råd/tips/veiledning - og håper på tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Tenningen justeres ved å vri på fordeleren. Vri mot dreieretningen gir tidligere tenning. Gnisten kommer i det stiften åpner. Uttykket at ventilene veksler vil si at den ene åpner samtidig som den andre lukker. Da star kamakselen I riktig posisjon for ventiljustering på nabosylinderen. Du får lime en maskeringstape på svinghjulet og sette tusjmerker på denne så du har kontroll på ØDP og fortenning. Det er mulig at du må demontere manifolden for å få tilgang til ventiljustering. Er nok ei luke på siden av sylinderen som må demonteres. Justeringen kan være noe plundrete da man må ofte bruke tre nøkler samtidig. Redigert 21.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Stakkars Doffen, jeg vet hvordan du har det fordi jeg hadde en Marna R 1 som holdt på å gjøre meg gal. Men jeg kjøpte meg en FM S-15 og siden har problemene kun bestått av dritt i bensinrør og forgasser. Å justere ventiler er enkelt, først må du skru av luka hvor du finner ventilene. Ventilstammen er i ett med ventilen, den lange saken som kommer ovenfra. Ventilstammen/støteren er den som kommer nedenfra veivhuset/bunnramma og har en skrue med kontramutter på toppen. Ha godt lys og tørne motoren for hånd. Du vil se når det er størst klaring og da bruker du følerbladet 0,3. Selvfølgelig må du løsne kontramutteren for å justere. Gi deg god tid, det kan hende du ikke treffer første gangen og det er lurt å .ha en nøkkel på støteren når du justerer. Selv bruker jeg 3 nøkler på en gang, du finner ut hva jeg mener. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Nok engang er det bare å bøye seg i støvet, og takke ydmykt for alle de gode råd og tips man får, og når man også får en slik skisse er det til utrolig stor hjelp for en amatørmekanikker som meg. Men-, jeg har noen spørsmål til det du skriver og skissen din TMe og jeg håper ikke du oppfatter det som for mye mas. Du skriver at "tenningen justeres ved å vri på fordeleren". Mener du fordeleren eller mener du heller svinghjulet? Jeg trodde kanskje man måtte bevege svinghjulet for å "bevege" ventilene? Du skriver videre: " Du får lime en maskeringstape på svinghjulet og sette tusjmerker på denne så du har kontroll på ØDP og fortenning.". På hvilket stadium i prosessen skal jeg lime på en maskeringstape og hva er "ØDM" og "fortenning"? Du har helt rett i at det bak forgasseren og manifoilen er en luke og bak der er det en stor pakning og ut fra denne luken kommer også vakumrøret. Problemet mitt er at jeg omtrent ikke har noen tilgang til denne luken - da det er montert innredning slik som skap og sete. Dette er montert av fabrikken da båten ble bygget i 1971. Vil det da si at jeg må rive denne innredningen for å kunne komme til ventilene bak luka? Dersom jeg ikke river innredningen har jeg nemlig ikke mer enn ca 20-25 cm å "bevege" meg på og det ser jeg som omtrent umulig når jeg da samtidig skal betjene 3 nøkler og føleblad. Jeg hørte på radioen at Sirkus Arnardo i år har en hovedattraksjon som er en mann som visstnok er fri for både lemmer og ledd- ett såkalt slangemenneske - Kanskje jeg må være nødt å leie inn han? - hehehe- Nei - fra spøk til alvor - Slik plassen er i dag er det omtrent umulig å få deler av kroppen min mellom innredningen og den nevnte luke (og jeg er ganske slank). Finnes det noen annen mulighet til å justere eller er dette eneste mulighet? På den skissen/tegningen du har laget står det på venstre side under der du har skrevet 0,3: "Ved justering skal motor stå på øvre dødpunkt og ventilløfter på.........?" jeg beklager veldig TMe men jeg forstår ikke det siste ordet du har skrevet her Jeg skal ikke påstå jeg helt skjønte hva du mente med det du skrev på dette punktet - så- kunne du være så snill å prøve å forklare fremgangsmåten på en litt annen - kanskje lettere måte for meg å forstå det på? Ellers skjønte jeg veldig godt fremstillingen og oppbyggingen skissen din viser og du skal vite at både beskrivelsen din og tegningen din har bragt meg ett langt steg videre i kanskje det å oppnå suksess med dette arbeidet. Så igjen - tusen, tusen takk - og jeg beklager veldig at jeg "maser". Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Stakkars Doffen, jeg vet hvordan du har det fordi jeg hadde en Marna R 1 som holdt på å gjøre meg gal. Men jeg kjøpte meg en FM S-15 og siden har problemene kun bestått av dritt i bensinrør og forgasser. Å justere ventiler er enkelt, først må du skru av luka hvor du finner ventilene... Hei og takk for nytt flott svar Treskolars. Som du ser så har jeg fått verdifull hjelp/tips og råd av TMe og jeg er veldig takknemlig for de svar du og TMe har gitt meg - og også den skissen som TMe har laget - helt suverent! Jeg har skrevet ut på papir både det du og det TMe har skrevet og selvsagt har jeg også printet ut skissen TMe har laget. Som du ser så har jeg spurt TMe om noen nærmere "oppklaringer". Du kan jo se det jeg har skrevet til TMe og du må mer enn gjerne være med å komme med dine innspill du også. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Hyggelig å høre at du setter pris på skissene mine. Jeg er på reisefot og det blir derfor ikke flere skisser før medio uke 31. Skal dog få skrevet litt til kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Hyggelig å høre at du setter pris på skissene mine. Jeg er på reisefot og det blir derfor ikke flere skisser før medio uke 31. Skal dog få skrevet litt til kvelden. Hei TMe Ja du skal vite at de skissene du har laget - både når det gjelder stempelforingene og ventilene er til god hjelp og gjør at jeg forstår "oppbyggingen" av de enkelte komponenter mye bedre. Så nok en gang - takk jeg tror ikke jeg behøver noen ny skisse fra deg - men noen svar på det jeg lurte på hadde vært strålende. Dette har ikke noe hastverk - så du skal kose deg på tur - uansett om det er jobb relatert tur eller ferietur- og "ta ting" som de passer deg. Ha en strålende dag Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 (redigert) Ved ventiljustering er det helt vesentlig at ventilene er lukket. Som du ser på skissa så peker kammen nedover og løfteren star på kammens bakside. Hvordan vite dette uten å se kamakselen? Dreie svinghjulet til ventilene på nabosylinderen veksler. (dvs. den ene går opp og den andre går ned) Motoren står da i posisjon for kontroll og ev. justering av ventilklaring. Vanskelig å komme til sier du. Ikke ukjent at man burde være på størrelse med en treåring og ha universalledd både her og der. Speil og godt lys er ofte et must og man må ofte føle seg frem og jobbe i blinde. Klarer du å få av luka kan du trolig også få sjekket ventilklaringen med en bladføler. Om klaringer er 0,4 og ikke 0,3 så går det bra uten at du trenger å justere. Er den mindre er det ikke fullt så bra, da er det fare for at ventilene ikke lukker fullstendig og kan bli brent. Vet ikke om du passet på å få slipt ventilene når du likevel hadde sylinderblokka ute for skifting av sylinderforinger, men det ville ha vært veldig smart. Dersom ja så bør du abs. få sjekket ventilklaringen og ev. få justert. Dette fordi ventilene da kommer dypere ned I sylinderblokka. Tenningstidspunktet på motoren din er nok nogenlunde riktig ettersom motoren går. Du endrer dette ved å vri på fordelerhuset I forhold til motorblokka. Fordeleren er festet med en klemmesak med en skrue. Løse på skruen og vri fordeleren forsiktig frem og tilbake mens motoren går på tomgang og du vil lett merke når den går best. Gnisten skal komme litt før stempelet er på topp (ØDP = øvre dødpunkt). Gnisten kommer når stiften i fordeleren akkurat åpner. Tape på svingtjul er for å ha litt bedre kontroll. Finn først øvre dødpunkt ved stikke en skrutrekker el. nedi plugghullet mens du dreier svinghjulet frem og tilbake. Sett et merke på tapen kl.12 og kalle det ØDP. Framhald i neste bolkjen. I mellomtiden kan du høre ned Fagerli om hvor mange grader fortenning motoren skal ha og om der er noe form for sentrifugalregulering av tenningen. Redigert 23.Juli.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Ved ventiljustering er det helt vesentlig at ventilene er lukket. Som du ser på skissa så peker kammen nedover og løfteren star på kammens bakside. Hvordan vite dette uten å se kamakselen? Dreie svinghjulet til ventilene på nabosylinderen veksler. (dvs. den ene går opp og den andre går ned) Motoren står da i posisjon for kontroll og ev. justering av ventilklaring. Vanskelig å komme til sier du. Ikke ukjent at man burde være på størrelse med en treåring og ha universalledd både her og der. Speil og godt lys er ofte et must og man må ofte føle seg frem og jobbe i blinde. Jeg tror til og med at en 3-åring blir i største laget -, bl.a.her. Å jobbe i blinde betyr vel kanskje også at man må jobbe svart - Etter over 30 år i byggebransjen vet jeg vel omtrent alt hva angår svartarbeide - så det tror jeg skal gå bra- hehehe. Klarer du å få av luka kan du trolig også få sjekket ventilklaringen med en bladføler. Om klaringer er 0,4 og ikke 0,3 så går det bra uten at du trenger å justere. Er den mindre er det ikke fullt så bra, da er det fare for at ventilene ikke lukker fullstendig og kan bli brent. Ja- ved å ta av manifoil og forgasser kommer jeg enkelt til "luka" - men som jeg har sagt før - jeg kjøper meg nok en del plass ekstra dersom jeg tar meg bryet med å demontere skapinnredningen først. Vet ikke om du passet på å få slipt ventilene når du likevel hadde sylinderblokka ute for skifting av sylinderforinger, men det ville ha vært veldig smart. Dersom ja så bør du abs. få sjekket ventilklaringen og ev. få justert. Dette fordi ventilene da kommer dypere ned I sylinderblokka. Nei - ventilene ble ikke slipt - fikk høre bl.a av Fagerli at ventilene mine var i en slik stand at det ikke var nødvendig med sliping. Skulle kanskje trosset alle råd og allikevel slipt ventilene? Men men - spist er spist osv. Tenningstidspunktet på motoren din er nok nogenlunde riktig ettersom motoren går. Du endrer dette ved å vri på fordelerhuset I forhold til motorblokka. Fordeleren er festet med en klemmesak med en skrue. Løse på skruen og vri fordeleren forsiktig frem og tilbake mens motoren går på tomgang og du vil lett merke når den går best. Gnisten skal komme litt før stempelet er på topp (ØDP = øvre dødpunkt). Gnisten kommer når stiften i fordeleren akkurat åpner. Tape på svingtjul er for å ha litt bedre kontroll. Finn først øvre dødpunkt ved stikke en skrutrekker el. nedi plugghullet mens du dreier svinghjulet frem og tilbake. Sett et merke på tapen kl.12 og kalle det ØDP. Framhald i neste bolkjen. Ja - så kom det nok en gang ord og uttrykk jeg ikke skjønner bæra av - husk jeg er Mann, blååånnn og trønder- hehehe I mellomtiden kan du høre ned Fagerli om hvor mange grader fortenning motoren skal ha og om der er noe form for sentrifugalregulering av tenningen. grader fortenning?? sentrifugalregulering???? hmmmmm- her må det nok Googles og finnes frem all verdens fremmedordbøker .....men skal- forhøre meg med Fagerli Du skulle vel aldri i verden bo i nærheten av Gressvik (Fredrikstad) vel???? Hadde vært utrolig kjekt å hatt en ekspert som deg om bord- kunne laget istand en fast plass til deg ett eller annet sted om bord- så kunne jeg tatt deg frem hver gang jeg hadde hatt behov for det - Eller det vil si - hver gang motoren trenger fagekspertise - og det kan jeg love deg: Det hadde blitt ofte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.