Jump to content

Er det ok å flytte på andres båter for å få plass selv?

Jori

Recommended Posts

Index, han satt på en restaurant/cafe og så på. Jeg vet jo ikke hvem av 100 gjester som er eieren?!

Hadde han hatt litt vett mellom ørene så hadde han uoppfordret gjort dette selv når flere båter viser interesse for at de vil inn. Vi var klar over at eieren vil se det. Da kunne han heller sagt at dette fikser jeg selv. Men han fikk passet påskrevet med oppførselen sin. Mener han fortsatt er en tulling:-) Folk må tåle såpass...

Jeg har aldri selv flyttet andre båter uten at eier har vært til stede, men har opplevd at båten min har blitt flyttet en meter hit eller dit for å gi plass til flere, og det ser jeg utelukkende positivt på.(Vel å merke i GJESTEHAVN) De her som mener at det er en dødssynd å forhale en annen persons båt en meter eller to for å gi plass til andre, får da (etter min mening) sitte ved båten sin og passe på at en ikke tar opp mer plass enn nødvendig.

(satt på spissen: er det mulig å forhale båten din for å gi plass til en annen, ja da har du vel for f... tatt deg for god plass i utgangspunktet)

(satt på spissen: er det mulig å forhale båten din for å gi plass til en annen, ja da har du vel for f... tatt deg for god plass i utgangspunktet)

Nei, det skal ikke nødvendigvis en idiot til, det er nok at båten foran eller bak har gått, og evt. blitt erstattet av en mindre. Det kan være greit å huske på når man ankommer en gjestehavn hvor det kunne vært plass hvis alle lå optimalt fortøyd. Når man har fått plass i havna mener jeg det må gå an å forlate båten, selv om den kan bli liggende mindre optimalt etterhvert. Evt. får man bli, hvis man ikke tåler at andre forhaler den, og gjøre jobben selv. Er man imidlertid tilstede selv syns jeg man bør justere så det blir plass til flere, ihvetfall når man ser behovet.

Evt. får man bli, hvis man ikke tåler at andre forhaler den, og gjøre jobben selv. Er man imidlertid tilstede selv syns jeg man bør justere så det blir plass til flere, ihvetfall når man ser behovet.

Er forsåvidt enig i det, men det er jo slik at når man kommer til en havn, og finner seg en plass, så er ikke målet å flytte båten i tide og utide fordi andre båter kommer og går.

Dersom noen spør, og det passer slik, så er det en selvfølge at man forsøker å lage plass til andre, men det er ingen selvfølge at andre tar seg til rette og tukler med fortøyningene uten å ha fått lov først.

Mener han fortsatt er en tulling:-) Folk må tåle såpass...

Helt greit det! Han mener sikkert noe lignende om deg også. Og det må ha jo få lov til...;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er forsåvidt enig i det, men det er jo slik at når man kommer til en havn, og finner seg en plass, så er ikke målet å flytte båten i tide og utide fordi andre båter kommer og går.

Dersom noen spør, og det passer slik, så er det en selvfølge at man forsøker å lage plass til andre, men det er ingen selvfølge at andre tar seg til rette og tukler med fortøyningene uten å ha fått lov først.

Eller for å omskrive litt; Det er jo slik at når man kommer til en havn, så er målet å finne seg en plass. Det er vel nærmest en selvfølge at om man er i båten og ser at man kan gjøre rom for nyankomne, så gjør man det uoppfordret? Er det trangt og nyankomne må spørre har du vært for treig.

Og hva mener du med å "tukle med fortøyningene"? Er du den eneste som kan slå et dobbelt halvstikk tror du? Dette dreier seg ikke om å løsne fortøyningene dine slik at båten din driver vekk, eller slår inni andre båter, eller blir "bortført" av skumle ytlendinger. Du kan med svært stor sannsynlighet forvente at også de andre som har fortøyd i havna kan fortøye like bra som deg. 

Å komme til en full havn seint på kvelden i litt uggent vær er ikke gøy. Tanken på at noen må gå ut igjen i drittvær eller mørke fordi de ikke tør flytte båten min mens jeg sitter på land og spiser middag føles ikke god. Æsj.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Hvorfor er det de som tar mest unødvendig plass, som skriker høyest når de må/blir flyttet?

Kom til å tenke på parkering av biler i Italia. Der parkerer man alltid i fri og med håndbrems av, da kan man alltids få plass...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Er du den eneste som kan slå et dobbelt halvstikk tror du? Dette dreier seg ikke om å løsne fortøyningene dine slik at båten din driver vekk, eller slår inni andre båter, eller blir "bortført" av skumle ytlendinger. Du kan med svært stor sannsynlighet forvente at også de andre som har fortøyd i havna kan fortøye like bra som deg.

Det er jo opp til deg om du ønsker å stole på at vilt fremmede tar de riktige valgene i forhold til din båt, og fortøyer denne forsvarlig.

Jeg personlig tar det ikke som en selvfølge at de som velger å flytte min båt uten at jeg er til stede, er kompetente til å fortøye så mye som en pioneerjolle.

Det finnes ufattelig mange tullinger som drar andres båter hit og dit for å lage plass til seg selv, og jeg hadde heller sett at folk hadde respekt for andres eiendom enn at de mente det var greit å rote med andres fortøyninger uten å ha tillatelse fra eier av båten.

Jeg vil gå så langt som å påstå at det er alminnelig folkeskikk å ikke flytte andres båter uten tillatelse, og det er sjeldent jeg benytter beskrivelsen, men roter man med fortøyningene til andre båter i en hvilken som helst havn, uten å ha eksplisitt tillatelse, så må det nesten dreie seg om "folk i båt".

Redigert av adeneo (see edit history)

men roter man med fortøyningene til andre båter i en hvilken som helst havn, uten å ha eksplisitt tillatelse, så må det nesten dreie seg om "folk i båt".

Selvsagt dreier det seg om "folk i båt" når det er snakk om å rote det til. Men det er jo ikke problemstillingen her. Og selvfølgelig vil alle - meg selv inkludert - ha seg frabedt å få båten flyttet på av folk som ikke veit hva de driver med. Men det det er snakk om her er ikke "tukling" eller "roting", som er formuleringene du av en eller annen grunn hele tiden velger å bruke, som om alle andre en deg selv er ute av stand til å fortøye en båt. Hvis du har så liten tiltro til andre må du rett og slett holde deg unna gjestehavner, for dine egne pertentlig anrettede fendre og fortøyninger kan ikke redde deg fra verken skrammer eller sår når vi andre kommer drivende viljeløst mot deg i vår balje-tonnasje som har slitt seg løs. 

Alminnelig folkeskikk er å forhale egen båt, før andre får behov for å be deg om det, eller gjøre det. Så slipper du hele problemstillingen.

Det kan da umulig være for mye forlangt at man holder fingrene av andres båter, og at man kan forlate båten uten at andre finner det for godt å flytte på den uten å gi beskjed.

Det finnes vel få andre arenaer i samfunnet hvor det er greit å ta seg til rette med andres eiendeler uten å spørre først?

Moralen er tilsynelatende at man må få seg et så stort flak at ingen tør å flytte på båten uansett hvordan den ligger.

Og er man den ulykkelige eier av en liten båt er det ens lodd i livet at man skal være den første til å flyttes på av fremmede hender- hvis man ikke kan intervenere og gå i tett nevekamp på brygga da...

Som det har blitt sagt i tråden er det nok mange på forumet som har høyt volum på tastaturet og ikke i virkeligheten, men jeg er nokså sjokkert over råheten i dialogen her likevel.

..hvis man ikke kan intervenere og gå i tett nevekamp på brygga da...

De færreste tyr vel til vold, selv om det kanskje kan høres slik ut.

Men, hadde jeg ankommet en gjestehavn, fortøyd skikkelig, betalt havneavgift for å ligge der, og tatt meg en fuktig tur på byen for å komme tilbake i de sene timer og sett noen løsne fortøyingene mine, uansett årsak eller kompetanse, så ville nok vedkommende fått seg sitt livs konfirmasjon og en verbal overhøvling av de sjeldne.

Det kan da umulig være for mye forlangt at man holder fingrene av andres båter, og at man kan forlate båten uten at andre finner det for godt å flytte på den uten å gi beskjed.

Det finnes vel få andre arenaer i samfunnet hvor det er greit å ta seg til rette med andres eiendeler uten å spørre først?

Uten å gi beskjed? Er det plutselig dét det står på nå? Jaja ... men det er nok ikke slik at man bestandig kan fortøye, forlate båten, og forvente at alt forblir urørt inntil man er tilbake når man ligger i en gjestehavn. Og takk og lov for dét, hadde jeg nær sagt. Du kan f.eks. forvente at folk legger seg utenpå, selv når du ikke er tilstede og kan samtykke. Og skal du da selv gå tidlig neste dag og din nye nabo allerede har fartet på land på jakt etter ferske bakevarer er du stuck, du kan jo ikke løsne en eneste tamp og smette ut... så ergelig! 

Når det gjelder praksis på andre samfunnsarenaer får du angi hvilke arenaer du sikter til og forklare hvorfor du mener det er relevant å trekke paralleller. Utrolig mange skjær i sjøen der ... bare se hvor det bærer her på forumet når folk prøver å sammenligne trafikk på sjøen med trafikk på landjorda.

Men, hadde jeg ankommet en gjestehavn, fortøyd skikkelig, betalt havneavgift for å ligge der, og tatt meg en fuktig tur på byen for å komme tilbake i de sene timer og sett noen løsne fortøyingene mine, uansett årsak eller kompetanse, så ville nok vedkommende fått seg sitt livs konfirmasjon og en verbal overhøvling av de sjeldne.

ja i fylla er vi alle idioter, det er ihvertfall sikkert, hei, skål!

-en situasjon oppleves, og huskes, på ulike måter. Så også denne.

Klart, det beste er å få kontakt og eier selv bidrar/ bivåne forgaling. -som det blir nevnt er det lurt å ha telefonnummeret sitt synlig i båten, på begge sider.

Så er det situasjonene der man ikke oppnår kontakt innen rimelig tid... Personlig ville jeg akseptert en mindre forhaling av min båt, med dertil skikkelig fortøyning av båt og flytting av strømkabler. Men om ting ikke er pent gjort så ville jeg nok rynker på nesen, når jeg kom tilbake.

Det blir jo tross alt det samme om man har en båt utenpåliggende. Man må tross alt flytte den/ sette knuter på nytt om man båten innenfor skal dra.

Til den skribent som mener det er forsøk på tyveri å flytte fortøyningene på båten din: om du er utenpåliggende, du er ikke til stede, og båten innenfor må dra, får han ikke lov av deg å reise han da? Tau er tau, knute er knute...

Men jeg har sett en båt komme til havn hvor ankommende båt flyttet en båt som lå longside inntil kai, slik at den ble liggende som nummer 3 utenpå, slik at han selv skulle få ligge inntil kai.

Det er ugreit...

Alternativer er å kontakte havnevakta og forhøre seg om forhaling.

Enig i betraktningen om at det er jo ikke slik at de minste båtene skal være offer for at store båter vil ha plass. Først i tid, best i rett, gjelder jo....

Kom på nå at under ferieturen for to uker siden, måtte jeg og en annen båteier forhale våre båter samt en 3. båt, uten folk ombord, da en 4 båt skulle dra. Lå da med hekk mot brygge og tok sideveis forflytning inntil en utrigger...

Smidighet og samarbeid må til for å finne felles beste løsning.

Redigert av Eureka (see edit history)

Utrolig hvordan ting oppfattes! Leser du Joris innlegg og så Dennricks innlegg så er det to forskjellige situasjoner mtp hva som oppfattes. Ikke rart det blir krig...

Tror det du kommenterer der er helt naturlig. Vi står tydelig på hver vår side i en slik sak som dette. Jeg mener man tar seg til rette når man flytter på to båter og tjorer sin egen hest med 7 fendere, men ikke ofrer en tanke på de båtene man flyttet. Har man flyttet på de har man også ansvar for å følge de opp inntil eierne kommer, selv om det betyr at man må ofre en fender eller to selv. Nettopp dette er skummelt, båten er kanskje dårlig fortøyd og fendret som du flytter på, hvem tror du så eier vil av båten vil skylde på?

På den andre siden, Dennrick var tydelig stresset på å få plass og synes det er helt ok at man flytter på ett par båter i en slik situasjon, og "beordrer" bryggen rundt for å få det til. Men han opplever det annerledes enn meg, skyldes vel at vi er på hver vår ytterkant her. Det samme ser man i diskusjonene her, uvanlig mye harde ord. Tydelig at dette er ett ømtålig tema, men kanskje ikke mindre viktig å belyse av den grunn. For de på forumet her vil vi jo i det minste nå være klar over at det er mange synspunkter rundt dette og at det kan komme til å smelle verbalt fra begge sider hvis slik gjøres. For øvrig menes med "beordrer" fikk Dennrick klar beskjed fra en av de på bryggen at han rører ikke andres båter, og det bør respekteres.

Men poenget med tråden er ikke å henge ut enkeltpersoner, men å belyse holdninger. Jeg valgte å anonymisere saken. Dennrick er sikkert 100% real og tviler ikke på at han ville varslet og gjort opp for seg skjedde det noe, men tviler på at flertallet handler slik!

Slik at det er sagt, ved avgang i en havn skadet en seilbåt en annen, vedkommende bare fortsatte ut som ikke noe hadde skjedd. Eier av den skadede båten var ikke der, men en av de som så episoden tok jollen sin kjørte etter og fikk navn og telefon av han som drog. Jeg ble oppmerksom på det når de kjørte etter med jollen. Tror dessverre at praksis er at det ties om skader man påfører andres båt, uansett hvordan de kommer. Har selv fått ødelagt rekkverk i år pga klatring på båten, da de ikke tør å bruke badeplattformen som rottisen bor på. Hørte ikke noe og ble oppmerksom på det selv ett par dager for sent. Så der sitter jeg, tror vi er mange som opplever slike ergrelser ila en sesong! Alt har med respekt for andres verdier og eiendom i mine øyne da.

Redigert av Jori (see edit history)

Enig i betraktningen om at det er jo ikke slik at de minste båtene skal være offer for at store båter vil ha plass. Først i tid, best i rett, gjelder jo....

Kjedelig å alltid være minst. Men - forhaling av mindre båt medfører mindre risiko.  Jeg ville heller hatt min lille båt forhalt, enn å få den ødelagt av at noen prøver å forhale en større som de mister kontrollen over. Edit: det er vel slikt som utløser tre-fot-syken ... 

Guest Avmønstret#

Må gjerne flytte min båt så lenge det gjøres ordentlig. Om noen ringte for å be meg om å gjøre det selv ville syns det var veldig rart. I gjestehavn må vel potensiell ikke autorisert flytting være en selvfølge..?

Helt ok å slippe å flytte båten selv :-)

-----

Har flyttet andre båter litt uten å egentlig tenke noe over det, men gir beskjed om jeg ser eier etterpå. Ville nok anta at en person var sinnsyk om han gikk i taket pga det..og syke folk har min sympati så jeg syns synd på de og tenker de må ha det fælt og for å ikke snakke om deres familie osv. Så egentlig trenger de omsorg og omtanke når de ikke klarer å håndtere vanlige omgivelser på en normal måte.

Jeg skjønner at folk er redd for båtene sine og derfor er skeptiske til at noen flytter den. Men utgangspunktet er ikke at men flytter den og IKKE fortøyer forsvarlig og på samme måte som da den lå noen meter lenger bort på brygga.

Ingen er for å flytte en båt, være slendrian med fortøyningne og droppe å fendre. Da ville alle blitt forbanna. Men at man på generell basis er sterk motstander av at noen flytter en båt og fortøyer like godt som du gjorde selv, er for meg merkelig.

Trodde dette var noe man måtte regne med i gjestehavner når man ligger longside. Forøvrig et godt tips å ha en lapp godt synlig med tlf-nr.

Kk

Jeg vil først presisere at jeg ikke regner med at det er båtpirater på ferde her.

Men:

Det er det reneste tøv når noen kan få seg til å si at "ingen må røre min båt" eller "ingen får lov til å flytte min båt uten at jeg er til stede" for at andre kan få plass som er til overs men samtidig kan få seg til å si at "det er greit hvis det gjelder å berge min båt i en nødsituasjon".

Dobbeltmoral kalles det. Og den er jo dobbelt så god som ingen moral.

Selv om en såkalt lovkyndig engang på 2000 tallet påsto at ansvaret lå 100 % på vedkommende som flyttet båten så er det ikke dermed sagt at båten ble dårligere fortøyd ved en flytting. Kanskje han tilogmed kunne forlange bergningslønn.

Til han som påberopte seg en rett til å skalle folk ned i sjøen så hadde det vært moro å treft han hvis jeg måtte forhale en båt ved anledning. Håper du kan svømme.

Til alle dere som forlanger at båten deres blir behandlet som en hellig ku vil jeg bare si noen få ord: Dere tar både dere selv og båten altfor høytidelig og helst burde dere tilbringt tiden i en fast fortøyd campingvogn.

Det har vært vanlig å flytte andres båter for å ordne plass til seg selv og andre over hele verden så lenge jeg har pisset på salt hav og det er ca. 60 år.

Og så regner jeg med at det har vært vanlig siden før vikingtiden.

Problemstillingen virker oppkonstruert og eksisterer nok ikke i virkeligheten. Men sikkert i noen hoder.

99,99 % av båtfolk kan fortøye egne og andres båter 99%. Og da holder det.

Redigert av KAT (see edit history)

Uten å gi beskjed? Er det plutselig dét det står på nå?

Jeg har vel skrevet i hvert eneste innlegg at det dreier seg om å flytte båten uten tillatelse. Har man båteiers tillatelse er det vel neppe et problem.

Dersom noen ønsker å flytte min båt, enten det er i egen havn, gjestehavn, uthavn, københavn eller en hvilken som helst annen havn, så forutsetter jeg at man gir beskjed før man begynner å løsne andres fortøyninger, og får man av en eller annen grunn ikke tak i båteier, så lar man båten ligge i fred.

For egen del så er jeg sjeldent i gjestehavner, men er jeg i gjestehavn og noen ringer for å spørre om de kan flytte båten min, så ville svaret vært nei.

Man er som regel i nærheten, og jeg personlig flytter heller min egen båt, og dersom det ikke er mulig for meg å flytte båten, så ønsker jeg heller ikke at andre flytter båten min, jeg har selv lagt den der, og det kan være ymse årsaker til at den ligger slik den ligger.

Det har dog aldri vært noe problem, jeg har aldri opplevd at noen har flyttet min båt uten at jeg har vært til stede.

Denne skepsisen bunner sannsynligvis ut i at jeg i løpet av sesongen tilbringer mye tid i de lokale båthavnene og i andres båter, og da selvfølgelig også ser på de andre båtene langs bryggen når jeg er på vei ut til en båt, og det finnes utrolig mye dårlig fortøyning rundt omkring.

De aller fleste fortøyer bra, men hvert eneste år ser jeg båter som er fortøyd med 4-5mm nylontau, fortøyninger uten strekkavlasting, store mengder kjerringknuter, og gjengangeren, at båten er kjørt så langt inn i båsen på en flytebrygge, ofte for å få på en vaier med lås eller lignende, at litt ruskevær kan føre til skader på både brygge og bauen på båten.

Fendere som henger så høyt at de like gjerne kunne vært droppet er heller ikke uvanlig.

Når jeg ser hvordan mange fortøyer i egen bås, hvor de ligger hele sommeren, så har jeg liten tillit til at alle som ankommer en gjestehavn er kompetente til å i det hele tatt fortøye sin egen båt, langt mindre min båt, og mange ser også ut til å generelt ha lite respekt for andres eiendom og ikke ta det så nøye.

Man vet jo heller aldri hvorvidt vedkommende nettopp har kjøpt sin første båt, og aldri har vært i en gjestehavn før, eller om vedkommende har 50 sesonger bak seg.

Når det kommer til å forhale egen båt med en gang det er åpne luker som du snakker om, så er det jo ofte ikke så enkelt. 

Dersom man ankommer en gjestehavn og ligger longside så legger man seg jo gjerne opptil båten foran.

Så har man kanskje en 30 fots båt foran, og en bak, og disse går ut, så ligger man midt i og sperrer dersom det eventuelt skulle komme en 40-50 fots båt som trenger plass.

Flytter man da båten 30 fot fremover i tilfelle det skulle komme en annen båt over 30 fot som ikke passer i en av de to lukene som er der, eller ligger man der man ligger til det eventuelt skulle være et behov ?

Jeg må si jeg er imponert over at så mange ikke har noe problem med at fremmede mennesker fortøyer båtene deres, og stoler på at det gjøres skikkelig uten fare for skade på egen båt.

Selv er jeg litt sær og sjekker fortøyningene på båtene mine titt og ofte, og selv når noen tar i mot tampene i havn og binder fast, er jeg ute å knyter på nytt selv for å være sikker på at båten ligger der den skal, men det kan kanskje også være fordi jeg har sett forholdsvis mange skader opp igjennom årene grunnet dårlig fortøyning.

Dersom noen flytter min båt, med eller uten tillatelse, og det skulle føre til skade på båten i en eller annen form, så er ikke jeg så naiv at jeg tror jeg får erstatning for den skaden, sannsynligheten for det er omtrent lik null.

Det er det reneste tøv når noen kan få seg til å si at "ingen må røre min båt" eller "ingen får lov til å flytte min båt uten at jeg er til stede" for at andre kan få plass som er til overs men samtidig kan få seg til å si at "det er greit hvis det gjelder å berge min båt i en nødsituasjon".

Dobbeltmoral kalles det. Og den er jo dobbelt så god som ingen moral.

Det bør vel være temmelig innlysende for de fleste over barneskolealder at det er en vesensforskjell på å flytte andres båter uten tillatelse og å berge båter i nødssituasjon.

Personlig kunne det ikke falle meg inn å røre andres fortøyninger, det anser jeg som den taustumpen som holder andre menneskers millionverdier på plass, og den får de selv være ansvarlig for.

Men jeg ville selvfølgelig ikke stå å se på at en båt jeg kunne reddet ble til pinneved fordi jeg av prinsipp holder fingrene vekk fra andre folks båter, det blir ikke en gang i nærheten av det samme.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...