Jump to content

Hente Westcruiser 32. Bergen - Tønsberg


Morten83

Recommended Posts

Enig med Key Freak, etter Listalandet er passert gå inn mot bøya på Færøyflu og på innsiden av Risholmen. Videre innaskjærs-seilas opp Grønsfjorden og gjennom Spangereidkanalen.

 

Det er langt å foretrekke en slik rute etter å ha tilbrakt maaange timer i havet langs Jæren og Lista landet.

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt noe å ha i bakhodet. Takk. :-)

De melder 2-1ms utover ettermiddagen og kvelden så burde vel ikke være altfor gæli å gå rundt Lindesnes da? Mye raskere, vi sikter på Kristiansand i dag.

 

 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt en omvei å gå kanalen, ja. Med de værmeldingene burde det være greit å gå utaskjærs. Dere får jo en følelse av hvordan det er utpå der når dere passerer Lista. Hvis det kjennes ok, er det jo bare å fortsette forbi neset også! 

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har alltid gått utaskjærs eg, viktig bare å gå langt nok ut på ein 2-300 m djupne så er alt så mykje rolegare og sparer litt tid også!

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser bra ut. Snart på høyde med Hidra nå. Vi går et stykke ut.

 

 

bilde

 

Ser ut til at vi har gått fra været og inn i det fine værbeltet.

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

En ide til eksosutløp. Jeg hadde stor suksess med denne løsningen på min SummerDream 28, ingen eksos i dragsuget, den ble blåst så langt ut at den "slapp" båten:

bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt SveinHa.

 

Nå er vi forbi Lindesnes. Fylle opp litt diesel igjen. Å se hvor langt vi kommer.

 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Skal regne ut forbruket i morgen. Altfor mye for så lite pulver det er i motorene. Mulig turboene er slitne??

 

Nå ligger vi på en brygge et sted rett før Søgne.

bilde

Blir tidlig opp i morgen å "haste" videre.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Det er vel Skjernøybrua?

Flott lei videre derifra forbi Ramsøya og ut Tregdefjorden mot Ny Hellesund. Alltid likt å gå der :-)

 

Høyt forbruk kan kanskje forklares med ugunstig fart om dere går mye med 8-10 knop som du skrev tidligere? Tipper den møter veggen rundt 6,5-7 kn hvor den antagelig bruker halvparten kontra 9 kn.

Har den mulighet til å komme seg opp mot et slags plan på 16-20 knop eller mer hvor man hvertfall kan få gevinst av høy fart selvom det bruker litt?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så denne tråden først nå. Gratulerer så mye med ny båt med masse potensiale  :thumbsup:

Artig også å se BP på sitt beste, med flott bistand fra Sæby  :clap:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er nok sant det SAP. Vi prøver å ligge rett under 1500 omdreininger i dag så får vi se om det hjelper noe. Veldig rolig sjø utpå så vi har lagt oss et stykke ut, så får vi se hvor langt det bærer. Passerer Grimstad nå.

 

bilde

Jeg har selvfølgelig klart å bli skikkelig forkjøla, feber å drit. Godt jeg har mannskap som kan ta over litt for meg når kroppen ikke helt vil lystre.

 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Sånn ca Arendal nå altså? Det har jo gått unna i dag da.

Såvidt jeg kan forstå har dere ca 90nm igjen, og det klarer dere vel i dag. Med feber og greier i kroppen, så skal du vel ikke på jobb i morgen og da kan du jo strekke turen litt.

Båtplassen består av rørleggere, elektrikkere, mekanikere mm, og for å kurere deg har vi nok noen kvaksalvere, håndspåleggere, sjamaner og heksedoktorer, men kanskje også noen med papirene i orden som kan skrive ut både resepter og sykemeldinger.

Eller kanskje det er nok med ønsker om god bedring?

Link to post
Share on other sites

Ja ynskje om god bedring herifra og.

 

Om dieselforbruket er noko høgt og ikkje noko oljeforbruk, så skyldast nok det meir tenningstidspunkt og dyser. Av ein eller annan grunn så går mange av desse motorane med feil tenningstidspunkt (under 20gr... mine f.eks, skal ha 23gr) kombinert med dyser som er litt slappe så renn det fort igjennom uforbrent diesel.

 

Viss dei pustar mykje i oljedampslangen kan det også ha sett seg ei stempelfjær eller fleire (om han har stått lenge utan tørning) Dette vil til sammen utgjera stort dieselforbruk i forhold til normalen. Sjekk også at ikkje kaldstart knappen heng på.

 

På mine Fordar som er dei samme som du har så ligg eg på 10-15 l/t i 8-9kn og 50-60 l/t i marsj som er ca 16 kn. 

 

Og om de skulle trenge det, så kan de låne båtplassen min i Sildeberget marina, innafor Langesund og Stathelle for ei natt eller ein månad eller to. Dit er det 50-55nm frå der de er no.

 

God tur :flag_bp:

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt to båter med Ford motorer, dog 2715 motorer, begge hentet på Muusøya i Drammen og kjørt til Akkerhaugen, dette er en strekning på 110 NM, den første lå vi på snitt 1200 omd og hadde et totalforbruk på 65 liter, den andre som vi hentet nå med et snitt turtall på 1600 omd lå totalforbruket på 80 liter. Nå er det litt større motorer du har og kan vel iberegne et litt større forbruk, men min erfaring med disse Ford klossene er at det er meget drivstoff vennlige motorer. Til Sammenligning hentet vi båt fra Stavanger i fjor, denne med en Daewoo marine motor 230 Hk, kjørt distanse ca 280 NM, Snitt 1400 omd med totalforbruk 380 liter.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Vi krysser nå rett over mot Tjøme. Er flott på sjøen og rolige vindforhold. Etter vi senket farten litt hjalp det på forbruket dog, men babord motor bruker litt olje og sjekkes med jevne mellomrom mens styrbord motor soter litt. De trenger nok en kraftig gjennomgang.

 

bilde

Takker for alle ønsker om god bedring. Hjelper nok å komme seg hjem så min fremtidige kone kan pleie meg. :-P

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da er vi hjemme og tryggt fortøyd i havn. Nå skal det bli ubeskrivelig godt med en dusj og en god seng!

 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...