Jump to content

Hente Westcruiser 32. Bergen - Tønsberg


Morten83

Recommended Posts

Takker for turen, ble litt "maraton" på slutten  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for turen :thumbsup: . Puh, litt maraton på slutten ja.

 

Men då gjekk vel resten av turen stort sett greitt utan fleire store overaskelsar. Det er jau ein måte med bratt læringskurve å bli kjend med båt og maskineri på, over lengre strekk som dette. Då får ein som regel ei liste med "to do" ting, og inga arbeidsløyse i overskueleg framtid.

 

Blir spennande å fylgje med på dette prosjektet i framtida :yesnod:

 

Då får vi tru du får den sjukepleien du treng for å bli frisk og rask att :wink:

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg må få takke for turen, jeg også!

Jeg håper du tar en oppsummering når du kommer til hektene igjen. Kunne vært greit å høre om der var ting du gjerne ville gjort/burde gjort annerledes, samt ditt inntrykk av båten. Hvordan ser du på prosjektet nå, er det bare å brette opp ermene og gå i gang?

Lykke til og hold oss orientert!

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

 

Var en fin tur, men vi var slitne så ønske om å nå hjem i går var sterkt.

Jeg kommer nok til å ta turen den veien igjen, men da med god tid så turen kan nytes mer en å bare se steder passere forbi på et kart. Er jo tross alt en fantastisk kyst vi har.

Etter noen uhell så virket det som om værgudene hadde nåde med oss å ga oss gjengjeld for noen ufrivillige dager i Leirvik. Når ting stod på som værst å ting så mørkt ut så må jeg innrømme at jeg hadde mange mørke tanker om det hele, men mer positive holdninger, gode ønsker og alle de som tok kontakt med tilbud om hjelp var overveldene. For ikke å snakke om Sæbø's hjelp, som var ubetalelig. Tusen takk igjen alle sammen!!!

 

Når det kommer til båten, så er jo dette et oppussings prosjekt, men er mer som må rives en jeg først antok. Greit nok for så vidt. Motorene trenger en god gjennomgang og HERREGUD å mye ledninger det er overalt. :lol: Her er det lagt opp nytt på kryss og tvers uten mål og mening, også uten å fjerne gammelt opplegg. Burde lette båten med betydelig mange kilo bare å bli kvitt gamle lednings nett. 5 sikrings punkt er funnet men bare 1 er i bruk. Tidligere eier har hatt et opplegg med 12V batterier til noe av forbruket, men da med løse batterier (3 totalt) liggende å slenge her og der uten mulighet til lading fra motor eller noen annen kilde. Det er også disse 12V batteriene som styrte lensepumpene ombord. :diving: Og her måtte man lense fra bakerste kammer i akterkabin, til bakerste kammer under styrhus og fra bakerste kammer styrhus til midtre kammer i styrhus for så å kunne pumpe vannet ut av båten. :confused:

 

Styringen på båten hadde ikke lekasje, men den lakk mellom pakningene i styresylinderen noe som gjorde at om du styrte mot styrbord så ville båten til slutt styre seg "rett" igjen om man ikke fortsatte å svinge på rattet. :rolleyes:

Når vi kom til båten så hadde ikke tidligere eier ryddet eller vasket noe. Så vi hadde ikke mye annet valg en å ta med oss en del av søpla hans. 1 mnd i forveien har han vist om at vi kom... Skal man si til sånt?

 

Ellers så hadde vi en diesel lekkasje, denne fant vi kjappt ut hva var. Når vi fylte opp diesel tanken så strømmet det ut diesel under styrhuset. Fosset er vel kanskje et bedre ord. Tidligere eier "skjønte" selvfølgelig ikke noe av det... Men vi fant problemet: Tidligere eier har kappet av slangen fra gamle tilførsel til babordmotor, uten å blende slangen han kappet... også har han boret et nytt hull i toppen av tanken som han har stappet nedi et kobber rør... uten å tette rundt røret i overkant. Så her var det 2 hull som det fosset diesel ut av når vi fylte og selvfølgelig når båten leet på seg i bølgene. Var jo en rimelig quick fix men forferdelig irriterende. Alle disse merksnodige løsningene til denne tidligere eieren og ikke minst farlige løsningene gjør at jeg nok kommer til å rive båten i filler for å finne ABSOLUTT alle slike problemer og komme dem til livs. Det skal være en 100% sikker båt før den går i vannet igjen.

 

Utover dette så er planlegging av layout, interiør, motor og utstyr allerede i gang, men jeg tror nok dette vil ta litt mer tid å penger en først antatt. :thumbsup: Bra skal det nå bli lell.

 

Cheers!! Å tusen takk til alle som har fulgt oss på turen.

 

Her er et par bilder av diesel problemet.

1438954529.jpg

1438954552.jpg

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

I dag føler jeg meg litt bedre, så da blir det ned i havna å få en oversikt over båten. Den ble tatt opp av vannet i går å jeg er spent på åssen båten ser ut under vannlinjen. Lager en egen prosjekt tråd så kan jeg oppdatere litt etterhvert. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...