Jump to content

Uheldig avsluttning på ferie , fikk hele båten fylt med svart sot


BOBO II

Recommended Posts

Jeg har lite peiling på motorteknisk - jeg skulle akkurat til å skrive at jeg forundrer meg over at det var så mye sot, det skal jo i utgangspunktet bare komme ren eksos ut der. Jeg hadde knapt fullført setningen før følgende temmelige opplagte hypotese ramlet inn i hodet mitt: motoren henter luft fra motorrommet, når eksosen går rett ut i motorrommet medfører det selvfølgelig mindre oksygen til motoren, noe som fører til uren forbrenning og dermed mye sot.

 

Når jeg ser tråder som dette, tenker jeg alltid "hva kan vi andre lære om dette" -- forslaget om en CO-alarm i motorrom høres ut som en rimelig enkel og billig investering for å finne ut av slike problemer før problemet blir så stort at forsikringsselskapet må involveres.

Enig  i den tobixen. det første jeg skal gjøre er å montere på eksostemp på begge krøkene og i tillegg en CO-alarm. Men det er en liten hake ved denne CO-alarmen. Ved oppstart av motorer og med gal vindretning så vil utluftings vifte i motorrom suge inn eksos inn i luftingen i skrogsidene. Hos meg sitter denne viften midt i båten og den har en ganske så stor kapasitet. har ved flere anledninger stusset over at det er eksos i motorrommet, men har konkludert med at det er vindretningen når jeg ligger ved brygga som er årsaken til at eksosen blir sugd inn, har oppservert det med egne øyne at eksosen kommer inn bak dieseltanker

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Sannelig, jeg har egenhendig skrevet i Båtwiki at ... "Egen brannvarsler i motorrom kan være en god idé" på artikkelen om røykvarsler - men har jeg tatt til følge selv? Nei!

 

Jeg slenger inn røykvarslere på listen over ting jeg skal kjøpe neste gang jeg svipper innom Biltema, også har jeg oppdatert artikkelen til å være litt mer eksplisitt på dette.

Link to post
Share on other sites

Så ikke tråden før nå i kveld. Utrolig ergelig og trist Bergstad. Du som har lagt ned så mange timer på finish og oppgradering på den båten. Godt da at forsikringsselskapet synes å ta ansvar.

Jeg hadde brann i motoren på baugpropellen for noen år siden, og måtte bytte alle stofftrekk og vaske ned tak og vegger i senterkabinen foran. Forsikringssak det også. Appropos forsikring Tom Rør. Det er ikke sikkert du er kvitt en umulig takstmann om du bytter selskap. De fleste selskaper har outsourchet denne tjenesten nå, og leier inn ved behov fra uavhengige selskaper. Da kan den samme personen dukke opp fra et annet selskap. Husk da at du kan avvise en takstmann du ikke er fornøyd med. Nok om det.

Det verste etter brannen hos meg var røyklukta. Den satt i i lang tid etterpå. Hadde en slik ionemaskin gående og den hjalp en del. Lykke ti Bergstad

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Husk da at du kan avvise en takstmann du ikke er fornøyd med.

 

Det var jeg faktisk ikke klar over, greit å vite  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha hørt skrekkhistorier fra folk som har opplevd vannlekkasjer og brann i motorrom så monterte jeg 2 stk kamera i motorrommet. Det ene kameraet overvåker pakkboksen for propellaksel og det andre overvåker motorrommet. Kjøpte dette på Biltema og er beregnet for ryggekamera på bil. Det er trådløs overføring til monitor som er plasser ved førerplass.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er skjermen på denne, får du tydlige bilder, er det ir camera slik at du slipper å ha på lys?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Her er det 3 elektriske(med flotør) og en manuell lensepumpe samt automatisk brannslukningsutstyr. Da skulle jeg bare mangle en optisk røykvarsler vil jeg tro.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er alt avklart Ifm forsikringen. fellesmøte med alle involverte parter som skal ta sjauen med skuta ble avholdt i båten i dag. Agenten for Nemi Holmen Yachtverft  og en representant for et firma jeg aldri har hørt om Friske- Rom www.friskerom.no

Mandag blir båten heist på land og motorer + alt av utstyr som står i kjeller skal ut. det være seg rør og slanger + elektriske ledninger.

Alt av motorroms isolasjon skal vekk tom isolasjon som sitter rund dieseltanker blir også skiftet alt er sauset inn av uforbrent diesel og eksos. Etter at  alt er kastet ut av motorrom og skjulte rom og kanaler har blitt skrudd fra hverandre kommer Friske rom og Vasker i første omgang hele båten inn i den minste krok i hele båten med spesialmiddel. for derefter og gasse ned hele båten med en type tåkerøyk som skal være veldig effektiv på luktfjerning. vi fikk ikke lov å ta med en sokk engang fra båten dette blir sortert og renset. Puter dyner og madrasser skal de forsøke og rense. den var jeg ikke enig i men lar dem få et forsøk. Klarer de ikke og få fjernet sot som sitter fast i tak og vegger må båten trekkes om. tepper blir skiftet der hvor det er tepper igjen. Når båten kommer på land går jeg på båten utvendig og polerer opp skutesider skifter de siste av gjennomføringene  som ikke ble byttet i fjor med True Design. Jeg gru gleder meg :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Et kamera kan gi et hint om at noe er begynt å skje før det er full krise. Ikke snakk om å nistirre,men kanskje løfte litt sjeldnere på luker underveis. Står hvertfall høyt på min ønskeliste.

Et Kamera er et godt hjelpemiddel men kan ikke erstatte lukt og det du ser med egne øyne. Jeg har alltid hatt en rutine hvor jeg er ned og sjekker under luker når jeg går litt lengre strekk. Sitter å tenker på hadde dette skjedd når vi kjørte over gulahumpen hadde nok dette fått et annen avslutting :pray: . :diving:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ikke noe morsomt og lese dette!

Men lag en prosjekt trå på dette så vi kan følge dette!

 

Morsomt og se at du fortsetter og ta vare på den "gamle" damen..

Hvis jeg få komme ombord når de holder på så skal jeg forsøke og ta bilder og oppdatere tråden underveis..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å holde en oversikt på Båtwiki om forsikringsoppgjørserfaringer. Håper jeg har fått dette riktig med meg:

 

Positiv: Maskinrom og interiør ble dekket av svart sot ifbm et brudd på eksosbend. Forsikringsselskapet reagerte raskt. Den skadelidende var uenig i takstmannens vurderinger, klaget til forsikringsselskapet og fikk medhold der. Selve eksosbenden dekkes ikke av forsikringen da det er vanlig slitasje, men følgeskadene dekkes.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å holde en oversikt på Båtwiki om forsikringsoppgjørserfaringer. Håper jeg har fått dette riktig med meg:

Ja torbixen det er korrekt.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Trist sak.

 

Blei komndemnering av båten vurdert/diskutert?

 

 

Ask

Nei og det er ikke noe som har vært diskutert, og det er heller ikke noe jeg ønsker. Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Var en tur i båten i går kveld og tømte det meste av verktøy og ting en kanskje får brukt for ila av en sessong. utrolig hva en dytter inn i en båt. fikk med meg hjem 3 store traller med plastbokser fylt med diverse lakk, toppcoat, pensler, pussefiller, polish, svamper 3 store verktøykasser, 2 driller, pussemaskiner, hadde til og med 3 baugfiler :confused:  ingen ting av dette har vært brukt.  :lol: vannlinja steg med minst 3 cm.

 

Fikk også tatt et par bilder før det ble mørk. Skrudde av en lysbryter i dinetten og åpnet en luke bak i lasaret hvor jeg oppbevare litt filler og svamper, dette er bare liten en indikasjon på hva som venter rengjøringsfirma. Begynner og bli litt engstelig på hva som skuler seg bak vegg og tak plater  :confused:

 

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Minner om Saga26 vi hadde, der hadde vært liten eksoslekkasje og for varme lufslanger som hadde oset, sikkert gjennom mange år.. brukte snart ei uke på å vaske ned hver cm2, demontere utstyr og paneler, vaske i hulrom, ute i skrogsider bak pentry, skiftet septik og dieselslanger i samme slengen, og fikk endelig 'seilbåtlukta' tilbake etter utallige omganger med zalo, jif, hugos, vinylrens, bilgecleaner, airsponge og div

Eimen av svette slanger, sot og pumpevann er ikke det jeg vil ha i båten vår, men ble helt bra da :)

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på status. Taksering og foreløbig oversikt så er skaden taksert til ca 400 tusen ++. Og i går begynte Holmen Yachtverft på utmontring av motorer ser ut som dieseltanker også må ut iom at det er mye sot samlet opp bak disse også. Kranbilen som skal brukes til løftet kan ikke løfte mer en 750kg på ytterste led. Motorer med gir veier ca 980kg derfor måtte de også demontere giret i tilegg ellers så ville ikke kranføre ta oppdraget. Stakkars folk for en grisejobb.

Benytter skjansen nå mens båten ligger på land til og polerer skrogsidene og pusset ned aksling, ror og propellene.

Planlegger også hvis jeg kommer til mens de jobber og bytte gjennomføringer til kjølevannsinntakene på motorer også. For de som var interessert så legger jeg ut bilder av krøken i morgen når jeg sittr på pc'en.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...