Jump to content

Uheldig avsluttning på ferie , fikk hele båten fylt med svart sot


BOBO II

Recommended Posts

Sjekk at jordinga til bendet er intakt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det viktigste å sjekke på bendet er at innerkappa er intakt. Denne er som oftest (alltid?) laget i syrefast, og skiller saltvann fra tørreksos i et våteksossystem. Tæres det hull i innerkappa vil saltvann kunne trenge inn i turbo og ødelegge denne. Videre vil saltvannet trenge inn i eksosmanifoldet og inn i sylindrene med mulig hydrolock som resultat. Eneste måten å sjekke innerkappa på er å åpne bendet å sjekke ved selvsyn. Tæres det hull i støpejernsdelen av bendet vil du normalt få en early warning ved at en kan se hvite renner av størkna saltvann på overflata.

Syrefast varer ikke evig. Det vet vi bla. fra eksosspjeldet på 31/41A motorene til Volvo som tærtes opp etter få år. Har du en båt som nærmer seg 10 år bør du årlig sjekke at eksosbendet er inntakt.

bilde

Den koksgråe delen en ser på bildet er den syrefaste innerkappa. Innerkappa går altså helt fram til utløpet av turboen. Bildet som Ebonita la inn viser hvordan kappa ser ut i andre enden der hvor saltvann blandes med tørreksos.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En kommentar på dette med eksosbend og holdbarhet. På Yanmar 6LP motor så skal motorbendet byttes etter 1000 timer eller evt 5 år. Det er en del av serviceprogrammet...

Eksosbend er mao ikke skapt for og vare evig.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer vi oss slutten på oppgraderingen i motorrommet side deler er satt på på plass kjøle pumpen til air condition ble malt rød og det samme gjorde jeg med støtte staget til dørken.

bilde

Gjenstår bare og koble det elektriske og litt oppmaling av motorrommet etter litt hardhendt behandling under montering av motorer og girkasse.

bilde

Kapittel 1 er over motorrom er nesten friskmeldt kanskje?? :worry: gjenstår nå og få prøvekjørt, men den jobben må vente til våren.

Kapittel 2 er nå inn med nye tepper og oppgradering av cabiner og skai  :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da begynner 9 måneders helvete og ta form :lol:  Neida nå er vi lykkelige og ser en ende på elendigheten. nå er alle takplater  satt på plass men ny skai som er pigmentert i riktig farge teak vegger er satt på plass

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Å bli møtt med disse inntrykkene hver dag i 9 måneder har gjort noe med syken :rolleyes:

Hele båten har fått nye tepper i cabin og gjestecabiner. godt med litt ny lukt i båten og ikke bare den kjemiske unaturlige eimen som har vært der til nå

 

bilde

 

bilde

Nå ser vi en ende på det hele. båten skal ut på mandag for test tur for sjekk av ny linjering måles med IR måler for og se at det er kjøling på de nye stevnebeslagene og akslinger.

Hele båten har nå fått den nest siste ut vasken før eiendelene blir satt inn

Så et lite stemningsbilde fra i går.

 

bilde

 

God Påske til alle BP folk. :cheers_wine:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette unner jeg dere virkelig etter alt trøbbelet. Tvi tvi med sjøsetting og test.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...