Jump to content

Bruk av kiler på svaberg - hvordan gjør man det best mulig


Popeye70

Recommended Posts

Jeg har aldri vært komfortabel med bruk av kiler når jeg ligger med baugen mot svaberg. Jeg har to rette og to vinklede, men uansett hvordan jeg bruker dem stoler jeg ikke 100% på at de ikke skal slippe bergsprekkene de er banket ned i.

 

Dermed spør jeg dere hvordan dere bruker deres kiler. Når bruker dere rette kiler, og når bruker dere vinklede kiler? Belastere dere dem skrått relativt til sprekken de står i (så kilen vrir seg og gir bedre feste i sprekken), 90 grader på tvers av sprekken eller langs sprekken (som høres ut som en oppskrift på katastrofe(? Hvor langt ned banker dere kilene?

 

Har dere noen hemmelige knep i ermet for å sikre at kilene sitter skikkelig fast?

 

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bare vinklede, de rette stoler jeg sjelden på. Et alternativ hvis du bruker en rett er å binde tauet i kilen inntil fjellet, ikke i ringen. Den må selvsagt stå slik at tauet kommer normalt på sprekken, ikke langs med.

 

I år har jeg imidlertid begynt å bruke en ny type. Så at de hadde en rustfri kile på Maritim som var laget av et vinkeljern. Jeg laget meg et par kopier i garasjen av disse (syntes de var litt for dyre...), og de har fungert veldig bra. Det fine med de kilene er at de passer i sprekker som er litt breiere. Ikke alltid det er sprekker som er eksakt 10mm breie (for standardkilene). Endret også fasongen litt slik at de koner litt mindre enn de orginale, innbiller meg at de sitter bedre da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruk vinklede . De sitter. Bruk rette til å fylle opp en for stor sprekk. Du hører på lyden når kilen sitter. Det blir en fin klang i kilen når du treffer med slaghammeren.

 

Er du i tvil og sover urolig kan du bruke en Hilti og borre et hull i fjellet. Sette i en bolt og fylle hullet med ekspanderende masse.

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker både vinklede og rette. Aldri presset med sprekken. De vinklede finnes i to typer, en i 90 grader og en som går litt oppover.

De eldre vi har er brukt på en gammel dorry og en eldre 26 wiking, et par av de er vridd av kreftene de har vært utsatt for.

 

Når du slår de inn hører du godt når de sitter på lyden, fra en høy tone til en mørk "stum" tone..

Link to post
Share on other sites

Bruk vinklede . De sitter. Bruk rette til å fylle opp en for stor sprekk. Du hører på lyden når kilen sitter. Det blir en fin klang i kilen når du treffer med slaghammeren.

.

Som jeg skulle sagt det selv.

 

Vi ligger mye i uthavn og bruker derfor mye kiler. Jeg mener de vinklede kan brukes i nesten alle vinkler ( mot tauet)

Uten å slippe. Ha ett godt utvalg med kiler med deg og prøv deg frem, er du i tvil så smell ned ett par kiler til.

 

Ett tips til oppbevaring er å kutte toppen av en spylervæske kanne ( behold handtaket) og ha kilene i, så tar du med deg hele boksen når du skal på land.

 

Øvelse gjør mester, lykke til :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Noen stikker på XXL og supplerer med klatrekiler som sitter i sprekker og hull der vanlige båtkiler ikke funker. Har dessuten et par "skru"-kiler som jeg har brukt så lite at jeg ikke kan si noe særlig om de funker bra. Til slutt har jeg en sånn "mini-dregg" som man får kjøpt enkelte steder som er fin å supplere med. Og som de andre her syns jeg de vinklede kilene virker mest pålitelige. De rette egner seg best til å fylle på med, blir for skummelt når strekket ikke er helt 90gr. på.

Link to post
Share on other sites

Så jeg leser at vinklede kiler er bedre. Er det fordi leddet fungerer som en slags vektarm som gir bedre feste i sprekkene? Jeg prøver å forstå fysikken bak dette...

 

Både og. Du får angrepspunktet lavere ned på kilen mot berget, samt at når du drar tauet parallelt med sprekken får du en vektarm som  vrir kilen i sprekken isteden for å dra den ned langs sprekken.

 

Sjekk for øvrig ut "vinkeljern-kilene" på Maritim, de var veldig effektive synes jeg. Særlig i sprekker som er for breie for en vanlig kile, hvor man normalt ville bruke en flat kile i tillegg som beskrevet over.

Link to post
Share on other sites

Liker best kiler med vinkel. Som andre skriver så kan en rett kile bankes ned bak den vinklede kilen for å fylle hullet samt presse den vinklede kilen inn mot fjellet. Jeg bruker også å sette en rett kile på hver side av hovedkilen slik at de støtter den sideveis. Det blir da vanskeligere for kraften å vri hovedkilen sideveis siden den Møter motstand der. Er tampen lang nok så kan den festes i et annet kilesett om du ikke kan legge flere tau.

Maritim sin vridde og dyre kile går ned i andre sprekker og brukes der hvor vinkelkilen ikke går ned.

 

Generelt så legger jeg mange tau til så mange punkter jeg kan. Minst to tau i hver retning og det femte tau rett frem om det er mulig. Sørger for at der er stramt med lik belastning på alle tau. Strekk avlastere på korte og mellomlange strekk gir mindre rykk.

 

Båten Har ennå ikke løsnet, men noen kiler har løsnet. Lurt å få kilen dypt ned i sprekken.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Har også kilene som er syrefast wire med en klumpkile i enden. Om det et en sprekk jeg kan legge den i bruker jeg heller dem enn kilene jeg slår ned.

 

Det fine med den metoden er jo at den bare vil dra seg mer fast jo mer det strammer i fortøyningen. Har mange ganger med hell brukt samme teknikk med et tau, rett og slett bare ved å knyte en knute i enden og legge det ned i ei fjellklove. Funker fint det også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvor selges disse?

 

Jeg sjekket akkurat slike, og fant de her: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/klatreutstyr/sikringer/kiler-hexentrics.html. De som heter "DMM Alloy" tåler ca. 1200 kg (med offsett fra og med 7 og opp, ihvertfall), som burde holde for en rolig dag/natt hvis man har flere tamper i land.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

De der er jo for klatring, men det finnes også varianter for båtbruk. Tipper de er en del kraftigere.

 

Her er "vinkeljern-kilen" jeg nevnte i et innlegg lengre opp. Ikke lik en vanlig vinkelkile mao.

https://www.maritim.no/superkilen-vinglet-bergkile#.VcEV5U0w8cA

 

Jeg laget meg en egen variant av denne før båtturen i sommer, men valgte som sagt å kone den litt mindre for at den skal sitte sikrere. Fungerte utmerket :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket akkurat slike, og fant de her: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/klatreutstyr/sikringer/kiler-hexentrics.html. De som heter "DMM Alloy" tåler ca. 1200 kg (med offsett fra og med 7 og opp, ihvertfall), som burde holde for en rolig dag/natt hvis man har flere tamper i land.

Ser dette! Da tåler de mere enn tauet. Får aldri 1200 kg kraft fra vind i uthavn. Da har jeg dratt hjem for lenge siden.

Hvilken størrelse anbefales?

Sushi

Link to post
Share on other sites

jeg stoler mer hvis jeg bruker dem tvært (90gr) mot sprekken..........

 

og slår gjerne i ett par ekstra hvis jeg er i tvil.......båten veier 12 tonn.......

 

Det er rett. sprekker som har retning mot båten, da må en bruke vinkelkile..

så må en også ha en liten slegge å slå de inn med. ikke en pinglete snekkerhammere for å slå de ned.

Når en har båt på 16/17 tonn synes jeg at kjøpekiler er pinglete så jeg har laget noen her et lite utvalg.

Min 4 kiler i land en i baugen og en til ST og BB  og den 4 som sikring litt slakk.. 

Fins det ingen sprekker så hender det at jeg borrer et hull eller 3 og skrur inn en bolt. 

Bruker en flere kiler i en sprekk så  bind de fast med et sikringstau  til fortøyningen, så en ikke mister kilene hvis de skulle løsne.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg aldri prøvd før, får dere de løs igjen sånn helt uten videre, eller ligger de igjen til en heldig nestemann?

Da har du mistet mange perler, men det krever også at en har en dregg som sitter,

Hvis en ikke kan ligge sidelangs til fjellet da. 

Det er lett å få de løs et eller tre slag på siden av kilen i den retning som sprekken er så løsner de.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...