Jump to content

Raymarine kartplotter med bare touch - OK i praktisk bruk?


noengangererdetallright

Recommended Posts

Jeg har en eldre Raymarine C80 kartplotter, og vurderer oppgradering. Blir ikke helt klok på alle forskjellene på a- c- og e-serien fra Raymarine, men den mest opplagte er betjeningen. Jeg syns knappebetjening på den jeg har fungerer ganske bra, men det er klart at med dagens mobiler og nettbrett har man oppdaget den enorme fordelen med multi touch... Så i en gammel tråd kommentarer på at touch var litt vanskelig til nøyaktig plassering av veipunkt og til bruk i fart (kanskje ikke så mye fart i en seilbåt men bølger og krenging gjør også sitt), men samtidig har jeg hørt at nyere plottere har fått mye bedre touch-funksjoner. 

 

På min båt står plotteren rett foran rormann, en fin posisjon som gir god tilgjengelighet og lesbarhet, men det er utsatt for vær, og man må stå for å håndtere den. Er det noen som har praktiske erfaringer å dele? (Det er 9" varianten som er aktuell for meg men funksjoner er vel ganske like for 7, 9 og 12" ser det ut til).

 

Så forresten i en eldre tråd (3-4 år gammel) at e-serien har bedre lysstyrke enn c, men finner ikke noe om dette nå hos Raymarine. Alle har samme effektforbruk på max lysstyrke, er det noen som vet noe hvordan de nye modellene er på dette punktet?

Link to post
Share on other sites

Har begge deler, opplever ikke problemer med at touch ikke fungerer.

Erfarer i midlertid at det kan være vanskelig å bruke touchknapper om været er dårlig, med dette menes bølger.

 

Da er det godt å ha gammeldagse knapper i tilegg, så om jeg skulle valgt igjen så tror jeg at jeg ville valgt begge deler.

 

Men tror du kan få frittstående trådløst knappepanel til noen av touch plotterne.

 

Lykke til

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Innspill til Touch / knapper problematikken. Har plotter med touch og knappebetjening på plotteren. Plotteren er installert rett over rattet (se bildet). Synes touch fungerer helt perfekt for å legge opp ruter, konfigurere systemet, lese manualer ++. Men, for normal navigasjonsbruk under fart synes jeg betjening med knapper er mye lettere og sikrere. Ihvertfall i litt sjø.

Har montert et dedikert tastatur rett ved høyrehånden og gass spakene. Kjenner plassen til knappene og behøver da ikke ta blikket bort fra sjøen for å zoome inn/ut eller bytte bilde.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg har liten erfaring med Rays touch.

Touch med tanke på vann ser jeg ikke på som noe problem, jeg har en ren touchskjerm stående ute på akterdekket. Men som flere andre sier er touch og grov sjø tidvis ganske irriterende. Med knapper setter du fingeren på knappen før du trykker, ergo vet du at du trykker på det du skal. Med touch trykker du i praksis når du setter ned fingeren, ergo blir det litt feiltasting når ting beveger på seg. Touch kan også være litt irriterende når det er kaldt, vanter som er touch-vennlige er ikke varme...

 

Det ideelle er utvilsomt modeller som både har touch OG knapper, da får man det beste fra begge verdener. Til mange modeller får du eksternt panel med knapper (du ser et eksempel i bildet til Bonus), noe som kan være veldig greit så lenge det passer rent layoutmessig i båten din. Alternativt en skjerm med touch og en med knapper, i nettverk med hverandre slik jeg har. :)

 

Uansett hvilket alternativ du velger, en microfiberklut hører hjemme i nærheten av enhver skjerm. Såkalte vannmerker må ikke få lov til å sette seg, da blir de fort permanente.

 

Stort mer værutsatt enn skjermen til høyre i bildet av akterdekket mitt blir det ikke, selv om det for en gangs skyld var oppholdsvær akkurat nå:

bilde

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk meg nylig en a95. Den fungerer kjempebra kun med touch. På denne plotteren kan man kjøpe separat knappe-tablå som kan monteres der det passer. Ofte kan det være greit å ha betjeningsknapper en annen plass enn der plotteren er, feks hvis man må strekke seg fram for å trykke...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten skjerm inne i kahytten med bare touch, og en stor skjerm ute i cockpit uten touch (modellnavnene kan jeg evt finne frem i morgen). Det er klønete å "treffe riktig" på plotteren inne i kahytten når jeg skal aktivere tracking av radarobjekter, sette waypoints o.l., såpass at jeg ofte beveger meg ut i cockpit og fikser ting der i stedet.

 

Ellers vokser irritasjonen min over raymarine-opplegget i båten for hver dag som går, bl.a.

  • Systemet er offline og kjører med utdaterte kart, til tross for at ferske autorative kartdata fra kilden nå er gratis (dog ikke fritt) i Norge og Sverige.
  • Hyppige krasj, heng og spontanreboots.
  • Kartet viser navigerbart farvann på steder hvor det ikke er navigerbart. Eksempelvis er ikke Oscarsborgsjeteen godt nok markert på kartet.
  • Kartet viser navigerbare sund etc, men når man zoomer inn ser man at det slettes ikke er navigerbart.
  • Klønete brukergrensesnitt, ganske mye klikking som skal til for å be autopiloten gå mot et waypoint. Vi bruker ofte radarvarsling, men det er ganske håpløst i alt annet enn åpent utrafikert farvann, det piper i ett sett og det er alt for mye klikking som skal til for å redigere eller skru av radarvarslingen.
  • En del feil som har oppstått - f.eks. har vi sensor som måler vanntemperaturen, den viste fornuftige verdier da jeg overtok båten, nå er visst vannet 45 grader varmt. Prøvde å kalibrere det, fikk skrudd temperaturen ned til 32 grader, men mer enn det ville den ikke gå.
Link to post
Share on other sites

Systemet er offline? Selvfølgelig skal et hvert kartsystem være offline, - en kan da ikke basere navigasjon på mobil eller annen dekning til land! Du har ikke mobildekning midt ute i Skagerak.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å være online ekskluderer da ikke muligheten for lokal lagring av kartdata. Selvfølgelig forventer jeg lokal lagring av kartdata i en kartplotter, men jeg forventer også at det skal være trivielt å få oppgradert kartene. Raymarine-løsningen har noe slags form for wifi som kan skrus på, uten at jeg helt har skjønt hva det er til eller hvordan man bruker det.

Link to post
Share on other sites

. . . men jeg forventer også at det skal være trivielt å få oppgradert kartene.

 

Det spørs hva du mener med trivielt. Selv har jeg en Interphase 11" plotter som bruker C-map. Disse kartene oppdaterer jeg annet hvert år ved å levere inn kartbrikken og få ny brikke. Det koster en del og egentlig alt for mye, men hva betaler en ikke for kvalitetskart? Selvfølgelig hadde det vært greit å slippe å gå i butikken for ny brikke og heller oppdatert via internett.

 

Jeg har også rasterkart fra NV for PC. Til disse får jeg hver måned oversendt oppdateringer via mail. Disse kartene (som jeg også har papirutgav av) har jeg kun som backup. jeg foretrekker vektorkart, og da C-map kart.

 

Når det gjelder berøringsskjerm, kan jeg ikke forstå at en med en feit pekefinger kan sette ut waipoints i en trang lei og lage en rute.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tobixen, jeg kunne ikke have en mere forskellig opfattelse af Raymarine systemerne en dig. Er du sikker på at dine enheder er opdateret?

I øvrigt er det jo ikke Raymarine der laver kortet men Navionics, og med seneste opdatering på de nye systemer kan man også bruge C-Map.

Iøvrigt er der jo flere udgaver af kort, silver, gold og platin+

 

Jeg har fuldt integreret system med radar, autopilot og ekkolod alt sammen kørt via en e7D og et ekstra display for autopiloten.

 

Jeg oplever følgende:

 

- Ultra stabilt

- Super kort fra Navionics, men de er jo ikke statiske og skal opdateres. Opdateringen køber man pr. år, og giver fri opdatering indenfor 12 måneder. Samme gælder iøvrigt for Navionics på iPad nu. 

(For at være sikker på at alt er som det skal være på kortene SKAL de være opdateret - det gælder alle plottermærker.)

- Automatisk opkobling af iPad hvis man har Navionics der også, og automatisk sync af waypoints og ruter.

 

Jeg kunne ønske mig en lidt større skærm end de 7 tommer, men det går når jeg også har iPad tilsluttet.

Jeg forstår ikke at du har så store problemer med at bruge go-to funktionen, det er jo bare at køre cusoren hen på det sted du vil og så klik - vælg go-to og sige ok til at autopiloten kan "tracke".

 

Jeg oplever systemet som godt integreret og med det seneste Lighthouse II software fik det hele et ganske stort løft i brugervenligheden.

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å sette ut waypoints. Ser du på skjermbildet over flytter du markøren (det hvite krysset) dit du vil ha waypointet og tapper på WPT i menylinjen. Markøren kan flyttes ved å dra kartet slik at markøren havner nøyaktig der du vil ha den. Det er altså ikke nødvendig å treffe punktet med din feite pekefinger. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tobixen, jeg kunne ikke have en mere forskellig opfattelse af Raymarine systemerne en dig. Er du sikker på at dine enheder er opdateret?

Neppe. Jeg får se om jeg kan få gjort noe med dette.

 

 

Jeg forstår ikke at du har så store problemer med at bruge go-to funktionen, det er jo bare at køre cusoren hen på det sted du vil og så klik - vælg go-to og sige ok til at autopiloten kan "tracke".

På mitt system må jeg:

  • Velge "auto" eller "standby", dersom autopiloten allerede står i track-mode. Jeg tror det er flere klikk for å gjøre dette fra kartplotteren, men jeg har et eget display for autopiloten hvor dette er gjort med én tast.
  • Grovsikte båten mot stedet jeg skal (strengt tatt ikke nødvendig - men autopiloten prøver jo å følge linja som er plottet opp, dersom vi skal 30 grader til styrbord vil båten allerede ha bevegd seg et godt stykke bort fra linja før autopiloten får oss på riktig kurs - så den svinger kanskje 50 grader styrbord for å korrigere for dette, for deretter å svinge til babord når den kommer seg inn på riktig linje. Dette medfører potensielt til forvirring blandt andre båter, mannskap og gjester, og kan også skape kaos i seilføringen. Kanskje det er et kalibreringsproblem)
  • Klikke på et vilkårlig sted på kartet og velge "stop goto", for å fjerne forrige waypoint. (meget irriterende fra touchscreen, kanskje jeg allerede har brukt mye tid på å sikte på et fint sted med den feite pekefingeren min, også får jeg ikke opp "goto cursor", bare "stop goto" på menyen).
  • Etter å ha klikket på "stop cursor" kommer det opp en meny nederst på skjermen med menyvalgene "Dismiss", "Standby", "Auto" og "Track", tilbakeknappen virker ikke, man må trykke på dismiss (eller vente i ca 10 sekunder). Veldig irriterende på plotteren uten touch screen, hvor det er arbeid å få navigert til "Dismiss".
  • Klikke på stedet hvor jeg ønsker å sette waypoint, og velge "goto cursor"
  • En "Are you really sure"-dialog kommer opp, her må man velge "yes" elns.
  • Menyvalgene "Dismiss", "Standby", etc kommer opp igjen, og man må på nytt navigere seg ned til "Dismiss".
  • Så må man zoome litt ned på kartet og verifisere at det ikke ligger noen skjær eller grunner, land eller andre hindringer på eller veldig nært streken. (dette burde det være ganske trivielt å programmere inn i systemet).
  • I relativt god (ofte altfor tidlig) tid før waypoint går det alarm om at man har kommet til waypoint, og menyen om "Dismiss", "Standby" etc dukker opp. Det er bra - men med radarvarslingssystemet som piper i hytt og gevær er det lett at folk bare klikker på knappen for å få stillhet uten å se på skjermen - da settes autopiloten i standby-modus! Etter ca ti sekunder slutter alarmen å pipe, og båten settes i auto.
  • Tilbake til punkt #2 ...
Man kan sette opp ruter med flere waypoints, jeg har prøvd det, men det ble alt for mye kluss og avvik når båten kom til ett waypoint og skulle gå mot neste waypoint, så jeg har sluttet med dét.
Link to post
Share on other sites

Takker Viking.1, da forsto jeg de bedre. Men jeg foretrekker likevel andre metoder enn møkkete, klissede svette fingre på skjermen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det spørs hva du mener med trivielt.

Helautomatisk eller halvautomatisk, og frekvent - ikke annethvertår.

 

Plotteren er antageligvis nykjøpt og installert i 2011, men kartet som står i er langt eldre enn som så!

 

Det koster en del og egentlig alt for mye, men hva betaler en ikke for kvalitetskart?

Ingenting!

 

Kartproduksjonen er en offentlig oppgave, og det er i offentlighetens interesse at både nødetater, kommersiell virksomhet og privatpersoner har lettvint tilgang til oppdaterte kart med frie bruksvilkår - da skulle det bare mangle at dette distribueres fritt og uten restriksjoner. Kartverket har heldigvis begynt å bevege seg i riktig retning. Dessverre holder de mye igjen på sjøkart, og dessverre tror jeg kanskje "gratis" er en liten avsporing (ifht "fritt"), men status for sjøkart i Norge i 2015 er faktisk at de beste kartene er gratis! Det hender ikke sjeldent jeg tar opp applikasjonen "Norgeskart" på mobilen for å sjekke oppdaterte kvalitetssjøkart, denne laster ned autorative, oppdaterte sjøkart i sanntid rett fra kilden.

 

(Kart kan også lages på dugnadsbasis; jeg må innrømme at jeg hadde null tro på prosjektet OpenStreetMap da prosjektet enda bare bestod av noen svarte streker som indikerte at noen hadde kjørt rundt med GPS i London og Oslo - men det er blitt svært bra, for visse formål (f.eks. turer langs stier i Oslomarka) er disse kartene faktisk langt bedre enn kartene til Statens Kartverk. Det er mulig, men faktisk ikke lovlig å lage sjøkart på samme måte).

 

Selvfølgelig hadde det vært greit å slippe å gå i butikken for ny brikke og heller oppdatert via internett.

Å gå til en fysisk butikk for å hente data - det er en modell jeg syntes var håpløst foreldret allerede i min barndom. (jeg husker en gang i min ungdomstid da jeg tok meg runden innom banker for å høre om jeg kunne betale regninger over telefon eller datamaskin - hos Kredittkassen var det mulig, men forbeholdt store bedrifter og tjenesten kostet skjorta, hos Fokus lo de bare og sa: "det vil aldri skje!"). Teknologien var i realiteten fullmoden allerede på åttitallet. (Internett kom fraktisk til Norge i 1971, til tross for at enkelte tror Internett ble oppfunnet på åttitallet - dessverre var Internett ganske nedstengt og forbeholdt akademia, men det fantes jo alternative nettverk).

Link to post
Share on other sites

Kan f.eks brukes til å operere plotteren fra et nettbrett eller smarttelefon.

Det er interessant. Må man installere noen apps for dette? (er de gratis? jeg har ikke fått til å installere apps som koster penger på min telefon ... go figure).

 

Jeg har et stort ønske om å hente ut data fra RayMarine-systemet og f.eks. logge det på laptop'en. Er det mulig uten reverse-engineering?

 

(Irriterende greie, jeg regner med at det er umulig å både bruke telefonen som enhet i RayMarine-systemet og være online med telefonen samtidig ... eller, det burde jeg kanskje kunne greie å hacke til på noe vis).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plotteren er antageligvis nykjøpt og installert i 2011, men kartet som står i er langt eldre enn som så!

 

Da er det vel på tide med en oppdatering, ,- selv om du må ta med en kartbrikke og fysisk oppsøke en båtsjappe? Kanskje du fant noe annet stasj du kunne kjøpe samtidig?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant. Må man installere noen apps for dette? (er de gratis? jeg har ikke fått til å installere apps som koster penger på min telefon ... go figure).Jeg har et stort ønske om å hente ut data fra RayMarine-systemet og f.eks. logge det på laptop'en. Er det mulig uten reverse-engineering?(Irriterende greie, jeg regner med at det er umulig å både bruke telefonen som enhet i RayMarine-systemet og være online med telefonen samtidig ... eller, det burde jeg kanskje kunne greie å hacke til på noe vis).

Gratis apper. Søk på Raymarine. En app som bare viser skjermbildet på plotteren (RayView), en som gir full tilgang på nettbrett (RayControl)og en som gir full tilgang på smarttelefon (RayRemote). Anbefaler nettbrettversjonen. Smarttelefonen blir for knotete etter min mening.

 

Du kan nok ikke hente data fra Seatalk-nettet fra denne. Til det finnes det flere dippedutter som kobler PC-en til nettet via USB. Har ikke forsket på det ennå, men det står på todo-lista...

Redigert av Viking.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratis apper. Søk på Raymarine. En app som bare viser skjermbildet på plotteren (RayView), en som gir full tilgang på nettbrett (RayControl)og en som gir full tilgang på smarttelefon (RayRemote). Anbefaler nettbrettversjonen. Smarttelefonen blir for knotete etter min mening.

 

Du kan nok ikke hente data fra Seatalk-nettet fra denne. Til det finnes det flere dippedutter som kobler PC-en til nettet via USB. Har ikke forsket på det ennå, men det står på todo-lista...

Av mangel på WiFi har jeg ikke gått så mye videre med dette, men jeg fant i hvert fall android-apper som logger data fra instrumentene så man (f.eks) kan se hvor godt man klarer å trimme båten for seil: vindvinkler, hastighet, vindstyrke osv. Jeg hadde håpet at en plotter med WiFi skulle kunne sende ut disse data'ene, boks for NMEA til WiFi koster såpass mye at jeg ikke tror mange nok gidder å kjøpe ift hvor mange apper jeg fant...?

 

Ellers ser det jo ut til at både med og uten knapper kan virke, men vi bruker båten også i kaldt vær og seilhansker med ullvotter utenpå tilsier vel knapper... Vi har plotteren montert på brakett på rattpidestallen, en løsning jeg liker godt fordi plotteren kan vris så den kan sees når man sitter på siden, eller man kan stå foran rattet å se plotteren mens en annen styrer. Da ser jeg ikke helt at ekstra løse knapper er en god løsning. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...