Jump to content

Noen som vet hvor man kan få tak i firkantede årer?


Kenneth Finsås

Recommended Posts

Syntes bare at det var en himla pris for årene hos Hardanger Fartøyvernsenter, at jeg tenkte han kunne høre litt rundt.

 

En god sum må en uansett regne med, materialkostnaden er ikke rare greiene, men håndverkeren skal ha sitt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hardanger fartøyvernsenter lager helt riktige tradisjonsårer til akkurat den eller den - verneverdige - båten. (På nettet averterer de med strandebarmere, tradisjonsbygget ned til minste flis til 74000 kr, mens en kan finne dem, også i dag, til 25000). Jeg er enig med "Wallas Service", det er altfor dyrt for "vanlige" folk. Kanskje går det an å få tak i brukte fra en båt som ikke brukes, er brent eller søkket? Det må jo være bråtevis av årer i nausta rundt omkring! Ellers ville jeg snakka med en håndverker med kunnskap, innsikt og gode treemner å lage av.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er til en båt med "keiper", og der er det slik at med runde årer, så skal det vistnok være veldig tungt for hendene å ro med runde årer da man må bruke krefter på å holde de i rett vinkel hele tiden. Med firkantede årer vil de alltid ha rett vinkel ned i vannet uten at du trenger å tenke på det.

Link to post
Share on other sites

Det er vel 2 sider av samme sak ja, men mener at 4-kantede årer er det som er mest tidsriktig. Kjenner ikke til eksakt historie til båten, men folk som har greie på det mente den er ca 100 år gammel, +/-. Hadde derfor vært greit å hatt noe som var riktig. ?

Link to post
Share on other sites

Egentlig trenger du bare en rett vinkel på åra, da får du en stryrbor åre og en babor åre. I nord ble årene skautet, dvs de spikret på lister, spiler for å få denne vinkelen.

bilde

 

 Her settes det på ei bred list, laget i bjørk.

bilde

Her er mal for å få korrekt vinkel på åra, 5 grader.

Redigert av pege (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg trur jeg satt og kikka på dette innlegget for et par uker sida, da jeg begynte på oppussinga av strandebarmaren min. Hadde sjølsagt fryktelig lyst til å fortelle og forklare. Omtrent i det jeg var klar til å brette ut, oppdaga jeg at den ene åra mi var gåen. Råtna på midten og deretter tråkka på og knekt. Av noen som sjølsagt ikke skjønte at en ikke tråkker på liggende årer. Det er så. Jeg skal legge ut en tråd for reparasjon av denne høyreåra på "Trebåttråden". Jeg kjøpte denne strandebarmaren i et dødsbo etter båtbyggeren. Alt er altså håndverksmessig utført. Også årene. Det er både tollepinner og slike trekanta årer på båten. Den vesentligste forskjellen på vestlandsårer og de runde en bruker fra Idd til Sletta er at sistnevnte ligger i ro i keipa eller tollegangen. De er gjerne festa med hamleband, særlig i keiper, så når en slapp (glapp) åra, hang den der. Årene, med band og keiper er også lette å dra inn og bakover og legger seg da veldig godt i båten. Fiskerne på som brukte slike, rodde gjerne milevis og meinte at runde årer hadde det med å vri seg i sjøen. Det ble kalt "slarkeroing" og hadde ord for å være mindre effektivt (ref."Strandebarmaren - Småbåtbygging i Hardanger" av Peter Helland-Hansen 2014). Med barndomssomre i Østfold, og bestefar fra Idd, er jeg oppvokst med runde, og lærte "bladinga". Jeg foretrekker i dag de lange mjuke velbalanserte vestlandsårene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...