Jump to content

Varm mat underveis


Norskipper

Recommended Posts

Mat er viktig! Og når en går lengre distanser, kanskje over flere døgn er det greit å ha noen alternativer.  Det kan være begrenset mulighet til å lage underveis selv med slingreopplegg for komfyr, og om du har noen favoritter hadde det vært fint om du kunne dele her.  Ser det har vært en tråd på dette før, men her er det i første rekke varm mat som er greia.  Det er veeeldig godt med en varm matbit når du har gått rorvakt og klokka er 4 om morgenen, og her et par eksempler på enkle ting som er lett å lage:

 

  • Tortillas med spekeskinke (evt salami el annen pølse), gulost, rukkola salat, tomat pluss annet godt (oliven, feta, hva du vil). Dette lages på forhånd ved å legge innholdet på en tortilla og en ny lefse på toppen. Puttes i kjølern til de stekes i panne på begge sider, og deles i biter. 
  • Kyllingvinger.  Enklere blir det ikke, bare å varme i panne med eller uten salat.  Brødskive.
  • Polarpizza. Polarbrød med salami og gulost og hva du ellers vi ha på. Stekes i panne med lokk eller i ovn.

Flere?

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post
Share on other sites

Vesentlig forskjell på når fruen er med på tur og ikke :-)

 

Meg: frossenpizza (i gjestehavn eller kort tid etter avgang), annen frossen ferdigmat (vi har en liten fryseboks i kjøleskapet), hermetikk (joika, spaghetti rimini, lapskaus, supper, etc, men særlig joika med makaroni eller ris), rett-i-koppen-suppe, instant noodles, ... Dersom brannalarmen går av, så har jeg glemt av at jeg holdt på å lage mat!

 

Hun: alt mulig rart. I 2/3 tilfeller går enten brannalarmen av, eller den ville ha gått av om jeg ikke hadde tatt den ned fra taket og lagt den på et bord akkurat tidsnok, og det er ikke fordi hun har glemt noe på komfyren :-)

Link to post
Share on other sites

Lager omtrent samme mat på sjøen som i havn. Felles er ett stort utvalg av grønnsaker, gjerne handlet på ett lokalt marked. jo mer det blåser jo mer grytete. Skje og dyp tallerken gjør livet noe enklere når det er litt vær. Når maten blåser av skjea er næring alt som teller, da er det stormsuppe. Omelett til lunsj lager jeg av og til på sjøen, aldri i havn.

 

Spiser eller drikker aldri noe på eller etter nattevaktene. Så det gikk litt energibarer og kaffe, men jeg ventet til frokost.

Link to post
Share on other sites

Spansk omelett. Denne lager du på forhånd: poteter i biter, rødløk, bacon og salt/pepper. Først stekes potetene til de har blitt møre(eventuelt for-kokes) og deretter tas resten i panna. TIl slutt har du over egg/vann(omelett)  og lar det stå til det blir stivt. Topp gjerne med noen osteskiver.

Dette kan så stå i panna og varmes når det skal spises. Godt med ei skive brød eller loff under. Næringsrik og god mat som holder sulten unna leeeenge.

Egentlig bare fantasien som setter grenser for hva du kan ha i en omelett, men poteter og løk er et must :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vinneren hos oss er enten hjemmelagd pizza stekt i ovnen, eller en gryterett laget i trykkokeren. Mest fordi lokket sitter fast i gryta mens det koker. Det kan svinge og danse så mye du vil, det verste som kan skje er at du får hakk i dørken. Med vanlig gryte risikerer du at flere liter kokende væske spruter rundt i båten. 

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker gryteretter der alt kokes i en gryte og som kan spises med skje (eller "drikkes") fra en stor termoskopp el.l. Favoritten er linsegryte; Hakk opp løk, paprika, chili.  gulerøtter, og chorizopøle (alt kan kuttes opp og lagres i en plastpose på forhånd). og fres det i olivenolje, tilsett vann og tørkede linser (eventuelt avrente linser fra boks, mot slutten når grønnsakene er møre). lag den så rennende at den akkuret kan "drikkes" av koppen. Smakes til med salt og pepper... 

Link to post
Share on other sites

De første fire-fem dagene eller så på lenge havkryss spiser vi ganske så ordinært. Utfordringen er å finne noe som ikke smaker hermetikk og papp når vi har vært ute noen uker. Uten fryseboks er krydder, sauser og løk i rikt monn nærmeste jeg kommer en anstendig løsning.

 

Når ferskvarelageret er på det magreste lager jeg ofte en risottolignende sak i trykkokeren, hiver oppi det vi måtte føle for av bønner, hakkede tomater etc. Minst like godt når kveldsvakta går mot slutten like etter midnatt som til middag. Vegetarchili, linsegryter og ymse pastavarianter er også fine greier.

Link to post
Share on other sites

Euklid,

Ble det noe fersk fisk under havkryssingene ?

Lite. Mange langturseilere er fremragende fiskere, jeg er selverklært middelmådig seiler og begredelig fisker. Fikk litt på vei over Atlanteren, men er glad for at vi hadde godt med mat; hadde vært stusselig stemning ombord om vi hadde lagt opp til selvfisket fisk som en sentral matkilde.

 

På vei over fra Galapagos til Marquesas var det stadig ting som nappet, men det meste av det var uhorvelig stort, og selv om vi har rimelig friskt dimensjonert utstyr er det vanskelig å få slikt ombord. En heftig sak som bet på klarte å skape såpass mye action at hele stangholderen brakk av, i tillegg til at den dro med seg sluk og en solid bunt line – heldigvis var stanga festet med et solid tau.

 

For oss er fisking en ålreit adspredelse som en sjelden gang gir oss litt fersk mat, men det stopper der. Andre får langt mer, og spesielt de som er oppsatt med fryseboks kan få mye bra mat ut av det.

Link to post
Share on other sites

Nå overdriver du litt Fjordgrynt, Basillus Cerius er svært sjelden dødlig. Men på den annen side kan den slå ut mannskapet og dermed bli en indirekte sikkerhetsrisiko. Både p.g.a den og andre grunner er det lite lurt å la maten stå lenge i romtemperatur.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82657::0:6446:9:::0:0

Link to post
Share on other sites

På vårer turer på havet er pølser med brød, lapskaus på boks, rett i koppen suppe, de største favorittene, når en skal ha en hånds måltid. Er været veldig bra kan man lage vanlig middag, dekke på bordet i salongen og spise med kniv og gaffel. Jeg har opplevd at folk som seiler på havet for første gang ikke har tatt høyde for hvor vanskelig det kan være å lage mat. Har man ikke forberedt dette på forhånd kan det bli lite med varm mat på en overfart.

Link to post
Share on other sites

Varm mat bør det være, i allefall to ganger i døgnet. Er det mye vind og sjø, blir det gjerne "enhåndsmat". Lapskaus eller en gryterett med brød til. I rolig vær kan vi lage det meste, på tre bluss og stekeovn. Provianterer for begge muligheter. Ingenting løfter stemningen som et godt måltid, etter en lang vakt. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...