Jump to content

Diesel tilsetninger - hvor nødvendig er dette?


skyhawk

Recommended Posts

Det er alltid en frykt for at en skal få uren diesel på tanken, og at det senere utvikles dieseldyr i denne.

Jeg lurer på hvor nødvendig det er å regelmessig kjøre tilsetninger i dieselen. Er dieseldyr et stort problem hos fritidsbåteierene?

Hvilke erfaringer har dere som har holdt på med dieselmotorer i båtene i noen år?

Link to post
Share on other sites

Båten har i 8 år fått utelukkende autodiesel/EN590 og aldri blitt liggende med slakke tanker. Åpnet tanken sist vinter, var spent på hva som ville møte meg. Kun diesel og intet annet. Aldri benyttet tilsetninger av noe slag.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

:confused: Synes du stiller et viktig spørsmål. Men nå tenker jeg ikke spesielt på dieseldyr, men kvaliteten på dieselen vi forer motorene våre med.

Som jeg har fått med meg er svovelinnholdet i dieselen drastisk redusert de senere år for å skåne miljøet. Nyere motorer er jo konstruert for svovelfattig diesel, men svovelet var med for å smøre dieselpumper og injektorer og den nye "tørre" dieselen er vel da ikke så gunstig for litt eldre motorer. Der jeg fyller, blir det sagt at dieselkvaliteten er EN590 (svovelfattig autodiesel), men dieselen er farget og jeg mener å ha lest at EN590 ikke leveres som farget diesel. Så hva skal vi tro ?

Jeg bruker i allefall tilsetningstoff i håp om at det skal skåne dieselpumpen og dysene. Har hørt om å tilsette totaktsolje, men er skeptisk til at den kan  gi mer sot og koksavleiringer. Vet at dette er diskutert på BP for noen år siden, men tida har gått og noen nye erfaringer er vel høstet.

Skulle vært kjekt å få høre fra noen som vet noe bestemt om dette og kan gi råd om eks. hvilke tilsetninger som kan anbefales for motorer som er noen år gamle.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo ta det heile litt meir teknisk;

1; Dieseldyr krev vatn for å "fostre", altså H2O. Dette kjem oftast inn i tanken ved a; Lekkasje b; kondens over lang tid pga slakk tank c; bunkring av forureina diesel. Allerhelst ein kombinasjion av pkt C & a eller b.

Så oppdager ein vatn i vassutskiljar eg rekner med dei fleste med skikkelige filter har, er det eit lite varsel.

Får ein fyrst dieseldyr er det forst litt arbeid med å få tømt & gjordt reint.

Er du itvil (fks overtatt ein båt el har ikkje kontroll på tank(innhold) er det eit svært gunstigt prevantivt tiltak å slå nedpå nokre gode doser antibakteriell kjemi. Det blir VELDIG mykje billigare enn oppryddinga.

2; Bruken av 2-takt olje MÅTTE jp komme opp...... som i nær sagt samtlige fora retatert til bil, motor etc.

Eg har jobba MYKJE med olje, brennstoff, optimering & analyser av disse. Eg har til dags dato til gode å sjå ei einaste seriøs anbefaling frå eit anerkjent laboratorie som fortèl meg at brennverdien etc etc auke dramatisk ved bruk av nevnte olje.tilsettning.

Ha i mente det at sjølv om du slår fks 1 liter olje ned på 1000 liter diesel så er det INGEN garanti for at dette emulgerer & vert ei homogen suppe. Nettet er fullt av utallige synsarar & oppfattningar rundt dette. Eg lar det være & slår heller nedpå eit meir velrenomert produkt som td Flashlube som fajtisk kan vise til konkrete resultat.

Diesel varierer veldig i kvalitet rudt omkring. I Norge er det ikkje spesielt bra er min oppfattning som proff brukar. Kan berre vise til dei dataarkane vi får & dei uavhengige analysene vi får foretatt ( DNV fks)....

Så får kvar & ein sjølv trekke sine eigne konklusjonar :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte på med en "drepende dose" BioProtect II da jeg overtok min 2007 modell Nimbus 30S. Har en flaske til ombord til prevantivt bruk ved neste tanking. Nettopp fordi jeg ikke vet hva som har vært på tanken før

 

I tillegg har jeg siden 2007 omtrent brukt Statoils forbrenningsforbedrer, etter anbefaling fra VP. Dette kom som anvefaling etter injektorhavariene på D motorene. Om det har egfekt vet jeg ikke, men fet har i hvertfall gått bra disse årene med D motor :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme motoren siden den var ny i 1986, og den har klart seg fint uten tilsetninger til dieselen (brukte Hammerdown noen få år). Jeg har aldri sett en dråpe vann i vannutskilleren, men litt slam i slamutskilleren ved sjekk hver vår. Dieseldyr har jeg heller aldri hatt. Nå tilsetter jeg litt 2-takt olje for å smøre plungerne i høytrykkspumpen som går litt tregt det første minuttet når utetemperaturen er ned mot null.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ha i mente det at sjølv om du slår fks 1 liter olje ned på 1000 liter diesel så er det INGEN garanti for at dette emulgerer & vert ei homogen suppe. Nettet er fullt av utallige synsarar & oppfattningar rundt dette. Eg lar det være & slår heller nedpå eit meir velrenomert produkt som td Flashlube som fajtisk kan vise til konkrete resultat.

Diesel varierer veldig i kvalitet rudt omkring. I Norge er det ikkje spesielt bra er min oppfattning som proff brukar. Kan berre vise til dei dataarkane vi får & dei uavhengige analysene vi får foretatt ( DNV fks)....

Så får kvar & ein sjølv trekke sine eigne konklusjonar :-)

Båter har en tendes til å rulle litt og mye kan tyde på at 2T emulgerer.

Der er flere brukererfaringer som har positive erfaringer rundt dette.

At produsentene ikke går ut og innrømmer at dieselen nærmest tar knekken på maskinen din er jo ikke så rart.

At et spesialdesignet produkt virker, er heller ikke så rart. Og at de må vise til tester og konkrete resultater er tross alt et must for markedsføring. Disse tingene betyr ikke at 2T ikke virker, men for all del. Heller ikke det motsatte.

 

Det finnes dog litt mer vitenskapelige forsøk rundt dette om en skulle gidde å lese litt før det forkastes :-)

 

Her en liten diskusjon rundt temaet

http://www.freel2.com/forum/topic878.html?

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

til tema 2T; Vis meg berre 1 (ein) seriøs Laboratorieanalyse som klårt viser kor "viktig" 2T olje i diesel er eller som kjemisk kan forklare oss brukarar kor bra dette er, så skal eg vere med.

Når sjølv store dieselpumpe leverandørar som L`orange & Bosch berre drar på smilebåndet so er det greit.

Har jobba lenge nok med dette til å forholde meg til fakta & ikkje "google-forum-sience" & anna synsing.

Eg trekk meg ut av denne diskusjonen, då den fører ingensteds henn med mindre det legges fram faglig sakkyndig dokumentasjon :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med bruk av Alron, er blitt anbefalt dette av et lokalt yanmar verksted selv om yanmar sentralt ikke er særlig positive til noen form for tilsetning.Tidligere hatt mekanisk motor og har nå common rail. Gikk tur retur Tromsø -Sørlandet for 1 år siden. Hadde ingen problemer nedover da jeg brukte litt Alron, på returen til Tromsø brukte jeg ikke Alron (hadde ikke mere igjen på en kanne) og måtte bytte Raconfilter 3 ganger og finfilter 1 gang.Kan være tilfeldig, men har ikke hatt problemer siste året.

Link to post
Share on other sites

Tror at vi først da bør skille mellomEN590 diesel (autodiesel og opptil 7% biodiesel) og lavsvovel MGO (marin gass olje). Sistnevnte er det som også kalles avgiftsfri diesel - og det som vi oftest får når vi fyller på marinaer.

 

Å bruke EN590 diesel på båt er det mange som fraråder pga biodieselens dårlige aldrings egenskaper.

 

Det man av og til undres over er hva slags diesel man faktisk fyller på marinaer. Jeg fyller der jeg vet det er bra omsetning og der det er seriøse folk som driver. 

 

Litt fakta om de ulike oljene kan ses her:

http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

 

Om jeg husker rett er det på gang "beviskrav" fra EU for additiver - dvs at man må bevise at additivet har den effekten man lover for å selge det. Det blir interessant. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gikk tur retur Tromsø -Sørlandet for 1 år siden. Hadde ingen problemer nedover da jeg brukte litt Alron, på returen til Tromsø brukte jeg ikke Alron (hadde ikke mere igjen på en kanne) og måtte bytte Raconfilter 3 ganger og finfilter 1 gang.Kan være tilfeldig, men har ikke hatt problemer siste året.

Uten tvil en knallgod kondensfjerner ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Jeg har fått opplyst at jeg fyller anleggsdiesel, grønn av farge. Og den er uten FAME. Dette gjelder diesel jeg har fylt hos Esso Grålum, Mollösund, Styrsö, Nykøbing Mors. Og det er vel de plassene jeg har fylt i 2015. Det er kun Grenå og en mindre plass nede i nærheten av Varberg som opplyste at de leverte MGO (ikke farget) og det var i 2014.

 

Når det gjelder FAME så har dieselen maks 12 mnd. lagring, ref. hjemmesiden til Esso. Dessuten har FAME-diesel høyere affinitet til vann enn annen diesel, uansett betegnelse. Vannet kan føre til oppblomstring av bakterier og korrosjon i dieselsystemet.

 

Den skitten jeg fikk på tanken i sommer nede ved Göteborg (bakterieblanding) er jeg helt sikker på at ble betalt for som anleggsdiesel. Og det hadde ikke hjulpet verken med Arlon eller andre innblandinger.

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo ta det heile litt meir teknisk;

1; Dieseldyr krev vatn for å "fostre", altså H2O. Dette kjem oftast inn i tanken ved a; Lekkasje b; kondens over lang tid pga slakk tank c; bunkring av forureina diesel. Allerhelst ein kombinasjion av pkt C & a eller b.

Så oppdager ein vatn i vassutskiljar eg rekner med dei fleste med skikkelige filter har, er det eit lite varsel.

 

Får en først vann i vannutskilleren er det som regel mye vann på tanken da sugerøret til dieselen tar et stykke fra bunn.

Løsningen er å ha en drenering som går helt i bunn så en kan sjekke om en har vann på tanken.

 

VOLVO  gikk hardt ut mot Norsk marinediesel, men måtte krype til korset. 

http://www.batmagasi...dre-informasjon

 

Fra batmagasinet

 Ingen av disse prøvene avdekker noen feil eller mangler på smøreevnen, snarere tvert i mot, sier fagsjef Kjartan Berland i NP og sammenligner med EUs standard, den såkalte EN590 autodiesel. Tusenvis av Volvo-motorer går på denne EU-kvaliteten ute i Europa, uten å havarere, selv om smøreevnen beviselig er på samme nivå som norsk marinegassolje. I EU-dieselen er det faktoren for måling av smøreevne på maks 460 mikrometer. Jo mer svovelinnhold, jo mer smøring. Norsk marinediesel har et svovelinnhold fra 500 til 1000 ppm. Er svovelinnholdet over 350 ppm, vil smøreegenskapene være dekket.

Allerede to måneder før dette møtet i Göteborg gikk Volvo Penta ut til eiere av D3, D4 og D6-motorer i Norge med sterk anbefaling om å bruke Statoils additiv ”Forbrenningsforbedrer Marine”, en liter på 2000 liter marinediesel. Dermed mer enn antydet Volvo Penta at norsk marinediesel ikke smurte common-railmotorene godt nok. I dag bekrefter PM til Båtmagasinet at de absolutt ikke har hatt noen tro på at additivet ville ha noen effekt. Det er liten grunn til å tilsette enda mer smøring til diesel som fra før er godt innenfor kravene til smøreevne sammenlignet med kravene som er i EN590. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

VP har beviselig kommet med oppgraderte dyser som skal tåle den norske marine dieselen bedre. VP spesifiserer jo EN590 diesel i motormanualene... 

Også kunne det være interessant å gjøre en analyse av norsk diesel også og se om den har endret seg. VPs dyser er fra Bosch - de er nok ikke de eneste som bruker disse :wink:

 

Et annet interessant aspekt er jo at de aller fleste D motor havariene var på vestsiden av Norge. Neppe klimatiske forhold for motoren som påvirket det :wink:

 

Jeg bruker Statoils forbrenningsforbedrer fordi jeg tenker det ikke kan skade, og fordi jeg tror VP har litt peil på motorene de lager :wink: Har et godt lager ombord av det etter at jeg har byttet fra båt som dro 120 liter i timen til båt som drar 30 liter timen. Så jeg har vel dette ombord i noen år. 

https://www.statoil.no/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D%272010_12_Forbrenningsforbedrer_marine.pdf%27&blobheadervalue2=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1335452980896&ssbinary=true

Og det er helt sikkert mange som har erfart at motorene funker helt utmerket uten også :yesnod:

 

 

Slik jeg leser mediaoppslagene rundt kvalitet på norsk diesel så var det en politisk kamp om skyld for havarier. Hva som har skjedd utenfor media kan vi bare spekulere i - men havariene har jo stoppet - så da har noe skjedd  :wink:

 

Men nå er v over på en ny D serie disusjon, og den ble vel diskutert ferdig etter 4 års tid i 2012 omtrent.. :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

til tema 2T; Vis meg berre 1 (ein) seriøs Laboratorieanalyse som klårt viser kor "viktig" 2T olje i diesel er eller som kjemisk kan forklare oss brukarar kor bra dette er, så skal eg vere med.

Når sjølv store dieselpumpe leverandørar som L`orange & Bosch berre drar på smilebåndet so er det greit.

Har jobba lenge nok med dette til å forholde meg til fakta & ikkje "google-forum-sience" & anna synsing.

Eg trekk meg ut av denne diskusjonen, då den fører ingensteds henn med mindre det legges fram faglig sakkyndig dokumentasjon :-)

Det er etter selv å ha prøvd i min merce jeg kan si at motoren klart oppfører seg bedre.

Det forøvrig etter anbefaling av storbrukere som igjen har anbefaling fraforstå-seg-på-hold

Hadde jeg ikke merket positiv forskjell hadde jeg ikke brydd meg om å bruke det.

Her en liten sakset kommentar

"

You may all know that Mercedes Benz have conducted in 2007 a long distance reliability test with a number of Mercedes E-Class 320 cdi from Paris to Beijing. Due to the fact that the diesel quality in East European Countries, Russia and China does not meet the DIN requirements, and Mercedes did not want to take the risk of their engines to flopp due to lousy fuel, the total tour has been accompanied by diesel tanks to re-fuel the E-Class cdi's. Selected members of the Mercedes clientele could apply to participate in selected parts of this test-tour, and advocats and notaries had to certify the correctness of this long term reliability test.

Although Mercedes does not like it published or made public, it is a fact that the diesel-fuel used for this test did contain 2-stroke oil to grease the high pressure pump components and to keep the engines clean during this marathon.

Why our car manufacturers do not officially allow the homoeophatic addition of 2-stroke oil to the diesel fuel has many reasons, mostly of legal nature. Besides this, which car manufacturer has any interest in excessive reliability of their engines? Their repair shops will have great problems.

Meanwhile the "2-stroke-oil to diesel" issue has attracted the interest of a number of Universities in Germany, as this 2-stroke oil has shown to have amazing poperties if added in a small dosis to diesel fuel (1:200), especially the positive impact on air pollution, reduced fuel consumption and improved long term reliability of the diesel engine. The pro and con discussions will go on for a while. But as soon as an accademic report has been published by one of our Universities, this will change very fast.

By the way: all car manufacturers reject the addition of any fuel "additive" in their cars, and warn that guarantee MAY be affected. Nobody says, that guarantee WILL be rejected. 2-stroke oil in its properties is not an additive, as you add oil to oil if you "dope" you fuel with a dosis of 2-stroke oil. The dosis of 2-stroke oil in your diesel-fuel is very difficult to analyse, as every (chemical) analysis has the main function to identify substances which are harmful. But 2-stroke oil has proven not to be harmful at all, on the contrary! "

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det ikke er tilrådelig med 2T i moderne biler, da spesielt med partikkelfilter.

Den eneste testen jeg har lest avfeier faktisk bruk av 2T og mener forbedring i smøring er marginal.

MEN. Maskinen min går bedre og pumpen roligere og starter lettere. Riktignok en "gammeldags" maskin

 

 

Her studien som brutalt avfeier mine og andres positive erfaringer

http://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php

 

Forøvrig en diesel leverandør...............

Link to post
Share on other sites

Siden du spør hva vi gjør:

 

Etter å hatt og operert båt siden midt på 70tallet har jeg aldri tilsatt noe som helst på tanken. Som utrangert dieselmekaniker fra et annet århundre er jeg heller nøye med å drenere tanken for vann og bunnfall.

Båtene jeg brukte på 70tallet hadde disse såkalte "Sabbtankene" hvor det var lett å tappe ut bunnfallet. Vi drenerte alltid før start og fikk dermed innarbeidet viktigheten med faste rutiner på sjekk av tank og motor..

Konsekvensen kunne bli katastrofal hvis maskinen stoppet mens vi var på vei oppunder en tank eller turistbåt for å hente fortøyningene. Med en høy skuteside på ene siden og en kaifront på andre med en avstand som stadig ble mindre hadde det fort blitt mye mer spennende enn vi ønsket. Taubåtene laget og mye propellstrøm som førte oss avgårde hvis vi hadde vært uten maskinkraft.

Lærte mye der ja...

 

Den båten jeg jobber med nå er det dessverre ikke laget noen form for avtapping, så der måtte jeg suge ut siste rest av innholdet og fylle på nytt.

 

Har ved flere anledninger opplevd små yrkesbåter hvor eier ikke har brydd seg med å holde vannet borte.

På de jeg tenker på hadde de faktisk avtapping i bunn, men ga en stor..... og satset på at det gikk bra. Ja en av de hadde sågar en flaske med lurium stående som han fylte på.

Dette mens han hadde som nevnt avtapping via egen pung. Giddaløshet kaller jeg det! :giggle: ​ 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg ikke har drenerings eller avtappingsmuligheter eller mannluker benytter jeg litt Hammerdown. Har også begynt med en skvett Bioprotect. Men så driver også dieselleverandøren og heller på noe greier også, så nå lurer jeg på om det er litt mye av det gode.

 

Har aldri sett en dråpe vann i vannutskillerne. Finner litt svart greie i filtrene fremdeles etter en uheldig dieselfylling for et par år siden, men det blir mindre og mindre.

Link to post
Share on other sites

enkel avtapning via egen plung hadde vært flott. Eneste produsent jeg vet om som har det er Hallberg Rassy

Standard opplegg på trawleren min med jur i bunn av tankene med tappekraner. Gjort på 20 sekunder uten en dråpe sølt med en slange ned i en brusflaske.

 

så vidt jeg har sett, er det standard opplegg på mange trawlere bygget i østen.

 

Tapper av og til, samt etter hver tanking. Har ikke sett mer enn noen dråper vann ved tapping av tanker noen gang.

 

Satser på å ikke få dieseldyr :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...