Jump to content

Diesel tilsetninger - hvor nødvendig er dette?


skyhawk

Recommended Posts

Dieseldyr er en ting, med svensk biodiesel kan du risikere og få en tuja opp av dieselrøret neste gang du skal fylle :lol:

Jeep ....Smertelig erfart at Svensk diesel har ikke noe på båter og gjøre :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert opp og ned i mente, og jeg tror konsensusen er at det ikke bør være nødvendig med regelmessig tilsetning av "lurium" for å hindre dieseldyr.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Dieseldyr

 

Bruk av biocider er antageligvis smart ifbm et faktisk dieseldyrangrep etter at man har rensket tanken.

 

Jeg har forøvrig selv åpnet mannhullet og rensket ut ikke-biologiske ulumskheter fra dieseltankene mine. Det er utrolig hvor mye rart som kan ende opp i en dieseltank, og potensielt forårsake problemer - ting som ikke lar seg løse på andre måter enn å skru opp og renske tanken. I mitt tilfelle var det noe pakningsmateriale (gummi) som av en eller annen grunn hadde endt opp i tanken, og som nå og da under sjøgang førte til stopp på dieseltilførsel til motor.

 

Har man ikke mannhull eller avtapningsplugg på bunnen av tanken, så bør man vurdere å installere i allefall én av de delene, mener nå jeg - men helst begge. Avtapningspluggen fordi det er så utrolig mye enklere å drenere ut vann eller dieseldyr den veien, dersom man skulle ha problemer med vann eller dieseldyr i dieselen - og mannhull fordi det ikke er alt som kan løses ved en avtapningskran. I mitt tilfelle ble gummipartiklene liggende på tankbunnen på samme sted, og kom ikke ned til avtappingspluggen, selv ved gjentatte forsøk på å pumpe dieselen ut fra avtappingskranen og inn igjen via en stigrøret.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om en eneste svensk tapp som fremdeles selger biodiesel. Der jeg har vært virker det som at de har fått så mye pepper at de har endret kvalitet til MGO eller anleggsdiesel. Blant annet har Svenska Kryssarklubben vært pådriver for å bli kvitt bio fra tankanleggene. Seilte sammen med en av de som satt i den komiteen i sommer.

Link to post
Share on other sites

Interessant og egansjerende diskusjon. Jeg har hatt båten i ett år nå (første båt med dieselmotor), og jeg har så langt ikke brukt tilsetninger i dieselen. Tanken står ikke i lang tid under halvfull, og jeg tanker på et anlegg som i båtforeningen min vurderes som trygt. Jeg ser bare en liten del av 300 liters tanken nede i båten. Det ser ikke ut til å være inspeksjonsluke eller tappekran på denne delen, og eneste mulighet for å komme nedi denne er vel å skru ut sensoren for drivstoffnivå eller tilførselsslangen. Jeg kommer til å kjøre additiver for forebygging en gang i blant (og jeg vinterlagrer den heller ikke med mindre enn halv tank). Hva regnes forresten som slakk tank?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt smertlig erfaring med vann og dieseldyr på relativt ny båt med commonrail-motor :

https://baatplassen.no/i/topic/100554-har-hatt-dieseldyr-motor-225hk-fnm-starter-ikke-trenger-r%C3%A5d/page-2

 

Av dette har jeg blant annet lært at:

 - Hammerdown er ingen garanti mot problemer med vann i diesel. Heller motsatt! Jeg mener bestemt at H bidro sterkt til problemene mine fordi den tillot vann å passere vannutskilleren. Ikke noe mer H. i min båt!

 - Det er ingen garanti for ren diesel selv om du har allverdens gode erfaringer fra der du tanker.

 - Antibakterielle stoffer er ingen løsning dersom du allerede har fått vann på tanken. Da må vannet ut.

 - Tanken bør ha tilgjengelig håndlokk for inspeksjon og rengjøring. Heldigvis hadde båtbyggeren ordnet det for meg.

 - Tanken bør ha mulighet for avtapping av vann og grums fra laveste punkt. Jeg ordnet det med rør for avsuging.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ut i fra hva jeg har forstått så emulgerer Hammerdown vannet inn i dieselen, og dermed "forbrenner" dette sammen med dieselen.

NilsPils - om jeg husker rett fikk du tette dieselrør pga dritt i dieselen? Tenker du da at vannet skilte seg fra dieselen når den ble stående rolig?

 

Jeg har kjørt på med gode doser BioProtectII (som er det samme som Hammerdown?) i år fordi jeg ikke vet hva som har vært på tanken. Jeg gjorde det samme på NordWesten også - selvom jeg der hadde rimelig bra kontroll med drivstoffet. Jeg tenkte at en dose i året for å drepe bakteriene er bra "prevensjon". 

Link to post
Share on other sites

 

 - Hammerdown er ingen garanti mot problemer med vann i diesel. Heller motsatt! Jeg mener bestemt at H bidro sterkt til problemene mine fordi den tillot vann å passere vannutskilleren. Ikke noe mer H. i min båt!

 

Jeg tror du må ha vært ekstremt uheldig med unormalt store vannmengder I dieselen som Hammerdown ikke har klart å takle. Og av den grunn har den kanskje gjort vondt verre hos deg. Jeg har inntrykk av at den håndterer mindre vannmengder greit nok, men når vi snakker mange liter vann vil man før eller siden komme til en grense. Jeg har kun positive erfaringer med Hammerdown etter nærmere 10 års bruk, men jeg har heller ikke hatt noen store vannlekkasjer etc inn på tank denne tiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt på med gode doser BioProtectII (som er det samme som Hammerdown?)

Nei. BioProtectII har "beskytter mot dieseldyr" som hovedsalgsargument, virkemidlene er emulgering av vann og giftstoffer. Hammerdown er et "lurium" som skal forbedre dieselen og motorgange, ukjente virkemidler - emulgering av vann er en bieffekt og således skal remediet også forebygge dieseldyr.

Link to post
Share on other sites

Hva regnes forresten som slakk tank?

 

Det er en 'slakk' betegnelse for mindre enn kliss full tank.

 

Her på baatplassen går det en 'urban myth' som sier at om man ikke har kliss full tank, så får du vann på tanken som følge av kondensasjon. Om dette blir motbevist av praktiske forsøk utredinger innen fysikk, eller hva som helst, så henger det i. Og det er muligens de samme som stadig er plaget med vann på tanken. Om det hadde vært så suverent at en tom- eller halvfull tank ville lage vann, så ville verden sett annerledes ut.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vann i dieseltanken er som regel kjøpt og betalt for. Hadde en båt med påfyllingstuss på dekk som stod under vann når det regnet, ingen heldig konstruksjon. Smurte gjengene og pakningen til påfyllingslokket med vaselin jevnlig og opplevde ikke noen problem med vann i dieselen så lenge jeg hadde båten. Men ut fra embalasje i båten når jeg fikk den så har forrige eier brukt "avron", eller noe i den dur. Kjørte tanken skåltom en gang og hadde av mannlokket for inspeksjon og alt så strøkent ut. 

 

Prøvde 2-t olje i dieselen en gang da det ble skrytt veldig av, merket ikke noen forskjell så etter det har jeg ikke prøvd noe som helst. 

------------

 

Min strategi er å suge opp et par liter fra bunnen av tanken et par ganger i sesongen med ei håndpumpe og la det felle ut på ei flaske for å se om det er noe interessant å se. Har vært heldig sålangt. 

 

All min erfaring er basert på saktegående snekke og seilbåter så dieselbruken er jo ikke stor, dermed er jo også sjansen mindre for å få dårlig diesel i tankene. 

--------------

 

Ang "overvintring" så har jeg ikke reflektert noe rundt det. Den dieselen som er igjen på tanken om høsten står hele vinteren og brukes opp neste sesong. Når det er sagt så prøver jeg som regel å holde godt nivå på tanken, tror nesten aldri jeg har under halv tank. Fyller litt nå og da og har 20ltr kanne som reserve. 

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg om en eneste svensk tapp som fremdeles selger biodiesel. Der jeg har vært virker det som at de har fått så mye pepper at de har endret kvalitet til MGO eller anleggsdiesel. Blant annet har Svenska Kryssarklubben vært pådriver for å bli kvitt bio fra tankanleggene. Seilte sammen med en av de som satt i den komiteen i sommer.

 

vet heller ikke om noen sjømack som har biodiesel.........

 

skrivet om det tidl, men jeg har inntaket til 'Ebern' i bunn på tanken...så den trekker med seg ev de vanndråper som skulle kunne bli......har aldri, bank i bordet, hatt vann på tanken

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en annen tråd på Hammerdown. Den emugulerer inn vannet i sekunder / kort tid før det skilles ut igjen. Bekreftet av leverandør. Å få det skilt ut i motoren som overvintrer er ugreit. Hos meg er det rolig vann inn til plassen, og båten får såvidt lenge på sakte fart at jeg tenker at det vannet som var i dieselen under overfart har lagt seg allerede og representerer ikke fare for meg. Har også brukt HD i 10 sesonger, og aldri sett vann i utskilleren. Og heller ikke opplevd annet negativt med dette. Men ble overrasket - ref den andre tråden hvor HD ble testet og dialog med leverandøre innledet om dette.

Link to post
Share on other sites

Har avtapningskopp på viknesen, veldig greit og kunne tappe/sjekke etter bunkring. Har vært heldig så langt med lite vann i dieselen. En kammerat fikk litt vann i dieselen etter bunkring i Lillesand. Ble en stor regning da D6 likte dette dårlig.

Har man CR motor må man væremeget forsiktig med vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker dieseltilsetting pga advarsler om at dysene ikke blir smurt tilstrekkelig hvis ikke. D6350. Har vel brukt en liters flaske på 3 sesonger og 250 timer. 1 desiliter pr 2000 liter drivstoff er anbefalt. Alle jeg nevner det for sier det er lurt, og ingen har fått meg til å endre rutinene. De jeg vet om som bruker samme tilsetning har problemfrie dyser.

Det er omtrent kun dysene og dieselen som ikke har vært av problem på min båt så langt, så det er nok en fin greie. Bør kanskje sjekke dieselen i bunn av tanken snart, men kjører aldri tanken under 1/4. Dersom det flyter noe smuss i toppen av tanken kommer det vel ikke til bunnen med litt nivå på tanken og dermed heller ikke inn i systemene.

 

Hva med servicer og dieselfiltre? De avslører vel fort eventuelle slike problemer på service?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Det er fort gjort å sjekke eget dieselfilter. Jeg tømte vannutskilleren for slam for en ukes tid siden (tror ikke det var gjort på den båten på en god stund - det var ganske mye slam). Åpna opp og sjekka filteret for å se om det var "gammal morro" også i filteret  - og filteret var helt OK. Det hele tar 5 minutter.

 

Nå skal jeg sette kuleventil på vannutskilleren så det er enda enklere å sjekke dette. 

Link to post
Share on other sites

Ut i fra hva jeg har forstått så emulgerer Hammerdown vannet inn i dieselen, og dermed "forbrenner" dette sammen med dieselen.

NilsPils - om jeg husker rett fikk du tette dieselrør pga dritt i dieselen? Tenker du da at vannet skilte seg fra dieselen når den ble stående rolig?

..........................

 

Jeg hadde ikke "tette dyser", men ødelagt høytrykkspumpe og ødelagte injektorer (alle fem) pga. utskilt vann. Filterene tok grumset, mens noe av vannet passerte tydeligvis to stk vannutskillere. Jeg var nok litt uheldig fordi jeg fylte begge tankene med vannblandet diesel pluss Hammerdown og kjørte noen timer før båten gikk i vinteropplag. Vannet som ble utskilt fra dieselen ment motoren stod fikk da rikelig tid til å gjøre skade.

 

Nå sjekker jeg mhp. vann etter hver tanking og aldri mer Hammerdawn eller annen type emulgator for meg! Når du ikke har vann på tanken trenger du ingen emulgator og du får ikke dieseldyr. Det hører også med til historien at jeg sener ofte har tanket på samme stedet uten å få en dråpe vann i dieselen . . .

 

 

 

Vi hadde en annen tråd på Hammerdown. Den emugulerer inn vannet i sekunder / kort tid før det skilles ut igjen. Bekreftet av leverandør. Å få det skilt ut i motoren som overvintrer er ugreit. .................

:yesnod: :yesnod:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er fort gjort å sjekke eget dieselfilter. Jeg tømte vannutskilleren for slam for en ukes tid siden (tror ikke det var gjort på den båten på en god stund - det var ganske mye slam). Åpna opp og sjekka filteret for å se om det var "gammal morro" også i filteret  - og filteret var helt OK. Det hele tar 5 minutter.

 

Nå skal jeg sette kuleventil på vannutskilleren så det er enda enklere å sjekke dette. 

 

 Når det var "mye slam" i vannutskilleren burde du kanskje sjekke tanken også?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er mange som tar kosttilskudd hver dag, fordi de tror at deres helse blir bedre. Jeg tror at ved normalt sundt kosthold trenger man ikke det. Å ha tilsetninger i dieselen er det samme, noen tror de bør gjøre det, andre tror ikke det. Det handle om å tro, så prøver man å finne eksempler på at ens tro er den riktige, men andre finner eksempler på det motsatte, og at deres tro er den rette. Tro kan man gjøre i kirken, eller moskeen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen vitenskapelige rapporter å vise til, kun observasjoner fra mitt tidligere yrke.

Begynte for en 14-15 år siden da jeg skulle ut med båten midt på vinteren.

Plastbåt, selvlensende dekk, innenbordsmotor under akterdekket og aluminiumstank. Når båten skulle brukes etter kuldeperioder opplevde jeg ved sjekk av motor før start at den var helt dekket med kondens. Skjedde etter dager med snø/kulde, så regn og ny runde med kulde/regn. Ja typisk vestlandsvinter. Det dryppet av motoren. Det samme med dieseltanken. Dekket med vanndråper over hele tanken så det dryppet av den og.

Tenkte på tett motorroms lufting, men det var det ikke. Snø og is på dekket kunne først fjernes etter motoren hadde vært i gang en tid.  Nå hadde jeg nesten alltid omtrentlig full tank samt drenerte tanken alltid før bruk så de få dråpene som var i avtappingspungen etter en vinter ble aldri noe problem.

De andre var 2 helt nye arbeidsbåter og en som hadde 11 måneder siden levering som og fikk dieseldyr. De nye hadde vært i bruk i ca 2-3 måneder før dieseldyrene fylte filtrene under bruk og turtallet sank. Sågar ble en fjerde båt og sjekket og der var det og antydning til dieseldyr i bunn av tank.

Flere spor ble fulgt for å finne synderen. O-ringene på fyllepunktene ble sjekket grundig uten at der var noe å hente.  Tankanlegget kunne dokumentere hva de leverte. Den største kunden ble kontaktet for å verifisere dette og de kunne ved en tilfeldighet dokumentere en helt nylig åpning av tankene(mannhull) for inspeksjon. Resultatet var (dessverre for oss): Ingen rester etter dieseldyr eller vann.

Leverandøren av båtene kunne dokumentere nye alutanker hentet fra et helt tørt lager og de var aldri ute av bygget før montering.  De hadde og fylling fra et større tankanlegg samtidig som testkjøring av båt kun 2-3 dager før levering.

Så var et mysterium hvor elendigheten kom fra.

Men så under en lengre seilas ble vi ved en tilfeldighet oppmerksom på at tankene var blitt skikkelig varm. Ingen temperaturmåler ble satt på, kun hånden.

Motorene hadde kjøling på pumpedysene via «returen» på diesel, derfor steg temperaturen på tankinnholdet etterhvert som nivået sank . Varmt innhold i bunn og minusgrader ute. Dager kanskje en uke eller to uten bruk med nesten tomme tanker, var her mulighet for kondens? Tja ikke godt å si.  

Vi endret i hvert fall rutinene for fylling til aldri å legge fra oss båtene med under ¾ tank. I praksis er de nesten alltid helt fulle.

Etter det har det vært null problemer med dieseldyr. 

 

Så kan man selvfølgelig vri og vende på dette til krampen tar en, men vi løste i hvert fall vårt problem og det er vel det viktigste? Dette er nå over 6 år siden.

I ettertid har det blitt publisert rapporter på hvor fort dieseldyrene kan formere seg når alle forholdene ligger til rette for dette.

 

Vet ikke om denne er aktiv, litt prøv og feil... nei virket ikke..

 

Finner den på  www.dinside.no

 

Beklager det ble så stor linjeavstand i dette. Ikke noe jeg har laget med viten og vilje, men ble sånn da jeg kopierte teksten fra word..

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motorene hadde kjøling på pumpedysene via «returen» på diesel, derfor steg temperaturen på tankinnholdet etterhvert som nivået sank . Varmt innhold i bunn og minusgrader ute. Dager kanskje en uke eller to uten bruk med nesten tomme tanker, var her mulighet for kondens? Tja ikke godt å si.

En relativt stor tank fyllt opp med relativt varm luft som så kjøles ned - ja, den vil nok trekke inn en del uteluft da, og dersom utelufta er fuktig og det er mildt ute, så kommer det nok inn litt fuktighet - fuktighet som igjen rimer på innsiden av tanken dersom det blir mange kuldegrader ute.

 

"Problemet" er at det er blitt regnet på dette før, og ihht utregningene skulle kondensproblemet være helt insignifikant: https://baatplassen.no/i/topic/15584-tom-dieseltank-under-opplag/page-1#entry171489

 

Hva er galt, er det beregningene som er gale, eller er det tilstrekkelig med "helt insignifikante" mengder vann på bunnen av tanken for å få dieseldyrutvikling?

Link to post
Share on other sites

Vi har diskutert dette en del ganger tidligere. Holder på med et annet prosjekt, derfor kortversjon i populærformat:

 

Hva gjør en luftavfukter? Jo den suger inn omgivelsesluft, kjøler det ned, kondeserer og pumper den avfuktede luften ut i omgivelsene, tar vare på vannet. Og den sirkulerer samme luften hele tiden.

Og det Gudrun beskriver? Tanken varmes opp, den avkjøles, det kondenseres, man gjemmer fuktigheten under dieselen. Og dette skjer antatt ganske ofte. Og så kvitter man seg med luften og får inn ny, energirik luft, og prosessen gjentar seg. Altså, man har laget en luftavfukter ut av dieselhåndteringen. Fyll opp den varme tanken med diesel, bli kvitt den energirike luften, problemet er løst.

 

Om en båt går på land om høsten, står over vinteren med halv tank, våren kommer- ikke målbar fuktighet. Det er snakk om fraksjoner av gram vann som muligens kan kondensere. Her er prøve fra bunnen av dieseltanken til Hulda etter at båten har stått vinteren over på land med halv tank:

  

bilde

 

Og den flaske står på hylla ute i kjelleren enda. Like dønn tom for vann, kun diesel. Prøvedatoen var et par uker før datoen på fotografiet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagt til:

Ser Hulda kom i mellom med en god forklaring.

 

-----------------------------------------

 

Nei som jeg skrev:

 

Årsaken aner jeg ikke, bare at vi løste problemet med fulle tanker ved lagring.

 

Det som kanskje er noe å ha i bakhodet er at den aller siste båten, som jeg ikke nevnte. Der fant vi kun mindre rester av vann/dyr. Den har en gammel "god" tamd motor. Der er det ikke noe temperatur å snakke om på returen.

 

Anslår den båten hadde gått i 7-8 år med akkurat samme bruk som de andre. Der fant vi "bunnfallet" først da tanken ble helt tømt og reingjort for å være sikker på at det ikke var store problemer under oppseiling.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det Gudrun beskriver? Tanken varmes opp, den avkjøles, det kondenseres, man gjemmer fuktigheten under dieselen.

"Tanken varmes opp (fra utetemperatur), og avkjøles (ned til samme utetemperatur)" vil ikke i seg selv medføre noe som helst kondensering - men oppvarmingen bidrar til økt utveksling av luft i tanken. For at kondensering skal skje må utetemperaturen droppe signifikant etter at dieseltanken har stabilisert seg på samme temperatur som omgivelsene.

 

Om en båt går på land om høsten, står over vinteren med halv tank, våren kommer- ikke målbar fuktighet. Det er snakk om fraksjoner av gram vann som muligens kan kondensere. Her er prøve fra bunnen av dieseltanken til Hulda etter at båten har stått vinteren over på land med halv tank (...) dønn tom for vann, kun diesel.

Anektodisk bevisføring.

 

For at det skal kunne bli noe som helst kondens på innsiden av en dieseltank må disse forutsetningene slå til:

  • En periode med høy RF og relativt høy temperatur ute,
  • Såpass med sirkulasjon gjennom ventilasjonen at lufta i tanken oppnår samme RF som utelufta i løpet av denne perioden,
  • Et raskt temperaturfall, dieseltanken må rekke å kjøles ned såpass at innelufta dugger, før RF på dieseltanken stabiliserer seg med RF ute.
At dieseltanken varmes opp under motorgange bidrar til det midterste punktet på lista over.

 

Jeg skulle tro at det første punktet skjer oftere på vestlandet enn i Bohuslän?

 

Dimensjonering og utforming på ventilasjonen spiller jo også en rolle.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...