Jump to content

Røykutvikling i motorrom + merkelig elektrisk fenomen


Komodo

Recommended Posts

Hadde en liten mekke-økt i båten i dag, og fikk nappet ut dieselvarmeren og ankervinsjen.

 

bilde

 

Som Kaffelars nevnte lenger opp bør jo dette klenodiet være verd et forsøk :smiley: Vekt; 16 kg....

 

I følge kabularhjulet er det en "Engbo Dreggelett", er det noe som heter det??

bilde

 

Som man kan se her er kabularet ganske slitt, så det må enten fikses opp eller skiftes hvis jeg skal slippe den plagsomme sluringen på ankertauet som bare har blitt verre.

bilde

 

Og vips, så var motoren av :thumbsup:  Det så faktisk bra ut inni når den kom av :yesnod:  Hvis jeg husker riktig målte styrekragen 81mm.

bilde

 

Det jeg var mest spent på var hvordan overføringen var til gearet. Det var en 16mm aksel som var freset plan på den ene siden, og en kile i bosset. Jeg likte ikke denne patenten noe særlig, de kunne godt ha kostet på seg å frese et kilespor i akselen i stedet. På den annen side har dette holdt i mange år, og det er ingen synlig slitasje eller skader i koblingen.

 

bilde

 

 

Jeg skrudde også av braketten som holder motoren i gearet. Dersom jeg får tak i en lignende motor kan jeg alltids modifisere eller lage en ny slik brakett.

bilde

 

Så var det å nappe av kabularhjulet.

bilde

 

På verdens mest rotete arbeidsbenk...

bilde

 

Jeg var nysgjerrig på om kabularet var laget av messing eller bronse, så det fikk seg en runde i benken med smergel for å få frem fargen. Fremdeles litt usikker, men jeg tror det er av bronse. Men det skal jeg finne ut av :yesnod:

bilde

 

Solide saker det hjulet der også, veide faktisk over 3,5 kg!

bilde

 

 

At motoren var brent var det liten tvil om, men man måtte jo ta en titt inni også :smiley:  Og der så det ikke bra ut :nonod:

bilde

 

Som man kan se i bunn av statorhuset er det bare et enkelt bronse glidelager, men det har holdt fint.

 

 

Rotor. Her har det vært varmt :sweat:

bilde

 

En av kobbertrådene har brent av.

bilde

 

Passelig nedslitte kommutatorer. Nesten rart dette har fungert så lenge.

bilde

 

Dessuten trenger jeg et nytt rele

bilde

 

 

Ok, er det noen som har tips til hvor jeg får tak i en motor på 1000-1500W med flenskobling og 16mm aksel er jeg takknemlig for det. Om ikke flens og aksel passer kan jeg alltids tilpasse det, enten ved å lage en foring eller dreie ned akseltappen. Om flensen ikke passer rett i braketten med diameter på styrekrage samt boring for de to festeskruene,  kan jeg alltids lage en ny brakett også. Men det enkleste er selvsagt noe som passer rett på. I tillegg trenger jeg et kraftig rele`. 

 

Noen tips? JEB har allerede kommet på banen med en delvis defekt vinsj, men jeg har ikke sett den ennå, så jeg vet ikke om deler fra den kan brukes.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, da får jeg kanskje jakte etter en gammel starter da, det burde jo ikke være noen umulighet å få kloa i :smiley:  Vikleverkstedet er jo nærliggende å tenke på, har brukt dem mange ganger. Ikke umulig at de skaffer en ny motor heller.

Link to post
Share on other sites

Er ikke kabularet to delt? Mitt var det, fikk dreid av flatene  og kabularet ble som "nytt".

En kan dele det i to og dreie av til en får passe klem på tauet.

 

bilde

PS. Ser ut som du også her de berømte CB relene, som er umulig å få fatt i .

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er ikke kabularet to delt? Mitt var det, fikk dreid av flatene  og kabularet ble som "nytt".

En kan dele det i to og dreie av til en får passe klem på tauet.

Nei, dette er støpt i et stykke. Egentlig en prestasjon i seg selv å lage form til det. Jeg hadde allikevel tenkt å dreie det opp noe, problemet er bare at tauet vil komme lenger inn mot senter. Fordelen er jo at den blir sterkere. Tenkte å dreie det litt for å få vekk litt av slitesporet i flankene, og lurte på å frese opp rillene litt med en rettsliper med roterende fil. Det blir selvsagt knotete, men det burde gå å få det noe bedre. Dette hadde selvsagt vært vesentlig enklere med et todelt hjul. 

 

Har også vært inne på tanken på å lage et nytt hjul i rustfritt som er todelt, evt. kjøpe et kabularhjul for kjetting og benytte anledningen til å gå over til kjetting.

 

 

 

PS. Ser ut som du også her de berømte CB relene, som er umulig å få fatt i .

Hva mener du med at de releene er berømte? At disse gamle greiene er umulig å få tak i er vel ikke så underlig, men det bør vel gå an å få tak i et annet rele som gjør jobben.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvro: Jeg tittet på de linkene, men det virket som litt i overkant profesjonelle firmaer mot industrien. Vi har et par slike firmaer her i distriktet også. Tror jeg prøver på Fredrikstad Vikleverksted først, evt. på en hogger. Hvis det stemmer som enkelte mener at motoren egentlig er en starter bør det være mulig å få tak i noe.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er støpt i et stykke. Egentlig en prestasjon i seg selv å lage form til det. Jeg hadde allikevel tenkt å dreie det opp noe, problemet er bare at tauet vil komme lenger inn mot senter. Fordelen er jo at den blir sterkere. Tenkte å dreie det litt for å få vekk litt av slitesporet i flankene, og lurte på å frese opp rillene litt med en rettsliper med roterende fil. Det blir selvsagt knotete, men det burde gå å få det noe bedre. Dette hadde selvsagt vært vesentlig enklere med et todelt hjul. 

 

 

Hva mener du med at de releene er berømte? At disse gamle greiene er umulig å få tak i er vel ikke så underlig, men det bør vel gå an å få tak i et annet rele som gjør jobben.

Ved å dele kabularet og dreie kommer tauet lenger opp/ut på rillene og det blir som "nytt."  

En skulle tru at "CB rele" var berømt siden det er eneste skriften på de,

Jeg fant noen i China, men .....6 mm skrue.

"CB rele" lot seg åpne og med Platinafil og et oljebryne morfar brukte på barberkniven ble kontaktflatene som "nye".

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Morsomt! En slik vinsj stod i forrige båten. Hadde den på Fredrikstad Vikleverksted for rep. Er visst en gammel startmotor som driver den (Ford Anglia?)

 

 

 

For meg 'lukter' dette selvstarter fra Ford. Ford har benyttet selvstartere som har/hadde en sats der starterdrevet ble/blir skrudd inn i startkransen for å komme i inngrep. Altså mangler innslagsrele på disse starterene. Sikkert mulig å få fatt i uten for store kostnader. Til og med på min tidligere Ford Falcon og en senere Ford Taurus hadde dette designet.

Link to post
Share on other sites

En kjapp tur innom Vikleverkstedet i dag klargjorde en del. Jeg fikk ikke satt foten innenfor døra før han utbrøt: "Jasså, en gammel Engbo". Og da hadde jeg altså ikke vinsjen med, bare motoren :smiley:  Motoren var visstnok en startmotor som opprinnelig satt på MG, men hadde gått ut på dato. Men det skulle visst være uproblematisk å skaffe ny og mer moderne motor som passet rett på :thumbsup:  Ved siden av ham på arbeidsbenken lå det faktisk en kliss lik starter, men den tilhørte sikkert en kunde.

 

Spesialreleet virket heller ikke ukurant, i følge sønnen i huset hadde de disse på lager :thumbsup:  :thumbsup:

 

Så da ser det ut som om det skal løse seg på enten den ene eller andre måten. Jeb, du får hyle ut hvis du skal nedover en av dagene!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kom på at jeg hadde helt glemt å oppdatere denne tråden :blush:

 

Konklusjonen er i alle fall at jeg fikk fikset vinsjen, så den funker som bare det :thumbsup:  Legger inn noen bilder av prosessen.

 

Vikleverkstedet skaffet ny motor til vinsjen. Det var ikke noe problem, men det tok litt tid.

bilde

 

 

Den nye motoren passet rett i motorbraketten på diameter, men skruefestene hadde andre mål.

bilde

 

 

Grublet litt på hvordan jeg skulle løse problemet. Vurderte å dreie en ny komplett overgang/brakett i rustfritt. Gravde litt i skraphaugen etter gammelt kapp.

bilde

 

 

Falt ned på å kappe av ørene og sveise på nye. Nye ører ble laget av aluminiumsbiten i bildet over.

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Sveise på de nye ørene overlot jeg til en tidligere kollega da jeg ikke har sveiseapparat for alu i garasjen.

 

Her er den sveiset plandreid før boring av nye hull.

bilde

 

 

Så var det gearet. Her ligger det og venter på å bli demontert :smiley:

bilde

 

 

Snekkehjulet er av massiv bronse, solide saker!

bilde

 

 

Her ser man snekkeskruen sitter igjen i huset. Tannhjulet i bunn er det som drar med seg akselen til kabularet når vinsjen kobles inn.

bilde

 

 

Og der var snekkeskruen ute.

bilde

 

 

Det innerste lageret til snekkeskruen var ikke helt greit å få tak på. Det satt i et bunnhull, og det var minimalt med klaring mellom lageret og bunn av hullet. Prøvde med et par spesialverktøy, men det satt litt for hardt. Løsningen ble å dreie ned en gjengestang så den passet akkurat i innerringen og neste den fast. Det var ikke helt greit å komme til å sveise inni der heller, men det gikk på et vis. Brute TIG for å slippe å få sveisesprut inni huset.

bilde

 

 

Da var det bare å sette på skive og mutter og skru ut lageret.

bilde

 

 

Det var ingen muligheter for å tappe og fylle på olje på gearet, så det må ha blitt gjort før endelokket var montert. Valgte derfor å sette inn en påfyllingsplugg.

bilde

 

 

En annen ting som har vært et problem er at tauet slurer på kabularhjulet. Benyttet anledningen mens det var demontert til å shine opp kabularet litt.

 

Det var krafitge slitespor fra tauet, så jeg spente hjulet opp i benken og dreiet over flankene til friskt gods kom til syne hele veien. Nå ble imidlertid rillene veldig lave, så det måtte jeg gjøre noe med.

bilde

 

 

Jeg valgte å ta en rettsliper med roterende fil og slipe opp kanten. Fjernet en god del materiale i hele området mellom rillene. Det var litt jobb, men det var jo nok gods å ta av.

bilde

 

 

Selve monteringen hadde jeg ingen bilder av, men det var ganske rett fram. Alle lager og tetninger ble selvsagt byttet.

 

Her er vinsjen tilbake i båten.

bilde

 

 

Byttet også releene og monterte dem opp på en plate. Fra tidligere hadde alt hengt og slengt. Det kunne sikkert vært gjort både penere og mer faglig, men det fungerer i alle fall. Må imidlertid inrømme at jeg måtte klø meg litt i hode for å få dette riktig på plass. Jeg hadde merket litt dårlig når jeg demonterte i den tro at dette ga seg selv, men jeg måtte faktisk gruble litt på hvordan releene var koblet i forhold til utløsermekanismen og opptrekk.

bilde

 

 

Deretter fungerte faktisk vinsjen greit. Det jeg ikke er fornøyd med er at den nye motoren er svakere enn den gamle, så det blir vel en tur til Vikleverkstedet og høre om de kan skaffe en sterkere motor. Jeg skal også bytte vindusviskermotoren som løser ut og låser mekanismen, men det har jeg liggende så det er greit.

 

I høstferien ble det imidlertid tull igjen. Denne gangen var det bryterpanelet som sa takk for seg. Orginalt er det en nøkkel (som en tenningslås) for utløsing av anker fra styreposisjon. Denne tok kvelden. Så da ble det å rote litt i verktøykassa for å få fikset dette provisorisk for resten av sesongen. Løsningen ble en vanlig bryter pluss en ledning med kabelsko som jeg lasket med. Det blir å sette på vanlige bryter i steden for den tenningslåsen. Men det får bli når det blir varmere i været :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei komobo.

 

beklager at jeg ikke hadde tid til å komme innom deg, men jeg ser at du fikk en bedre løsning på 

dette du nå har gjort, jeg sjekket gamlevinsjen min i høst og det viste seg att den er helt i orden når jeg får skiftet rele, som også du har problemer med, det med større motor er veldig interessant fordi jeg har ikke vinsj på min bak bare foran, om det hadde gått an å fått tak i en 1500 w hadde det kanskje fungert på min båt også.

eller hva tror du om det 40 fot og 13000 kg blir kanskje for liten uansett.

Det var interessant og se den innvendig ser ut som en solid laget vinsj.

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei.

Har lest i gjennom tråden din der du overhaler en gammel Engbo Dreggelett vinsj. Har akkurat maken, og skal gjøre nesten samme jobben, men har støtt på et lite problem. Jeg får ikke ut snekkedrevet. Har tatt ut de fire skruene som holder dekselet, men det lar seg ikke gjøre å få det ut. Hva gjorde du?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dalton skrev 19 minutter siden:

skal gjøre nesten samme jobben, men har støtt på et lite problem. Jeg får ikke ut snekkedrevet. Har tatt ut de fire skruene som holder dekselet, men det lar seg ikke gjøre å få det ut. Hva gjorde du?

 

Da har jeg lest gjennom tråden, og det som slår meg er at verkstedbenken er akkurat like rotete (minst...) nå, som da dette bildet ble tatt i 2015 :lol: Noen rotehuer er det altså ikke håp for :blush:

 

Komodo skrev On 29.8.2015 at 3.06:

På verdens mest rotete arbeidsbenk...

bilde

 

Så til spørsmålet ditt.

Nå er jo dette syv år siden, men når jeg ser disse bildene så husker jeg at det var litt triks å få ut snekkehjulet. Det er faktisk noe som tørner i hverandre, så du er nødt til å bruke litt brutal vold. Husker ikke dette her helt eksakt, men jeg tror jeg tørnet litt på akselen til snekkeskruen slik at jeg oppnådde minst mulig motstand, og slo inn kiler mellom lokket til snekkehjulet og selve gearhuset. Du vil kjenne at det butter litt imot, men jeg ødela faktisk ingenting på den måten.

 

Håper det kan være litt til hjelp for deg.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det funka det. Girhus er nå rengjort for gammel, seig olje. Resten var faktisk i fin stand, bortsett fra returfjære i inn- og utkobling. La ned en gummiskive inni der, som gjorde susen. MEN så var det å få snekkehjulet ned igjen, da. Hvordan løste du det? 

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Så du bare klemte snekkehjulet ned igjen med makt? Så på om jeg kanskje burde ha hatt ut snekkeskruen, satt snekkehjulet på plass, og så skrudd snekkeskuen inn igjen… Om det kanskje hadde gått lettere?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...