Jump to content

Glemt hovedstrømsbryter/ tom for strøm.


Lunde14

Recommended Posts

Jeg var en tur ute i båten forige helg, i farten når vi forlot båten så glemte jeg og slå av hovedstrøsbryterne.? jeg har to stk batterier på 105 amp disse koblet med en hovedbryter som skal være start og en som skal være forbruk.( Askeladden C75)

Når jeg kom i båten etter en uke var det helt tomt for strøm på begge bateriene?. Må jo også nevne at kart plotter og VHF har stått på, samt kjøleskapet durer og går.

Mitt spørsmål er siden jeg har en bryter som det står start på og en som er til forbruk burde ikke da det være strøm på start batteriet selv om begge hovedstrømsbryteren har vært påslått i en uke mens jeg var borte.

Jeg trodde at alt av forbruk skulle være på forbruksbatteriet og start kun var til start,eller er det helt naturlig at begge bateriene ble tomme?

Link to post
Share on other sites

Det er helt naturlig at begge batteriene er tomme dersom de er koblet sammen. Tullete å montere det slik uten at det er en skillediode tilstede. Denne ville brutt forbindelsen mellom start og forbruk når spenningen er under 12.8v og du ville således hatt strøm på startbatteri...

 

følger det ikke med koblingsskjema i dokumentasjonen for en såpass ny båt som c75?

Link to post
Share on other sites

Er på jobb i utlandet så jeg har ikke tilgang til instruksjonsboken nå. Jeg trodde at siden det var to seperate strømbrytere at de da var avskilt, skjønner ikke helt vitsen med to brytere vist dette er koblet sammen, men nå har jeg ikke serlig greie på strøm . Er det slik at dette mest sansynelig er kobblet sammen når begge bryerene er på men at et bateri blir koblet fra når en slår av en av bryterene?

Husker det var prat om et skille rele når jeg bestilte båten med et ekstra batteri, mener det var snakk om at Suzuki motorne kom med det innebygd, men det er mulig jeg har missforstått dette.

Link to post
Share on other sites

Du har vel rett og slett det enkleste, og mest manuelle systemet en kan ha. 2 brytere som kopler batterier til lading. De koples da også sammen. Da må du alltid huske å kun slå på startbatteriet før oppstart dersom forbruk er nedtappet. Og slå på forbruk etter start slik at det får lading. Og slå av start etter å ha stoppet motoren slik at startbatteriet ikke tappes. Osv..

 

Den enkleste måten å gjøre systemet litt mer sikkert mot slike tabber er å montere et ladeskille i form av et rele eller diode/FET-basert skille. Da unngår du at startbatteriet tappes selv om hovedbryter er på. Hvis du skal sikre deg mot å tappe forbruksbatteri helt ned fordi du glemmer å slå av når du forlater båten finnes det duppeditter som kan koples på batteriet og kopler det ut før det er paddeflatt også. Det finnes utallige tråder om dette. Den rimeligste løsningen hvis du ikke har 'tunge' forbrukere utenom start er nok spennkngssensitivt rele fra Biltema. Mhp utkopling av forbruksbatteriet så har maritim en utgave av BEP rele som heter LOW som er tenkt for dette formålet. Hvis du har et mer komplisert opplegg med baugtrøster, motorelektronikk som er følsom for spenningsvariasjoner på startbatteri osv kan FET-basert ladeskille være mer hensiktsmessig.

 

Edit: Ser du nevner et mulig skillerele. Ut fra det du skriver kan det være at du faktisk har et slikt, men at noen av forbrukerene du har latt stå på faktisk er koplet til startbatteriet slik at dette også ble tappet ned. Feks kartplotter og VHF.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må vist sette meg lit mere in i hva sags opplegg jeg har ombord når jeg kommer hjem :smiley:

 

Får satse på at du ikje dro batteribanken totalt i kne :worry:

regnet med at den var helt tom :sweat: men i etter tid er jeg lit i tvil. når det ikke var noe liv ombord så svippet jeg hjem og hentet jumpestarteren og koblet på, båten startet med en gang uten noen problemer. kjørte en tur på ca 10 min før vi skulle fylle drivstoff, av gammel vane stoppet jeg da motoren og tenkte i det samme at det kansje var dumt :worry: men etter at jeg hadde fylt bensin startet den uten problemer. har i ettertid tengkt at vist batteriene var helt tomme så burde det ikke være nok strøm til ny start etter bare 12-15 minutters kjøring. kan det være noe ombord som hindrer at ikke batteriene skal tappes helt ut?

Link to post
Share on other sites

 Tullete å montere det slik uten at det er en skillediode tilstede. Denne ville brutt forbindelsen mellom start og forbruk når spenningen er under 12.8v

Skille-diode betyr at det er en halvleder som bare leder en vei.

Sånt er ikke avhengig spenninger, men skiller konstant og uten bevegelige deler.

 

Skille-relé er et relébasert fordeling.

Slik styres enten av noe signalspenning (f.eks. D+, eller fra tenningslås, manuelt, mm.)

eller et såkalt VSR (Volt Sensitiv Relé) som styres av spennings-"grenser" (ofte ved ca. 13,3V eller 13,7V; noen bedre kan justeres og tilpasses).

 

 

regnet med at den var helt tom :sweat: men i etter tid er jeg lit i tvil. når det ikke var noe liv ombord så svippet jeg hjem og hentet jumpestarteren og koblet på, båten startet med en gang uten noen problemer. kjørte en tur på ca 10 min før vi skulle fylle drivstoff, av gammel vane stoppet jeg da motoren og tenkte i det samme at det kansje var dumt :worry: men etter at jeg hadde fylt bensin startet den uten problemer. har i ettertid tengkt at vist batteriene var helt tomme så burde det ikke være nok strøm til ny start etter bare 12-15 minutters kjøring. kan det være noe ombord som hindrer at ikke batteriene skal tappes helt ut?

Startsystemet trenger ikke så mye som mange tenker.

Når batteriene har blitt tømt og lades med dynamo pleier det å gå ganske rask at det blir "noe" spenning på platene.

Dette holder ofte for en kjapp start.

 

Batteriene i seg selv derimot fikk seg helt sikkert en smell hvis utladingen var >50%.

Har den vart utladet med 100% da gikk det minst på levetiden, men i alle fall på kapasiteten.

 

15 min. kjøring betyr med 50A dynamo (forutsatt at motoren gikk rask nok at den i det hele tatt kan lever 50A) 

at du klarte å lade 50(A) : 60(min) x 15(min) = 12,5A(h) = knapt nok 1/10 av dine 105Ah (knapt 5% på begge to)

Det betyr at batteriene er fortsatt utladet med >90%

 

Les deg litt klok om batterier og lading, du finner plenty stoff om dette her på BP.

Så ville jeg anbefale at du gjør som du tenkte at det er, nemlig å skille batteriene slik at de skilles -automatisk-.

 

Hvis du evt ikke har kontroll over navi og VHF ville jeg i tillegg også fjerne disse fra startbatteriet, selv om dette kan diskuteres.

 

Lykke til videre og ha en fortsatt god sommer!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Klarte det samme på min C75 Center Cabin med DF250 en gang i vår. Båten lå ikke mer enn noen dager, men begge batteriene var godt nedtappet. Noe jeg har lagt merke til er at når jeg slår på hovedbryter for motor så starter en vifte i motoren selv om tenningen ikke er slått på. Så jeg tipper det er et vist strømforbruk fra motoren i det den får spenning fra batteriet. Service batteri ble nok nedtappet av kjøleskapet som er koblet direkte kun via sikring men uten noen bryter. 

Link to post
Share on other sites

Må vel få skyte in at uansett hvordan disse batteriene er koplet eller vil bli koplet:

Har du et bruksmønster som tilsier at du bruker strøm uten å lade (=turbåt med kjøleskap) så vil du neppe klare å lade batteriene 100% fulladet med den gangtiden du går for motor.

Lader fra landstrøm må til for å holde batteriene 100% fulladet og bevare kapasiteten.

Batterier som står "halvladet" mister kapasitet relativt raskt.

Alternativ til landstrøm hvor dette ikke finnes er solcelle.

Link to post
Share on other sites

jeg får sjekke opp en del når jeg kommer hjem så jeg får kontroll på hva det er jeg har og hva jeg bør gjøre for og få det på stell.

det høres jo ut til at jeg har gitt mine baterier en kraftig knekk i alle fall.

 

Hei,

Klarte det samme på min C75 Center Cabin med DF250 en gang i vår. Båten lå ikke mer enn noen dager, men begge batteriene var godt nedtappet. Noe jeg har lagt merke til er at når jeg slår på hovedbryter for motor så starter en vifte i motoren selv om tenningen ikke er slått på. Så jeg tipper det er et vist strømforbruk fra motoren i det den får spenning fra batteriet. Service batteri ble nok nedtappet av kjøleskapet som er koblet direkte kun via sikring men uten noen bryter. 

når det gjeller den viften som starter når du slår på hovedstrømsbryteren så er det ikke en vifte men lensepumpa som starte og går noen sekunder, det er i allefall det som skjer hos meg når jeg slår på hovedstrømmen i min båt.

Link to post
Share on other sites

Tok en sjekk i båten nå i kveld. Det viser seg at viftelyden ikke kommer i det jeg slår på hovedbryter til motor men når tenninga slås på med nøkkel men før motoren startes med startknappen. Samtidig så sjekket jeg om det gikk strøm gjennom startbatteri med tenning av, noe det ikke gjorde. Så dette forklarer ikke hvordan begge batteriene ble tappet. Har lagt merke til at det er noe spenning frem til motorinstrumentene om bare forbruk står på. Dvs jeg har ved feil slått på tenningsnøkkel uten at hovedbryter til startbatteri har vært påslått, noe som medfører alarm «battery voltage low».

 

Den lyden du hører når du slår på forbruksbanken er nok lyden av de elektriske trimflapsene som tar en autokalibrering av null posisjon når de får spenning. Lensepumpen skal være koblet utenom hovedbryteren. Dette kan lett testes ved å trykke på lensepumpa for test før du slår på noen av hovedbryterne. 

Link to post
Share on other sites

Hei C75CC du har selvfølgelig rett andgående pumpen, jeg ble sittende og tenke lit på dette etter jeg hadde skrevet den komentaren og kom frem til at det nok måtte vere noe annet en lensepompa som slo inn når bryteren ble aktivert, jeg hadde bare slått meg til ro med det etter en kompis sa at det nok var pompa som gjorde en sjekk.

 

Er rimelig sikker på at du får den alarmen på tenninga uansett om forbruksbatteriet er slått på eller ikke når ikke start batteriet er tilkoblet. Når jeg fikk min båt så hadde de ikke instalert forbruksbatteriet men jeg fikk den alarmen også vist jeg ikke hadde slått på start batteriet, eller som det var første gangen vi prøvde båten kun et batteri og en bryter. Strømen til den alarmen må enten være kobblet utenfor hovedbryteren eller så må det ligge et lite batteri i instrumentene/ motoren som gir denne alarmen.

 

Jeg må sjekke lit når jeg kommer hjem og prøve og finne ut hva som trekker strøm fra hvilket batteri, har også tengt lit på kjøleskapet. Det burde være en bryter på det så jeg kan slå det helt av. ( er mulig det er det inni boxenallerede ) Jeg bruker båten en del til små dagsturer uten at vi bruker kjøleboksen og da kunne det jo vært ok og få slått den helt av for som Trixie2 sier over vil aldri forbruksbatteriet bli fult oppladed når kjøleboxen trekker strøm hele tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har i dag fått sjekkt opp lit runt dette med batteri og forbruk ombord. Det viser seg at det kun er forbruksbatteriet som har vært nedtappet, startbatteriet har det vært gått med strøm på hele tiden . Slik opplegget er fra fabrikken så er det kun starteren som får strøm fra start batteriet, alt annet i båten er kobblet på forbruks batteriet. Strøm til teningen kommer også fra forbruksbatteriet, dette er vist "helt etter boka" dette er vistnok for at elektronikken ikke skal oppleve spenningfall vet oppstart.

Jeg har i allefall løst dette problemet ved og montere in en "crossover" bryter så vist jeg skulle tappe ned forbruksbatteriet en annen gang er det bare og slå over denne og det skal da være nok strøm fra startbatteriet til og få start. Denne løsningen er forklar med tegning i instruksjonsboken fra Askeladden ved intalasjon av to batterier, men dette kommer som eksra utstyr. Jeg synes at det er lit rart at dette ikke blir påpekt av leverandør at denne bryteren må instaleres for og få start vist forbruksbatteriet er tomt.

Det hjelper ikke hvor mye strøm det er på startbatteriet når ikke det er strøm til tenningen

Men men ikke så galt at det ikke er gått for noe, nå vet jeg en hel del mere om strømopplegget ombord.

Link to post
Share on other sites

Å koble kl. 30 til forbruks-batteri, ...  :rolleyes:
Det burde jo i grunn ikke være vanskelig å installere et startbatteri som passer,

eller t.o.m. en motor som starter lett når det først finnes problemer?

Eller for å si det omvendt:
Problemet kan jo ikke ha kommet så overraskende hvis ingeniørene t.o.m. fant tid for å beskrive dette på brukerveiledningen.

 

 
:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Lunde 14 : Strøm til teningen kommer også fra forbruksbatteriet, dette er vist "helt etter boka" dette er vistnok for at elektronikken ikke skal oppleve spenningfall vet oppstart.

 

Det høres snodig ut ja. Denne elektronikken som samarbeider med motoren bør vite at det er betydelig spenningsfall ved oppstart. Vi har jo ikke mer enn ett batteri i biler, og hvorfor en båtmotor skal ha to forstår jeg ikke helt.

Men at det kan bety noe med stort spenningsfall for elektronikken etter at motor har startet kan være. Det kan vel kanskje være slik at hvis spenningen faller mye ved for eksempel bruk av truster, så blir det muligens gitt en feilkode, fordi det ikke er noe etter elektronikkens hode som skal gi så høyt spenningsfall på startbatteri etter at motor og lading har startet. Da er vel løsningen å koble truster og andre store forbrukere til forbruksbatteri slik at ikke motorhjernen opplever spenningsfallet.

Det var, og er vel i hvert fall vanlig at det settes adskilt ekstrabatterier inn på store kjøretøy hvis de har store forbrukere som lift og lignende. Men det var vel også for å være sikker på å ha nok strøm til oppstart. En lift kan jo kjøres noen titalls ganger opp og ned på en flyttebil uten at motor er i gang p.g.a miljøhensyn, men da kunne det fort bli startproblem om man ikke har ekstrabatteri til liften.

Link to post
Share on other sites

Biler har vel vanligvis en spenningsstabilisator som sørger for korrekt spenning til instrumentering. Burde ikke være vanskelig å få til dette på båt heller, dvs en god DC-DC converter som både går opp og ned (buck boost). D-serie fra VP har visst noe lignende, men kommer fort m alarm på spenning hvis feks baugpropell står på startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Fatino, skulle akkurat til å skrive noe tilsvarende selv. Veldig mye av elektronikk går allerede på 3 eller 5V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...