Jump to content

Colin Archer - Kjøp? eller la være


Offshore-Sjømann

Recommended Posts

Hei. Er ettervert kommet I moden alder og har begynt å tenke på en drøm jeg har hatt hele livet. Er sjømann og har vært på sjøen I 30 år så den biten er Ok. Maskinist og praktisk anlagt. Så saken er at jeg har drømt I mange år om en Colin Archer skøyte. Ikke I dårlig stand, men søke å finne en som er klar til bruk. Ser det både er med glassfiber skrog og treskrog. Men det er her jeg trenger innspill. I min alder. Kjøp eller ikke. Hvor mye arbeide er det med disse båtene? Har ikke seilt egen båt på mange år - 20 år. Men det kommer fort tilbake. Skal jobbe I noen år enda, men anbefaler noen å ta tak I en slik båt skøyte for å ha noe på fritiden å jobbe med. Elsker havet så det blir vel en slags hytte på sjøen tenker jeg. Noen som har noe meninger om dette som kjenner båt typen?? Takk for tilbakemelding. Mvh Harry

Link to post
Share on other sites

Sjøspeiderene i Søgne har en Clipper CA på 30 fot. Betyr i praksis at den er av plast, med rekker og rigg i tre.

Vi har nettopp tilbakelagt ca 500 Nm med den, og er godt fornøyd. Med litt ekstra rigg kan båten seiles alene, og med to ombord er det nokså enkelt.

Ettersom skroget er i plast er vedlikeholdet nokså begrenset når båten er i jevnlig bruk.

For etpar personer er det bra med plass. Vi var 6, og det er litt trangt.

 

Litt mørkt inne, men en trivelig båt. Du blir tatt imot på en annen måte rundtomkring når du seiler tradisjonell rigg..

Hvis du vil prøve båten er det bare å komme.

Det lå en strøken båt av samme type tilsalgs her i fjor, og jeg tipper den er til salgs enda. Den sto til 130 000 og ble ikke solgt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha kjøpt! Bedre det enn å la være. Om du ikke trives med det er Colin Archer ganske populære båter, så den lar seg selge igjen. Jeg for min del ville nok valgt en i plast eller ferrocement for vedlikeholdets del, men tre er mer "ordentlig" CA da... Litt etter hva du liker å bruke tiden på, egentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vær klar over at mange båtar blir kalla "Colin Archer" utan å vera spesielt like dei som CA teikna.

 

Med nokre unntak så seglar mange såkalla "Colin Archer"-båtar elendig.

(Jada, det er unntak for båtar som "Liv" og "Christiania")

Vil du segla, så kjøp noko anna.

 

Dette sagt, så er eg svært glad mange tek vare på seilskøytetradisjonane.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Enig med Ask. Det er mye rart der ute som kalles "Colin Archer", og mye av det er selvbygget og av ymse kvalitet. Det betyr ikke at du ikke kan finne din drømmeskute. Uansett bør du ha godt med reserver (timer og kroner) for vedlikehold, oppgradering og eventuelle uforutsette kostnader. 

 

Se forøvrig her:  

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Colin_Archer

https://baatplassen.no/i/topic/47899-colin-archer-ift-moderne-b%C3%A5ter/#

Link to post
Share on other sites

Fy flate, der forsvant hele innlegget mitt!

På'n igjen.

Det jeg hadde skrevet var litt om Colin Archer. Og det gikk på at alle skøyter som har utenpåliggende ror av mange kalles Colin Archer. Veldig mange av dem har fått parkert rigg og seil, men er egentlig motorskøyter.

Colin bygget stort sett det han kunne få solgt. Derfor spenner produksjonen fra skip som Fram og ned til vanlige robåter (med seil), til regattaseilere, lystbåter, redningsskøyter og losbåter. Disse båtene har forskjellige egenskaper, alt etter bruken de var beregnet for. Og vær oppmerksom på at veldig mange av redningsskøytene og losbåtene var beregnet for fremdrift med seil og i nødsfall, årer. Det kunne være vindstille den gangen også.

Colin gjorde også tabber. En tabbebåt heter Venus, og eies nå at Sjøfartsmuseet på Bygdø. Venus ble bygget som regattabåt for en herre i Bergen. Da Venus hadde trukket vann og fått om bord utrustningen, så lå hun under konstruksjonsvannlinjen. Colin fikk Venus tilbake og måtte forlenge båten for at volum og depl. skulle matche. En annen blemme var at Venus har for rett- og for dyp baug til at hun er god å krysse med. En annen konstruksjon er en vanlig hekkbåt med 'innenpåliggende' ror ved navn Luna. En helt annen type båt.

Mange av CA-båtene er konstruert av Colin A., men bygget av andre. Og Colin Archer brukte båter fra forskjellige plasser som mal for de konstruksjoner han er mest kjent for. Blant annet båter fra Vestfold og Østfold. Så skal man være klar over at losbåtene var bygget for fart og manøveregenskaper samt kunne tåle hard vær. Redningsskøytene hadde ikke fart som første prioritet, men at de skulle kunne ligge og krysse ute på fiskefeltene, siste båt inn, uansett vær.

En gang i tiden bodde vi på Grorud. Vi var i båtbygger/skøytemiljøet. Og hadde planer om å bygge oss en skøyte. Vi snakket mye med en båtbygger fra Tørvikbygd i Hardanger, og med Sjøfartsmuseet. Ut fra dette plukket museet fram tegninger fra CA på en losskøyte der Colin hadde endret løpet i akterskipet en del for at denne båten skulle ha motor. Nå flyttet vi til Son og det ble ikke penger til båtbygging. Så vi beholdt gamle Caroline. Og her er noen bilder av inspirasjon mellom lokalbåter og Colin A.:

1439988360.jpg

Caroline er egentlig en Hvaler-bygget makrellbåt, vad-båt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe helt umulig med baatplassen nå. Ett klikk, og hele innlegget forsvinner. Prøver igjen:

I og med at vi ikke fikk råd til seilskøyte, så bygget vi Caroline om til seilbåt:

1439989648.jpg

Med utvendig jernkjøl:

1439990028.jpg

Havnet opp/ned, men nå har jeg ikke tid til mer. Men merk hvordan baugen (om det vises) er 'underskåret'. Slik som båten er her, så krysser det uten vanskelighet ut Drøbaksundet. Forholdsvis stiv i vinden og meget retningsstabil. Denne båten var på mange måter en klinkbygget 'losskøyte' på 32 fot. Og hun seilte høyt i vinden, og hadde relativt god fart.

 

Etter Caroline hadde vi en Conqubin 38. Var ikke så innmari imponert over forskjellen. Nå har vi Hulda, men Caroline var ikke i bunn og grunn noen dårligere båt.

 

Caroline var bygget som makrellbåt. Det vet jeg, for da vi lå på land i Bestumkilen, kom en eldre kar bort og fortalte at han hadde jobbet på Caroline for mange år siden. De lå med 8 snører over hekken og dorget makrell mellom Færder og Skagen.

 

Skikkelig Colin Archer (ikke fordekt motorskøyte), vil sikker gi masse seilglede, og en del jobb. Men ikke mer enn dem som har speilblanke plastbåter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hensikten med denne eviglange tiraden? Pass heller på skrogformen enn navnet 'Colin Archer' som blir klistret på alle mulige og umulige båtfasonger som forventes å kunne seile. Kanskje en tur til Sjøfartsmuseet på Bygdø kunne vært en ide, og så kanskje snakket med folkene der, om de er å få i tale. Mener blant annet å huske at Colin Archer hadde en del forholdsmål på båtene. Blant annet at lengden var tre ganger bredden, etc. Og akkurat det stemte med målene til Caroline, dog var hun litt slankere. Jeg vil vel anta at Caroline ble bygget på Spjærøy en gang på 1920-tallet. Lenge etter at Colin Archer hadde lagt inn årene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan. Tusen takk for alle inlegg. Her var det mye som jeg satte stor pris på. Og ting jeg ikke visste.

Min seiling vil ikke være for å komme fort fra A til B.

Jo noen ganger er det greit. Men når jeg var ute I min  Nimbus 30 (solgt nå da) så var det tomgang og innom stort sett alle viker får å ...sjekke litt.

Stopp for å Fiske.

Seilkomfort og å kunne tåle sjø er viktig. Liker meg ute I regnvær som I sol.

Så tanken er å ha en hytte...mer en å seile verden rundt på kortest mulig tid.

Og speed er da ikke viktigt!!!. Seiler du forbi meg så tenker jeg at du sikkert har noe du må rekke, mens jeg ikke har det.

God tur....Stress er farlige greier da....

Regner med å tilbringe en stund I Polsk farevann da det blir en del reising - opphold der. Baltisk område.

Og det er jo ikke som på Hustadvika da der jeg bor nå.

Liker godt plast , men lukten av tre og tjære. Båtpuss med god tid. Alt det der setter jeg pris på. Og det å få være ute. Ikke sitte foran TV.

Og så er det helse I å drive med båtpuss mener nå jeg da. Prate med naboen og gi en hand som maskinist - elektriker - eller bare ha verktøyet av og til.

Godt sosialt miljø.

Men jeg skal absolutt se på en del info som er anbefalt av dere og vil bare få takke for positive innspill. Så skal jeg holde dere oppdatert når bestemmelsen er tatt. Blir ikke den første måneden for å si det slik.....Bon voyage...

Link to post
Share on other sites

Får du tak i ei fint bygget skøyte med glassfiberskrog synes jeg det er et fint kompromiss med tanke på vedlikehold, utseende og godlukt. Du blir garantert ikke arbeidsledig med skrog i glassfiber heller (sett opp mot skrog i tre), men gjerne du får mer tid til å være på sjøen? Flere av glassfiberskøytene er tette ovenfra, men med tredekk og tradisjonelle overbygg og rigg ellers. Da får du relativt greit vedlikehold, men følelsen av en tradisjonell båt. Har sett flere som er støpt etter modell av gode skrog, men det finnes også en del unntak, så lurt å ha med fagfolk i prosessen.

 

Grunnen til at jeg selv ville vurdert glassfiberskrog framfor et kravelbygget treskrog er at man selv med grundig gjennomgang før kjøp kan risikere at man overser potensielle større jobber med skroget. Forsåvidt greit nok hvis du har pågangsmot og ser for deg at dette et noe du vil trives med, men statistisk sett tror jeg dessverre det er mange som møter veggen når de oppdager hvor mye vedlikehold og reparasjoner ei gammel treskøyte kan kreve for å holde den i en viss stand. Har utført flere jobber for folk med større fartøy der jeg nesten burde ha hatt sjelesørgerutdannelse i tillegg :giggle: Klart, kommer du over ei godt holdt skøyte blir saken anderledes, da består vedlikeholdet mest av kosmetisk art og impregnering for å bevare treet, gjerne med noen mindre reparasjoner man kan ta etter hvert. Men mange romantiserer mye over dette med å ha ei gammel treskøyte, derfor synes jeg det er viktig å også nevne baksiden av medaljen. Samtidig er det også en bevaringsmessig side, hvis ingen tar vare på de gamle skøytene forsvinner de til slutt. Sjekk ut tråden til Svaap for å se den (nesten) ekstreme siden der en mann setter i stand en stor båt helt alene. Meget interessant jobb, men krever mye tid og innsats. Mitt råd til deg er at du må finne ut hvilken type person du er i forhold til dette og så ta valget for hvilken type skrog du velger. Det kan være en veldig fin og utfordrende jobb å pusse opp en eldre trebåt, er dette noe du har tid til og som du kan tenke deg?

Link to post
Share on other sites

Får du tak i ei fint bygget skøyte med glassfiberskrog synes jeg det er et fint kompromiss med tanke på vedlikehold, utseende og godlukt. Du blir garantert ikke arbeidsledig med skrog i glassfiber heller (sett opp mot skrog i tre), men gjerne du får mer tid til å være på sjøen? Flere av glassfiberskøytene er tette ovenfra, men med tredekk og tradisjonelle overbygg og rigg ellers. Da får du relativt greit vedlikehold, men følelsen av en tradisjonell båt. Har sett flere som er støpt etter modell av gode skrog, men det finnes også en del unntak, så lurt å ha med fagfolk i prosessen.

 

Grunnen til at jeg selv ville vurdert glassfiberskrog framfor et kravelbygget treskrog er at man selv med grundig gjennomgang før kjøp kan risikere at man overser potensielle større jobber med skroget. Forsåvidt greit nok hvis du har pågangsmot og ser for deg at dette et noe du vil trives med, men statistisk sett tror jeg dessverre det er mange som møter veggen når de oppdager hvor mye vedlikehold og reparasjoner ei gammel treskøyte kan kreve for å holde den i en viss stand. Har utført flere jobber for folk med større fartøy der jeg nesten burde ha hatt sjelesørgerutdannelse i tillegg :giggle: Klart, kommer du over ei godt holdt skøyte blir saken anderledes, da består vedlikeholdet mest av kosmetisk art og impregnering for å bevare treet, gjerne med noen mindre reparasjoner man kan ta etter hvert. Men mange romantiserer mye over dette med å ha ei gammel treskøyte, derfor synes jeg det er viktig å også nevne baksiden av medaljen. Samtidig er det også en bevaringsmessig side, hvis ingen tar vare på de gamle skøytene forsvinner de til slutt. Sjekk ut tråden til Svaap for å se den (nesten) ekstreme siden der en mann setter i stand en stor båt helt alene. Meget interessant jobb, men krever mye tid og innsats. Mitt råd til deg er at du må finne ut hvilken type person du er i forhold til dette og så ta valget for hvilken type skrog du velger. Det kan være en veldig fin og utfordrende jobb å pusse opp en eldre trebåt, er dette noe du har tid til og som du kan tenke deg?

Kloke ord og anbefalinger. Det er også årsaken til at jeg sjekker med slike som deg som har erfaring og kan gi seriøse svar. Så ja, skal absolutt se på glassfiber også. Blir jo ikke yngre...Takker.

Link to post
Share on other sites

Sjøspeiderene i Søgne har en Clipper CA på 30 fot. Betyr i praksis at den er av plast, med rekker og rigg i tre.

Vi har nettopp tilbakelagt ca 500 Nm med den, og er godt fornøyd. Med litt ekstra rigg kan båten seiles alene, og med to ombord er det nokså enkelt.

Ettersom skroget er i plast er vedlikeholdet nokså begrenset når båten er i jevnlig bruk.

For etpar personer er det bra med plass. Vi var 6, og det er litt trangt.

 

Litt mørkt inne, men en trivelig båt. Du blir tatt imot på en annen måte rundtomkring når du seiler tradisjonell rigg..

Hvis du vil prøve båten er det bare å komme.

Det lå en strøken båt av samme type tilsalgs her i fjor, og jeg tipper den er til salgs enda. Den sto til 130 000 og ble ikke solgt.

Heisan.

Takk for kloke ord. Jeg skal absolutt sjekke litt mer rundt Clipper også. Kommer til å bruke vinteren til å ta et valg tenker jeg. Takker for tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Det er noe helt umulig med baatplassen nå. Ett klikk, og hele innlegget forsvinner. Prøver igjen:

I og med at vi ikke fikk råd til seilskøyte, så bygget vi Caroline om til seilbåt:

1439989648.jpg

Med utvendig jernkjøl:

1439990028.jpg

Havnet opp/ned, men nå har jeg ikke tid til mer. Men merk hvordan baugen (om det vises) er 'underskåret'. Slik som båten er her, så krysser det uten vanskelighet ut Drøbaksundet. Forholdsvis stiv i vinden og meget retningsstabil. Denne båten var på mange måter en klinkbygget 'losskøyte' på 32 fot. Og hun seilte høyt i vinden, og hadde relativt god fart.

 

Etter Caroline hadde vi en Conqubin 38. Var ikke så innmari imponert over forskjellen. Nå har vi Hulda, men Caroline var ikke i bunn og grunn noen dårligere båt.

 

Caroline var bygget som makrellbåt. Det vet jeg, for da vi lå på land i Bestumkilen, kom en eldre kar bort og fortalte at han hadde jobbet på Caroline for mange år siden. De lå med 8 snører over hekken og dorget makrell mellom Færder og Skagen.

 

Skikkelig Colin Archer (ikke fordekt motorskøyte), vil sikker gi masse seilglede, og en del jobb. Men ikke mer enn dem som har speilblanke plastbåter.

Veldig bra innformasjon fra en kjenner. Takk skal du ha. Tar med meg din info videre mens jeg sjekker..

Link to post
Share on other sites

CA klipper 30 fot bygget i Lillesand har skrogfasong som er omentrent direkte avstøp fra en av de orginale CA skøytene. Tror den var på kjerlingland eller noe slikt. Husker ikke navnet, men tror nok at skrogfasongen stemmer.

 

Fant dennne på en annen nettside..

 

Vad gäller den Colin Archer 30 som Du frågat om så tror bör det vara den som byggdes i Lillesand av Clipper Marine eller senare av Jaico Marine. Vad jag hört så tillverkas den nu i finland. denna båt är framtagen från Colin Archers ritning nr 153 " krydsbåd till Kjeringvik" Det var en tullbåt i södra Oslofjorden. Enl uppgift från Jeppe Jul Nielsen så stämmer måtten med undantag för att friborden och rufen höjts .

MVH Den gamle

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på valg av rigg og båtens størrelse. På gaffelriggen må man heise piggffall og klofall. Man kan gjøre det alene, men det er greit med to personer. På bermudarigget båt kan du være alene, uansett størrelse på båten. Hulda, som er en vanlig seiler med bermudarigg, har jeg vært mye alene på. Også seilt med spinnaker, som eneste person om bord. Den andre medhjelperen er en blanding av Robertson og Raymarine, de lyder fellesnavnet 'Elmer'. Vanligvis kalt autopilot.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer an på valg av rigg og båtens størrelse. På gaffelriggen må man heise piggffall og klofall. Man kan gjøre det alene, men det er greit med to personer. På bermudarigget båt kan du være alene, uansett størrelse på båten. Hulda, som er en vanlig seiler med bermudarigg, har jeg vært mye alene på. Også seilt med spinnaker, som eneste person om bord. Den andre medhjelperen er en blanding av Robertson og Raymarine, de lyder fellesnavnet 'Elmer'. Vanligvis kalt autopilot.

Heisan. Ok. Det skal jeg notere meg, og autopilot er et must, det sier seg selv.. Ikke minst når man må ned og hente kaffe  (: .Takk for tilbakemelding

Link to post
Share on other sites

Som han sa den kjente engelske seileren; "CA seiler som ei ku i en blå eng". Og det er ikke så dumt sagt i forhold til dagens seilbåtkonstruksjoner. Dette er en tross alt en over 100års gammel båtkonstruksjon...om du tenker på CA-redningsskøytentypen?. For CA konstruerte også smekre lystbåter. Men en tradisjonell CA var ikke konstruert som lystbåt, men som et redningsfartøy hvor bl.a. slepeegenskaper også hadde en en betydning. Jeg ville ikke drømme om å bruke tid og krefter på en slik gammel dunk, (selv om jeg også har vært maskinist ;-). Ønsker du å oppleve gleden med å seile, skaff deg en nyere båt fra en anerkjent konstruktør, det er nå mitt råd dersom du ikke er over 85 år ;-) 

Link to post
Share on other sites

Som han sa den kjente engelske seileren; "CA seiler som ei ku i en blå eng". Og det er ikke så dumt sagt i forhold til dagens seilbåtkonstruksjoner. Dette er en tross alt en over 100års gammel båtkonstruksjon...om du tenker på CA-redningsskøytentypen?. For CA konstruerte også smekre lystbåter. Men en tradisjonell CA var ikke konstruert som lystbåt, men som et redningsfartøy hvor bl.a. slepeegenskaper også hadde en en betydning. Jeg ville ikke drømme om å bruke tid og krefter på en slik gammel dunk, (selv om jeg også har vært maskinist ;-). Ønsker du å oppleve gleden med å seile, skaff deg en nyere båt fra en anerkjent konstruktør, det er nå mitt råd dersom du ikke er over 85 år ;-) 

Yes. Jeg skjønner godt hva du mener. Og siden jeg ikke har erfaring med disse båtene er det greit å få klare tilbakemeldinger. De vil bli brukt før jeg eventuellt kjøper noe.. Takker..

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med seilskøyte klubben Colin Archer, der er det mye kompetanse. Må også legge til at det finnes en gyllen middelvei, alle med seilskøyter totalrestaurerer ikke båten sine som Svaap Har jo både Skudenes og Naley, og Naley er nok en båt ingen av dere ville hatt. Hun må det gjørs mye på. Men så er det noe med gleden av å ha noe historisk og attpåtil med lokal forankring.

 

Sporet litt av her, men følg magesekken din!

LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden.

Link to post
Share on other sites

CA kan vel ikke være helt på trynet under alle forhold heller.

RS1 Colin Archer har minst en gang vunnet Tall Ship Race all over. Betyr vel at den har slått ut alle store seilskutene og de mer moderne båtene som også deltar.

Godt poeng...

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med seilskøyte klubben Colin Archer, der er det mye kompetanse. Må også legge til at det finnes en gyllen middelvei, alle med seilskøyter totalrestaurerer ikke båten sine som Svaap Har jo både Skudenes og Naley, og Naley er nok en båt ingen av dere ville hatt. Hun må det gjørs mye på. Men så er det noe med gleden av å ha noe historisk og attpåtil med lokal forankring.

 

Sporet litt av her, men følg magesekken din!

 

Ta kontakt med seilskøyte klubben Colin Archer, der er det mye kompetanse. Må også legge til at det finnes en gyllen middelvei, alle med seilskøyter totalrestaurerer ikke båten sine som Svaap Har jo både Skudenes og Naley, og Naley er nok en båt ingen av dere ville hatt. Hun må det gjørs mye på. Men så er det noe med gleden av å ha noe historisk og attpåtil med lokal forankring.

 

Sporet litt av her, men følg magesekken din!

Ok. Visste ikke om den klubben så det er et godt råd. Takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...