Ida Marie III Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 index skrev 56 minutter siden: Synd at du spyr av de som prøver å finne en løsning for at vi alle skal kunne leve lenge her på kloden. Lite løsningorientert. Du mener MDG er løsnings orientert..??🤔 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Ida Marie III skrev 36 minutter siden: Du mener MDG er løsnings orientert..??🤔 Så absolutt! Selv om jeg ikke stemmer på dem, ser jeg at de har en klar og tydelig visjon med mål om en bedre fremtid for oss alle. Mener du det er bedre å fortsette å forsøple til vi kreperer alle sammen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Nå må dere være konstruktive og slutte å kverulere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Hulda skrev 44 minutter siden: Nå må dere være konstruktive og slutte å kverulere. Ja, det skulle tatt seg ut! Venter i spenning på første seilbåt med batteripakke i kjølen og el motor. Trenger vel ikke bli helt feil det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havarita Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 (redigert) @index Disse finnes jo. Batteri og el-motor kan være et praktisk og brukbart alternativ når kravet til hastighet og rekkevidde er begrenset, eller som reservefremdrift på seilbåt. At det er et alternativ som er bærekraftig, fornuftig, miljømessig eller økonomisk fordelaktig, har jeg ennå tilgode å se eksempler på.👌🤔 Redigert 23.Februar.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Havarita skrev for 3 timer siden: @Mouche det skifter fort. Nå har det vært kaldt og lite vind i Europa. Då blir strømprisen grisedyr, og nettet i Europa nær kollaps. Ja, skifter fort og hvor ble det av prisen på flere kroner per kwt? https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table Siden prisene nå har kommet kraftig ned igjen, til et slags normalt nivå (hva enn det betyr) så blir det vel ikke flere innlegg som klager på strømprisen på en stund. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Gullfisk skrev for 3 timer siden: Mente det var pga stor kraftproduksjon på sørlandet, og manglende overføringskapasitet til andre deler av landet, at de hadde billig strøm. Sakset fra E24: Han peker på at flaskehalser i nettet gjør at man ikke får levert like billig strøm til alle. I prisområdet på Sørlandet er det stor kraftproduksjon, og der er strømmen billigere enn i Oslo-området som har lite produksjon. De ekstremt høye prisene mandag gjelder for store deler av Norge, blant annet Oslo, Bergen, Trondheim, Molde og Tromsø, men Kristiansand slipper for eksempel unna. Her vil prisen toppe på 85,1 øre. – Grunnen til dette er at Sør-Norge er koblet mot Tyskland, og der er prisene lave. Den høye prisen kommer fra Sverige, Finland og Baltikum. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-blir-det-mareritt-priser-pa-strom/s/12-95-3424082380 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 (redigert) index skrev 48 minutter siden: Ja, det skulle tatt seg ut! Venter i spenning på første seilbåt med batteripakke i kjølen og el motor. Trenger vel ikke bli helt feil det? Neida. Et par som er på YouTube, 'Sailing Uma', har seilt fra Karibien, Canada, Karibien, UK, Holland og nå i Norge (Trondheim) og skal videre nordover. Batteri og seil. Men det systemet de har koster nok en del dieselmotorer. At det er mulig, hersker det ingen tvil om. For Hulda ville det nok måtte bli en elektromotor på ca. 60 kW. Og en batteripakke som måtte kunne kjøre min. 5 timer med 40 kW strømtrekk. Og da blir det vel et minst 8 kW dieselaggeregat som back up. Masse solceller og landstrøm med litt krutt i. Da holder det ikke med landsikring på 5 A med husmorkontakt. Så da sees vi vel om en drøy halv million kroner. Eller så der fireogenhalv dieselmotorer. Grovt regnet. Bare for å legge til. Energien lagret i Hulda i form av diesel, er nok til å holde motoren putrende i fem døgn kontinuerlig. Redigert 23.Februar.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Det er vel ingen som tror at vi kan kjøre på som før, enten det er 1500 km på tanken på 5 minutter med bilen - eller pløye gjennom vannet i halvplan som før med batteri? Er man ikke villig til å gjøre noen tilpasninger, så fortsetter man som før. Det er vel nettopp derfor det fortsatt er behov for noen insentiver. MDG og mange andre ser at det kreves endringer i adferd for å få mindre ressursbruk. Slik kan de det passer for velge miljøvennlig. Med bil er det helt reelt. På båt er vi nok ikke der enda - ihvertfall ikke når den ligger i hjemmehavn 340 dager i året. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Skal du ha el fremdrift som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet på 60 kW, kontinuerlig drift i 5 timer med 40kW belastning får du batterikostnad alene på over hallingen med BMS. Om du har en leverandør som kan levere en 400kW batteripakke som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet til under 500.000,- er jeg veldig interessert. (Prisen kan godt være eks mva). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Det var bare et innspill på at å direkte erstatte diesel krever en del tilpasninger. Sjøfartsdirektoratet gir jeg vel stort sett blaffen i. Skjønner ikke hva de har med fremdriften av Hulda å gjøre. Hulda er en seilbåt som ikke tar betalende passasjerer, og heller ikke går i rutetrafikk. Dagens motor i Hulda er på 105 kW, har ikke hørt et pipp fra Direktoratet hvorvidt de har noen med det å gjøre. Ikke har jeg forlangt at noen skal levere meg en 400 kWh batteripakke heller, til noen pris. Direktoratet her heller ikke blandet seg bort i batteriene som sitter i Hulda nå. Det som er artig, var at den gangen jeg skulle ha motor til Hulda, var det hk-avgift. Så da var det vel Toll- og avgiftsdirektoratet jeg fikk i eikene. Argument: 'om jeg river motoren ut av en bil, mariniserer den, hvor mye skal jeg betale da?' Direktoratets svar: 'Ingenting, vi kontrollerer ikke den slags. Vi håndterer kun importerte eller nye marinemotorer. Du kan marinisere så mye du orker til eget forbruk. Merk CE-reglene'. Således ble det motor, marinisering, gir, propellanlegg og fadreullan innenfor budsjett på 50 000 kroner i år 2000. Vet ikke hvor mye batterier jeg får for det, inkludert mva. Skjønner heller ikke hva noen fra Hallingdalen skal ha med det å gjøre, der er jo der hallingenen bor. Og de som ligger i hjemmehavn 340 dager i året kan vel plukke ut motoren. Heller ta på ryggsekk og dra på telttur i et par uker om året. Nå må dere ikke dille så fælt. På meg, som ikke har snøring, virker det som om batteriforkjemperene sliter så vidt med argumentasjonen at de kunne fått jobb hos Donald-gutten. Hulda kan seile. Fylte full tank som er ca. 600 liter juli 2019. Fremdeles 300 liter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 (redigert) Tar gjerne elektrisk fremdrift jeg. Synd skjøteledningen blir så lang og upraktisk om jeg skal ut av havna. 😉 For en fritidsbåt med i snitt 50 til 100 driftstimer vil batterier til fremdrift være et dårlig valg ift miljø- og bærekraftshensyn uansett hvordan man snur på det. Med unntak av lokal støy, og 'smoke on the water.' Økonomi? Tja, kun om noen andre betaler regningen Det er rett og slett urasjonelt. Redigert 23.Februar.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Mouche skrev for 3 timer siden: De ekstremt høye prisene mandag gjelder for store deler av Norge, blant annet Oslo, Bergen, Trondheim, Molde og Tromsø, men Kristiansand slipper for eksempel unna. Her vil prisen toppe på 85,1 øre. – Grunnen til dette er at Sør-Norge er koblet mot Tyskland, og der er prisene lave. Den høye prisen kommer fra Sverige, Finland og Baltikum. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-blir-det-mareritt-priser-pa-strom/s/12-95-3424082380 Se der ja, da fantes det hvertfall to forskjellige argumenter på samme fenomen. Stort sett er det når det skal forklares hvorfor strømpris er høy, som skuffen med argumenter er full. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 Ja, men den gode nyheten er vel fortsatt at strømprisen har komet kraftig ned igjen, og det finnes gode avtaler i markedet i dag enten det er faståpris eller spotpris, sistnevnte med negativt (!) påslag. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vittig Svart 23.Februar.2021 Del på Facebook Svart 23.Februar.2021 seilbåt med eldrev tror jeg kommer til å bli standarden om ikke mange år. Regenerering ved seil må da være perfekt. På denne videoen viser de en Salona S46 med 2 elmotorer noe som gir en del spennende effekter. Her får de over 1,5kw regenerering ved 8-9 knop. Forøvring interessant å se filmene deres. De har seilt en seilbåt de selv har montert elmotor i både hjemmelaget og fabrikkprodusert båtelmotor de siste 6 årene. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 24.Februar.2021 Del på Facebook Svart 24.Februar.2021 De bruker OceanVolt i Uma - en motor og to motorer i Salona'en. 2 motor setup som i Salona er 90k euro før mva og installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 (redigert) Sikkert feil tråd å legge ut i, men fant ikke noe bedre i farten. "Første batteridrevne hurtigbåt nærmer seg ferdigstilling. Skal traffikere en strekning på Stavangertraktene." "Det verste du gjør når du forflytter deg – miljømessig – er å ta hurtigbåt. Kolumbus sine ti hurtigbåter forurenser mer enn de 450 bussene selskapet eier. Men nå skjer det noe." (Håper tråden er åpen) https://e24.no/shared/det-groenne-skiftet/i/jaeWrz/foerste-batteridrevne-hurtigbaat-i-verden?pwsig2=2ff3a32ef69f078b2e037c6b74d76a5e8d0f390e158070beab2568c1566b574a_1652994858_Q W5ueQ== Redigert 12.Mai.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 I motsetning til på landjorden vedr. batteridrift så er forskjellen mellom privat og kommersiell/offentlig transport på sjø noe helt annet når det kommer til hvor hensiktsmessig og økonomisk gjennomførbart dette er. Vi kan ikke regne med at batteridrift blir noe "stort" for fritidsbruk i vårt tiår iallefall. Ikke før en eller annen revolusjon evt. inntreffer på batterikjemifronten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nomen Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 (redigert) Dagens batterier har alt for lav energitetthet, de er dyre og inneholder skjeldene metaller ol. At vi skal bruke disse skjeldene ressursene på batterier som stort sett er uvirksomme fra september til mai, er bare tull. For å ikke snakke om manglende infrastruktur for å levere kraft for å lade/fordele strøm, de sliter jo allerede med å overføre energi mellom landsdeler. Flere områder i byer har allerede for dårlig kapasitet. Hvem tror at små tettsteder og øyer langs kysten blir prioritert for at noen få tusen båtturister skal kunne lade båtene sine 3-4 uker i året? Kommersielt er det litt annerledes, og der er man allerede igang, bortsett fra her i Porsgrunn da. Der klarte imbesilene i kommunen å bestille elferje uten å sørge for penger til kaier den kan legge til. Så nå ligger elferja i opplag, og dieselferja durer forbi🤪🤪 Redigert 13.Mai.2022 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 nomen skrev for 4 timer siden: At vi skal bruke disse skjeldene ressursene på batterier som stort sett er uvirksomme fra september til mai, er bare tull. Ikek alle bor på Østlandet da! Mange av oss bruker båten året rundt. Ellers så ser jeg det er litt innkjøringsproblemer kommersielt også. Tide har bygget om en lokal hurtigbåt her fra diesel til helelektrisk drift, men får ikke satt den i drift da den ikke har kapasitet til å lagre nok destillert vann til slukkeanlegget ombord. Mange tonn vann er uheldig for en hurtigbåt, selv om det går greit på en ferje. Kanskje man burde tenkt på denslags før arbeidet startet opp? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 1 hour ago, index said: Ikek alle bor på Østlandet da! Mange av oss bruker båten året rundt. Ellers så ser jeg det er litt innkjøringsproblemer kommersielt også. Tide har bygget om en lokal hurtigbåt her fra diesel til helelektrisk drift, men får ikke satt den i drift da den ikke har kapasitet til å lagre nok destillert vann til slukkeanlegget ombord. Mange tonn vann er uheldig for en hurtigbåt, selv om det går greit på en ferje. Kanskje man burde tenkt på denslags før arbeidet startet opp? Ja på diseldrevet fartøy er det jo sjøvannspumper som er brannvernet. det er jo og et tankekors på el-fritidsbåter, når man ser energien i en brann på en elbil. båtbatterier blir vel gjerne dobbelt eller tre ganger så store. En sånn brann der det er stor båttetthet, med flere elbåter, kan fort bli en stygg kjedereaksjon! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gudrun Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Tipper han som oppfant hjulet hadde noe innkjøringsproblemer han og... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Gudrun skrev 25 minutter siden: Tipper han som oppfant hjulet hadde noe innkjøringsproblemer han og... Ja, det er ikke verre enn det! Jeg har tro på at dette blir bra. TIl slutt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 Gudrun skrev 56 minutter siden: Tipper han som oppfant hjulet hadde noe innkjøringsproblemer han og... Sant nok, men hjulet var ett fremskritt som gjorde ting enklere og bedre for folk, foreløpig jeg ser ikke det med hverken elbiler eller elbåter. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 13.Mai.2022 Del på Facebook Svart 13.Mai.2022 nomen skrev 30 minutter siden: Sant nok, men hjulet var ett fremskritt som gjorde ting enklere og bedre for folk, foreløpig jeg ser ikke det med hverken elbiler eller elbåter. Det er nok mange med elbil som vil være uenig med deg der. Elektrisk er enkelt, billig, og tilnærmet problemfritt. Dessuten forurenser de ikke nærmiljøet. Havarita skrev On 23.2.2021 at 18.25: For en fritidsbåt med i snitt 50 til 100 driftstimer vil batterier til fremdrift være et dårlig valg ift miljø- og bærekraftshensyn uansett hvordan man snur på det. For noen er det et dårlig valg, for andre helt utmerket. Jeg ligger på 120-150 timer i året og hadde klart meg utmerket med elektromotor og liten batteripakke. Og jeg hadde spart stort på drivstoff og vedlikehold. Men sånn er det ikke for alle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.