Jump to content

Båter med elektrisk fremdrift i løpet av de neste 10 år?


jotto

Recommended Posts

De som slår meg etter å ha lest innleggene i denne tråden er at de som argumenterer for EL drift på transport ser fremover og har velbegrunnet argumentasjon. De som er i mot unnlater jeg å si noe om. Kullkraft argumentasjonen trodde jeg vi hadde kommet videre fra, det som gjelder nå er fornybar energi og det kommer :-)

De religiøse ser bare egen sannhet :saint:

 

Jeg tror noen fritidsbåter kan bli elektriske. Typisk dagseilere, der motor bare er for å gå inn og ut av havna. Også snekker i skrogfart kan fint bli batteridrevet. For å ta ett eksempel, en Melges 24 har i dag en 2 hk påhengsmotor (som alle banner over at ikke starter). Den trenger 1 hk i 2 timer. Klassebåt, så batteriet kan settes ved kjølen. Liten el påhenger. Noen som har lyst til å regne på hvor stort / tungt batteri som trengs?

 

På turbåten krever jeg 30hk kontinuerlig i 72 timer (nordsjøen). Hvor stort batteri her? Tenker jeg rett hvis en tesla pakke holder 4 timer ved dette effektuttaket, altså 18 teslapakker for å krysse nordsjøen med el motor? Tror det blir trangt i båten hvis jeg ikke har regnet feil.

Link to post
Share on other sites

Ja, EL-drift passer nok ikke i alle situasjoner, men for mange så vil det være et fullgodt alternativ allerede nå eller når teknologien blir mer utviklet. Akkuratt som det er med f.eks. EL-bil:-). 

 

Det er bra at Norge forsøker å sette seg i førersetet, det kan skape mange nye arbeidsplasser.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Hva med momsfritak på elmotor for båt ? Og selvfølgelig for batteripakken. Tror noen har en jobb å gjøre der...

Selv om jeg er båtmann, og selv om jeg ville løpt og kjøpt elmotor til jolla dersom jeg fikk MVA-fritak på det, så synes jeg det blir litt galt om det offentlige skulle subsidiere slikt. (jeg synes det er galt å subsidiere elbiler også; dersom fritak for engangsavgift og drivstoffavgifter ikke er tilstrekkelig til at elbiler kan gå rundt økonomisk, så er kanskje ikke idéen liv laget).

 

Også er det altfor lettvint å snike seg unna - kjøpe "elbåt" og etterinstallere aggregat.

Link to post
Share on other sites

Ja, EL-drift passer nok ikke i alle situasjoner, men for mange så vil det være et fullgodt alternativ allerede nå eller når teknologien blir mer utviklet. Akkuratt som det er med f.eks. EL-bil:-).

Teknologien er utviklet. Batteridrift av biler og båter er ikke noe nytt; det har vi hatt i over hundre år (særlig ubåter). Det eneste som er nytt er at dagens state-of-the-art Li-Ion-batterier kan ta ca 4x ladning ifht batterivekta, sammenlignet med de gamle blybatteriene. Kanskje man kan skvise det opp i 5x med vidreutvikling av teknologien slik den er - men for å få batterier som virkelig monner så nytter det ikke med vidreutvikling av eksisterende teknologi, da må det komme noe revolusjonerende nytt.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha montert elmotor på min egen båt, og i fjor prøvd elektrisk snekke en times tid, tror jeg dette kan ha mye for seg for mange. Tobixen har selvfølgelig helt rett i at problemet her er batteriteknologien, resten fungerer veldig bra så lenge vi ikke snakker om båter som skal plane.

 

Jeg ser absolutt et poeng ved elmotor også på planende båter, men da som motor nummer to. Til putreturene i et par knop er det helt overlegent, og så kan man fyre fossiler når man trenger fart.

Link to post
Share on other sites

Hvilket bruksmønster har du med el-motor Team Colibri? Selv har jeg en Saga27 snekke som jeg utenom helgeturer med et par timer hver vei drar på 3 til 7 ukers ferietur med i 6 - 7 knop. Noen dager går vi 20 min mellom havnene, og andre dager 4 - 5 timer. Dette mønsteret kan jeg ikke se at kunne dekkes med å fylle opp båten med batterier (i stedet for min beskjedne 44Hp dieselmotor) og lade i gjestehavner med begrenset mulighet til lading. I Oscarsborg gjestehavn går hovedsikringen om alle bruker mer enn 600W, selv om hvert uttak er sikret med 10A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[...]problemet her er batteriteknologien, resten fungerer veldig bra så lenge vi ikke snakker om båter som skal plane.[...]

Joda, men det er også problemet...  Min båt kunne egentlig likegodt vært elektrisk: den er 19 fot, den har maksfart på 7 knop, marsjfart på 5, kosefart på 4 og sjelden mer enn 30 minutter fra nærmeste stikkontakt. Likevel går det sjelden mer enn 80-100L diesel i løpet av året som betyr ca 200 - 250 kg CO2 om man tenker miljø/klima eller rundt en 1000-lapp om man tenker økonomi. Altså vil ett bytte til el. drift kun være for spesielt interesserte og/eller på morroskyld.

Link to post
Share on other sites

Tobixen har selvfølgelig helt rett i at problemet her er batteriteknologien, resten fungerer veldig bra så lenge vi ikke snakker om båter som skal plane.

Nåja, det er også et problem at det pr i dag koster alt for mye for kraftige elmotorer til båt. De svake motorene er billige, men disse er for svake (holder ikke om det skulle blåse opp, gir såpass lite fart på jolla at man nesten like godt kan ro).

 

Dette er sant nok noe som ville løst seg dersom elbåter virkelig "tok av".

 

4-5 timer i en saga27 burde kunne gå an med batteridrift, men batteribanken blir nok en del tyngre enn dieselmotoren som erstattes tenker jeg meg, og mulig farta må justeres ned fra 6-7 knop til 4-6 knop. Det er mange gjestehavner som har godt med strøm, og dette kommer også til å utvikle seg videre dersom batteridrift blir populært. Vi har VV-bereder (2kW, antar jeg) i tillegg til kraftig batterilader, og bare én gang i sommer opplevde jeg problemer med sikringa i gjestehavna.

Link to post
Share on other sites

Joda, men det er også problemet...  Min båt kunne egentlig likegodt vært elektrisk: den er 19 fot, den har maksfart på 7 knop, marsjfart på 5, kosefart på 4 og sjelden mer enn 30 minutter fra nærmeste stikkontakt. Likevel går det sjelden mer enn 80-100L diesel i løpet av året som betyr ca 200 - 250 kg CO2 om man tenker miljø/klima eller rundt en 1000-lapp om man tenker økonomi. Altså vil ett bytte til el. drift kun være for spesielt interesserte og/eller på morroskyld.

Det blir nok ingen gevinst for det globale miljøet om man bytter ut fullgode eksisterende forbrenningsmotorer med nyproduserte elmotorer bare for å spare 100L diesel pr år, nei.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok ingen gevinst for det globale miljøet om man bytter ut fullgode eksisterende forbrenningsmotorer med nyproduserte elmotorer bare for å spare 100L diesel pr år, nei.

 

Min primære motivasjon for å ønske elektrisk framdrift er komfort, dersom man skulle klare og dra inn en miljøgevinst i tillegg ville det være det en bonus. Foreløbig tror jeg nok ikke vi er helt der.

 

Jeg sjekker jevnlig priser på hva det ville kostet meg å bygge om til el-drift, men foreløbig er det ikke for min pengebok. Akkurat nå ville det koste rundt 100.000,- bare å få motorkraft nok til å erstatte min 7,5 hesters VP. Så trenger jeg batterier i tillegg.

 

Jeg er er faktisk så gira på dette at dersom jeg hadde hatt  penger nok til at jeg kunne bruke dem på hva som helst, ville jeg uten tvil bygd om og satt inn et aggregat for å forlenge rekkevidden. Men mitt ønske her er primært komfort, ikke miljø. Miljødelen kommer nok etter hvert, men ikke for båter på dette tidspunktet. Jeg elsker det når det er så lite vind at vi har fremdift, men at vi ikke trenger jobbe masse med seiling og kan sitte på dekk og se oss rundt mens autopiloten styrer. Et ting som ble enda deiligere etter vi fikk fjernstyrt autopilot. Og det er denne situasjonen jeg vil ha, stillhet mens jeg farter på havet. Stillhet mens vi titter på lundefuglene som dykker etter krill. Stillhet mens vi ser tjyvjoen lure fisken ut av nebbet på en måse. Stillhet kun avbrutt av lyden av kaffe som slurpes mens kona roper; Se, se hvalene.

 

 

Rant:

Jeg har en del kompiser som hater el-drift. De argumenterer bestandig som litt mindre intelligente dersom man skulle være så uheldig å si at men vi ha en Tesla, eller enda bedre, en Fisker når de kommer med neste versjon. Det nytter ikke å fortelle dem at det handler om komfort, og ikke minst den absurde akselerasjonsevnen de bilene har. Selv kjører de BMW-er og Audier, og styrer en masse for å bilene til å gå pitte litt fortere og for å få pitte litt bedre akselerasjon. De samme folkene som er med i grupper på facebook som "Vi som hater el-biler", forstå det den som kan. Jeg tror bare de er sure fordi de ikke har råd.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min primære motivasjon for å ønske elektrisk framdrift er komfort,

Absolutt. I tillegg til at man slipper bråk og vibrasjoner, blir det også mindre vedlikehold, mindre griseri, mindre risiko for olje og diesel på avveie, etc.

 

Jeg er er faktisk så gira på dette at dersom jeg hadde hatt  penger nok til at jeg kunne bruke dem på hva som helst, ville jeg uten tvil bygd om og satt inn et aggregat for å forlenge rekkevidden. Men mitt ønske her er primært komfort, ikke miljø. Miljødelen kommer nok etter hvert, men ikke for båter på dette tidspunktet. Jeg elsker det når det er så lite vind at vi har fremdift, men at vi ikke trenger jobbe masse med seiling og kan sitte på dekk og se oss rundt mens autopiloten styrer. Et ting som ble enda deiligere etter vi fikk fjernstyrt autopilot. Og det er denne situasjonen jeg vil ha, stillhet mens jeg farter på havet. Stillhet mens vi titter på lundefuglene som dykker etter krill. Stillhet mens vi ser tjyvjoen lure fisken ut av nebbet på en måse. Stillhet kun avbrutt av lyden av kaffe som slurpes mens kona roper; Se, se hvalene.

Seilbåt, da. Sant nok, seil og rigg kan bråke litt dersom det er mye vind - men når det er lite vind glir man helt lydløst og elegant fremover i noen få knop ...

Link to post
Share on other sites

Seilbåt, da. Sant nok, seil og rigg kan bråke litt dersom det er mye vind - men når det er lite vind glir man helt lydløst og elegant fremover i noen få knop ...

 

Seilene er greie nok de. Men jeg tenker mest på disse dagene da man bare vil gli sakte rundt på fjorden/havet og nyte livet. Det er bare noen dager siden jeg tok båten et stykke ut i fjorden og sakte drev inn i solnedgangen bare for å sitte på dekk mens jeg surfet på nett. Slikt er ganske deilig.

 

Hadde flere turer i blikkstille i sommer da vi gikk så sakte vi kunne og bare satt på dekk og nøt livet og utsikten. Det ville vært enda bedre uten lyden av motoren.

Link to post
Share on other sites

Hvilket bruksmønster har du med el-motor Team Colibri? Selv har jeg en Saga27 snekke som jeg utenom helgeturer med et par timer hver vei drar på 3 til 7 ukers ferietur med i 6 - 7 knop. Noen dager går vi 20 min mellom havnene, og andre dager 4 - 5 timer. Dette mønsteret kan jeg ikke se at kunne dekkes med å fylle opp båten med batterier (i stedet for min beskjedne 44Hp dieselmotor) og lade i gjestehavner med begrenset mulighet til lading. I Oscarsborg gjestehavn går hovedsikringen om alle bruker mer enn 600W, selv om hvert uttak er sikret med 10A.

 

Mitt båtliv handler primært om sportsfiske, og valget av elmotor ble gitt av det. Dorging, koseturer med jentene, "ankring". (Vi snakker altså om en frontmontert elmotor med GPS-styring i mitt tilfelle.) Om din Saga 27 er egnet for min variant kan nok diskuteres. Men legg merke til at jeg har elmotor som et tillegg til to bensinmotorer, jeg har ikke erstattet bensinmotorene.

bilde

 

bilde

 

Det gjenstår å se hvor lenge jeg kan kjøre med motoren før banken på 2 stykk 100A batterier (seriekoblet til 24V) går lei. 12 timer i 1,5 knop er lengste til nå. 2,4 knop ser ut til å være toppfart på flatt vann.

 

Ellers må jeg si at ankringsfunksjonen fungerer glimmrende. Dumper familien og meg selv på stranden, og så kan båten ankre opp seg selv utenfor til vi er klare til å dra igjen. :) På siste badetur ble ikke bensinmotoren startet i det hele tatt, elmotoren stod for all fremdrift.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, men det er også problemet...  Min båt kunne egentlig likegodt vært elektrisk: den er 19 fot, den har maksfart på 7 knop, marsjfart på 5, kosefart på 4 og sjelden mer enn 30 minutter fra nærmeste stikkontakt. Likevel går det sjelden mer enn 80-100L diesel i løpet av året som betyr ca 200 - 250 kg CO2 om man tenker miljø/klima eller rundt en 1000-lapp om man tenker økonomi. Altså vil ett bytte til el. drift kun være for spesielt interesserte og/eller på morroskyld.

Men er det ikke derfor vi holder på med båt? For morro skyld? Det er vel strengt tatt bare noen få elbil-entusiaster der ute som i fult alvor tror at skiftet til el har noe som helst med miljø å gjøre. Jeg monterte elmotor fordi det ga en lydløs og svært behagelig måte å forflytte seg, samt at det gir endel bonuspoeng for fiskingen. Miljø har absolutt ingenting med dette å gjøre (for meg).

 

Økonomisk kom investeringen på rundt 30.000,- Den kommer jeg neppe til å "kjøre inn" igjen. Derimot så har min lille (bensindrevne) dorgemotor kjørt inn sin pris i redusert drivstoffkostnad innen den er klar for dynga.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilene er greie nok de. Men jeg tenker mest på disse dagene da man bare vil gli sakte rundt på fjorden/havet og nyte livet. Det er bare noen dager siden jeg tok båten et stykke ut i fjorden og sakte drev inn i solnedgangen bare for å sitte på dekk mens jeg surfet på nett. Slikt er ganske deilig.

 

Hadde flere turer i blikkstille i sommer da vi gikk så sakte vi kunne og bare satt på dekk og nøt livet og utsikten. Det ville vært enda bedre uten lyden av motoren.

Da er det bare å gjøre som meg, slå av.

Har mange dager da jeg bare ligger å driver 2-3 nm fra land. Trenger egentlig ikke å flytte meg da.

 

Ellers er ikke motoren plagsom, men med begge inne ligger jeg på 6 kn, og da bråker kjølvannet en del.

Når jeg går over til kun en motor tror jeg det er litt som å sette seil, men jeg har ikke noe som skygger for sola.

Link to post
Share on other sites

(...) legg merke til at jeg har elmotor som et tillegg til to bensinmotorer, jeg har ikke erstattet bensinmotorene.

(...)

Det gjenstår å se hvor lenge jeg kan kjøre med motoren før banken på 2 stykk 100A batterier (seriekoblet til 24V) går lei. 12 timer i 1,5 knop er lengste til nå. 2,4 knop ser ut til å være toppfart på flatt vann.

Det er jo ganske genialt å ha elmotor i tillegg til forbrenningsmotor dersom man ønsker å kose seg på sjøen i dorgefart - det blir jo en slags hybriddrift. 1.5 rolige og stille knop på flatt vann er bedre enn hva man kan få til med seil under tilsvarende forhold, og dersom man ikke skal noe sted er det en grei fart (jeg kom meg fra Oslo til Håøya forrige helg for seil med hastigheter mellom 0.5 knop og 2 knop - det tok hele natta. på den andre siden har jeg ofte prøvd å justere seilføringen slik at farta ikke kommer over 1.5 knop, f.eks. i Bærumsbassenget, slik at jeg skal rekke å spise før bestemmelsesstedet, unnagjøre bleieskift og oppvask uten å konstant følge med trafikkbildet, etc). Disse små elmotorene er ikke særlig dyre heller (bortsett fra dersom man skal ha avansert elektronikk med i bildet). Ifbm havnemanøvrer i rolig vær trenger man heller ikke mer enn som så.

 

Jeg tror at en kraftig elmotor og aggregat kan være mer optimalt mtp drivstoffbruk etc - men da får man ikke redundans, dessuten koster kraftige elmotorer skjorta.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt til en kommentar på http://www.tu.no/industri/2015/08/28/lei-av-overfylte-tog-na-planlegger-de-en-elektrisk-fjordbane-i-oslofjorden- en offisiell talskvinne fra Hurum følger visst med på kommentarfeltet, så dette blir spennende.

 

Kommune og statlige organisasjoner ser visst ut til å ta dette på alvor, og bevilger midler - men det er temmelig tynt med tekniske detaljer her. Det er rart, TU pleier jo normalt å ta med slikt, da publikum er interessert i nettopp tekniske detaljer.

 

Som jeg skrev i kommentaren min, jeg har null tro på at et slikt konsept basert på batterier vil overleve en realitetssjekk. Senk hastigheten til 10 knop eller (mer sannsynlig) legg opp til hybriddrift, så har prosjektet sjans - men batterihurtigferger til Sætre og tilbake - nei, det går bare ikke - og jeg er villig til å vedde på at vi ikke får se slike ferger i ordinær drift innen 2026.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å gjøre som meg, slå av.

Har mange dager da jeg bare ligger å driver 2-3 nm fra land. Trenger egentlig ikke å flytte meg da.

 

Ellers er ikke motoren plagsom, men med begge inne ligger jeg på 6 kn, og da bråker kjølvannet en del.

Når jeg går over til kun en motor tror jeg det er litt som å sette seil, men jeg har ikke noe som skygger for sola.

 

Joda vi ligger ofte å reker. Men ofte så glir vi sakte mellom skjær og holmer også og ser på landskap og fugle/dyre-liv. Det er spesielt da jeg kunne tenke meg å ha elektrisk motor. Jeg har jo elektrisk motor til jolla, og jeg har av og til tenkt på å binde den i bauen og la den slepe båten, men har ikke kommet meg til det enda. Det burde la seg gjøre med et par tau som danner et trapes.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo elektrisk motor til jolla, og jeg har av og til tenkt på å binde den i bauen og la den slepe båten, men har ikke kommet meg til det enda. Det burde la seg gjøre med et par tau som danner et trapes.

Jeg var omtrent to år uten fungerende motor i den første seilbåten. Det hendte mer enn én gang at jeg ble lei eller av ulike grunner bare måtte slenge meg i jolla og fossro med seilbåten på slep. Når det fungerer med årer, så må det kunne fungere med elektrisk motor også :-) Men, det var en ubetinget fordel å enten ha en hjelper til å styre roret i seilbåten eller autopilot med fjernstyring. (jeg måtte til tider ro til cockpit, trykke på knappene på autopiloten og så tilbake). Hvordan det fungerer med din båt aner jeg selvfølgelig ikke, men med den finnekjølte seilbåten jeg hadde dengangda så var det roret og kjølen som staket kursen, ikke mine forsøk på å styre baugen når jeg tauet båten.

Link to post
Share on other sites

Det er sjelden lurt å generalisere for mye, selv om det unektelig er fristende. I Lars H sitt tilfelle vil en hybridløsning sannsynligvis være det beste, hvor elmotoren brukes på det kortere distansene og forbrenningsmotoren brukes på lengre distanser eller i grov sjø.

 

Til båter med utenbordsmotor finnes det elmotorløsninger som monteres rett over kavitasjonsplaten, de er dermed fri fra vannet i plan. Dette er en type "hybridløsning" jeg har tro på at kan fungere bra for manges bruk av skjærgårdsjeep og daycruisere etc. Det er svært mange som har mesteparten av sin driftstid på korte distanser i pent vær. (Selv om mange av Båtplassens brukere nok avviker fra dette gjennomsnittet både hva gjelder turens lengde og vær.)

 

Under båtmesen i Gøteborg i våres snakket jeg med en kar fra Evinrude. Han sa at i en undersøkelse blant svenske båtfolk så var gjennomsnittet hva gjaldt driftstid for påhengsmotoren 25 timer i sesongen. Andelen "båtfolk" som drar på tre ukers tur er altså ikke representativ for snittet, og det er snittet en løsning som skal produseres med volum må tilpasses.

 

For de interesserte så har min motor 80LBS skyvekraft.

Link to post
Share on other sites

På småbåter og energieffektive båter i deplacementfart kan man nok med tiden se at lagring av elektrisk energi for mekanisk fremdrift kan gi en hensikt.

 

Ellers må jeg jo si at det dreier seg ikke om "motstandere" og "for elektrisk". Det dreier seg mer om en realistisk vurdering VS et noe romantisk forhold til hvordan en kunne tenke seg å ha det.

 

Ser en isolert kun på driftaspektet, så er der nesten entydig kun positive ting med el-drift.

Når en tar med at dette krever nesten like mye energi med sub-optimal lagring både mhp plass og "svinn" så begynner problemene å komme. Nå vil en dieselgenerator til å lade batteribank ikke gi så mye dårligere effektivitet enn diesel-direktedrift, men skal en da ha begge deler? En får selvsagt fordelen med å "forurense på havet og være ren i gjestehavn" men da er man jo på samme sted som el-bilen. At en driter i naboens hage.

 

Ellers går det tregere med å dekke inn kraftbehoved enn de mest positive predikerer.

 

http://m.tu.no/kraft/2015/08/28/svenskene-advarer-mot-kraftunderskudd-pa-ostlandet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...