Jump to content

Er Riviera 925 gode sjøbåter?


Frivakt

Recommended Posts

Sonderer hva som blir neste båt. Ligger an til å bli bakdørsbåt rundt 30 fot med aksling. Har Saga øverst på lista, men ble tipset om Riviera 925 her på forumet. Saga er jo kjent for å lage gode sjøbåter. Hvordan er det med Riviera 925? Noen som har prøvd dem under vanskelige værforhold?

Link to post
Share on other sites

Noen som kan bistå gib med et svar på denne ? Jeg har ikke grunnlaget for å sammenlikne med Saga. Jeg er superfornøyd med min Riviera så langt, men jeg har ikke fått testet den i stiv kuling enda. Det har rett og slett vært for bra vær siden jeg fikk den :smiley: Den skal få kjørt seg etterhvert, og så langt tviler jeg ikke på båtens kvaliteter i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Er det hvordan båten oppfører seg i skikkelig drittvær som avgjør båtvalget..?

Det finnes endel bakdørsbåter med aksling, Saga og Riviera representerer to helt forskjellige båttyper.

Jeg ville heller studert de forskjellige løsningene, å kjøre i stiv kuling med en 30foter tror jeg er ubehagelig uansett :)

Link to post
Share on other sites

Er det hvordan båten oppfører seg i skikkelig drittvær som avgjør båtvalget..?

Nei, men båtens sjøkvaliteter melder seg gjerne lenge før det blir skikkelig uvær. Under normale turforhold handler det først og fremst om komfort. Går det an å slappe av i en frisk sommerbris, eller må man nijobbe med ror og bølgevinkler. Hvordan takler båten sjø fra ulike retninger? Halvplanere er jo kjent for å gire ved sjø skrått bakfra, men noen er vel verre enn andre.

 

Riviera ser ut til å ha fine løsninger. Liker godt måten boseksjonen foran er løst, og det ser ut til å være bedre tilgang til motor enn i mange andre båter i denne størrelsen. Jeg har også lest side opp og side ned på forumet om den håndtverksmessige kvaliteten og om service fra båtbygger. Men jeg har funnet lite om sjødyktighetet. Det er viktig med bo-komfort, men det er også viktig med komfort underveis - selv om det blir litt friskere enn YR har meldt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt litt saga 315 og mye HUI( forløper til riviera, samme skrog).

gode båter i sjøen begge to, saga synes jeg ruller litt mindre. Ift skrog er jeg ikke redd for å dra ut i mye ruskevær, det er værre med mannskap;) har vært over korsfjorden i kuling, og det taklet skroget helt fint.

 

Og blue moon, forklar gjerne hvordan du kategoriserer hhv riviera og saga. For meg er riviera 925 HT(aksling)og saga 325 ganske like rent oppsettsmessig. Helt forskjellige båttyper ville vært saga og hydrolift.

Link to post
Share on other sites

Og blue moon, forklar gjerne hvordan du kategoriserer hhv riviera og saga. For meg er riviera 925 HT(aksling)og saga 325 ganske like rent oppsettsmessig. Helt forskjellige båttyper ville vært saga og hydrolift.

Jeg tenkte på 925 fly, glemte i farta at den også kommer i HT. versjon, da ble båtene likere.

Link to post
Share on other sites

Her en en test fra Båtmagasinet, gib: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-riviera-925

 

"Testbåten var utstyrt med en dieselmotor (Yanmar 6LPM STE) på 290 hk hvilket er et bra motoralternativ til denne båten. Båtens marsjfart er rundt 21 knop, og båten er meget stabil og manøvrerbar både på marsjfart og toppfarten på ca. 27 knop. Båten gir klare tilbakemeldinger, og kommer ikke med overraskelser. Skroget tåler grov sjø og tøff behandling, og har en myk fin gange i sjøen.

Styringen er hydraulisk, og gass og gir er elektronisk. Kombinert med et retningstabilt skrog gjør dette manøvrering meget behagelig. Det kan virke som om båten er noe ”tung i rompa”, men det er ingenting å utsette på akselerasjon og toppfart. Baugen derimot reiser seg noe høyt hvilket hindrer en del sikt fra førerplassen inne."

Link to post
Share on other sites

Her en en test fra Båtmagasinet

Jeg har lest denne testen, men den sier ikke noe om hvordan de har testet. Leste en annen test av båten i samme magasin. Der kom det fram at de hadde testet sjøegenskapene ved å krysse egen hekkskø i vindstille(!). Tenkte derfor jeg skulle innhente litt erfaringer fra real life her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Rivieraen fikk, som du kanskje vet, lenger skroglinje under vann i 2004. Det er ikke bare badeplattformen som ble lenger, men hele skroget under ble forlenget. Da går den ikke så høyt med snuta, eller graver den seg ikke så mye ned bak. Du ser det på bildet av min her, en 2001 hvor dette er ettermontert. Da får du også masse ekstra rom nedi der til saker og ting:

bilde

 

Jeg kommer tilbake etter helgen som kommer, da jeg skal ha med båten på langtur, uannsett vær og vind :thumbsup:  Erfaringer kommer !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både Sagaen og Rivieraen er svært gode halvplanere og tar det meste av sjø godt. Har selv hatt saga 315 og krysset Oslofjorden I 15 sekundmeter, med både sjø bakfra og forfra. I denne vindstyrken må du ned I 8 knop for at det ikke skal slå for mye. Båten er litt tung I rompa. noe som oppleves som trygt. Har en kamerat med FB versjon av Rivieraen. og tror at denne er vel så god I sjøen. Ellers er det jo å fortelle at Rivieraen er designmessig en vakrere båt både inn og utvendig og har bedre sittekomfort I salongen enn Sagaen. Til gjengjeld har Sagaen bedre ståhøyde I styrehuset og bedre utnyttet akterdekk og lasteevne under dette.

Link to post
Share on other sites

Rivieraen fikk, som du kanskje vet, lenger skroglinje under vann i 2004. Det er ikke bare badeplattformen som ble lenger, men hele skroget under ble forlenget. Da går den ikke så høyt med snuta, eller graver den seg ikke så mye ned bak. Du ser det på bildet av min her, en 2001 hvor dette er ettermontert. Da får du også masse ekstra rom nedi der til saker og ting:

bilde

 

Jeg kommer tilbake etter helgen som kommer, da jeg skal ha med båten på langtur, uannsett vær og vind :thumbsup: Erfaringer kommer !

Hei. Hvordan er takhøyde og liggelengde i seng? Og fly? Blir det trangt for mine to meter? Er jo en fin båt:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei gib

Etter tre sesonger men 925HT, ''lang'' type har vi meget gode erfaringer med båtens sjøegenskaper. Det er Yanmar 290 med aksel i den. Vi forsøker å planlegge for å unngå mye sjø, men noe blir det jo nødvendigvis. Etter tre somre med ferie svenskekysten / Danmark og de fleste helgene tidlig / sen sesong har vi prøvd litt forskjellig vær. Går fint i sjøen, også med sjø inn fra siden forfra, den stikker ikke og den har nok fartsresurser til å holde unna for medsjø. I høy sjø må selvfølgelig farten reduseres, ellers blir det ubehagelig. 

Vi bytter antagelig båt til våren, er du interessert i slik type, kan du kontakte meg.

Link to post
Share on other sites

Glalaks, 185 cm på det laveste i "stua". 180 cm i cabiner og WC/dusj. Høyere foran og bak pantry, så om madammen lager maten går det fint for deg å sitte og se på i salongen :-) Tror du blir litt for høy med dine 2 meter. Hvor høyt er det rundt i Sagaen ? Ikke mange båter som har 2 meter overalt ?

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Glalaks, 185 cm på det laveste i "stua". 180 cm i cabiner og WC/dusj. Høyere foran og bak pantry, så om madammen lager maten går det fint for deg å sitte og se på i salongen :-) Tror du blir litt for høy med dine 2 meter. Hvor høyt er det rundt i Sagaen ? Ikke mange båter som har 2 meter overalt ?

 

bilde

bilde

Jeg har absolutt ingen forventninger til å finne båt med ståhøyde overalt(ikke alle hus har ståhøyde engang). Det viktigste er at sengene er lange nok..

 

Jeg var ombord i en sunseeker 108 Manhattan en gang. Demobåt.. Måtte gå med bøyd nakke der også;)

 

Er jo et stort argument at fruen må lage all maten.. Jeg er solgt:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er frekk nok til å spørre, gib.. hva er budsjettet ?

 

He, he - helt greit det  :smiley:

 

Vi håper å finne noe kring 750. Det taler til Sagas fordel at vi da kanskje kan få båt fra 2000-tallet. Ser ut til at vi må regne med noe fra midten/slutten av 90-tallet dersom vi går for Riviera. Men så spørs det hvor mye prutningsmonn som ligger i annonseprisene...

Link to post
Share on other sites

He, he - helt greit det  :smiley:

 

Vi håper å finne noe kring 750. Det taler til Sagas fordel at vi da kanskje kan få båt fra 2000-tallet. Ser ut til at vi må regne med noe fra midten/slutten av 90-tallet dersom vi går for Riviera.

Jeg kan bare tale i Rivieraens fordel, gib. Det er en helt fantastisk båt ! Heller en 1996-modell Riviera enn en 315 til 750' . Ingen tvil om hvilken som er best der. All respekt til Saga, men ... jeg er så utrolig fornøyd så langt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...