Jump to content

Anker som sitter fast - Redningsselskaps-jobb?


Ronald

Recommended Posts

Kjøp en STOOR sjakkel som du setter et tau i. Sjakkelen sjakler/trer du inn på ankertauet/kjettingen din og senker den helt ned. Den vil da tre seg ned på stammen til ankeret ditt og du kan (om du er heldig) få opp ankeret ved å dra motsatt vei av retningen ankeret ble satt. Vi bruker dette på redningskøyta når vi skal hjelpe folk i tilsvarende situasjon.

Link to post
Share on other sites

Kjøp en STOOR sjakkel som du setter et tau i. Sjakkelen sjakler/trer du inn på ankertauet/kjettingen din og senker den helt ned. Den vil da tre seg ned på stammen til ankeret ditt og du kan (om du er heldig) få opp ankeret ved å dra motsatt vei av retningen ankeret ble satt. Vi bruker dette på redningskøyta når vi skal hjelpe folk i tilsvarende situasjon.

 

Ser den - godt tips! Tar forslaget med meg til en annen gang, lurt kanskje å ha noe sånt liggende om bord da...

Link to post
Share on other sites

Kjøp en STOOR sjakkel som du setter et tau i. Sjakkelen sjakler/trer du inn på ankertauet/kjettingen din og senker den helt ned. Den vil da tre seg ned på stammen til ankeret ditt og du kan (om du er heldig) få opp ankeret ved å dra motsatt vei av retningen ankeret ble satt. Vi bruker dette på redningskøyta når vi skal hjelpe folk i tilsvarende situasjon.

Tenkte på det samme. Vi kaller det "chaser-ring" i Nordsjøen. Ofte er det slik oljerigger er ankret opp. På riggen kranes det ned en wire, med en chaserring som går rundt ankerkjettinga. Vi chaser oss så ut til ankeret og brekker det løs. Viktig å chase godt ut så man får ringen godt innpå "stokken", før man drar ankeret løst.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det samme. Vi kaller det "chaser-ring" i Nordsjøen. Ofte er det slik oljerigger er ankret opp. På riggen kranes det ned en wire, med en chaserring som går rundt ankerkjettinga. Vi chaser oss så ut til ankeret og brekker det løs. Viktig å chase godt ut så man får ringen godt innpå "stokken", før man drar ankeret løst.

Ja, det er jo den samme teknikken som brukes ved anchor-handling offshore. Men det har slått meg at det er litt forskjell på utstyret og kreftene som er i sving der i forhold til det vi driver med :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Prinsippene er de samme, men kreftene i vinsjen er nok forskjellig. Jeg husker jeg fikk beskjed av bargengineeren Barry Ruble Ocean Traveler da jeg jobbet der i 1986/89 om å stramme opp et av ankerne. Jeg dro på, - syntes det ble mye, men fikk beskjed om å gi på. Da røyk kjettingen med et smell og alt ruset i havet! Hver løkke var ca.40cm lang med gostykkelse på 5 - 10cm. Det ble en jobb for forsyningsskipet å plukke opp kjettingen og ankeret.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Prinsippene er de samme, men kreftene i vinsjen er nok forskjellig. Jeg husker jeg fikk beskjed av bargengineeren Barry Ruble Ocean Traveler da jeg jobbet der i 1986/89 om å stramme opp et av ankerne. Jeg dro på, - syntes det ble mye, men fikk beskjed om å gi på. Da røyk kjettingen med et smell og alt ruset i havet! Hver løkke var ca.40cm lang med gostykkelse på 5 - 10cm. Det ble en jobb for forsyningsskipet å plukke opp kjettingen og ankeret.

Artig å høre egenerfaring. Nå har det seg slik at vi på flytere opererer stort sett med 76 eller 84mm kjetting. Chasejobber på norsk side er i dag av sjeldenhet. I dag er det stort sett presatte system. Poenget mitt, er at om du setter fast ditt anker, er det en del triks du selv kan gjøre for å få det opp. Vi bruker som sakt ikke dykkere i Nordsjøen for å få opp et 18tons anker ? Poenget mitt er: hva enn du måtte finne på- ikke kast enden overbord, og med litt erfaringsutveksling kan ankeret fårs opp til slutt ☺

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å kjøre ankeret løs ved å dra det motsatt vei av den retningen det fikk feste ? Du må selvfølgelig ha i bakhodet at tauet kan ryke, eller ankeret kan komme sprettende opp av vannet hvis man overdriver gasspåslaget. Jeg har reddet meg noen ganger ved å begå arvesynden å gi litt slakk på kjettingen og ta fart motsatt vei for å få løsnet ankeret. Men som sagt, overdriver du napper du av pullerten eller får ankeret i bakhodet.

Skal du klare å få et anker i bakhodet fra 7 meters dyp med 20+ meter kjetting tror jeg det er noen heftige bungiestriukker du i så fal må prøve å dra det løs med....... :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Glemte å oppdatere tråden....

Ankeret kom opp for ganske nøyaktig to uker siden. Liten kuling, men den lille bukta (i uthavn) som ankeret lå i var i le. Etter en halvtimes snekketur var vi på plass, og sønnen min gikk ned med fullt dykkerutstyr. Det satt dønn fast, men heldigvis var vi godt forberedt og hadde med både slager og stort brekkjern. Begge deler måtte tras i bruk, og etter drøyt fem minutter med banking, rugging og alt som hører med der nede, så løsnet det til slutt. Heldigvis var ankeret like fint, ingen bøy etc. Godt jeg ikke prøvde mer voldsomt første gangen med å trekke hardt i alle retninger - i ettertid hadde nok det enten ikke ført til noen ting. eller bare ført til bøy/skader. Opp hadde det i alle fall ikke kommet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...