Jump to content

Hvilken motorolje når man kan velge mellom mineral/delsynt/helsynt


Torsen67

Recommended Posts

Står en del om dette i denne tråden

https://baatplassen.no/i/topic/102211-er-det-forskjell-p%C3%A5-biltema-olje-og-dyr-olje/

bare oljen har den spekken som motorleverandøren anbefaler kan du bruke Biltema olje

 

 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Først for å flise spikke litt, hvis motoren din går på olje må du ta en real overhaling :giggle:

 

Når et gjelder oljetyper, ha vel dette blitt svart på noen hundre ganger i diverse tråder nå.

 

Motorprodusenten angir hvilke krav oljen skal oppfylle... ikke hvilken produsent oljen skal komme fra.

 

Om det er Shell, Statoil eller Biltema som selger oljen spiller egentlig ingen rolle så lenge den oppfyller de kravene som er satt.

 

Har du 10 liter olje som oppfyller de krav som er spesifisert, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fortsatt med den type olje som er brukt. Er det brukt syntetisk fra starten så fortsett med det. Er det brukt mineral så hold på det. Viktigere å følge slik en om det er Shell olje eller BT-olje du gar på motoren.

 

fra litt eldre av da syntetisk kom på markedet, skulle vi alle plutselig ha det. Det førte til at motorer som hadde gått årevis på mineralolje plutselig begynte å svette mye i pakninger og forbruke olje i forbrenningssystemet. Årsaken var at koksbelegg eller tilsvarende fra mineraloljen ble vasket bort av den tynnere syntetiske oljen og dermed kom svettingen og økt oljeforbruk.

 

Hvordan dette er på moderne motorer av 2010 årganger og nyere vet jeg ikke. Men vet at jeg på mine AD41 (92 modeller) nå har kjørt ett par sesonger på delsyntetisk for å "rense" de litt. Til neste sesong går jeg tilbake på mineral. Jeg ser at de svetter litt nå, noe de ikke gjorde før jeg begynte med delsyntetisk olje.

Link to post
Share on other sites

Mange fritidsbåtmotorer har så kort gangtid totalt i løpet av sommeren at de lange oljekjedene ikke rekker å bli nedbrutt før oljen skiftes på høsten. Til gjengjeld kan selvsalgt "kjørestil", belastning og turtall påvirke oljens nedbrytning.

"Kjørestilen" er blant annet propellerens størrelse og stigning som ikke skal være for stor slik at motoren konstant sliter for mye.

 

Med unntak av motorer med spesielle oljekrav som Evinrude E-tec så er mange båtmotorer laget for og testet med mineraloljer i følge fabrikkenes eget utsagn. f.eks "Honda outboard engines are developed and tested for mineral oils."

 

Krav til tilsetninger har ikke direkte sammenheng med kvalitet, men en god helsyntetisk olje er basert på god basisolje i utgangspunktet.

Olje er mye synsing og "religion", samt mange underlige "tester" som ikke beskriver forholdene i en motor.

F.eks benyttes en slipe/skure-test av Royal Purple-oil som bevis for deres oljes fortreffelighet, men testen er ikke representativ for forholdene i motoren.

 

 Olje med Volvo Penta-spesifikasjoner VDS-n og tilhørende kjøpskvittering er alltids lurere i en vanskelig reklamasjons-situasjon enn med en navnløs olje. Oljens pris er forsvinnende liten sammenlignet med drivstoffutgiftene, uansett.

 

På mange eldre motorer er de enklere oljene gode nok, mens de nye lettvektsmotorene kan kreve en mengde tilsetninger.

Det er opptil 25% tilsetninger (additiver) i disse oljene.

 

Jeg benytter gode helsyntetiske oljer på utenbordsmotorene mine og de beholder den gule fargen lenge og det lukter lite av oljen.

Disse jobber ofte i planingshastighet  og da med turtall over 3/4 av max.

De får stå vinteren over med slik olje og gå et par-tre sesonger avhengig av timeantall.

En subjektiv vurdering av antall timer opp mot lukt og farge på oljen bestemmer skifteintervallet.

Jeg opplever at gode syntetiske oljer holder seg lenger rene.

 

På min eldre Volvo Penta seilbåtbåtmotor med få gangtimer pr sesong benytter jeg mineralolje og skifter hver sesong.

 

Hadde jeg hatt nyere dieselmotor som ble brukt en del i sesongen og med høy fart/belastning ville jeg brukt god olje. 

Husk at vannmotstanden opp mot skroghastigheten øker betraktelig.

Din D5-55 skal jo ha hele 10 liter olje, så det fristende å spare noen kroner, men da ville jeg også latt være å presse motoren.

 

Like klok, antar jeg?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vel, tja, like klok:-) Tror jeg forholder meg til mineraloljen. Kan vel ikke skade mer enn å bruke noe annet:-) Motoren har maks turtall på 3000 omdr, men den har finest momentkurve mellom 2200-2600. Så jeg vil uansett ikke gå over 2500 i noen særlig grad. 23-2400 omdr vil nok gi en fin marsjfart. Såpass bør en motor tåle så lenge den blir ivaretatt. 

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren har gått på helsyntetisk til nå ville jeg ha fortsatt med det og heller skjenket de 10 litrene med mineralolje til noen med gammel  motor. Så holder motren seg ren og du unngår blanding av forskjellige kvaliteter. Du får jo uansett aldri ut alt oljen ved bytte på en båtmotor. Så å ta sjanser til kostnaden av en tiliter olje er I alle fall ikke noe jeg ville ha gjort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

VP,s egne VDS2 og VDS3 oljer er vel 15w40 mineral begge to i likhet med de fleste andre 15w40 oljer for marine dieselmotorer. Biltemas 15w40 turbo diesel har vel VDS2 spec og er mineralsk.

Maritim har Castrol Tection og Tection global med hhv VDS2 og 3 spec til en grei pris. Begge er 15w40 mineral. Den siste er den jeg bruker.

 

 

Cummins skriver ettertrykkelig i boka at det kun skal brukes mineraloljer av god kvalitet som oppfyller spec,en og nevner endel gode grunner til dette uten at jeg husker de på rams. Var hvertfall noe med tykkelse på oljefilmen, sheer rate og oljetrykk ved hard belastning og høy oljetemp.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...