Jump to content

Er det forskjell på biltema olje og dyr olje?


Revys

Recommended Posts

Alt vil funke, men til spesielle formål kan Castrol være bedre. F.eks. i diffene på min Jeep Quadradrive.

Castrol sin 2-taktsolje er jo ikke så mye dyrere enn Biltemas så spørs jo om det gjelder en 50 hk eller en 250 hk da, og oljeforbruket.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kunne være greit å høre med de som er motstandere mot å bruke oljen fra Biltema om de vet hvor og av hvem deres olje er laget. Holder oljen riktig spec ville jeg ikke vært så bekymret og har selv brukt olje fra Biltema for flere totaktsmotorer over lengre tid uten at jeg er klar over problemene med det utover besparelsen i kroner og øre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mener den i likhet med andre forgasser-Yamaha 2T skal ha TC-W3 spec.

 

planlegger selv å teste ut biltema olja på min 89 mod 80hk i sommer

 

link til div manualer finner man i dokumentarkivet her;

(denne dekker ikke 90hk 100% tror jeg)

https://baatplassen.no/i/topic/38169-yamaha-60f-75a-85a-og-115b-owners-manual/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

"Selvblandende totaktsolje av type TC-W3 for alle typer vannkjølte totakts utenbordsmotorer, både der oljen blandes direkte i bensinen og der smøring finner sted separat"

Så den kan dermed brukes til alle 2-takts påhengsmotorer som ikke spesifikt krever/anbefaler spesiell olje, slik som f.eks. E-tec.

 

Biltema har vel solgt olje i 50 år så de vet nok hva de holder på med ;-)

Nettoomsetningen for Biltema Norge økte med 9,7 prosent i fjor, til nær 2,5 milliarder kroner

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har de siste årene brukt Shell sin Nautilus olje, ryker vel ikke mer enn vanlig men syns den lukter i strammeste laget - får se om biltema sin er bedre der....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sjekka litt i full fart.

Bare i USA var det i 1997 til sammen 414 forskjellige fabrikanter av smøremidler.

Svært få av dem markedsfører smøremidler under eget varemerke.

 

Tør ikke tenke på hvor mange tilsvarende produsenter som finnes f.eks. i India og Asia forøvrig.

Link to post
Share on other sites

mere inngående debatt her: "Ashless" TCW3 vs. "Low Ash" JASO/ISO 2 stroke oil

http://www.greenhulk.net/forums/showthread.php?t=128249

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nordmenn elsker og bli lurt så lenge prisen er riktig. Vi kjøper dyre båter og store outboard motorer, men har ikke råd til olje...

Det er klart det er forskjeller på oljer. Oljen i seg selv er lik( kommer stort sett fra grunn) med adjektivene i oljen er det stor forskjell på. Det Biltema selger er noe for deg selv. Dette gjelder stort sett alt. Les om bunnstoffet i test. ( de selger det som varmt hvetebrød) når jeg kjøpte min båt var det brukt Biltema olje på motoren. Jeg er lykkelig for at forrige eier bare rakk en sesong.

 

Men for all del. Redningsselskapet skal ha og gjøre de også.

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

adjektiv --> additiv ;-)

 

Skremselspropaganda mot Biltemaolje ala det de rødgrønne driver med i valgkampen har jeg ingen sans for eller tro på ;-)

 

Melk, bacon, brød, bensin og olje vil Ola Nordmann betale så lite som mulig for, bare naturlig det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt BT-oljer på først SABB G 10 HK og nå på TMDE-27 hk. Jeg har spurt tre verksteder, 10 fiskere og en båtbygger (minst) og deres svar er 1) at du skal bruke det fabrikken foreskriver og 2) hvis det de sier stemmer med det du får hos BT, så for all del bruk BT olje. Nå bruker jeg vanlig 10-40 SAE, den funker helt flott (jeg har en magnet i sumpen som tar vare på metallspon og det er det ingenting av), og den er billigere.

Det LARS hinter til, at BT skaper arbeid for Redningsselskapet, tror jeg bare er preik.

Sjekk hva fabrikken anbefaler og finner du en BT olje med samme spekk, så bruk den!

Link to post
Share on other sites

Hva er galt med biltema olje?? jeg har brukt denne på alt av motorer i alle år , aldri noe problem , å si at det er dårlig olje er vel stor uvitende ute å går , men som sakt den som vil kjøp den dyreste merke oljen må gjerne bruke ekstra penger på det ,vi blir aldri enige det er som politikk vi har mange partier her i Norge ,å det kommer til å være i all fremtid , jeg kjøper eller Ekstra Diesel for pengene jeg får til overs.

Skal være enig i at noen motorer "Kan" bruke olje og ved olje bytte kan dette forandre seg , men motoren går ikke nødvendig vis istykker av den grunn.

Link to post
Share on other sites

.. og så er det nå rart at om BT olja fører til en masse havarier - at ingen har førstehåndskjennskap til noen av disse... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er nå en gang slik at i de fleste tilfeller her i livet så får man det man betaler for, også når det gjelder olje.

Når det er sagt, så er det lite sannsynlig at Biltema selger olje som ikke lever opp til de spesifikasjonene som er angitt på etiketten.

 

Forskjellen i prisen ligger så vidt jeg har forstått i renhet på baseoljen og additivene som tilsettes oljen, samt at man ofte betaler noen kroner ekstra kun for merkenavnet til de store kvalitetsmerkene, som Fuchs, Castrol, Pennzoil osv.

 

Biltema sine oljer oppnår temmelig garantert spesifikasjonene når oljen er ny, men forskjellen i forhold til dyrere oljer har nok noe med i hvor mange driftstimer oljen klarer å oppnå disse spesifikasjonene, samt hvor mye avleiringer en noe mer uren olje over tid vil føre til i motoren.

 

Enkelte additiver har også en virkning dersom fremmedelementer som støv, vann eller lignende blandes med oljen, og en olje med de rette additivene vil nok beholde smøreevnen lengre, og over tid vil kondens og luften i et motorrom nærmest garantere at enkelte slike fremmedelementer vil blandes med oljen.

Vi snakker selvfølgelig da ikke om store vannlekkasjer eller lignende, som alle additiver i verden ikke vil hjelpe mot.

 

Ingen olje holder de oppgitte spesifikasjonene til evig tid, men jeg ville tro at både levetid og renhet på Biltema sine oljer er betydelig dårligere enn dyrere oljer som ofte er svært rene og inneholder spesielle additiver for å unngå avleiringer, beholde smøreevnen lengre osv.

 

Jeg prøvde å søke for å få mer data om hva oljen til Biltema inneholder, men det eneste jeg fant var denne -> http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1489647#Post1489647

 

Hva man velger å bruke er vel opp til hver enkelt, og jeg tror ikke at olje fra Biltema (eller Statoil dersom det er samme oljen) vil føre til umiddelbart havari, men selv har jeg handlet mye fra Biltema, og absolutt alt jeg har kjøpt er til dels brukendes men av særdeles dårlig kvalitet, noe som er greit dersom en skrutrekker knekker ettersom man enkelt kan kjøpe en ny billig skrutrekker hos Biltema, men når det kommer til olje og filter har jeg råd til noen hundrelapper ekstra for å slippe problemer over tid.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi må ikke glemme at tråden handler om en forbruksvare som 2-taktsolje som går opp i røyk og aldri skiftes.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Artig at du trekker frem Pennzoil når du skriver at kvalitet og pris henger sammen mht. olje.

Et lokalt dekkverksted selger Pennzoil sine oljer til samme eller lavere pris som Biltema.

 

Ellers er det jo velskrevet det du kommer med. Men du tror og mener mye uten å kunne underbygge noe som helst av det du skriver.

 

Så jeg gir ei god og anerkjent helflaske av valgfri varegruppe hos Det Kongelige Norske Vinmonopols standardsortiment til den som kan komme med en skikkelig dokumentert rapport om skadevirkninger og/eller havarier som følge av Biltemas oljer. Da med den selvfølgelige betingelsen at riktig olje er brukt.

 

Har samme "gulrota" ute på andre forum der Biltemas oljer diskuteres, uten at jeg har hverken fått lese en eneste linje fra noenslags dokumentasjon eller måttet ta den tunge turen til Polet.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...