Jump to content

Hjelp behøves med å forstå hvordan jeg kobler el i båten


Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har en Viksund Family fra 1974. Elsystemet er et råttereir utgått på dato.

Tenkte dra alt på nytt og lurer på om det noen som kan hjelpe meg med å forstå hvordan jeg kobler sammen de komponentene jeg har?

Pga ti tommeltotter og elskjemadysleksi er jeg takknemlig for teskjedmetoden med enkle tegninger uten en masse kryssende ledninger :-) Kjøper heller en ekstra kabel eller to bare jeg skjønner opplegget med el i båten.

Det jeg har av komponenter som skal kobles sammen:
1 startbatteri 100 A
1 forbruksbatteri 110 A
et Biltema skillerele. http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-2000024038/
to Biltema hoved(batteri)brytere. http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-2000022613/
To Biltema hovedsikringer http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Sikringsholder-2000024100/
En sikringsholder med minusskinne for 6 sikringer (https://www.maritim.no/sikringsholder-inkl-minus-skinne-6-sikringer#.Vd4nEJd9Mn0)
Motorblokk som minus
En stykk dynamo (ennå ikke kjøpt da jeg ikke kunne finne en som passet i Ampere og festeanordninger). Den gamle dynamoen var på ca 50-65 Ampere.

Forbrukere:
startmotor
stereo
12 v sigarettenner uttak
Topplanterne
to sidelanterner
En akterlanterne
to vindusviskere
to lensepumper
5 instrumentvisere (oljetrykk, vanntemp, timeteller, turteller, voltmeter)
1 alarm for oljetrykk.
1 ladelampe
1 lampe for oljetrykk.
Motor er perkins 4.107 med 49 hk.

 

Jeg klarer å dra el og montere selv men har nå gitt opp å forstå hvilke kabler som skal dras hvor.

Er det noen komponenter som savnes så er det fint om jeg får vite det også.

Noen som kan gi litt drahjelp med å sette sammen et enkelt diagram med ovenstående komponenter?

Diagrammet får gjerne vise kabeldimensjonene mellom de forskjellige komponentene også.

 

På forhånd takk om noen bistår med hjelp her :-)

 

Link to post
Share on other sites

Jo - men det er hovebrytere.. hva med brytere for å slå på/av lanterner, lys i cabinen, lys til instrumenter, vindusviskere etc. 

Mulig du kan bruke brytere du allerede har - men må uansett kobbles in det også.

 

...eller noe som dette her

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Angående bøkene: Jeg er fremst ute etter å få opp et skjema for hvordn jeg kobler sammen komponentene i båten.

Jeg leste dette på et annet forum og han ble skuffet av boken Strøm ombord da den ikke hadde noe praktisk om hvordan ledningsopplegget gjøres ombord.

 

Etter anbefaling fra flere i tidligere innlegg har jeg kjøpt "boka" - "Strøm ombord" til kr 170. Dette er ingen bok, men et lite og ganske unnselig hefte.

Og jeg som trodde dette først og fremst var ei håndbok som forklarte hvordan ledningsopplegget skulle/burde være ombord i en båt.

Altså hvordan installasjonen burde være fra batteri fram til sikringsskap både med + og -, og hvordan ledningene skulle gå derfra videre fram til de forskjellige strømbrukere. Alstå ei virkelig håndbok for strøm ombord.

Det står masse om batterier, men så vidt jeg kan se - ikke et ord om det jeg jeg kjøpte boka for.

http://www.(-- reference to evil site removed --)/index.php?showtopic=3141

 

Er det noen av disse bøkene ovenfor som konkret viser hvordan man gjør et ledningopplegg i båten?

Altså ikke så mye om hvordan dynamoer, batterier forbrukere etc teoretisk fungerer. Men konkret hvilke ledninger som skal dras hvor og i hvilken rekkefølge.

Link to post
Share on other sites

Det tviler jeg på at du finner, det måtte i så tilfelle være en lærebok for skipselektrikere. Å legge opp og dimensjonere et komplett fordelingsnett i en fritidsbåt, er noe vanlige folk (bakere, kontorister, frisører  . . . . osv) ikke er ment å ha kunnskap nok om til å kunne utføre forsvarlig. Det er egentlig noe for fagfolk, selv om vi båtfolk nok "fusker i faget".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Lars H. er inne på. Det du etterspør er vel i bunn og grunn det man lærer som lærling innen et fagområde. Og da brukes det lang tid, samspill med fagpersonell, samt teoretisk undervisning. Noen av oss har fusket med dette i årtier, og blitt ganske bra etter hvert. Uten at man oppnår 'full fagmessig utførelse'. Hulda kommer i den siste kategorien.

Link to post
Share on other sites

Hvis det allerede finnes et el-system i båten, så er jo det meste av dette lagt opp allerede. Den perifere delen av elsystemet kan vel ikke gjøres på så mange måter, så hvis du har kabling til de ulike forbrukerne og et bryterpanel, så er dette vel på plass? Da kan du vel enten bruke det videre, eller (hvis det ikke fungerer) ihvertfall bruke det som en mal for hvordan du kan gjøre det?

En del ganger kan el-sentralen i forbindelse med bryterpanelet bli litt kaotisk og krevende å finne ut av, men det bør være mulig å se hvordan det er oppbygd når du ikke har et større el-nett enn det du skisserer. Sentralen utgjøres  gjerne et samlingspunkt for negativ pol, og en forgrening fra positiv pol, som går via de ulike bryterne ut til de ulike forbrukerne. På ditt skjema er det vel bare lanterner og viskere som skal styres av bryter, mens det meste annet er motorelektrisk og skal kobles via tenningsbryter eller direkte til motor. Så er spørsmålet hvordan du skal koble batteriene, skillerelé og hovedbrytere sammen, og i forhold til øvrig nett. Forbruksbatteriet kobles til de forbrukerne som ikke har med motoren å gjøre, mens startbatteriet kobles til motorens el-system og styres av tenningslåsen. Så kobler du inn hovedbrytere for hver av batteriene mellom positiv pol og resten av el-systemet for de respektive batterier. Til slutt kobles skillereleet inn, som styrer ladestrøm til forbruksbatteriet først etter at startbatteriet er fulladet. Det bør finnes koblingsskjema for dette på dokumentasjonen for releet, eller du kan finne det på nett.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen!

Jeg tror jeg skal få det til :-)

Det jeg lurer på som jeg har sett noen forskjellige løsninger for, er hvordan man drar kabel fra dynamoen til startbatteriet?

 

I denne tråden er det et bilde der rød kabel går fra dynamoen via startermotoren til startbatteriet (via batterivelger):

https://baatplassen.no/i/topic/74312-hvorfor-er-det-pluss-forbindelse-mellom-starter-og-dynamo/

Andre anbefaler å koble kabel direkte mellom dynamo og startbatteri.

 

Hvilken av disse to måtene er rett i mitt tilfelle?

Link to post
Share on other sites

Bruk den som er på tegningen du referer til. Da vil motorelektrisk bli helt skilt fra batteribanken når du slår av hovedbryter. Alternativet er å koble dynamo inn nedstrøms hovedbryter. Pass på å få med senseledningen, gjerne inn nedstrøms hovedbryter. Jeg formoder hovedbryter sitter i umiddelbar nærhet og er godt kablet til batteriene.

Link to post
Share on other sites

Enig i det Lars H skriver her.

 

Hvis du er så usikker på dette bør du som ett minimum få hjelp av en kyndig til prosjekteringen, og helst selve arbeidet også.

 

Mange som tenker at det er "bare 12v", men vi snakker om store strømmer, og båter brenner godt.

 

Hilsen fagmann.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Bare vær klar over at det "volt-sensitive skillereleet" drar ca 150 mA gjennom sense-ledningen. Dette vil ødelegge, i dette tilfellet forbruksbatteriet, i vinteropplag f. eks. Så på Fjordgrynt har jeg en egen bryter for innkobling av sense via et rele. Og så har jeg koblet sense mot startbatteriet. Det er slik jeg mente det skulle gjøres - men nå er jeg litt i tvil. Får se hvordan det fungerer i praksis, og ev. bytte sense til forbruk.

 

Slik jeg har koblet opp i Fjordgrynt, kan både både forbruk- og startbatteri isoleres fullstending - ingen behov for å ligge og krype og koble til og fra polklemmer ved lengre fravær.

At dette voltsensitive releet trekker strøm - det MÅ det gjera, men eg vil tru at det er stor forskjell på strømmen som går i hvilsestilling, i aktiv stilling, når motoren går, og at der er ein strømspiss på eit par millisekunder i tilslagsøyeblikket. Eg syns, uten å kjenna releet at 150 mA - som blir omtrent 2 watt, er veldig mykje hvis det er det som går i hvilestilling, mens det er heilt greit om dette er strømmen i aktiv stilling. Men som sagt. dette er meir magefølelse enn spesifikk kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...