Jump to content

Agm batteri som buler ut og smelter


WGM36

Recommended Posts

Byttet batteri bank på fredag, 3 stk euroglobe 140 amp.

Fungerte bra helt til idag, kom inn i båten og det oste batterisyre.

Ned i møterom og der står det midterste batteriet og freser til meg.

Det er så varmt at det har smeltet seg fast i nabo batteriene, fikk av poler i en fart, men fortsatte å syde.

Fikk det til slutt ut, hva tror dere er feilen her.

Skal prøve å få lastet opp et bilde.

Mvh Terje

Link to post

I og med at det sto og freste er det vel grunn til å tro at du hadde en lader tilkoplet. At det midterse batteriet er varmere en de to andre er jo naturlig ved overlading. Fra fredag og frem til I dag er det 5 døgn. Om laderen har for høy floating spenning så kan dette skje. Men som andre skriver her en kortslutning I batteriet vil jo få laderen til å levere maks strøm hele tiden..

Du kan jo male på batteriene når de er avkjølt og det midterste batteriet er 1,2 volt lavere enn de andre har du en kortsluttet celle.

Link to post

Båten var i bruk i helga, var i båten i går kveld og alt ok.

Ligger på Lindstrøm, spenning når jeg kom idag var 13.1 volt på batt meteren.

To kjøleskap er eneste forbruk når båten ligger til kai.

40 amp lader som det aldri har hvert noe tull med.

Den leverer ca 14.3 når jeg kobler på strømmen.

Dagen etterpå ligger den rundt 13.

Men opplevde noe rart når jeg satt multimeteret på batteriet, 13.1 ble brått til 15.8 i to tre sekunder før den datt til 13.1 igjen, etter en liten stund spratt det opp i 14.8 også i to tre sekunder.

Batteriet stod da på brygga, hvordan er dette mulig.??

Mvh Terje

Link to post

Dobbeltsjekk måleinstrumentet ditt. Sjekk om batteriet  i instrumentet er OK. Sjekk deretter måleledningenes kontinuitet - sett instr på OHM og sjekk at ledningene og forbindelsene er stabile, ikke løse i kobl i instrumentet ell. Når batterier i måleinstrumenter begynne rå si takk for seg kan måleverdiene fluktere voldsomt.

 

Feilen du beskriver på batteriet er typisk overlading, og / eller for høy omgivelsestemperatur.

 

Noen dynamoer kan (ut fra egen erfaring) gå bananas med med enkelte batterityper, fikk 16-17 volt på en original ny Skrotnisse dynamo (Volvo) måtte bytte bort mine hyperdyre batterier med noe dårligere greier fpor å få slutt på dette. De dyre batterien hadde ikke vart lenge for å si det slik.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Ikke vert noe tull med dynamoene, sjekker instrumenter ofte mens jeg kjøret.

Har også sjekket de med nytt millimeter nå, og alt på stell der.

Har montert batteriet igjen nå, uten batteriet som smeltet selvsagt.

Alt er foreløpig på stell, drar ut nå og blir ute i helga, så får vi se hvordan det utvikler seg.

Mvh Terje

Link to post

13,6 - 13,8v "float"  skal alle batterier tåle selv om det finnes noen "bastarder" som kan avvike noe fra dette.

 

Utenom dette er jeg overrasket over den høye representasjonen av EuroGlobe (Kina) batterier som er kassert til gjenvinning. Er ofte innom slike returpunkter.

Er generelt mye dritbatterier på markedet for tiden. Alle laget på samme Kinafabrikk men different badging. Har aldri (og kommer aldri) til å touche Euroglobe batterier....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg er også meget godt fornøyd med mine to Euroglobe 140Ah semitraction åpne bly/syre batterier med en CCA på 1000A som jeg har som forbruksbank. Og jeg regner Euroglobe som kvalitetsbatterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Problemet med slike Kinabatterier er at de neppe har samme byggekvalitet fra dag til dag, produksjon til produksjon.... neste gang jeg er på gjenvinningen skal jeg knipse et par bilder av alle EG batterier og legge ut. Det er mye annet rart/ukjent der og men i dag vet man i realiteten ikke hva en kjøper... ref tidligere tråd mht Maritim batterier, by cheap in heaps and label as U want....

 

For meg er livet på sjøen for viktig mht sikkerhet for viktig til at jeg kjøper noe jeg ikke vet hva er.

 

For en tid tilbake glemte jeg bort kupelyset på Astroen og det lyset er så omfattende at det spiser raskt et batteri - et skikkelig lysorgel.

 

Vel, next morning....hadde et Panasonic 17Ah som hadde stått i båten i 4-5 år uten lading - just in case....

 

+startkabler og Astroen (GM/aka Mercruiser momentant. Virkelig fenomenale de motostyringene / tenningssystemene til GM og - det skal sies.

Har jeg fortalt om den gangen jeg kjørte 35 mil på gamle Panasonicbatterier..? Ok , når bilradion begynte å "blippe" var det på tide å koble inn neste pakke...

 

Prøv det samme med hva dere vil.... en bekjent fikk et slik til rallycrossbilen sin for å spare vekt og brukte det så lenge han hadde den. 

 

Kan nevne at jeg har holdt på med kritiske batteri applikasjoner i 30 år. (Japansk) JRC er en spinoff av moderfirmaet for de som er litt inne i telekommunikasjon.

 

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Korrekt omgivelsestemp... ja noen tåler mer - andre ingenting over 25°C.

 

Har hatt et par installasjoner hvor feks Yuasa UXL batterier har vært utsatt for inntil 65°C pga sviktende kjøling (Brukeransvar) gjentatte ganger. Verifisert vha temperaturstrips som husker høyeste temperatur.

 

Har et sett på 45 x Yuasa UXL 88-6 som nå runder 16 år med gjentatte overopphetinger med spec lading (13.67 pr ref 12v) uten at det har knekt disse.

 

Batteriene er steindyre men totalt forutsigbare. De monteres i serie og må være produsert på samme dag og fra samme produksjonsserie.

 

Etter 16 år skiller det - helt lineært +/- 0,1 v mellom de øverste og nederste batteriene i racket grunnet den lille forskjellen i temperatur mellom øverst og nederst.

 

bilde

 

 

 

Se der ja - blir ikke noe krangel når disse har talt....

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hei,

 

Som Bitteliten og flere andre nevner. Høy temperature er døden for AGM. For et bly syre er ikke dette like kritisk da man kan etterfylle vann. Vi leverer UPS systemer og batterileverandørene ber oss bruke en enkel tommelfingerregel. For hver 10. grad utover 20 grader får du en halvering av livslengden. Vi leverer kvalitetsbatterier med forfentet levetid 10 år og spesifiserer at batteriene monteres I air condition område. (AGM leveres I 2 kvalitetsklasser 10 år og 5 år)

 

Et enkelt regnestykke for batterier med forventet levetid gir gir da 5 års levetid ved 30 grader og 2,5 år levetid ved 40 grader. Hvor mange grader har du der batteriene er installert?

Link to post

Jeg hadde temp overvåkning av batteri rommet i min NordWest. Her var det montert 5x225Ah AGM batterier. De stod tett i tett med langside mot hverandre. Helt i bunnen av båten under ei køye. Temperaturen lå på 20-23 grader.

Første batteribanken min (Leoch batterier solgt av Mastervolt Sverge) døde etter tre års helt normal bruk i tråd med Mastervolt sine anbefalinger. Dvs da aldri ned under 60%, ha på konstant lading når du ligger i havn for laderen fikser dette (float spenningen var vel 13,2V ved 25 grader om jeg husker rett). Den andre batteriebanken ble byttet etter ett år på garanti - her gikk batteriene varme og bulte ut under vinterlagring hos NordWest. Etter dette sluttet jeg å lade konstant, og jeg dro ned float spenningen etter råd fra Mastervolt Tyskland - det hjalp mye på batteriene - da jeg leverte fra meg båten ble batteriene testet med skikkelig batteritester (som bla måler CCA) og var i svært god kondisjon. De var da på sin tredje sesong om jeg husker rett.

 

Om Leoch batteriene er spesifisert til 5 eller 10 år vet jeg ikke. Men AGM batterier er etter min erfaring oppskrytt og unødvendig i båt (med mindre man skal montere de opp ned eller noe sånt). Jeg vil heller ha noen skikkelige deep cycle bly batterier som jeg kan fylle vann på. Så får det heller ta litt lengre tid å lade de opp. Jeg kjøpte nye startbatterier til Bitteliten VI i sommer - Biltema bly batterier. desverre lukkede, men enkle og gode batterier. Heller kjøpe billig og bytte ofte enn dyrt og bytte ofte :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det blir mange halve utsagn, bay_liner, for oss som ikke kjenner sjargonen.

JRC er spinoff... etc. Hva mener du?

 

Etter å ha søkt etter det avbildede Panasonic batteriet på 17Ah finner jeg bare noe som ligner i Norge, med litt andre koder, uten at jeg har undersøkt hva disse kodene betyr.:

"Panasonic LC-XD1217P - 12V - 17Ah" på "Batteronline" i Grålum, Kr 916. 

 

Batteriet er sikkert fint, men altfor antagelig kostbart til å bruke et eller flere slike for å holde kjøleskapet i gang uten å ødelegges av evt utlading i et normalt motorom med dieselmotor i seilbåt der batteriet står langt nok unna motoren til å ikke bli opphetet.

 

Jeg kjøper ikke batterier til innkjøpspris slik du kanskje gjør? Kanskje du vil gi råd i midlere prisklasser?

Link to post

Får tre nye batterier fra forhandler, ingen diskusjon overhodet.

De hadde ikke hatt problemer med denne typen batterier tidligere.

Selv ved overlading skulle ikke batteriene est ut, er en ventil som ikke har virket som den skulle så han, og mest sannsynlig en feil med batteriet.

Den gamle batteribanken var ca 7 år gammel, dette var også euroglobe batterier, så veldig dårlige kan de umulig være.

De får en sjans til før jeg bytter til annet merke, kommer en batteri nerd og sjekker at alt er som det skal være.

Dro ut i går ettermiddag, nå er spenningen 12.87 volt,to kjøleskap, litt tv,lys og varmer i ca 7 timer.

Mvh Terje

Link to post

Første batteribanken min (Leoch batterier solgt av Mastervolt Sverge) døde etter tre års helt normal bruk i tråd med Mastervolt sine anbefalinger. Dvs da aldri ned under 60%, ha på konstant lading når du ligger i havn for laderen fikser dette (float spenningen var vel 13,2V ved 25 grader om jeg husker rett).

 

Jeg husker du holdt på med denne saken Bitteliten. Men hvis jeg husker riktig stusset du på at spenningen var påtagelig lav i forhold til hvor batterienes utlading i prosent, stemmer det? I tilfelle stiller jeg et stort spørsmålstegn til hvor mye batteriene egentlig ble ladet ut. Grad av utladning vist på en monitor er jeg skeptisk til.

Link to post

Da første batteribank gikk i stykker viste MICC panelet til Mastervolt 100% kapasitet, hvilespenningen var høy, men spenningen falt til 10,5 V ved kraftig belastning. Typisk tegn for kaputte batterier, uansett type..MICCen viste fortsatt 100%, og batteri historien viste 1 syklus etter belastning.. Batteriene skal tåle mange hundre sykluser.....

 

Etter dette sjekket jeg alltid spenningen i V, ikke %en.

 

Nå har jeg ikke noe batterimeter, og er happy med det :-)

Link to post

Ok, da husket jeg ikke helt feil eller?

 

Jeg har også klart meg greit uten batterimonitor, men kjøpte LarsH sin gamle og monterte i fjor (eller var det to år siden?). Min konklusjon er i alle fall at prosentvis utladning er ikke pålitelig på det instrumentet, så jeg forholder meg til spenningen. Evt. supplert med syrevekta.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...