Jump to content

Må man være mekaniker for å kunne ha gleden av å ha båt?


Henningen

Recommended Posts

Er litt forskjell fra motor til motor hvor mye jobb det er å bytte veivaksel.

Noen motorer må demonteres nærmest i atomer (topper, stempel, råder osv. må av), foruten alt av kjølesystem osv. naturligvis. F.eks. VM/BMW/Mercruiser dieselmotorer med "tunnel bore" design.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En dag skal jeg kjøpe meg en mekkemotor, skru den fra hverandre og sette den sammen igjen. :yesnod:

 

Etter motorhavari utpå 80-tallet med en 4-syl Honda MC-motor, måtte jeg i en alder av 18 år demontere "i atomer", reparere/overhale og sette sammen denne motoren.

Hadde kun litt erfaring med mopedmekking på forhånd. Det gikk helt fint (fikk kopiere hele servicemanualen hos forhandler), men siden da har jeg ikke rotet så veldig mye på innsiden av motorer fram til nå da. 

Største forskjell er nok at MC-motoren veide bare 60-70 kg inkl. integrert girkasse (og den var luftavkjølt) mens marinedieselmotoren veier 450 kg uten noen girkasse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utrolig mange gode innspill :yesnod:

Her var det mange gode råd på en gang  :clap:

 

Det kan vel ikke skade å sette seg litt inn i motorens univers ja. Med spesiell fokus på ting jeg enkelt kan sjekke selv.

Inn til videre blir det nok service på verksted. Jeg får jobbe litt overtid med det jeg kan, så får fagfolk gjøre det de kan med motoren.

 

Holder på å lese til båtførerprøven nå.

 Utvikler av pumpepriser.no

Link to post
Share on other sites

Det går fint, men det er den dyre varianten. Lær deg å håndtere båten i all slags vær og lær deg båtlappen-kunnskapene. Da går det fint!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at "før i tida" i tresnekkene og plastsnekkenes gull-alder, skrudde stort sett de fleste sjøl på motoren, eller fikk en hjelpende hånd av en "spesialist" i båthavna.Den tid fantes det vel snaut seriøse båtverksted, bortsett i fra noen ambulerende hobbymekanikere som fartet rundt i båthavnene med bil og verktøy. Mye av dette er vel fallt bort i dagens moderne båtverden, i og med at båter, og særlig motorer er blitt for avanserte for menig-mann og mekkes på ,slik at de fleste setter service etc. bort til et verksted. Mange har god råd, og betaler gledelig prisen for at båten hentes av forhandler/verksted på høsten, vaskes og sjekkes,  full motorservice, og får den levert ferdig polert og ny-stoffet på våren. Store lagerhaller for båter dukker jo opp som paddehatter rundt om, så det blir nok mere og mere av dette i fremtiden. Blir mer og mer likt bilen : fylle drivstoff og spylervæske, så tar verkstedet seg av den årlige servicen.

Link to post
Share on other sites

Båt kan være mange ting. Fra enkle robåter/seiljoller til store turbåter som krever fritidsskipperkompetanse.

 

Vår turbåt som vi har typisk 50 til 60 overnattinger i per år får tatt selve motorservicen av merkeverksted. Men jeg er kompetent til og har nødvendig utstyr ombord til å bytte dieselfilter, drivreim eller impeller og slikt, eller å nødreparere en lekk slange ved behov.

 

Men husk at båten har de fleste funksjoner om bord som er vanlig i et bolighus. Dette inkluderer ferskvannsforsyning, strømforsyning, kloakkanlegg osv. Disse tingene som jeg i all hovedsak vedlikeholder selv krever langt flere timer i løpet av året enn motorservicen. Jeg tror at dersom man setter bort dette arbeidet til proffe vil dette medføre at kun det mest prekære blir utført, noe som vil medføre en dårligere vedlikeholdt båt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bare en rar tanke når jeg leser igjennom innlegg. MANGE av de som uttaler seg er de som i andre tråder slakter eldre installasjoner, men her ser på seg selv som meget mekanisk kyndige. De samme som betaler store summer for service.

Du beveger deg inn på området bekvemmelighet. Mange kan skru selv, men gidder ikke lenger. Prioriterer andre ting og har økonomi til å sette bort arbeid.

For egen del merker jeg at interessen får å skru på båt (og bil) har avtatt med økende alder. Hobbyen nå er primært å bruke båten, ikke å reparere.

Men foretrekker fortsatt å vedlikeholde og reparere selv på båt. Dette går dels på sikkerhet, dels på tidsperspektiv dersom det arbeid må settes bort.

Ting har en tendens til å gå i stykker når det blir brukt, det vil si i den relativt korte (østnorske) båtsesongen.

Press på verksteder er stort på sommeren. Å måtte vente på verksted i 4-8 uker vil da si at mye av sesongen er ødelagt.

Sikkerhet går på at ting har en tendens til å ryke når man er et stykke unna verksted og kyndig hjelp. Da bør man kunne fikse mye selv. Alternativet er å ringe RS.

 

Men til trådstarter, man behøver ikke å være snekker, murer, maler, glassmester ...... for å ha glede av egen bolig eller hytte.

Men du verden hvor det å være selvhjulpen kan bidra til å redusere utgifter - og bekymringer. Og øke trygghet og glede.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott båt det der !

Trenger nok ikke være mekaniker for å ha båt.

Jeg er ikke det, og jeg kjøpte i fjor en båt som til nå har krevd en hel del småfiksing. Det har vert banning og frustrasjon, men likevel god læring som gjør at en blir mer og mer komfortabel med å skru selv.

Det viktigste er å sette seg inn i hvordan ting ombord fungerer, slik at en slipper å være helt blank om det skulle oppstå problemer og kanskje oppdage problemene før du står i en kinkig situasjon.

Om en lurer på noe er det som regel god hjelp å få med de fleste båtfolk. Om du lærer deg det grunnleggende som Krimart beskriver så er mye gjort.  

Link to post
Share on other sites

Så annonsen, ser ut til at du har gjort et godt valg.

Etter hvert får du bekjente som kan bidra med råd og tips og du finner ut av det meste.

 

Her på baatplassen.no kan du få en del tips, være litt obs på at du må ta en del bastante påstander med en klype salt. Jeg har fått mangen gode råd her som har spart meg for besøk på serviceverksted.

 

Husk, mangen av de beste båtturene har vi hatt midt på vinteren. Kos dere.

Link to post
Share on other sites

Bekvemlighet ja, enebolig, 2unger 2båter kjerring med fast jobb.... OK fortsatt bytter jeg olje på motor,gir samt sink, oljefilter luftfilter på ca 1time og 20min. Klart man kan diskutere vann osv i båt etterpå, men må vite at da legger man det opp så man åpner kran på laveste punkt å er ferdig drenert på få min

Link to post
Share on other sites

Det går helt fint. Koster litt mer, men går fint. Men der er greit å ha en god servicetilbyder som stiller opp. En kamerat kjøpte en ny båt, og er i den kategorien. Selvom jeg gjør mye på min båt får jeg ikke hjulpet han med så mye da det alltid skal kobles på en pc med spesial programvare på motoren. Og alle garantier skal holdes i hevd.

 

Men han sparer mye på å sjekke litt ulike priser rundt omkring til ulike formål.

 

han har også lært seg en del ting, selvom han ikke rører selve motoren. Og det vil nok trådstarter også - det vekkes en liten nysgjerrighet i enhver båteier, tror jeg

Link to post
Share on other sites

Tror absolutt ikke en trenger å være mekaniker, for å drifte en båt av den nevnte type.

 

Ta årlig service. Gi utrykk at du vil ha det på stell. Bygg opp et fint kundeforhold. Bytt impeller, filter og mansjetter etter serviceintervaller som forhandler/pprodusenten anbefaler

 

Gjør du det tror jeg du får er fint båtliv.

 

Tror alt for mange som skrur selv gjør litt mange egne vurderinger. . Lar viftereima som er litt slitt gå litt til. Kikker på impelleren og lar den gå litt til.. Kjørt lite forige sesong, så bytter ikke filter I år..

Tror det er like mange av disse "supermekanikerene" redningsskøyta berger I løpet av sesongen; som de I kategorien ikke kaller seg mekaniker.

 

Samt hvis du behandler verkstedet med respekt, og ikke bare snoker rundt og vil ha "gratistips", for så å kjøpe deler andre plasser å gjøre jobben selv. Så tror jeg også du får hjelp når du trenger det I Juli.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er tømrer/snekker av yrke - og hadde lite peiling på motorer - og da spesielt båtmotorer.

Året 2015 - ble for meg - problematisk hva angår båtmotoren i min snekke.

Jeg opplevde at svinghjulet ikke lot rikke på seg - og slik begynte mitt "eventyr" med alle de kunnskapsrike menneskene man finner her på dette Forumet. Jeg sendte inn en enkel forespørsel her på Forumet og fikk god respons. Etter hvert oppdaget jeg både det ene og det andre med min båtmotor - som vann i motoren - defekte stempler, motorblokk som var rustet, eksosanlegg som var ødelagt osv. Etter hvert som jeg oppdaget disse problemene sendte jeg inn forespørsler her på Forumet og fikk alltid gode, informative råd, tips og veiledninger. Ja - enkelte laget til og med skisse over hvordan ting skulle se ut - og med litt praktisk sans, og enkel logikk fikk jeg ting til.

Som mange i denne lenken sier - "man lærer underveis" - og med all den gode hjelpen jeg har fått av å legge inn forespørsler her på Forumet har jeg fått til mye - og ikke minst - lært masse - så selv om 2015 ble ett problematisk år - hva angår båtmotor - har også 2015 medført at jeg har lært masse og kan mye mer om båtmotorer i dag enn hva jeg gjorde tidligere.

Så - selv med fargestifter og blanke ark - og dårlig kunnskap - finnes det alltids mange som kan mye og som gjerne deler sin kunnskap med andre - og som hjelper deg til å bruke fargestiftene slik at arket blir fylt :smiley: . Det viktigste er at man er interessert i å lære.

Link to post
Share on other sites

Ser at mange svarer "sett det bort". Enig at det kan være greit å sette bort årlig vedlikehold, men husk at en dieselmotor er mer kresen enn en bensinmotor m.h.t rent drivstoff. Å kunne drenere vannutskiller, bytte dieselfilter og lufte motor er etter min mening viktig for sikkerheten. Som sagt er deg gjerne i litt røff sjø motoren kan stopp p.g.a tett filter/dyser.  

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bekvemlighet ja, enebolig, 2unger 2båter kjerring med fast jobb.... OK fortsatt bytter jeg olje på motor,gir samt sink, oljefilter luftfilter på ca 1time og 20min. Klart man kan diskutere vann osv i båt etterpå, men må vite at da legger man det opp så man åpner kran på laveste punkt å er ferdig drenert på få min

 

Om man må gjøre en avtale, flytte båten til et verksted, rigge før "hvadetnåmåttevære" skal gjøres ombord, ordne og deale fordi ett eller annet dukker opp underveis, rydde og ordne etterpå, kjøre båten tilbake til båtplassen med hjertet i halsen i håp om at ting er ordentlig gjort, så evt drøfte med verkstedet om det som ikke ble gjort osv. 

 

Alt som innebærer å få andre  til å gjøre en jobb tar jo evigheter og er mye mas.

 

Vil heller bruke tiden og pengene på å lese meg opp og kjøpe det jeg trenger av utstyr og verktøy til å gjøre det selv. Inn til en viss grense selvsagt. Noe må man rett og slett ha proffene til uansett. 

------

 

Å gjøre ting selv er komfortabelt, økonomisk og gir sikkerhet siden man har lært noe som kan komme til nytte i en ugunstig situasjon.

 

Men klart, jeg ignorerer muligheten for å legge båten fra meg om høsten, betale x antall titusen (hundretusen?) og hente den nypolert med service utført og nøkkelen i om våren. Men det er på alle måter en annen planet enn den jeg oppholder meg på. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...