Jump to content

Må man være mekaniker for å kunne ha gleden av å ha båt?


Henningen

Recommended Posts

Hei, jeg vet ikke opp/ned på en tennplugg eller bak/frem på et dieselfilter så da blir dagens spørsmål:

Er det teoretisk mulig å kunne ha båt uten å måtte åpne luken til motorrommet?

 

Har for 3 uker siden blitt eier av denne baljen :-)
http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60609641

 

Planen er å kunne bruke den hele året.
Høst hele året her på vestlandet.........................

 

hj

 Utvikler av pumpepriser.no

Link to post
Share on other sites

Er du heldig funker den fint med verkstedutført service og inspeksjoner.

Er du uheldig eller vil du spare penger så er du nesten nødt til å være hobbymekaniker for å få utbytte av båten og trygghet ombord.

Tennplugger er det jo ikke på den båten men ting som dieseltilførsel, filter, kjølekretsene osv. er viktig å kunne litt om.

Til alt hell er vel dette generasjon 2 av D3-motorene så de er forbedret på mange punkter.

 

https://baatplassen.no/i/topic/82639-volvo-penta-d3-190-erfaringer/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det kan vel være mulig men det blir fryktelig dyrt. Forøvrig må vel innstillingen være at dette skal du lære deg og ikke at dette skal man holde seg langt unna?

 

Det gir stor grad av egentilfredsstillelse å ha en viss kjennskap til systemene. Og basiskunnskapene kommer fort. Start med det enkle som nivåpeilinger, daglig rutinesjekk etc.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å være mekaniker men du bør absolutt lese brukerhåndboken. Det gir deg et godt grunnlag for å føle deg trygg på at båten skal være pålitelig. Selv om du ikke gjør alt vedlikehold selv (temmelig enkelt) er det nyttig å vite litt om hva som er hva den dagen noe uforutsett oppstår.

Link to post
Share on other sites

Kommer vel an på hva slags båt man vil anskaffe seg. En båt med innenboardsmotor krever vel litt mere ettersyn og sjekk pga div filter (sjøvannsfilter,dieselfilter),skroggjennomføringer til pakkboks/drev, vanninntak, toalett, osv, kontra en daycruiser/skjærgårdsjeep som stort sett ikke har disse nevnte ting. Så en f.eks. litt større farkost, kanskje en del år gammel, med div. innstallasjoner krever nok mere ettersyn, vedlikehold, og da kan det jo være en fordel med at man er litt "amatør mekaniker" på si . Nyere båter ala daycruisere m/ påhengs krever vel lite/mindre vedlikehold i løpet av sesongen, utenom nok drivstoff på tanken, peiling av olje etc. Mange leverer jo i dag båten inn til service/vinterkonservering på høsten etter endt sesong. Det blir mere som med nybilen,: fylling av  drivstoff, spylervæske, Tut og kjør til neste/årlig service.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du en doktorgrad på dieseldyr og er elektroingeniør fra mti samt har et professorat i hydrodynamik er det selvfølgelig penger å spare på det dersom du er en super handyman i tillegg.Men for øvrig går det også helt fint med normale leseferdigheter, samt litt lyst og vilje til å sette seg inn i båtlivets mange mysterium.

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid lønne seg å sette seg inn i det som befinner seg under dekk i en båt. Reimer kan ryke eller være slakke, filter kan gå tett når det passer dårligst osv. Da er det greit å sette av tid i fred og ro og gjerne sammen med en ørlite kyndig venn, å se på virkemåter på moter og tank ++++. Skal du bruke verksted for den minste ting så blir du ikke båteier lenge, særlig ikke hvis kona finner kvitteringene......

Link to post
Share on other sites

Utvilsomt mulig å ikke vite noe. De aller fleste båteire vet ikke stort. Fattern er en av de. Han er flink til å seile og navigere, men absolutt alt av teknisk er helt gresk for han. og han har vært lykkelig båteier i over 50 år :smiley:

 

Vi er bare en gjeng båtgeeker her inne som etterhvert strekker egne evner og kompetanse til nye dybder. Fordi kunnskapen her inne gjør det mulig og morsomt å fikse ting selv.

 

Da jeg kjøpe min første båt for 15 år siden kunne jeg ingenting mekanisk, elektrisk eller teknisk. Nå er det ikke så mye jeg ikke fikser, bortsett fra å åpne selve motoren bytte veivaksel lissom..

 

For meg er det en stor glede å lære og mestre dette. Dessuten ser jeg jo at jobben blir bedre når jeg fikser det selv enn når vanlige mekanikere gjør de. ( unntaket er Ringens Varv som er famtastisk bra!).

 

Så for meg er en stor del av båtgleden og hobbyen å fikse båten. Særlig nå som jeg har tatt en båt i innbytte jeg koser meg med å oppgradere til slik jeg vil ha den :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går fint 

 

 

Er det teoretisk mulig å kunne ha båt uten å måtte åpne luken til motorrommet?

 

 

Det går fint hvis lommeboka tåler det, men da hadde jeg ikke startet med en båt som er 5 år..

Men skaff deg førerkort for Båt og VHF kurs og på vestlandet må du ha et solid anker og 100 m dregg-tau  minst, hvis motoren skulle stoppe.

Medlem av RS er et must.

 

Så er det bare og sette båten og motor på service vår og høst så det tekniske blir sjekket, men hvor lenge var Adam i paradiset?.

 

Det spør om ikke oppskriften er å kjøpe en Ny båt og bytte inn hvert 3-5 år hvis en ikke skal åpne en luke.

Det å ha Båt er ikke det det samme som å ha bil, stopper bilen så ruller den ut til siden og står relativt trygt hvis en får ut varseltrekanten, og ringer Falken- 

 

Stopper båten så driver den med  strøm og vind,  er en heldig  hindrer ankret båten i å treffe fjell, hjelpen kan være timer unna.

Er en alene er det en ting, men har en flere med i båten, har du som skipper "ansvar" for dine passasjerer.

Skal en ha båt bør en ha "litt interesse" og skaffe seg nødvendig kunnskap etter hvert.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dessuten ser jeg jo at jobben blir bedre når jeg fikser det selv enn når vanlige mekanikere gjør de. ( unntaket er Ringens Varv som er famtastisk bra!).

 

Dette er vel en av grunnene til at jeg alltid foretrekker å gjøre tingene selv. Jeg godtar ikke slurv og vil ha full kontroll på hvordan den faktiske tilstanden er til enhver tid. Og kunnskapene og nåvået i båtbransjen av mange av verkstedene holder dessverre alt for ofte langt fra det nåvået jeg selv krever av mine underordnede eller av meg selv om jeg skal gjøre tilsvarende jobb.

 

Så jeg gjør det jeg har mulighet selv, sannsynligvis med vesentlig bedre resultat en mange verksteder pga. eierforholdet til gjenstanden og så benytter jeg verksted med egen monitorering av resultatet der jeg ser at det er nødvendig. Og det hører til  meget sjeldne episoder, stort sett kun hva gjelder elektronikk/softwareoppgraderinger etc.

 

Sunn skepsis er ikke ubegrunnet i båtservicebransjen.

Link to post
Share on other sites

Var i samme bås når eg kjøpt min egen båt og det har gått veldig bra. Kjøpte meg boka "Dieselmotoren - for båtfolk" som eg leste rimelig kjapt igjennom og bruker den no til å slå opp i, sammen med manualen som fulgte med motoren, om eg lurer på noko spesielt. Kjekt lesestoff når en sitter i båten og bare nyter en ellers fin dag på sjøen. :yesnod:

 

edit: Lar serviceverksted ta seg av den årlige servicen på båten.

 

edit2: Motorromsluka kommer du til å måtte åpne før eller seinare enten du vil eller ikkje, så då kan det være greit å være litt forberedt.

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Min påstand er at du klarer å fikse MYE mere enn du tror! Det er ikke så mye som er hokus pokus i en båt/motor, det er liksom logiske ting du kommer borti. Men hvis du lukker øyne og ører, og absolutt ikke vil lære så vil du slite litt.

Jeg har hatt det på samme måten som deg, vil ikke, men litt etter litt har jeg kommet over saker og ting som jeg selv har fikset. Selvfølgelig med fantastisk hjelp av denne enorme "kunnskapsbanken" Baatplassen.

Vi mennesker er heldigvis normalt skrudd sammen slik at vi liker å hjelpe andre, det er det å ta imot hjelp som er vanskelig. Så hvis du treffer på en eldre sjøulk i hjemmehavnen din, inviter ham ombord og spør han om han kan vise deg noen av de viktige tingene. Er han av rette sorten så vil han like å kunne øse av sin kunnskap. Alternativt er å betale en motor/båtkyndig for en timer eller to med undervisning. Det kan være en god investering.

Lykke til og grattis med ny båt!

Link to post
Share on other sites

De fleste nye motorer i dag, om det gjelder innenboards eller utenboards. så er de vel såpass avanserte, og fulle av elektronikk, at det vel ikke er for Hvermannsen og begynne å skru på disse uten kunnskaper. Det er jo tross alt ikke det samme som en gammel Marna i fra 60-tallet. Hvem åpner panseret i dag på sin nye bil, og begynner å skru nedi der? En annen ting, på en f.eks ny båtmotor er jo garantien som jo stort sett er 5 år på dagens motorer. For at den skal gjelde, kreves det vel at motor blir servet av merkeverkstedet etter visse intervaller i løpet av garanti-tiden. Så det er vel ikke bare å begynne å skru selv på vidunderet.

Link to post
Share on other sites

Tennplugger trenger du ikke vite noe om, men jeg ville si at du bør ha minimumskunnskap m.h.t hvordan du sjekker oljenivå, drenerer vannutskiller og renser kjølesvannintaket. Dette er noe du bør gjøre rutinemessig. Ellers bør du vite hvordan du skifter dieselfilter og lufter dieseltilførsel - det er gjerne på det mest ubeleilige tidspunkt filter og dyser går tett - som regel i dårlig vær fordi urolig sjø virvler opp det du eventuelt har av ulumskheter på tanken. Å kunne skifte vannpumpe-impeller er også greit. 

 

Behersker du dette er du kommet langt, det er ikke spesielt komplisert og noe alle som har dieselmotor kan (og bør) lære. 

Link to post
Share on other sites

Elektronisk styrte motorer er skuffende mekaniske og enkle når man tar av lokket. Elektronikken gjør det enklere å finne feil for man får feilmelding, og kanskje av og til må elektroniske deler byttes. Men også det er enkelt. Største vanskeligheten er vel å komme til og demontere/montre alt som må bort for å komme til det man må bytte

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke mekaniker, men har interesse for det tekniske og liker å vedlikeholde og fikse når det er nødvendig. Etter mange år har jeg lært en rekke knep, noe ved å prøve og feile på egenhånd men veldig ofte gjennom dette utmerkede forum. For meg er muligheten til å vedlikeholde og å reparere en stor del av gleden med å ha båt.

 

Jeg bidrar gjerne om andre vi treffer har trøbbel med et eller annet. Dette kan være noen som er fullstendig selvhjulpen, men som trenger å låne noe verktøy de ikke har selv eller det kan være noen som ikke har særlige kunnskaper om det som finnes i båten. I den siste kategorien finnes det to typer, de som har interesse av å lære og de som er fullstendig uinteressert. Den siste typen er jeg litt tilbakeholden med å hjelpe, det ender gjerne med at jeg ligger og skrur nedi et trangt motorrom mens båteieren sitter på fly og drikker hvitvin.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 Nå er det ikke så mye jeg ikke fikser, bortsett fra å åpne selve motoren bytte veivaksel lissom.. :smiley:

 

Jeg holder på å bytte veivaksel... har holdt på lenge  :giggle:

Men den gamle er iallefall kassert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båt er ikke helt som en bil, enda. Men det kommer vel dit. Det som er litt bekymringsfullt slik jeg ser det,  er at det i realiteten ikke er krav til noe som helst for å føre en båt med svær motorkraft og fart. Tidligere fikk ofte folk båtvett og kunnskaper inn med morsmelka, men nå ramler de ned i sjøen og båter fra bondelandet og dype skoger eller fra barkrakker på Aker Brygge. Det gir ikke så mye båtvett. Derfor er det lurt å ta det gradvis, skaffe seg erfaring, gjerne med andre erfarne båtfolk, kurse og lese seg opp, da vil det helst gå bra.   

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpe min første båt for 15 år siden kunne jeg ingenting mekanisk, elektrisk eller teknisk. Nå er det ikke så mye jeg ikke fikser, bortsett fra å åpne selve motoren bytte veivaksel lissom..

:smiley:

Bytte veivaksel er ikke så vanskelig. Byttet veivaksel før jeg byttet mitt første bensinfilter. Bare masse skruing. Da alt av lagre også er nytt går båten mye bedre nå enn før. De fleste mente jeg var gal når motoren lå i småbiter. Denne sære interessen gjør båtplasser til ett fint forum å bruke tid på.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...