Jump to content

Seilbåt til langtur samt hva man trenger av utstyr.


Langtidsdrømmer

Recommended Posts

Kan man få laget en bøyle til alle typer seilbåter i akterenden, tenkte på radar, ais, solpanel etc.

Vær veldig forsiktig med alt utstyr du setter på båten. Vekt bakerst er ikke bra, det koster penger og er mer vedlikehold. Radar ville jeg ikke prioritert med ditt budsjett. Da ville jeg helt klart gått for dyrere båt. Sitter litt i glasshus, har brukt radar både i Biskaya og nordsjøen de siste årene, kjekt å ha men ikke verd penger og vekt på så liten båt (du får det du trenger via AIS). Så min anbefaling er å sette på så lite utstyr at du ikke trenger targabøyle.

Link to post
Share on other sites

Har sett den liggende ute men ikke tatt kontakt, har hatt mer enn nok å følge medpåalt som blir lagt ut på Finn, det er mye som kommer for salg i alle prisklasser og også mye som går for under 100k. 

Tror de fleste er villig til å gå ned en del.

Kom en på over 40 fot ut i går på tvangssalg på Finn, googlet den og startprisen lå godt under tilsvarende i utenlandske salgplasser, var sliten på dekk.

Ser av noen artikler på nett at noen meget erfarne seilere foreslår at man holder seg unna seilbåt med teak dekk på eldre båter. Kan vel bli tidkrevende og kostbart å bytte.

Det er nok av momenter å tenke på.

Hadde vel tenkt å anskaffe båten i år eller neste år, bruke et par år minst på å ruste den opp samtidig som jeg kommer i gang med seilingen og div. kurs jeg har lyst til å ta de neste årene. Blir som en hobby men med et spesifikt mål om noen år. 

I og med at jeg vil bruke tid på dette satser jeg selvfølgelig på en del mindre turer og kanskje noen lengre underveis for å få øvelse og praksis nok.

Budsjett over 3 år på båt og oppgradering / forberedelse / utstyr ca. 350000.- til max.400000.-

Vil gjøre dette uten å få gjeld på båt og utstyr så vil investere etter hvert som en har litt overskudd av lønna.

Sparing over 6-8 år til tur kommer utenom og der er planen klar med faste beløp som spares til utelukkende tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å melde deg som mannskap på en onsdagsregatta på det sterkeste. Da får du i både pose og sekk!  :yesnod:

- Du får masse seiltrening på de basale tingene som heising av seil og massevis av slag, jibber (og en og annen broach) 

- Terping på seiltrim, beste kurs, hvordan bølger og strøm påvirker høyde, fart og kurs.

- Du er mannskap på en annen manns båt, mindre å bekymre seg for og du kan konsentrere deg om tau og seil framfor lyden av knasende glassfiber.

 

Da jeg begynte min seilkarriere som mannskap begynte jeg i en IF og endte opp i en X37. Underveis endret jeg syn, både på hvordan min ideelle båt ser ut og hva som er mest moro på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Har seilet mye regatta og nylig begynt på tur og tanke om langtur etterhvert. Fik en Hallberg-rassy monsun nylig til rundt 180-200 (vanskelig å si da jeg byttet). Syns det er en kjempe båt til langtur. Kom å prøv og se hvis du vil ...den ligger på Nesøya og jeg mangler noen å seile med :-)

Link to post
Share on other sites

Uddyber valg av monsun. Enkel båt, solid og har vist den kan. Selvom den er fra 74' så tåler den juling. Lang køl med roret hængslet og propel skærmet. Stikker bare 140 cm hvilket bra til sejlads i skærgården. Alle fall ført til cockpit og nye. Trin i masten. Alle skrog føringer byttet til større dimension slik vannet kommer fort ut av cockpit. Lite cockpit langt bak. Glas sprayhood. 2 reb i storsejl som fikses fra cockpit. Bra motor med 29hk fra 2002. Dieseltank byttet til plasttank som kan demonteres for rens. Meste er manuelt, kraner, do etc. Sprit komfyr...keep it simple. Liker også at båten har sjæl. Masse træ inne men lite teak ute. Hva har den ikke? Masse i el som kan fuske, ingen ankervinch eller bovpropeller, ingen gl. Plotter eller andre instrumenter ut over kompas, Vhf og log. Heller ingen seildrev etc. Største luksus er nok køleboks med ny kompressor:-) Noen vil sikkert finne den gl og treg men for meg er den hva vi trenger. Den krydser dårligt, holder dårlig høyde. Men den er døn stabil. Kommer ok op i fart på halvvind og lens, men som gl regataseiler og surfer så blir det aldrig noen fartmaskine ... men kaffen vælter ikke rundt ;-). Å kjøpe båt er subjektivt, men som sagt tidligere, du vet når båten hat fundet deg ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har også tenkt på den Amelen. Den har jo vært på langtur og har en del år på nakken. Erfaringer er høstet og feil rettet opp. Mye utstyr av ymse årgang men virker alt så er det uansett mye utstyr, nesten alt... på plass. Forsterka rigg, vindror, mye navigasjonsutstyr, delvis isolert, kan virke som kjølen er tatt ned og forsterket..?  

 

Den er jo ikke noe smykke men til prisen... om det ikke er noe fundamentalt eller veldig mye smått som må gjøres så må det vel være et svært godt redskap for å oppfylle drømmen om langtur?

Link to post
Share on other sites

Vurder også å kjøpe båt i utlandet, f.eks. i Karibia. Da kan du starte i varmen og slippe den lange transportetappen sørover og over Atlanterhavet.

 

Om du skal starte i Norge, oppgrader ALT av utstyr FØR du drar. Det er dobbelt så vanskelig og dobbelt så dyrt å kjøpe båtutstyr sør for Norge.

 

Noen vil seile i små båter med minimalt med utstyr, andre vil ha dyre båter med mye dyrt utstyr. Gjør det DU vil, ikke det andre mener er best. Vi har møtt folk i alt fra et par og tjue fots båter uten strøm til store katamaraner med alt tenkelig utstyr og generatoren i gang 24/7. Selv har vi konkludert med at vi er relativt "comfort cruisers" som foretrekker kald øl i kjøleboksen og færrest mulig kjipe situasjoner. Neste langtur blir nok i katamaran :-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurder også å kjøpe båt i utlandet, f.eks. i Karibia. Da kan du starte i varmen og slippe den lange transportetappen sørover og over Atlanterhavet.

 

Om du skal starte i Norge, oppgrader ALT av utstyr FØR du drar. Det er dobbelt så vanskelig og dobbelt så dyrt å kjøpe båtutstyr sør for Norge.

 

Noen vil seile i små båter med minimalt med utstyr, andre vil ha dyre båter med mye dyrt utstyr. Gjør det DU vil, ikke det andre mener er best. Vi har møtt folk i alt fra et par og tjue fots båter uten strøm til store katamaraner med alt tenkelig utstyr og generatoren i gang 24/7. Selv har vi konkludert med at vi er relativt "comfort cruisers" som foretrekker kald øl i kjøleboksen og færrest mulig kjipe situasjoner. Neste langtur blir nok i katamaran :-)

 

Vil du anbefale trådstarter, som selv oppgir 3 sesonger i motorbåt som erfaringsgrunnlag, å kjøpe sin første båt i Karibien og seile hjem?

Link to post
Share on other sites

Vurder også å kjøpe båt i utlandet, f.eks. i Karibia.

 

Endelig noen (andre) som VET at det heter KARIBIA. Tusen takk!

-Dette er så sjeldent at det nesten kan tyde på at når du staver korrekt, så er det bevisst!

:thumbsup:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Trådstarter bruker ordet "Langtur" uten å definere det noe nærmere. En langtur kan være seiltur inn til St.Petersburg og de baltiske landene. Det kan være t/r Middelhavet. T/r Karibien. Eller full jordomseiling.

 

Med mindre du planlegger reell jordomseiling; Det "vanligste" er å seile til Karibien, seile litt rundt der før man setter kursen nordover/hjemover. En slik tur har ekstremt forutsigbare værsystemer. Du seiler ikke over Atlanteren før i november/desember. Reiser du tidligere kommer du fram i orkansesongen, og det vil du ikke. Og jo nærmere nyttår du drar, jo sikrere er du på å få medvind. Tilsvarende når du skal hjem. Du seiler ikke over Nord-Atlanteren sent på høsten, men det vanlige er å komme hjem ca i august. Hvis du vil forlenge turen seiler du syd for 12gr nord, og holder deg der gjennom orkansesongen (mai/juni til oktober/november). Turen blir da forlenget med ca et år. Alternativt seiler du nordover i god tid, slik at du er nordenfor orkanområdet. Å ankomme New York på egen kjøl er en meget spesiell opplevelse. BTDT.

 

På en slik tur (på de årstidene) vil du ikke oppleve orkan. Du vil innimellom oppleve mye vind, men ikke noe en normalt utstyrt og vedlikeholdt båt ikke kan takle. Du må selvfølgelig ha med deg utstyr for å reparere motor og rigg, dvs verktøy, noen riggdeler, et utvalg deler i syrefast, litt ekstra wire etc. Og ekstra filter og slitedeler til motoren. Du har for øvrig seilbåt, så det er ikke krise selv om motoren ikke starter. Det finnes både verksteder og UPS andre steder i verden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på den Amelen. Den har jo vært på langtur og har en del år på nakken. Erfaringer er høstet og feil rettet opp. Mye utstyr av ymse årgang men virker alt så er det uansett mye utstyr, nesten alt... på plass. Forsterka rigg, vindror, mye navigasjonsutstyr, delvis isolert, kan virke som kjølen er tatt ned og forsterket..?  

 

Den er jo ikke noe smykke men til prisen... om det ikke er noe fundamentalt eller veldig mye smått som må gjøres så må det vel være et svært godt redskap for å oppfylle drømmen om langtur?

Omtalen av kjølen i annonsen, var iflg selger sitat fra den opprinnelige salgsbrosjyren.

Derfor lurer jeg fortsatt på om den "bulken" langs kjølen midt på siden som vi ser på bilde i annonsen,  "skal være der". Vanskelig å innspisere kjølboltene innenfra også, kanskje ( i bunnen av vanntank).  Dette er en båt som i hvertfall må sees, på både godt og vondt.

 

Hvis jeg skulle seilt sydover nå høst, hadde jeg nok reist og sett på den pga utstyrsmengden. Båten i seg selv er ikke veldig fristende pga utseendet, for å si det rett ut. Denne båtmodellen er visst laget for å gi "mye båt for pengene" da den kom på sytti-tallet, og den var ment å gi langturseilere med normal økonomi anledning til å dra på langtur/off-shore de også.  Den utgaven vi snakker om her, er etter min mening priset omtrent riktig hvis man også sammeligner med samme båtmodell i utlandet.  Der er de jevnt billigere, men da er ikke alt ekstra utstyr medregnet.

 

Selv synes jeg den virker litt "tung i sessen" -altså bakpå, så summa summarum: "I'm out"... 

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Trådstarter bruker ordet "Langtur" uten å definere det noe nærmere. En langtur kan være seiltur inn til St.Petersburg og de baltiske landene. Det kan være t/r Middelhavet. T/r Karibien. Eller full jordomseiling.

 

 

 

Aiai! Grønnskollingen legger seg flat og skal gå gjennom sine rutiner.

 

Karibia, Karibia, Karibia

 

Du er ikke alene, kan man si. Eller se.  :wink::worry:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Tja? Dette er hva Wikipedia skriver om skrivemåten for havområdet mellom Florida/USA og Venezuela/Columbia. Litt avhengig av hvilken ordbok man ser i. Forøvrig gir "Karibien" ca 1,5 mill googletreff, mens "Karibia" gir 630.000.

 

Men nå er vi strengt tatt langt utenfor topic.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men nå er vi strengt tatt langt utenfor topic.

Caribien er aldri utenfor topic når en diskuterer langtur!

 

Dette har blitt en god tråd, mange gode råd. Mange som drømmer seg tilbake, og vil ut igjen kommer med råd. Trådstarter får gode innspill å bearbeide. Det viktigste er å komme seg i en seilbåt, ta en tur til Shetland og prøv noen småturer på havet (alt kortere enn til middelhavet er vel småtur?). Se om du liker livet, og se om du liker å mekke båt. Det er ikke til å unngå.

 

Angående å komme til NY med båt, har ikke gjort det, men seilt regatta mellom Frihetsgudinnen og Word Trade Center (før det raste). Det var også spesielt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å ødelegge en god tråd med spissfindigheter hvis vi er uenige om hva som er godt språk. Jeg er selv motstander av anglifiseringen som (litt for) naturlig følger av nordmenns åpenhet og reiselyst, samt en oljeindustri med engelsk som arbeidsspråk. Det bør likevel interessere også langturseilere å beholde et godt å presist verktøy der et presist ordvalg og felles språkforståelse kan avverge mange misforståelser.

 

Hvis man mener noe annet, kan ikke jeg gjøre annet enn å påpeke og oppfordre til god språkrøkt.

 

For å holde oss innenfor trådens tema:

-Er det ikke da bedre å si at overfarten var vellykket, i stedet for at den var "suksessfull"...?

Litt mer tydelig eksempel det enn Karibia/Caribia mot "Caribien".

 

Jeg ønsker ikke å kritisere enkeltmenneskers språkbruk, men har fortsatt tro på at godt språk er noe vi alle kan samle oss om å vedlikeholde. -Hvis vi spurte Wikipedia hva slags språk som har flest søk, tror jeg ikke svaret blir norsk.

 

Jeg er heller ikke tilhenger av flertallsavgjørelser om hva som er godt språk. Men det er alltid slik at når tilstrekkelig mange gjør samme feilen, blir det til slutt "riktig". -Også i de tilfelelr da språket blir fattigere og mindre anvendelig, dessverre.  Jeg for min del håper at vi beholder evnen til å lære nytt også i fremtiden og tar vare på gammel kunnskap/klokskap i samme farten. Og da er det viktig å beholde språket i god stand. Ikke utvikle slik ordbruk som at f.eks. ordet "hvordan", sammenblandes med begrepet "hva slags".  ("Hvordan båt har du"....)

 

Sorry hvis jeg har latt en kjepphest herje for mye på tastaturet mitt her nå.

 

Men jeg har også lagt inn en bevisst språkfeil (altså ikke en åppenbar stavefeil) i dette innlegget. Se om du kann finne den, svar meg i PM (helst). Premien blir min respekt og anerkjennelse, det er alt jeg kan tilby.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det går da fint å øve seg på seiling i Karibia. Få steder er vinden mer stabil, med en jevn bris fra øst og øyer som stort sett ligger i retningen nord/sør (i de små Antiller i det minste).

Orkansesong i Karibia er forøvrig oppskrytt :-) Ligger på Union Island nå, og har ennå ikke opplevd sterkere vind enn kulingkast. Vi har da vitterlig orkansesong på Vestlandet i Norge hvert vinter også.

Men om en tropisk orkan først treffer, bør man ha en god plan.

De fleste seilere samler seg i Grenada på denne årstiden, der vi også er på vei. Ellers er de små Antillene nærmest som en "spøkelsesby" nå. Bare en håndfull båter seiler rundt. På Tobago Cays lå vi nesten alene i flere dager nylig. Mange butikker og restauranter har stengt for sesongen og det er få hvite å se.

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går da fint å øve seg på seiling i Karibia. Få steder er vinden mer stabil, med en jevn bris fra øst og øyer som stort sett ligger i retningen nord/sør (i de små Antiller i det minste).

Orkansesong i Karibia er forøvrig oppskrytt :-) Ligger på Union Island nå, og har ennå ikke opplevd sterkere vind enn kulingkast. Vi har da vitterlig orkansesong på Vestlandet i Norge hvert vinter også.

Men om en tropisk orkan først treffer, bør man ha en god plan.

De fleste seilere samler seg i Grenada på denne årstiden, der vi også er på vei. Ellers er de små Antillene nærmest som en "spøkelsesby" nå. Bare en håndfull båter seiler rundt. På Tobago Cays lå vi nesten alene i flere dager nylig. Mange butikker og restauranter har stengt for sesongen og det er få hvite å se.

 

 

Så du er "den andre" her på BP som er nevnt over, skjønner jeg Har ikke fått med meg det før nå.

 

Fin utstyrsliste du lister opp for S/Y Emma i linken som er signaturen din.

- Men retningsnumer +44 på satelitt-telefonen - er det det samme på alle Iridium eller har du kjøpt abonnementet i England?

 

Misunner deg den boksen med sjørøvermotiv i hånden- særlig hvis den kommer rett fra båtens kjøleskap!

Hva er temperatur luft/vann akkurat nå?

Det er slike bilder som holder drømmen ved like her mens vi venter på vinteren og det som følger med den her hjemme.

 

Ordet "hjemlengsel" blir vel et fremmedord kan jeg tenke.

:-)

 

-For å spørre videre: Ville en soloseiler føle seg "ensom" ved ankomst/avreise i diverse ferieparadis der borte - eller hva tror du om det?

Sist jeg reiste veldig langt alene (uten båt), bestemte jeg meg egentlig for å ha med meg noen å dele opplevelsene med neste gang, nemlig. Så det er noe jeg har tenkt mye på.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Retningsnummer +44 var til en telefon med britisk Gymsim-abonnement. Av en eller annen grunn fungerer det ikke lenger. Iridium har +88.

 

Når det gjelder soloseilere, vil jeg anta de lett kommer i kontakt med andre seilere om de er litt utadvendt. De fleste steder har en "sailor's bar" med happy hour, eller man kan jolla bort til naboen og si hei.

Jeg er veldig glad for at jeg reiser sammen med kjæresten min, så vi kan dele alt vi opplever.

 

Vi har ikke blogg, men jeg drister meg til å poste adressen til Facebooksiden vår. Der er mye bilder og slikt som viser hverdagen i Karibia.

 

www.facebook.com/syemma

 

Vi blir her til ca desember, før vi vender baugen nordover mot PR, Cuba, USA, Canada og Grønland.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...