Jump to content

Seilbåt til langtur samt hva man trenger av utstyr.


Langtidsdrømmer

Recommended Posts

Noen ord om franske Amel. I mine øyne det en av de mest optimale langturbåter. Jeg har sett flere modeller av den, mest vanlig er Super Maramu, den er vel ca 50+ fot. Noe typisk for Amel er moderate seilflater, alt syrefast, og ikke en trebite over dekk. Alle vinsjer er el/hy. trykk-knappbetjent( i alle fall på nyere modeller). Alt gjort med omtanke og fokus på det funksjonelle. Båtene er også mye håndbygget og til en særdeles høy kvalitet. Kanskje ingen skjønnheter i alles øyne, men Poseidon bryr seg ikke med det. Skulle du treffe på en Amel en gang, ta deg gjerne tid til ekstra titt, eller kjøp en ;-) 

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi får vel ta med Laura Dekker også.

Hennes weblog går tilbake tilbake til 2010 og før.

 

Etter ett års kamp mot nederlandsk barnevern la hun av sted og seilte jorda rundt, med full rettslig seier over barnevernet som forsøkte å overta omsorgen for henne, fordi hun fikk lov av pappaen sin til å seile alene som 14-åring.

 

Nok et eksempel på at myndigheter som prøver å styre andres liv, kan være inkompetente. De lagde et mareritt for barnet de ville "beskytte" . Dette første til at da Laura hadde gjennomført sin soloseilas jorda rundt, orket hun ikke å vende tilbake til hjemlandet. Hun gjorde som  Bernhard Moitessier, hun seilte bare videre. Ingen grunn til å gi seg, liksom....

Til slutt bosatte hun seg på New Zealand. Og i dag er hun en ettertraktet foredragsholder, "delivery skipper", regattaseiler, forfatter og det er laget film om hennes liv før hun fylte 20.

 

Jeg fulgte med på hennes blog fra uke til uke mens hun seilte jorda rundt. Da visste vi ikke om hun ville fullføre. Det mest spennende var da hun seilte i 52 dager fra Darwin til port Elisabeth i ett strekk. Det er egentlig ganske fort. For å avlede de Somaliske priatene var hun taus på radioen i mange uker. Grensevakten i SørAfrika trodde ikke på henne da hun sa hun hadde sielt alene fra Darwin i ett strekk.

 

Jeg vil tro det er tilsvarende spennende eller inspirerende å lese hennes blog i dag, selv om alle nå vet at hun klarte det.

 

Uansett har vi alle mye å lære av hennes livsinstilling. -Enten man seiler eller driver med andre ting som man er interessert i.

Det handler om å være seg selv og ikke la andre som tror de vet bedre, overta styringen.

 

Båten hun seilte, var en forlenget Gin Fizz 1978 modell som hun kalte "Guppy", mener jeg å huske. Hvis man uttaler "Guppy" på nederlandsk, høres det nesten ut som at man sier "Happy".

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takker for alle flotte svar, ser det kommer flere og flere seilbåter for salg nå og for meg ser det ut som det er muligheter for mange gode kjøp.

Vurderer også div. kurser, hva vil dere som har god erfaring anbefale å starte med i vinter? Skal uansett ta VHF nå, er ute etter de kursene som kan gi meg best mulig grunnlag og vurderer først å starte på et nybegynnerkurs men tar gjerne et som går over hele vinteren om jeg finner det. Ser også at det starter D5L kurs her.

Når det gjelder langtur er det et ønske om noen år om ting klaffer, vil starte med korte turer, Sverige, Danmark og Shetland etter hvert. Selvfølgelig er dette på planleggingsstadiet da jeg først og fremst skal skaffe en båt.

Langturen og drømmen er jordomseiling med start i Norge.

Noe av dette vil bli realitet men selvfølgelig når det gjelder langtur er det selvfølgelig under forutsetning at man holder seg frisk.

Caribien eller Caribia er målet.

Ellers til Danske, takker for tilbudet, du hører fra meg straks.

Til alle som har fulgt med, takker for innspill til potensiell båt, vet dere følger godt med på markedet, Finn etc.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen.

Da har jeg hoppet i det, seilbåt blir ikke anskaffet foreløbig, venter til året, ser at mulighetene er mange og prisen vil vel ikke øke med det første,det er så mange valg.

Men gikk første kursdag på D5L på mandag, tar kveldskurs på Holmlia over vinteren, VHS skjer på lørdag og D5LA begynner i november. Meget spennende men vil si for en som ikke har sittet på skolebenken på over 30 år og som aldri har lest et kart eller enda verre navigert etter annet enn kartplotter var første skolekveld spennende men jeg følte vel ikke at det var meget lett i mine øyne, så det blir vel mye pugging på meg.  

 

Uansett dette har jeg tenkt på så lenge så nå må jeg fullføre uansett. (gruer meg allerede til eksamener.)

Setter enormt stor pris på om dere tipser meg om båter for salg uansett som kan passe for langtur / jordomseiling. Planen videre er å få tatt noen dagsturer i løpet av vinteren og lengre turer, 1 til 3-4 dager til året når jeg etter hvert anskaffer seilbåt. Dette prosjektet er beregnet å ta noen år for å eventuelt komme dit jeg vil.

Forøvrig er det svært spennende å følge med på båter som blir lagt ut for salg.

Ønsker absolutt alle innspill velkommen da jeg er sulten på info og følger nå med på flere forum blant annet på Facebook.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei.

Nå går det sakte men sikkert fremover, vært på langturseiler kurs i Oslo i helgen, varte fredag kveld og lørdag, søndag. Fikk svar på mange spørsmål og meget givende. Ellers går det fremover på Fritids skipper kurs,eksamen i Navigasjon om 3 uker.

Har valgt kurs som går over vinteren, det er ikke alle som kan lære alt på noen weekender. :) Ellers er det astronavigasjon som starter til helgen.

Er 2 båter som jeg sjekker nå, Kings Cruiser 33 og Hero 101. Båt får komme til året.

Som jeg skrev tidligere har jeg ingen seilererfaring så jeg har nå meldt meg inn i KNS og håper etter hvert at jeg kan bli med noen for å lære.

 

Har bestemt meg for å kjøpe båt og ruste opp sakte men sikkert. Kanskje bli med som mannskap på noen turer over noen dager for å opparbeide erfaring samt kvelder etc.

Kona lurer fælt nå som jeg fortsetter og stortrives med dette. Har sagt at hun må bare forberede seg på tur om noen år, hun er ikke glad i sjøen men jeg har trua på å overtale henne over litt tid til å bli med.

 

Mye teori men praksis kommer.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om den er nevnt før, av meg eller andre, men jeg har kjøpt boka "Changing course" av Debra Ann Cantrell, til konemor. Hun var ikke helt med på planene våre (dvs i første omgang mine) om en lengre tur.

 

Leste den først selv, og har overlevert den, men hun har ikke begynt å lese enda.

 

Men hun er ikke helt fremmed for tanken.  I fjor våres var hun på skipperkurs med Norges speiderforbunds skute, Havbraatt. http://www.sjospeiding.no/?liste=arkiv;dato=201404;id=69

 

Men nå er båten vår vesentlig mindre, og mindre klar for tur enn Havbraatt.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest overnevnte bok, men kan anbefale bøkene til Ragnar Kvam jr. - spesielt I hodet på en seiler. Der har Sidsel Wold skrevet et kapittel om hvordan hun opplevde å være (uerfaren) dame ombord hos en (erfaren) mannlig skipper. 

 

Hvis damen er skeptisk vil jeg vel begynne litt forsiktig med noen test-turer til Danmark el.l. først ... 

Link to post
Share on other sites

Masse bøker om langtur. Stikk innom biblioteket, finnes en del klassikere som ikke er å få kjøpt lenger.

 

Er du medlem av langturseilerforumet på Facebook? Kommer en del tips der.

 

Er du keen er det ofte muligheter til å henge seg på transportetapper. Når jeg seilte aktivt regatta trengte vi alltid folk til å transportere båten (være med, skipper var en av mannskapet). Her på baatplassen er det ofte hentetråder. Spør du kan det hende de trenger en ekstra hånd. Ta den erfaringen du kan få, en tur fra Bergen til Oslo er relevant også i motorbåt. Dreier seg om livet på havet, sikker seilas og navigasjon.

 

KNS er stor, så miljøet er litt lukket. Lettere i mindre seilforeninger å bli en del av miljøet. Anbefaler å stille som mannskap i tirsdag / onsdagsregattaer. Mest for å få en fot innenfor miljøet. Og lærer du å trimme seilene riktig kan du spare noen dager på havet på på grunn av bedre fart.

 

I disse HMS tidene har jeg valgt å ikke ha D5L, men har kunnskapen (tror jeg). Når noen skal stilles til ansvar er det greit å ikke ha papirer på at en kan noe. Men veldig nyttig når du er fersk. Bare å stå på.

Link to post
Share on other sites

Så, Langtidsdrømmer, forstår jeg deg riktig når du sier at du tar fritidsskipper, VHF-sertifikat, langturkurs og astronavigasjon uten å ha seilt en eneste seiltur?

 

Du skal ha all mulig oppmuntring for å gå "all in", det er ikke det, men jeg får ikke slått fra meg tanken på at det kanskje kunne vært lurt å prøve å være i en båt som går på skrå, lissom..? (La meg igjen presisere at det ikke er noe i veien for å angripe materien fra den teoretiske siden først, jeg bare stusser litt ved det hele)

 

La meg komme med et eksempel: Jeg har venner som med stor sorg har innsett at de ikke kan seile langtur fordi de blir rammet av paralyserende sjøsyke. Dette er folk som seiler regatta hver uke, men som ikke takler å være under dekk uten å måtte rope på draugen. Bevegelsene i en seilbåt er annerledes enn i en motorbåt, som regel til det bedre, men er likevel en ganske annen opplevelse. Paralyserende sjøsyke rammer slett ikke mange, men uten noen erfaring fra seiling overhodet er det vanskelig å la være å understreke nyttigheten av å ha dyppet tærne i vannet, både figurativt og bokstavelig, før man hopper i det. Metoden jeg ikke kan få anbefalt nok er å melde seg som mannskap og få seilt noen runder på regattabanen. Annen manns båt og flere ombord som helt sikkert vil være takknemlig for at de har rekruttert en lærelysten og interessert fokkeslask/fordekksfille/lukerotte/sekk med ripekjøtt.

 

En bok jeg anbefaler for langtursdrømmere:

 

Heavy Weather Sailing

Adlard Cole (Red. Peter Bruce)

Link to post
Share on other sites

Undertegnede lider av, om ikke paralyserende, så ihvertfall kraftig sjøsyke. Det har aldri hindret meg i å dra på langtur. Jeg har følgende sannheter:

  • Jeg har lest at de som IKKE blir sjøsyke har en defekt i hjernen. Jeg trøster meg med det når jeg spyr over rekka.
  • De verste turene er de som varer 24-48 timer. 24 timer er lenge nok til å bli sjøsyk, og etter noen dager har jeg lært meg bevegelsene i båten så jeg ikke blir syk lenger
  • Dette betyr at jeg tar en sjøsyketablett en times tid før vi drar på en overfart. Den virker da fram til kroppen har vent seg til bevegelsene. Hvis været er tøfft tar jeg en til når jeg merker at den første mister effekten.
  • Dramamin med koffein er den foretrukne medisinen. Den selges ikke i Norge, Vi kjøpte et lass på Kanariøyene, men den selges bl.a. i Sverige, dog uten Koffein.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sjøsyke kan være ett problem. Når vi seilte over atlantern var det en person som var sjøsyk hele veien. Ellers er det som Herman sier, 3 dager så går det over for de aller fleste. Det jeg ikke fikser er kryss i storm, spesielt når jeg kommer rett fra kontoret. Etter noen uker i båten, inkludert noen overseilinger kan jeg fint steke fisk nede i kuling. Jeg kjenner noen få som ikke blir sjøsyke, ingen av de er helt gode i hodet, så støtter Herman her også, de har en deffekt i hodet (gjett om vi har diskutert dette).

Link to post
Share on other sites

Vi har en venninne som har bodd i båt i mange år. De har dratt på lange seilturer hvert år, og hun har vært konstant sjøsyk. Men hun har nektet å ta noe medisin. For to år siden krøp hun til korset og tok en pille. Da erklærte hun at hun for første gang hadde gledet seg over lyden av bølgene som slo mot skutesiden. Dette etter 10 år med sjøsyke...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

...... Eller er det bare ekstra placebo i dem?  

 

har også lurt på det.........

 

min bror kjøper noe 'dundermiddel' i Tyskland mot forkjøling/snuva, som ikke er tillatt her oppe i Skandinavia 

 

jeg tror att det er placebo.........

 

men egentligen, spiller det noen rolle, bare personen som tror på det, blir OK, så funker det !  ???

 

peronlig lurer jeg også på disse armbånd, med en trykkende punkt, mot sjøsyke.....men tror personen som har det.....så er det OK !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, det er all in. 

Men sjøsyk har jeg aldri vært, Er ikke redd for det. Bodde omtrent i båt i ungdommen, så ble det pause på 30 år, har nå vært ute i bra vær og røft kystvær med andre typer båt siste årene, men ikke seil. Har ikke sjøsyk genet i meg. Men for ikke være overmodig så sier jeg at ja, alt kan skje.

Dette er egentlig noe som har modnet i topplokket i alle år fra og til og grunnet litt endring i livssituasjon og et møte med en spesiell fyr for en stund siden som absolutt ikke har med båt å gjøre men et heller fritt syn på livet tok jeg en bestemmelse.

Men for å ha sagt det, kona applauderer innsatsen men sier at hun absolutt foretrekker landejorden.

Mannskap på noen turer har vi snakket om og det er kanskje lettere for henne å akseptere at jeg blir med på det i første omgang.

Uansett skal jeg bruke litt tid fremover for å lære praktiskseiling. Jeg elsker uansett alt på sjøen.

Redigert av Langtidsdrømmer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...