Jump to content

Seilbåt til langtur samt hva man trenger av utstyr.


Langtidsdrømmer

Recommended Posts

Langturen og drømmen er jordomseiling med start i Norge.

Sett en realistisk avreisedato i noenlunde nær fremtid. Sett opp et budsjett, og spar minst 50% mer. Kjøp en båt som er billig nok til at du har råd til å holde den vedlike underveis. Kjøp det største ankeret du klarer å komme unna med. Et par uavhengige former for kommunikasjon, det sikkerhetsutstyret du føler er nødvendig. Sørg for å ha flere uavhengige ladekiler. Resten ordner du underveis.

 

Har for øvrig til gode å savne radar etter å ha seilt Norge - New Zealand. Hadde sikkert brukt den om vi hadde en, men det har gått helt fint uten. Er imidlertid glad vi har AIS-mottager ombord.

 

(Iridiums «landkode» er for øvrig +8816. Iridium-systemets kobling til det norske telefonnettet kollapset da vi trengte det midt i ingenting i Stillehavet; er du avhengig av at noe skal fungere, dra med minst et par stykker.)

Link to post
Share on other sites

 Eller er det bare ekstra placebo i dem?  

Det er nok det. Sjøsjuke sitter i hodet.

Noen som har sett en sjøsjuk ettåring? Ikke det nei. Fordi ingen har fortalt ham om sjøsjuke. Han synes bare bevegelsene i båten er rasende festlig.

Tar du en person fra en innlandskultur hvor sjøsjuke er ukjent og setter han på en båt i det verste vær vil han ikke bli sjøsjuk. Fordi han ikke har hørt om det.

Ser det ofte på fergene. Folk snakker om sjøsjuke allerede i innsjekkinga og blir sjøsjuke når ferga går fra kai. Selv på flatt hav.

En annen ting jeg har observert er at dersom du setter en sjøsjuk person til å gjøre arbeidsoppgaver som krever konsentrasjon så friskner han til. Raskt.

Sjøl blir jeg ikke sjøsjuk. Fordi jeg vet jeg ikke blir sjøsjuk.

Selvfølgelig blir jeg trøtt og sliten når det varer dag etter dag. Men det er noe annet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett en sjøsyk ettåring. Tok med barnehusken hjemme i hagen og rigget den opp under dekk slik at guttungen skulle kunne sitte der når vi skulle fortøye, heise seil, og annet arbeid hvor man ikke har all verden overskudd til samtidig å passe barn. Der sovnet han, og etterhvert ble det noe bølger så han husket rimelig godt nede under dekk fra den ene siden til den andre. Og så måtte vi vaske båten under dekk før turen egentlig var kommet i gang :-/

Link to post
Share on other sites

Det er nok det. Sjøsjuke sitter i hodet. Noen som har sett en sjøsjuk ettåring?

En annen ting jeg har observert er at dersom du setter en sjøsjuk person til å gjøre arbeidsoppgaver som krever konsentrasjon så friskner han til. Raskt.

Jeg har også seilt med en sjøsyk 1 åring. Storesøstra var helt fin. Så er nok litt personavhengig. Var overasket, da vi hadde hørt at små barn ikke ble sjøsyke. 

 

Har en annen erfaring med arbeidsoppgaver også. Hvis en person føles seg OK, og må hjelpe til med å reve, jibbe spridd genoa eller annen tung jobb en må konsentrere seg blir de ofte sjøsyke. De første dagene nye folk er ombord slipper de derfor fordekksjobbing.

Link to post
Share on other sites

Det er nok det. Sjøsjuke sitter i hodet.

Noen som har sett en sjøsjuk ettåring? Ikke det nei. Fordi ingen har fortalt ham om sjøsjuke.

 

-Kan jeg da trekke den slutningen at bikkjer IKKE blir sjøsjuke?

(Min hund har aldri vært det)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei.
Her har det vært All Inn i vinter. D5L, ferdig. Astro for D5LA eksamen ferdig i dag.
Vært på langtur seminar med Holo i Oslo i vinter og langtur foredrag med Jimmy Cornell i Orust i vinter, 2 dager, hyggelig fyr og meget bra foredrag.
Isaf neste, kan ta litt tid før det kommer nytt kurs, men i mellomtiden blir det seilskole i sommer. Sikter på Yachtmaster neste, muligens 2 dagers motorkurs og bytte av skroggjennomføringer. Kurs gjennom Svenske krysserforeningen i mai, Stockholm.
Våren har kommet. 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60188/1461103062.jpg

Redigert av Langtidsdrømmer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-Kan jeg da trekke den slutningen at bikkjer IKKE blir sjøsjuke?

(Min hund har aldri vært det)

Vår Forrige hund, Bob ble lett sjøsyk, med oppkast som resultat.

 

Sjøsyke er ikke en bug, det er en feature. Hvis kroppen oplever motstridene info fra ulike sanser, som at balanse organene opplever bevegelse, mens synet ikke gjør det, så er dette ett tegn på at du har fått i deg gift, og oppkast er da en forsvarsmekanisme.

Det er det samme som skjer når du blir full (da er det jo faktisk forårsaket av en slags gift)

Moderne VR briller gir opplevelse av bevegelse, mens kroppen sitter stille. Kvalme er et stort problem der også. Kanske vil VR forskningen vil finne gode midler mot som også kan brukes ombord etterhvert?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei.

Her har det vært All Inn i vinter. D5L, ferdig. Astro for D5LA eksamen ferdig i dag.

Vært på langtur seminar med Holo i Oslo i vinter og langtur foredrag med Jimmy Cornell i Orust i vinter, 2 dager, hyggelig fyr og meget bra foredrag.

Isaf neste, kan ta litt tid før det kommer nytt kurs, men i mellomtiden blir det seilskole i sommer. Sikter på Yachtmaster neste, muligens 2 dagers motorkurs og bytte av skroggjennomføringer. Kurs gjennom Svenske krysserforeningen i mai, Stockholm.

 

 

Herlig, ingenting er bedre enn å stupe inn i en ny hobby, og få realisert sine drømmer.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

I dag blir jeg 53, en fin gave var meldingen jeg fikk på mail idag at astro var bestått. Nå gjenstår det å sende inn søknaden for D5L, D5LA inn til sjøfartsdirektoratet for å få sertifikatene. Kursene har gitt mersmak og nå gleder jeg meg til sesongstart på den praktiske delen, nemlig å få mest mulig opplæring i seiling de neste månedene slik at jeg blir i stand til stå på egne ben fra neste sesong.

Ha en fin dag til alle båtfolk. 

Link to post
Share on other sites

I dag blir jeg 53, en fin gave var meldingen jeg fikk på mail idag at astro var bestått. Nå gjenstår det å sende inn søknaden for D5L, D5LA inn til sjøfartsdirektoratet for å få sertifikatene. Kursene har gitt mersmak og nå gleder jeg meg til sesongstart på den praktiske delen, nemlig å få mest mulig opplæring i seiling de neste månedene slik at jeg blir i stand til stå på egne ben fra neste sesong.

Ha en fin dag til alle båtfolk. 

 

Artig å lese innleggene dine, artig tilnærming du har med å stupe ned i det teoretiske så ta det praktiske. Jeg er nok en motsatt person, som liker å lære gjennom det praktiske. Stå på, veien er ofte like kjekk som målet, så nyt tiden frem til målet.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

I forhold til HMS har jeg valgt å ikke ta D5L. Vil ikke ha papirer på det jeg kan i forhold til ansvar hvis noe skjer. Rimelig motsatt å ta alle sertifikater før seilerfaring. Uansett, det viktigste er å komme seg på tur. Teoretisk kunnskap vil gjøre den praktiske lærekurven mye brattere. Bør være greit å komme seg på langtur neste år da.

Link to post
Share on other sites

Har vært en del ute med motorbåt, det kan jo ikke sammenlignes med seiling. Praktisk er jo kanskje det viktigste men jeg er ganske opptatt av sikkerhet og mener man bør kunne teorien og.

Har selv opplevd situasjoner med motorbåt i grov sjø som kunne gått galt da jeg ikke kunne min teori. Noe så enkelt som å bruke kartplotter på ferd forbi noen holmer i brottsjø, gikk på gal side av oppmerking. Hadde flaks.

Nå vet jeg forskjell på merkene, stakene, kan lese sjøkartet, så nå er det å praktisere.

Forøvrig er det noen år enda til langtur. Må få kona til å føle seg trygg på sjøen.

Har vel funnet ut at godt sjømannskap kan være utslagsgivende om man kommer i en situasjon, man vet jo aldri.

Redigert av Alang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folk får dra på langtur når de føler de er klare for det – eller stå over hele greiene – men jeg mener nokså bestemt at det er forsvarlig å dra også uten å ha drøssevis av år med seilerfaring og lommeboka full av ferdighetsbevis. Det blir som med båtutstyr; hvis du først har innstilt deg på at alt må ombord før en er klar til å legge avgårde blir det sjelden noe av. Erfaring er selvsagt sjelden en ulempe, men sikkerhetsmessig tror jeg holdninger er et viktigere skille enn formelt kunnskapsnivå blant de fleste av de jeg støter på underveis.

 

Men jeg er tilbøyelig til å være enig i at det er greit å ikke gjøre lærekurven alt for bratt, kan fort få noen litt småskumle opplevelser av slikt.

Link to post
Share on other sites

I forhold til HMS har jeg valgt å ikke ta D5L. Vil ikke ha papirer på det jeg kan i forhold til ansvar hvis noe skjer. Rimelig motsatt å ta alle sertifikater før seilerfaring. Uansett, det viktigste er å komme seg på tur. Teoretisk kunnskap vil gjøre den praktiske lærekurven mye brattere. Bør være greit å komme seg på langtur neste år da.

Hva har d med HMS å gjøre? Det er ikke slik at du har mindre ansvar med mindre formell kompetanse, sjøveisreglene etc. gjelder uansett.Blir litt som å tro du er fri for ansvar uten førerkort. Teoretisk kunnskap gir sikrere og slakere praktisk læringskurve, dessuten er det da praksis også i D5L. På den annen side ville jeg heller tatt yachtmaster -kursstigen hvis langtur er målet

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene gjelder uansett, det pacuare tenkte på her er formodentlig hvordan et eventuelt oppgjør ser ut etter at noe har gått galt. På sjøen skal en jo bruke alt utstyr og all kunnskap en sitter inne med for å unngå kollisjon. Med økende formelt kunnskapsnivå kan en da bli ansett for å burde ha kunnet gjøre mer for å unngå sammenstøt. Jeg aner rett nok ikke om det finnes et fnugg av rettspraksis som støtter en slik tolkning.

Link to post
Share on other sites

Hva har d med HMS å gjøre? Det er ikke slik at du har mindre ansvar med mindre formell kompetanse, sjøveisreglene etc. gjelder uansett.Blir litt som å tro du er fri for ansvar uten førerkort. Teoretisk kunnskap gir sikrere og slakere praktisk læringskurve, dessuten er det da praksis også i D5L. På den annen side ville jeg heller tatt yachtmaster -kursstigen hvis langtur er målet

Beklager å bruke denne tråden, jeg svarer på dette spørsmålet og lar det ligge. I HMS ånd skal alltid en straffes hvis noe går galt, da går de på hvem som er ansvarlig. Hvis vi er 10 personer ombord en regatta seilbåt uten eier strever myndighetene litt med hvem som har ansvarlig. Hvis en av personene har D5L kan det bli tillagt vekt. Har sett en dom på der den med mest dokumentert erfaring fikk ansvar, men det er så lenge siden jeg leste den dommen at jeg ikke finner tilbake til den. Men som så ofte med amatører, godt mulig jeg har en rettsvillfarelse her.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel av den mening at hvis man har kunnskap, får man ta ansvar og bruke den også. Når det er passende.

 

Men så blir det kanskje også et spørsmål om respekt for den som er formell (og reell) fører av skipet, hvis f.eks. at eier insisterer på å være "sjef på egen skute", selv om han ikke er best skolert i teorien. Jeg tenker da at eier er "lovlig fører" av skipet, med f.esk. båtførerbevis, og etter gjeldende regler, men en av mannskapet innehar D5L. -Skal en av mannskapet som har mer formell kompetanse enn kapteinen, da få økonomisk ansvar for skipsførers eventuelle feilvurdering?

 

--Hhmmm, det høres litt skummelt ut synes jeg, det også. På mer enn en måte. Noen ganger kan det vel være farlig å så tvil om hvem som bestemmer om bord også, hvis man finner på å komme med innsigelser midt i en kritisk avgjørelse - for kapteinen? Jeg lærte noe om dette i yrkeslivet: Sjefen har ikke alltid rett, men han er alltid sjef...

 

Beklager litt hvis dette sporer av diskusjonen, jeg tenker bare litt høyt her  - tilbake til utstyrsdiskusjon.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hm, HMS står for Helse, Miljø og Sikkerhet, men det er noe annet du mener pacuare? På en båt er det skipperen som er ansvarlig. Du kan og bør rådføre mannskapet, du kan la vaktsjef ta avgjørelser, men det er skipper som har det endelige ansvaret.mHvis man er en gjeng kamerater om bord og ingen er utnevnt til skipper, da er jeg enig i at den med mest formell kompetanse kan bli tillagt et ansvar om noe går galt. Skipper behøver ikke være eier, ei heller den med mest utdanning.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei igjen.

Nå har det gått lang tid siden innlegg fra meg og mye har skjedd.

Seilbåt er ikke kjøpt enda og ikke har jeg gått seilkurs heller. Det kommer til høsten.

Derimot har jeg nå fått sertifikatet fra sjøfartsdirektoratet D5LA.

I tillegg meldte jeg meg på som mulig frivillig aspirant i Rednigsselskapet og har i løpet av dette året blitt en fast del av et frivillig crew og har for noen uker siden hatt matrosutsjekk. Kjempegøy og ikke minst, her lærer jeg alt om å bruke radar og masse annet nyttig som kan brukes på sjøen og langtur, spesielt fokus på sikkerhet. I tillegg gjør man nytte for seg.

Til vinteren blir det mere skole og teori, målet er i løpet av høsten og neste år koble teori og praksis sammen, f.eks nattkjøring / seiling på sektorer osv. Kjempegøy.

Har også kjøpt masse brukte bøker når jeg ser noe, fortellinger om langturer og diverse teori m.m. Lærer også mye av det, målet til neste sommer blir forhåpentligvis en 2 ukers sammenhengende seiltur, Norge, Sverige og Danmark og Shetland i 2018.

Er meget målbevisst og kona har vel delvis skjønt at dette ikke er et kortvarig innfall. Mye av jobben fremover blir også å få med henne på sjøen og få henne til å føle seg trygg. Selv sier hun at hun aldri vil vurdere langtur, men ting kan jo endre seg, jeg lever i hvert fall i håpet. Målet er langtur / jordomseiling om noen år. ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så, Langtidsdrømmer, forstår jeg deg riktig når du sier at du tar fritidsskipper, VHF-sertifikat, langturkurs og astronavigasjon uten å ha seilt en eneste seiltur?

 

Du skal ha all mulig oppmuntring for å gå "all in", det er ikke det, men jeg får ikke slått fra meg tanken på at det kanskje kunne vært lurt å prøve å være i en båt som går på skrå, lissom..? (La meg igjen presisere at det ikke er noe i veien for å angripe materien fra den teoretiske siden først, jeg bare stusser litt ved det hele)

 

La meg komme med et eksempel: Jeg har venner som med stor sorg har innsett at de ikke kan seile langtur fordi de blir rammet av paralyserende sjøsyke.

 

Metoden jeg ikke kan få anbefalt nok er å melde seg som mannskap og få seilt noen runder på regattabanen. Annen manns båt og flere ombord som helt sikkert vil være takknemlig for at de har rekruttert en lærelysten og interessert fokkeslask/fordekksfille/lukerotte/sekk med ripekjøtt.

 

 

Gode poenger.

 

Å ta alle disse kursene kan jo være gøy i seg selv. Så selv om det ikke blir noe av langturen, så er det ikke helt bortkastet.

 

Jeg sliter også med sjøsyke. Likevel jobber jeg på båt som yrke. Må bare huske å poppe en pille fra "big pharma" før vi drar ut i høy sjø og 2 piller først hvis været er dårlig. Min favoritt er Postafen som du får kjøpt på apoteket. Det interessante er at jeg ikke får kjøpe mer en 10 piller pr 24h periode med den enkle årsak at da kan dosen som inntaes bli i reseptpliktig størrelse. Skal du på langtur trenger du resept for å få kjøpe mer. Ellers får du mange turer til apoteket. 

 

Paralyserende sjøsyke har jeg ikke hørt om. Men hvis det er som jeg opplever, at du bare ønsker å legge deg ned for å dø, da er det vel det jeg har. Mitt tips er å forsøke forskjellige typer til man finner den som passer individet.

Link to post
Share on other sites

Det er nok det. Sjøsjuke sitter i hodet.

Noen som har sett en sjøsjuk ettåring? Ikke det nei. Fordi ingen har fortalt ham om sjøsjuke. Han synes bare bevegelsene i båten er rasende festlig.

Tar du en person fra en innlandskultur hvor sjøsjuke er ukjent og setter han på en båt i det verste vær vil han ikke bli sjøsjuk. Fordi han ikke har hørt om det.

Ser det ofte på fergene. Folk snakker om sjøsjuke allerede i innsjekkinga og blir sjøsjuke når ferga går fra kai. Selv på flatt hav.

En annen ting jeg har observert er at dersom du setter en sjøsjuk person til å gjøre arbeidsoppgaver som krever konsentrasjon så friskner han til. Raskt.

Sjøl blir jeg ikke sjøsjuk. Fordi jeg vet jeg ikke blir sjøsjuk.

Selvfølgelig blir jeg trøtt og sliten når det varer dag etter dag. Men det er noe annet.

 

 

Her må jeg arrestere deg litt. En ettåring (min bror) krøp rundt på kartbordet og spydde av nettopp sjøsyke, så det er faktisk slik at småbarn kan bli sjøsyke.

Og nei, en person som kommer fra innlandet blir sjøsyk. Bare spør alle som har vært i marinen som kommer fra innlandet.

Og naceboeffekten har du rett i. Den slår inn oftere en man tror. Den slår faktisk inn blandt de som bruker piller også, men da er det fordi de har lest bivirkningslista. Der står det ofte at pillene kan gjøre deg søvnig, og dermed sovner "pasienten".

 

Og setter du en sjøsyk person til å gjøre ting han/hun må konsentrere seg om så forverrer du tilstanden oftere en at dennes tilstand blir bedre selv om unntak finnes. Mange av dem som sier de blir bedre, lyver faktisk av ren høflighet. Det har mye med hvor sjøsyke de er. Er du litt kvalm så er det nok lettere en om du ligger flatt ut og spyr.

 

At du selv ikke blir sjøsyk er vel en årsak til din mening om denne saken.

Jeg har bare møtt en som mente det samme som deg før. Han var på en tråler, og fikk en sabla kjeft av basen (som selv aldri hadde vært sjøsyk) med 40+ år på sjøen som i relativt klare ordelag fortalte om hvorfor sjøsyke er individuelt og at det ikke "bare" sitter i hodet.

 

Jeg skal forklare hvordan sjøsyke fortoner seg ved å benytte omgangssyken til sammenligning, noe fleste har hatt.

 

Først blir du litt kvalm og uansett hva du gjør, så hjelper det ikke, du blir bare kvalmere. Så spyr du og kroppen roer seg litt. Du får nå alt fra en halv time til 2 timer uten kvalme, bare du ligger nedpå. Virker dette kjent?

 

Sjøsyken fortoner seg helt likt med ett unntak, du blir kvalm umiddelbart etter du har spydd. For min del gjelder dette etter 3-4 minutter. Det eneste som hjelper er piller eller å legge seg ned for å dø.

 

Sjøsyke ER en reell plage som ikke bare sitter i hodet, selv om det også kan være tilfelle.

Link to post
Share on other sites

-Kan jeg da trekke den slutningen at bikkjer IKKE blir sjøsjuke?

(Min hund har aldri vært det)

 

 

Alle levende vesener som jeg vet om kan bli sjøsyke, eller bevegelsessyke om du vil. Innenfor lakseoppdrett er det også en kjent sak at laksen kan bli bevegelsessyk.

Link to post
Share on other sites

I forhold til HMS har jeg valgt å ikke ta D5L. Vil ikke ha papirer på det jeg kan i forhold til ansvar hvis noe skjer. Rimelig motsatt å ta alle sertifikater før seilerfaring. Uansett, det viktigste er å komme seg på tur. Teoretisk kunnskap vil gjøre den praktiske lærekurven mye brattere. Bør være greit å komme seg på langtur neste år da.

 

Det er sjøloven og havne og farvannsloven som bestemmer hvem som er ansvarlig. Om du fører en liten båt er du etter loven ansvarlig for dine handlinger og er strafferettslig ansvarlig for dem selv om du ikke har D5L. Det som er mest alvorlig er om du fører en båt med størrelse du ikke har førerrettighet på. Om du har høyere utdanning en eieren av båten som også figurerer som skipper, er det unaturlig å tillegge deg ansvar med mindre du har tatt ansvar. Det er den erklærte skipper som er ansvarlig. Hvordan ville dette blitt om en ferge gikk ned med D3 fører og det befant seg en person med D1 sertifikat ombord blant passasjerene?

Redigert av Ankerlås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vedrørende å ha papirer og sertifikater i orden: En god venn av meg var i syden for mange år siden. Han er oppvokst i skjærgården og tok båtførerprøven som andre ungdommer gjorde.

 

Han dro til syden, jeg husker ikke hvilket land, og kjøpte seg en billig seilbåt og seilte alene hjem til norge. Før han kastet loss og la i vei, så var hans eneste seilkunnskaper basert på et par uker med "øving" før han vendte nesa hjemover.

 

I dag, mange år senere så har han tatt de nødvendige sertfikiater, men mest for å ha muligheter til å få seg en enda større båt uten å måtte tenke på om den er under 50 fot eller ei.

 

Har du lyst å reise er det bare å dra når du føler at både skute og skipper er sånn tålig klar for turen.  :thumbsup: God tur! :clap: 

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...