Jump to content

Vurderer motorbytte i Balticen


Gew77

Recommended Posts

Her blandes epler og pærer da det er snakk om en nye motorer.

 

 Videre om båten blir en varm potet i ettermarkedet med denne Hyundai motoren er helt i det blå enda.. Det kan for all del være verdens beste motor, men det vet vi jo ikke enda før det har gått noen år og salgsvolumet har økt.

 

Selv om motoren er billig tar man en risk her.

 

Om man tenker å beholde båten i f.eks 10 år dersom man blir fornøyd med den nye motoren så er det jo ingen som vet hvordan bruktmarkedet vil utvikle seg fram til den tid evt. kommer at man vil selge.

Men det viktigste er jo at man har hatt en båt som man er fornøyd med selv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvis noen vet om 2 stk mercruiser/bmw på 180 hk (eller til nød 165 hk) så er jeg interessert i slike, hvis de er i ok stand. Jeg har to gamle og slitne D190 som trenger å skiftes ut. :smiley:

Nei, men Mercruiser 4.2L diesel har motor fra 200hk og opp til 350 hk. Cummins motorer er nyere fra Brunswick/Mercruiser og

der får du flere alternativer.

4.2 L fra Mercruiser er solide og driftsikre motorer, har hydrauliske ventil løftere som du slipper å justere (kom ca år 2000) og register, ikke kam reim.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde alle Mercruiser 4,2 hadde hydrauliske ventilløftere. Iallefall har de det fra 1997.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare tenke litt videre, må si den Nanni motoren på 320 hk er veldig interessant. Ser ut som den passer fint inn uten mye ombygging av motorfester også. Er det noen som har erfaringer med denne leverandøren? Tenker på service, garanti og evnt reklamasjoner..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Billigere og sikkert en bedre investering og selge den du har og kjøpe en nyere Baltic med Yanmar 290. Da får du en nyere båt på kjøpet. Hvis du har Balticen i 10 år, er den blitt 40år gammel.. En 40år gammel båt med en 10år gammel hyundai er jeg ikke så sikker på blir så veldig lett solgt. Kanskje en nyere brukt Yanmar/Mercruiser/Volvo kan være et alternativ? Med sprell ny motor, må den på merkeverksted 1 gang i året i 5år for å opprettholde garanti, heller ikke gratis.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være lett dette:))

 

Så på en motor type Nanni, er det tenkt at man skal være nødt til å justere ventiler??

 

Nanni er dom nevnt god gammal Toyotamotor i likhet med Yanmar av ymse generasjoner.

Justeringsfrie ventiler er det ikke alle motorer som har, hverken før eller nå.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En viktig ting uansett mht valg av motor er tilgang til verksted for reparasjon og service. Iallefall hvis man ikke skrur alt selv. Hvordan er dette i ditt område for de ulike motortypene du vurderer?

 

En Baltic jeg så på Finn for et par år siden hadde Lombardini motor. Delte de fleste motordeler med Mercruser etc stod det.

 

Har du forresten vurdert Volvo sin innbyttepris for D3-220? Synes jeg så at dette ikke var mye over kr 230.000,- eller noe. Fikk noe reklame på dette for en stund siden. Tror den ble levert også med gir.

Link to post
Share on other sites

Kan følgende resonnement brukes?

 

1) Du får ikke pengene igjen ved å bytte til ny motor i gammel båt . (snakker her av erfaring med Tresfjord 31 som fikk ny VP D6).

 

2) En logisk følge av pkt 1 er at det lønner seg å kjøpe en gammel båt med nesten ny motor. Da har forrige eier gjort jobben og tatt mesteparten av tapet.

 

Konklusjon:

Finn en gammel Baltic med nesten ny motor. Da får du i pose og sekk. En båt i prisklasse du har råd til og med en motor som gir fred i sjela og som forrige eier har tatt størsteparten av kostnaden ved.

 

Kanskje ønsketenkning?

Link to post
Share on other sites

Neida, det er nok ikke bare en ønsketenkning. Vi har jo sett massevis av annonser der selger skryter av oppgraderinger for langt mer enn du får kjøpe båten for. Men på den annen side så er det jo noen som ønsker helt ny motor, som ingen andre har brukt før, og det må de nesten få lov til. 

 

Hva fikk deg HansH til å putte i en helt ny VP D6 i en gammal Tresfjord 31? 

Link to post
Share on other sites

Nå når hk-avgiften er borte er det jo nesten bare moro å kjøpe ny motor  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, men Mercruiser 4.2L diesel har motor fra 200hk og opp til 350 hk. Cummins motorer er nyere fra Brunswick/Mercruiser og

der får du flere alternativer.

4.2 L fra Mercruiser er solide og driftsikre motorer, har hydrauliske ventil løftere som du slipper å justere (kom ca år 2000) og register, ikke kam reim.

Hvordan er de fysiske målene på en 4,2L i forhold til den gamle BMW 3,6L? Er den større? Høyere? Hvis jeg skal bytte til to slike, må jeg også bytte gear og muligens både propell og aksel. Har 1 1/2 " aksel i dag (38mm) Tåler den 200 hk? Gearene vet jeg ikke skal belastes med mere enn 180 hk, så disse må i så fall byttes, og da drar kostnadene på....

Link to post
Share on other sites

Målene er ikke så veldig forskjellige såvidt jeg husker.

Men hvis du trenger "bare" 200 hk pr motor så finnes jo samme motor i 4-syl 2,8 liters utgave med 200-230 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for D6 i Tresfjorden var en veldig svak BMW 165 og et veldig gunstig tilbud på en D6-310. Var strålende fornøyd med løsningen og resten av båten var også strøken. Men salgspris videre etter noen år og meget få motortimer var selvsagt elendig i forhold til kost.

 

Her er Tresfjorden foresten som fikk ny eier for ca ett år siden nå. 

https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/tresfjord-nova-r773 

 

Samlede oppgraderinger på Novaen tør jeg ikke regne på:)

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner deg veldig godt, Gew77, for jeg tenker litt på å gjøre det samme som deg. Det handler om å investere i livskvalitet og ikke at det skal være mest mulig økonomisk lurt.

Jeg har også en båt fra tidlig -80 med en gammel, men god motor. Båten trives vi veldig godt med og jeg har brukt mye tid på å få detaljer slik som vi ønsker det. Vi vil beholde båten, men ønsker ny motor av flere grunner.  

 

Er enig i mye av det du har konkludert med...VP og Yanmar er for dyre, og i tillegg forstår jeg at Yanmar har stive delepriser. Nanni'en virker veldig spennende og passer bedre prismessig. Jeg ser på nettet at Nogva ekspanderer og går offensivt ut internasjonalt. 

 

Legger for moro skyld ut en link på "tuben" hvor en Vågsnes 38 ligger i 21 knop med nettopp denne Nanni'en.

https://www.youtube.com/watch?v=bxtC8iMYzY8

 

Jeg følger spent med på prosessen din videre...

Link to post
Share on other sites

Her er også en Nanni 320 hk, virket kanskje litt overmotorisert... synd med den musikken.

 

 

800 Nm er jo et godt stykke over konkurrentene.. kanskje fordi Nanni ikke brukes på drevmotorer antar jeg.

 

http://www.nogva.no/download.aspx?OBJECT_ID=upload_images/8370DEFBE2B842449BE9630CFC8BEE3E.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at vi har litt samme tankegang, Medusa:) Motorbytte er jeg rimelig sikker på at det blir. Var veldig stemning for Hyundai motoren, men etter å ha blitt oppmerksom på Nanni, som også har ganske greie priser har jeg tenkt litt mer i den retningen. Nå gjenstår det å se om det blir denne vinteren eller den neste ...

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...