Jump to content

Vurderer motorbytte i Balticen


Gew77

Recommended Posts

Jeg vurderer strerkt å bytte motor i Balticen. Har sett på Hyundai s 270, og synes denne virker spennende, mtp pris, drivstofforbruk og vekt. Fikk tatt en titt på den på båtmessen. Kjøpte Balticen i vinter og har vært godt fornøyd med den. Har passert 600NM med den i år og BMW 180 hk som sitter i har fungert bra. Men jeg synes den blir litt liten når båten er fullastet, for jeg merker jo at båten trives best når den passerer 15 knop. Den farten må jeg kjøre motoren ganske hardt for å få med ferielastet båt med 6 stk ombord. I tillegg ønsker vi å legge ferien til Danmark etterhvert og da hadde det vært fint med mer fart, samt å slippe tanken i bakhodet om at man kjører med en motor på 30 år. Denne tanken har jeg hatt i bakhodet også i år, selv om motoren har oppført seg utmerket -  så er tanken der: " Noe kan skje"... 

 

Vet at det kanskje ikke er økonomisk smart  å investere i ny motor, da man ikke får igjen pengene. Min tanke rundt dette er at vi skal ha båten i mange år, og at jeg ikke får tilbake det jeg han investert i båten, men at jeg kan får igjen det jeg har lagt i motor. i tillegg kan det være mulig å få litt for salget av BMWen.

 

Er det en dum tanke å bytte motor?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Generellt får man aldri igjen det du har puttet av penger i ny motor.   Men; hvis det gir deg trygghet i "pappen" og mer glede av båten, og du har råd til det så hvorfor ikke.  Som jeg sa i en annen tråd, plutselig er du dau :-)

En annen ting er motortype.  Om Hyundai gjør båten mer lettsolgt/tresolgt må vurderes.  Jeg tror ikke det er noen fordel med Hyundai, men jeg tar ofte feil i livet. Yanmar/VP er jo de sfe valgene, men koster derretter.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Hyundai virker som en spennende motor, og de har gjort det bra bla i Sverige. Hyundai kommer på ca 200k - går trolig noe opp pga kronekursen, mens jeg tror jeg må opp minst 100k for å få tilvarende Yanmar/VP. 

 

Jeg tenker å ha båten i mange år, slik at motorbytte er ikke tenkt for å få igjen pengene, men for vår egen bruksverdi først og fremst. Målet må være å få igjen det man har gitt for motor, mens båten er "oppbrukt":)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er for motorskifte. Av samme grunner som deg. Følelsen av ro i sjelen av at noe godt surrer i motorrommet som gir deg trygghet på lengre turer og mindre muligheter for problemer og tøys underveis.

Men jeg ville vurdert "den gamle" motortypen med mer volum og mindre belastning, fordi du ikke kjører en liten lett båt. Så en QSD 4.2 270hk eller 320hk er en rekke 6er med rolig og fin gange. Så lenge den får olje med jevne mellomrom så er den bunnsolid.

Ettersom mange skal ha mindre turtallsmotorer er disse rimelige nå.

 

Bare en tanke, men det viktige er BYTT og kos deg med nytt hjerte i go'båten.

Link to post
Share on other sites

Det høres forlokkende ut med stillegående motor:) Men tenker litt på betenkelighetene til Alfaalfa over, vil en slik type motor være for lett for Balticen, må den ha mer turtall enn rekkeseksere for å oppnå mer trøkk? BMWen har maks på 3800 (3600 under gange). Hyundaien oppgir også 3800 som maksturtall..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

V6 blir jo helt stillegående :-) tenk så lite vibrasjoner!

En rekke 6er har mindre vibrasjoner og bedre balanse enn V6 - og er den motorkonstruksjonen som har lavest vibrasjoner (primær, sekundær og balanse - 4 takters motorer). (https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_balance)

 

En QSD 4.2 270hk har 603Nm med dreiemoment mot Hyundai med 564Nm. Slik at du kan få mer hastighet på lavere turtall med QSD, med påfølgende lavere drivstofforbruk. Og det blir lavere slitasje om du kjører på lavere rpm...noe som jeg oppfatter at passer denne båttypen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på hvilke alternativ du får med å bytte til en Baltic som koster 200k mer enn den du har, så ender du sannsynligvis langt i fra opp med en ny/ nesten ny motor, uten at jeg kjenner alder og stand på din. For å få en båt med ny motor, garantier og reklamasjonsrett, så er det ingen tvil om at ny motor er den eneste muligheten.

 

Pengene får du aldri igjen, men så er det hva som er det gunstigste da. Om vi sier at en Hyundai øker verdien med halve investeringen og Yanmar/VP med to tredeler av investeringen, så vil du sitte igjen med omtrant samme tap, men mer bundet kapital med sistnevnte. Tallene er helt hypotetiske, men det er klart at en lavere investering reduserer mulig tap forutsatt at begge løsninger fungerer tilfredsstillende.

Link to post
Share on other sites

Når Scand gikk fra Volvo 44 248hk til Yanmar 290, ble i samme momanget Baltic bygd om til forlenget aksel.

Dette fordi større motorer ga større propeller og dermed ble klaringen til skroget i minste laget.

Har selv hatt Baltic med 44 motor og der var det mye propellstøy i forhold til de som ble forlenget.

Om det er andre ting enn støy som spiller inn, veit jeg ikke.

Hvis denne Hyundaien er såpass liten i volum, er det vel ikke sikkert det sitter så stor propell på den.

Bare en tanke jeg gjorde meg rundt dette.

Link to post
Share on other sites

Fakta ligger i dreiemoment som du har fått. Du kan få en motor med langt mer styrke på lave turtall. Det betyr at motoren har mer krefter lengre ned i turtall. Det kan du utnytte til å kjøre med lavere turtall enn med V6 og få samme hastighet. Det gir mindre slitasje, mindre støy, mindre drivstofforbruk.

 

Du får større evne til å holde farten selv med tyngre båt og mer folk i båten eller i situasjoner med stor sjø og vind.

 

Eller du kan bruke det til å få mer fart.

 

Den QSD motoren får du også i en 320 Hk med enda mer dreiemoment og er en glimrende motor til din båt...men så var dte prisen da...

 

Med QSD 320hk kan du ligge med ca 2000 rpm med 12 liter i timen i forbruk og ha samme dreiemoment som Hyundai har på sitt høyeste ved 2600rpm. Mens 270hk har ca 2340rpm og 14 liter i timen, der Hyundai må ligge på 2600rpm...

 

Sehttps://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CCsQFjADahUKEwi6m9v95uTHAhXLXCwKHRxLAKo&url=http%3A%2F%2Fwww.motocraft.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F05%2FPerformance_Curve_And_Data_Sheet_Mercury_Diesel_4.2L_320_Tier2_Axius_BC9152_BC9155.pdf&usg=AFQjCNGVKhqIMBBSpg6hnAyLv-9h0wNACQ&sig2=mQSUiGUFUgd0A3zaRGRNFg

 

og https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CDAQFjAEahUKEwi6m9v95uTHAhXLXCwKHRxLAKo&url=http%3A%2F%2Fwww.motocraft.gr%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F05%2FPerformance-Curve-And-Data-Sheet-Mercury-Diesel-4.2L-270-Tier2-BC9151-BC9154.pdf&usg=AFQjCNFdqdIWzBjQFmsulhoVpn7e095FOA&sig2=OC0jxgczDQzioHA2PaSS0g

Link to post
Share on other sites

Takker for mange innspill, skulle gjerne hatt litt mer fakta rundt det med lite kubikk, altså v6 vs rekke:)

Nå har vel hverken slagvolum eller momentet noe å gjøre med om det er en V6 eller R6 å gjøre.

Mulig det er marginale forskjeller i momentet på en V motor og en rekke, men neppe utslagsgivende. Volum derimot er godt for momentet. Som Yankeene sa i gamle dager: "There is no substitute for cubic inches"

 

Når det er sagt, så er jeg stor fan av strake seksere enten de sitter i båt eller bil :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hm, samtidig går det mot mindre og mer avanserte motorer med variable geometri turbo og multi direkte innsprøytning, så når og om du selger så er det kanskje bare slike det nå går i etterhvert. Mens de gamle jernklumpene brukes som akterfester...

 

Så kanskje jeg overdriver? Og til den prisen?

 

Jeg vet hva jeg ville valgt men det er en flott liten motor den Hyundaien også. Med mye som tilsynelatende er gjort riktig. Men det er en helt annen tenkning bak. Som er den nye måten å gjøre det på... Som gjenspeiler seg i biler, traktorer og det meste som drives av forbrenningsmotorer.

 

Fiat Twin Air er to-sylindret motor på 105 hk med 875ccm. Slikt gjorde de det ikke før, nei...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at om du bestemmer deg for å bytte maskinen, så må du være fast bestemt på at båten må forbli i ditt eie i 10 år, Gew77. Ellers går ikke regnestykket i hop. Du får 10 relativt trygge år med Balticen, da, men.. 10 år er lenge å eie en båt. Etter 5 år begynner ofte andre båter å bli veldig fine. Da ryker regnestykket :-) Vet Benji også regnet mye fram og tilbake før han byttet i Marexen, men han mente dette var en båt han og fruen ønsket å eie i mange år. Så det er etter min mening viktig å tenke godt igjennom.

Link to post
Share on other sites

Usikker på det "regnestykket". En båt med ny motor er høyere priset enn en med gammel motor /driftstimer/alder i år - alt annet like. Så at man skal regne seg til at man selv skal ta hele regningen selv for at det skal være fornuftig er jeg ikke med på. Etter utallige søk på Finn.no er det min oppfatning at eldre båter med nyere motor er priset høyt nok til at man får igjen mye av installasjonen av ny motor.

 

Men det er bare å gjøre noen søk på bruktpriser på ulike båter og motorer før man innstallerer!

Link to post
Share on other sites

Ja, de eldre båtene med ny motor er høyt nok priset til å få igjen mye av installasjonen av ny motor, men blir de solgt disse "høyt nok prisa" båtene. Jeg tror ikke de får "høy nok pris".

 

Men denne tråden er interessant, spesielt fordi TS vurderer denne Hyundai motoren. Hvilken toppfart / marsjfart vil den gi? Jeg tror denne båten må ha 19-20 knop på marsjfart hvis det skal bli bra nok. Kanskje enda litt mer...

 

Men er disse Hyundaimotorene bra? Noen som har erfaring med disse? 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

elektronikk kan ikke erstatte kubikk & dreiemoment

 

Jo til en viss grad.

Moderne høytrykks common rail innsprøytning og moderne turbogeometri kombinert med elektronisk styring gjør at en dieselmotor idag kan yte dobbelt så mye pr. liter som i "gamle" dager.

Før var f.eks. en 2 liters turbodiesel i en bil en relativt slapp sak (iallefall akselerasjonsmessig).

Men nå er det gjerne 180-200 hk og 400 Nm i en slik, noe som gir GTI-lignende ytelser i vanlige familiebiler.

 

Yanmar har i mange år brukt BMW's 3,0 liter velkjente rekkesekser til sin 6BY260 dieselmotor. Lav vekt er jo en stor fordel sammenlignet med de større motorene.

Steyr sin kjente og mye brukte rekkesekser er også på 3 liter.

 

Hyundai er ingen smågutt hverken i bil eller skipsverdenen så jeg tviler ikke på at deres S270-motor funker helt tilfredstillende.

Balticen er jo ingen helplaner, så den trenger ikke masse moment i starten for å komme opp i plan.

Uansett har nok S270 merkbart mere moment enn den gamle 3,6 liters 180 hk rekkesekseren fra 80-tallet.

 

Rekkesekser er nok den beste motorkonfigurasjonen totalt sett, men V6 har fordelen av kortere lengde.

 

Her en fin test av Yanmar 6BY-260, Volvo Penta D4-260 og Mercruiser QSD-270. Antagelig gjort for noen få år siden http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-x-common-rail

 

Volvo penta D3-220 kan vel også være et alternativ.

Den veier jo nesten ingenting men tilbyr ikke høyere moment en den gamle motoren siden den bare har 2,4 liter R5 å rutte med.

Men vektfordelen og 40 hk ekstra gir jo litt høyere toppfart.

 

Yanmars 260 hk 3 liter R6 heter nå 6BY3-260 og er sikkert et bra valg med relativt lav vekt http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-motorer/6-sylindret-motor/yanmar-260-hk/yanmar-6by3-260

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...