Jump to content

Vurderer motorbytte i Balticen


Gew77

Recommended Posts

Jeg ville definitivt holdt en knapp på den Nannien hvis jeg var deg. Den Hyundaien er jo en mindre motor enn den du har som det er hentet ut mer effekt av. Når du først bytter motor for å få båten litt mer ut av vannet bør du knalle til med en som er et godt hakk kraftigere, ikke bare litt. Det er nå min mening :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hører at mange er skeptiske til mindre motorer med høyt effektuttak i halvplanere. Jeg har i år gjort dette og kan komme med noen synsinger og erfaringer etter en sesong.

Hadde tidligere VP TMD50, rekkesekser på ca 5,2 liter med turbo MS3 gir, ca 130 hk, den veide ca 750 kg. Ut med den!

Inn med Penta D3 190 med HS45 gir, rekkefemmer på 2,4 liter og tørrvekt på 224 kg. Endel tilpasning da den nye motoren var kortere, lavere og BREDERE! Måtte kappe ut langsgående "stringere" og støpe de inn på nytt, men fikk da motoren på plass.

Gamlemotoren hadde maksturtall på 2800, D3 skal piskes opp mot 4000 på fullt.

Byttet propell, kosta på meg en Radice SkewBack S8 for å redusere støy og vibrasjoner, powertrainledd uten thrustlager ble også installert.

Med båten på vannet la jeg straks merke til helt andre lyder i båten enn tidligere, motoren har andre vibrasjoner og forskjellige deler i båten vibrerte og lagde lyder, ble noen runder for å feste og vibrasjonsdempe ting, men det ble veldig bra etterhvert. Jeg hater lyder i båten på tomgang, vil slippe at de på dekk må snakke høyt til meg ved fortøyning etc.

Med dette sortert bort så var det klart for prøvetur, tok den ut av havna og tok den gradvis opp i fart, ved ca 2000 rpm så begynner turboen å lade godt og plystrer litt, ikke mye, men alle nye lyder ble jo lagt merke til, over 2000 rpm har motoren et skyv som ikke kan sammenlignes med den gamle, kraften kommer umiddelbart og ved raske gasspådrag blir man kasta bakover i båten. Fant fort ut at ca 3000-3200 rpm var behagelig marsjturtall, da har jeg 15-16 knop og båten går ganske lett i vannet i forhold til tidligere når vi marsjet på ca 12 med hekken langt nedi havet!

Vil på ingen måte si at jeg føler at motoren er for liten, da med tanke på volum, støymessig er den snill og i litt hastighet hos meg så er det i hovedsak propellstøy som høres (har ikke lydisolert over propellen ennå). D3 har ikke vannkjølt turbo, så var litt skeptisk til tepmen i motorrommet, men så lenge jeg etter lengre tid med høy fart kjører den pent ned så er ikke tempen spesiellt høy, i allefall på øyemål.

Mine erfaringer blir jo litt mere generelle da vi ikke har samme båttype, men valgte allikevel å dele dem.

Angrer ikke ett sekund på motorbyttet, har mye bedre følelse når jeg åpner dørken og ser at det er helt reint, et hav av plass for service og vedlikehold kom med på kjøpet.

Neste år blir det ny flaps med trimplan og bedre fasong på kjølavslutning og ror for å lirke ut det siste av skroget. Batteriene som med 50 motoren hadde måttet få plass i framskipet skal også tilbake i motorrommet, der de etter min mening hører hjemme.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...