Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Hyundai s270 er 80 cm på det bredeste, motorrommet er 100 cm. Alt av filtere og servicepunkter er på topp eller i front. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Jo til en viss grad. Moderne høytrykks common rail innsprøytning og moderne turbogeometri kombinert med elektronisk styring gjør at en dieselmotor idag kan yte dobbelt så mye pr. liter som i "gamle" dager. Før var f.eks. en 2 liters turbodiesel i en bil en relativt slapp sak (iallefall akselerasjonsmessig). Men nå er det gjerne 180-200 hk og 400 Nm i en slik, noe som gir GTI-lignende ytelser i vanlige familiebiler. Her blandes epler og pærer da det er snakk om en nye motorer. Videre om båten blir en varm potet i ettermarkedet med denne Hyundai motoren er helt i det blå enda.. Det kan for all del være verdens beste motor, men det vet vi jo ikke enda før det har gått noen år og salgsvolumet har økt. Selv om motoren er billig tar man en risk her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Skal salgsvolumet øke og erfaringene bli mange må noen ta denne risken:) Vi bruker båten mye og skulle gjerne hatt den ombord for langtidstest:) Får bruke vinteren i tenkeboksen og sparegrisen:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Det er merkelig hvordan mange henger seg opp i det med dreiemomentet uten å tenke på at ytelse turtall og dreiemoment hører sammen. For eksempel vil to forskjellige motorer ved 200 hk og samme turtall på propellakselen også gi nøyaktig samme dreiemoment på propellen, selv om motorene går med forskjellige turtall og forskjellige dreiemomenter i andre enden av gearet. Eller sagt på en annen måte: En 200 hk motor med høyt turtall har nødvendigvis et lavere dreiemoment enn en med lavere turtall (fordi ytelse er turtall ganger dreiemoment), men det kompenserer gearet for dersom de skal gå i samme båt og ha samme turtall på propellen. Når en skal sammenligne motorer med samme hk er det derfor ikke dreiemomentets nominelle verdi som teller i det hele tatt, men hvordan momentkurven varierer med turtallet, dvs om den kan opprettholde høyt dreiemoment ved lavt turtall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Ikke vanskelig å være enig i prinsippet i dette NilsPils. Selv om virkeligheten ikke stemmer med det du sier. Kun fordi det ikke finnes gir med så finslipt utveksling og som kan få to motorer som har ulike turtallsområde og ulike ytelseskurver (rpm*moment) til å ha samme turtall og ytelse på propell/aksling. Men igjen i prinsippet ville det vært mulig med å lage dette spesielt til hver enkelt motor. Derfor bryr jeg meg om kurven for moment på uttaket fra motor. Så får man etterpå tenke gir og propell sammen. Fordi det er de to som sammen skal gi deg farten. Dia og pitch på propell tilpasset båt, gir og kurven på motor - tilpasset hvilken ytelse du skal optimere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Skal salgsvolumet øke og erfaringene bli mange må noen ta denne risken:) Vi bruker båten mye og skulle gjerne hatt den ombord for langtidstest:) Får bruke vinteren i tenkeboksen og sparegrisen:) Veldig interessant om du tester ut denne motoren. Jeg vil jo tro at Hyundai burde være en god motor. Strålende at du vil teste den ut, men er det ingen her som har testet den? Har du fått pris ferdig montert? For 200 000,- er vel ikke med gir og ferdig installert? Jeg må likevel innrømme at jeg ikke ville gjort dette. I alle fall ikke dersom den motoren du har fungerer. Økonomien i det kan umulig være god.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 I dag er prisen 205K inkl gir, motorlabber og instrumentering. Installasjon vil jeg gjøre så mye som mulig selv, dersom det blir aktuelt. Motoren jeg har fungerer, men er endel år gammel og vil nok kreve sitt av utgifter i årene som kommer. Dessuten har BMWen et noe ufortjent dårlig rykte, som gjør at Balticene med BMW er mer tungsolgt enn andre - fikk derfor prutet ned min Baltic mye også. Skal bytte dørker, elanlegg og endel annen oppgradering til vinteren. Så planen er i utgangspunktet å bytte motor neste år. Det er ikke økonomisk hvis jeg tenker å få igjen motorinvestering + båtinvestering, men planen er å ha båten i mange år, og heller ta et stort steg i kjøpesum for neste båt. Så det jeg tenker er at ved salg av båten skal jeg ha igjen for motoren, mens kjøpesummen for båten har jeg utnyttet ved å ha hatt en god båt i mange år. Å bruke mye penger på å holde BMWen vedlike over mange år, samt at jeg nok ikke får mye for båten med dagens motor, er heller ikke veldig økonomisk. I tillegg er mye av motivasjonen for ny motor, det å være bekymringsfri på langtur:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Klart at dersom du skal ha båten så ser jeg helt klart dette med tryggheten en ny motor gir. Vet du hva differansen på denne Hyundai 270 i forhold til den mer kjente (og kjære) Yanmar 290? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Jeg tør ikke si hva jeg får denne for, men tror det skal være vanskelig å komme under 300K, og det uten gir. Men her har jeg ikke nøyaktige priser, så det kan være jeg tar kraftig feil.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 (redigert) Er det noen som har konkret kunnskap om slitasje/levetid på en motor med lavere sylindervolum kontra en større i båter med høy belastning? Det å være motor i en halvplaner kan jo umulig være et lett liv, det blir jo som å kjøre med campingvogn i kontinuerlig motbakke hvis vi sammenligner med bilverden. Særlig om eieren liker å komme fort fram, og det er vel tilfellet her. Jeg ser i alle fall for meg at en mindre motor som det er tatt mer effekt ut av må leve et tøffere liv. Vil ellers legge til at jeg støtter trådstarer i å bytte motor dersom han er glad i båten sin og ser for seg å ha den noen år. Båten vår fikk ny motor i 2004 (1 år før den kom i vår eie), og jeg må si vi har hatt veldig mye glede av å ha en motor du bare trenger å bytte olje og sink på, som alltid starter før du hører startmotoren går, som ikke ryker, og aldri har gjort et feilslag Dette er en Yanmar 4LHA, og jeg er litt glad for at den er av den "gamle" typen uten særlig elektronikk og tull og uten registerrem. Ps: Har du tittet på bruktmarkedet etter nyere brukte motorer? Redigert 8.September.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Vet det er en her inne som har installert denne motoren i en Bayliner 28. Jeg stiller gjerne motorrommet mitt til disposisjon for testing av denne motoren;) Vil tro en vellykket testing av denne motoren i Baltic kunne fått fortgang i salget for de mange som sitter med Volvo 158 hk i Balticen sin. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Kanskje ikke det vil "lønne" seg med en splitter ny motor i en båt fra 80 tallet. Men om du ser deg om etter en brukt 4-5 år gammel overhalt Mercruiser 4.2L som er en nyere utgave av den du har, slipper du unna med alt for mye ombygging. En brukt 250 hk- 300hk får du fra 60-70 tusen og opp til rundt 100 tusen. Har sett flere på Finn og om du er interessert i en Mercruiser kan jeg anbefale en som ofte har Mercruiser til salgs. Var en 250 hk til 60.000,- på Finn tidligere, men den er muligens solgt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Vet det er en her inne som har installert denne motoren i en Bayliner 28. I en Bayliner 28 med drev vil den motoren leve et ganske annerledes liv enn i en Baltic. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Ser den, Chris, men noe av motivasjonen min er ikke lønnsomhet, men tryggheten av å ha ny maskin ombord. Har absolutt ikke konkludert med noe som helst. Har luktet på denne Hyundai motoren, siden den er gunstig i pris og drivstofforbruk. Er det slik at det absolutt frarådes med en slik motor i en halvplaner, må jeg jo begynne for alvor å se etter alternativer. Men det er uansett flott med så mange innspill fra forumet slik at jeg kan nærme meg en konklusjon:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Tror nokk Hyundai motoren klarer jobben i båten din like bra som hvilken som helst annen motor. Men jeg ville aldri ha hevet meg på et slikt bytte så lenge den eksisterende motoren fungerer. Da hadde jeg heller byttet båt. Den motoren du har har jo en bruksverdi der den står. Tar du den ut er den nesten ikke vert noe. Også nye motorer kan havarere så ny motor er ingen garanti mot motorstopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Vurdert Nogva Nanni sin 320 hk? Koster såvidt mer, er Toyota i bunnen (er vel samme som Yanmar med mer eller mindre hell bruker i en av sine) og den har vel høyere volum (hvis det har betydning) De har jo også mindre motorer som prismessig konkurrerer med Hundai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Har du prislisten på Nogva Nanni? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Nogva Nanni 6.420 TDI 320HK koster 235 625.- for komplett motor med gear. http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nanni/6420-tdi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Er den på 6,42 liter? I tilfelle må jo det der være en skikkelig buse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 8.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2015 Var jo ikke avskrekkende den prisen, skal sende de en forespørsel. Hyundaien skal jo opp i pris etter valutajustering den også, så da begynner forskjellen å bli mindre.. Nanni sin 265 hester er jo også et alternativ:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 (redigert) Er den på 6,42 liter? I tilfelle må jo det der være en skikkelig buse. 6 sylindre 4,2 liter slagvolum. Redigert 8.September.2015 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 4,2 Nanni er samme grunnmotoren som Yanmar 6LP (290/315 Hk) Alt i alt en marinisert Toyota motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Om jeg ikke husker feil så har Yanmar sin utgave (6LP) maks turtall på 3800, 200 mer enn Nanni. I tillegg har Nanni 30hk mer, så det må være tatt ut høyere dreiemoment. Det betyr vel at Nanni belaster motoren mer enn Yanmar. Kjenner ikke pris på Yanmar, men prisen på Nanni var jo ikke så gal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Nanni klinger vel ikke like bra som Yanmar, men den er sikkert like bra den. Og prisen virker jo helt klart gunstig, men du bør nok for all del holde deg til 320 HK. Du vil garantert angre deg dersom du går for 265 HK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Har sett flere på Finn og om du er interessert i en Mercruiser kan jeg anbefale en som ofte har Mercruiser til salgs. Var en 250 hk til 60.000,- på Finn tidligere, men den er muligens solgt. Ikke meningen å kuppe tråden, men hvis noen vet om 2 stk mercruiser/bmw på 180 hk (eller til nød 165 hk) så er jeg interessert i slike, hvis de er i ok stand. Jeg har to gamle og slitne D190 som trenger å skiftes ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.