Jump to content

Vurderer motorbytte i Balticen


Gew77

Recommended Posts

Jo til en viss grad.

Moderne høytrykks common rail innsprøytning og moderne turbogeometri kombinert med elektronisk styring gjør at en dieselmotor idag kan yte dobbelt så mye pr. liter som i "gamle" dager.

Før var f.eks. en 2 liters turbodiesel i en bil en relativt slapp sak (iallefall akselerasjonsmessig).

Men nå er det gjerne 180-200 hk og 400 Nm i en slik, noe som gir GTI-lignende ytelser i vanlige familiebiler.

 

 

Her blandes epler og pærer da det er snakk om en nye motorer.

 

 Videre om båten blir en varm potet i ettermarkedet med denne Hyundai motoren er helt i det blå enda.. Det kan for all del være verdens beste motor, men det vet vi jo ikke enda før det har gått noen år og salgsvolumet har økt.

 

Selv om motoren er billig tar man en risk her.

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig hvordan mange henger seg opp i det med dreiemomentet uten å tenke på at ytelse turtall og dreiemoment hører sammen. For eksempel vil to forskjellige motorer ved 200 hk og samme turtall på propellakselen også gi nøyaktig samme dreiemoment på propellen, selv om motorene går med forskjellige turtall og forskjellige dreiemomenter i andre enden av gearet.

 

Eller sagt på en annen måte: En 200 hk motor med høyt turtall har nødvendigvis et lavere dreiemoment enn en med lavere turtall (fordi ytelse er turtall ganger dreiemoment), men det kompenserer gearet for dersom de skal gå i samme båt og ha samme turtall på propellen.

 

Når en skal sammenligne motorer med samme hk er det derfor ikke dreiemomentets nominelle verdi som teller i det hele tatt, men hvordan momentkurven varierer med turtallet, dvs om den kan opprettholde høyt dreiemoment ved lavt turtall.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ikke vanskelig å være enig i prinsippet i dette NilsPils. Selv om virkeligheten ikke stemmer med det du sier. Kun fordi det ikke finnes gir med så finslipt utveksling og som kan få to motorer som har ulike turtallsområde og ulike ytelseskurver (rpm*moment) til å ha samme turtall og ytelse på propell/aksling. Men igjen i prinsippet ville det vært mulig med å lage dette spesielt til hver enkelt motor.

 

Derfor bryr jeg meg om kurven for moment på uttaket fra motor. Så får man etterpå tenke gir og propell sammen. Fordi det er de to som sammen skal gi deg farten. Dia og pitch på propell tilpasset båt, gir og kurven på motor - tilpasset hvilken ytelse du skal optimere.

Link to post
Share on other sites

Skal salgsvolumet øke og erfaringene bli mange må noen ta denne risken:) Vi bruker båten mye og skulle gjerne hatt den ombord for langtidstest:) Får bruke vinteren i tenkeboksen og sparegrisen:)

Veldig interessant om du tester ut denne motoren. Jeg vil jo tro at Hyundai burde være en god motor. Strålende at du vil teste den ut, men er det ingen her som har testet den?

 

Har du fått pris ferdig montert? For 200 000,- er vel ikke med gir og ferdig installert?

 

Jeg må likevel innrømme at jeg ikke ville gjort dette. I alle fall ikke dersom den motoren du har fungerer. Økonomien i det kan umulig være god....

Link to post
Share on other sites

I dag er prisen 205K inkl gir, motorlabber og instrumentering. Installasjon vil jeg gjøre så mye som mulig selv, dersom det blir aktuelt. Motoren jeg har fungerer, men er endel år gammel og vil nok kreve sitt av utgifter i årene som kommer. Dessuten har BMWen et noe ufortjent dårlig rykte, som gjør at Balticene med BMW er mer tungsolgt enn andre - fikk derfor prutet ned min Baltic mye også. Skal bytte dørker, elanlegg og endel annen oppgradering til vinteren. Så planen er i utgangspunktet å bytte motor neste år. 

 

Det er ikke økonomisk hvis jeg tenker å få igjen motorinvestering + båtinvestering, men planen er å ha båten i mange år, og heller ta et stort steg i kjøpesum for neste båt. Så det jeg tenker er at ved salg av båten skal jeg ha igjen for motoren, mens kjøpesummen for båten har jeg utnyttet ved å ha hatt en god båt i mange år.

 

Å bruke mye penger på å holde BMWen vedlike over mange år, samt at jeg nok ikke får mye for båten med dagens motor, er heller ikke veldig økonomisk. I tillegg er mye av motivasjonen for ny motor, det å være bekymringsfri på langtur:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har konkret kunnskap om slitasje/levetid på en motor med lavere sylindervolum kontra en større i båter med høy belastning? Det å være motor i en halvplaner kan jo umulig være et lett liv, det blir jo som å kjøre med campingvogn i kontinuerlig motbakke hvis vi sammenligner med bilverden. Særlig om eieren liker å komme fort fram, og det er vel tilfellet her. Jeg ser i alle fall for meg at en mindre motor som det er tatt mer effekt ut av må leve et tøffere liv.

 

 

Vil ellers legge til at jeg støtter trådstarer i å bytte motor dersom han er glad i båten sin og ser for seg å ha den noen år. Båten vår fikk ny motor i 2004 (1 år før den kom i vår eie), og jeg må si vi har hatt veldig mye glede av å ha en motor du bare trenger å bytte olje og sink på, som alltid starter før du hører startmotoren går, som ikke ryker, og aldri har gjort et feilslag :yesnod:  Dette er en Yanmar 4LHA, og jeg er litt glad for at den er av den "gamle" typen uten særlig elektronikk og tull og uten registerrem.

 

Ps: Har du tittet på bruktmarkedet etter nyere brukte motorer?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet det er en her inne som har installert denne motoren i en Bayliner 28. Jeg stiller gjerne motorrommet mitt til disposisjon for testing av denne motoren;) Vil tro en vellykket testing av denne motoren i Baltic kunne fått fortgang i salget for de mange som sitter med Volvo 158 hk i Balticen sin.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke det vil "lønne" seg med en splitter ny motor i en båt fra 80 tallet.

 

Men om du ser deg om etter en brukt 4-5 år gammel overhalt Mercruiser 4.2L som er en nyere utgave av den du har, slipper

du unna med alt for mye ombygging.

En brukt 250 hk- 300hk får du fra 60-70 tusen og opp til rundt 100 tusen.

 

Har sett flere på Finn og om du er interessert i en Mercruiser kan jeg anbefale en som ofte har Mercruiser til salgs.

Var en 250 hk til 60.000,- på Finn tidligere, men den er muligens solgt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ser den, Chris, men noe av motivasjonen min er ikke lønnsomhet, men tryggheten av å ha ny maskin ombord. Har absolutt ikke konkludert med noe som helst. Har luktet på denne Hyundai motoren, siden den er gunstig i pris og drivstofforbruk. Er det slik at det absolutt frarådes med en slik motor i en halvplaner, må jeg jo begynne for alvor å se etter alternativer. Men det er uansett flott med så mange innspill fra forumet slik at jeg kan nærme meg en konklusjon:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Tror nokk Hyundai motoren klarer jobben i båten din like bra som hvilken som helst annen motor. Men jeg ville aldri ha hevet meg på et slikt bytte så lenge den eksisterende motoren fungerer. Da hadde jeg heller byttet båt. Den motoren du har har jo en bruksverdi der den står. Tar du den ut er den nesten ikke vert noe.

Også nye motorer kan havarere så ny motor er ingen garanti mot motorstopp.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil så har Yanmar sin utgave (6LP) maks turtall på 3800, 200 mer enn Nanni. I tillegg har Nanni 30hk mer, så det må være tatt ut høyere dreiemoment. Det betyr vel at Nanni belaster motoren mer enn Yanmar. Kjenner ikke pris på Yanmar, men prisen på Nanni var jo ikke så gal.

Link to post
Share on other sites

Har sett flere på Finn og om du er interessert i en Mercruiser kan jeg anbefale en som ofte har Mercruiser til salgs.

Var en 250 hk til 60.000,- på Finn tidligere, men den er muligens solgt.

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvis noen vet om 2 stk mercruiser/bmw på 180 hk (eller til nød 165 hk) så er jeg interessert i slike, hvis de er i ok stand. Jeg har to gamle og slitne D190 som trenger å skiftes ut. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...