Jump to content

Tora får motoroverhaling. Spørsmål vedr. Marinisert Volvo B18.


NilsPils

Recommended Posts

Vakkert, og den høres ut til å gå jamt også, hvilket tyder på at motoren er i 100% teknisk god stand. At den henger litt ved pådrag kan være at akseleratorpumpen ikke er helt 100, fks litt stiv eller skadet membran eller at bensinkammer/flottøren ikke er helt 100 (kjenner ikke til marineforgasseren så bli litt synsing). Det er absolutt tommel opp fra meg :thumbsup:

 

Link to post
Posted (edited)

Takker for hyggelige tilbakemeldinger . .  :smiley:

 

xr4ti skrev for 2 timer siden:

At den henger litt ved pådrag kan være at akseleratorpumpen ikke er helt 100

Det er min teori også. Den forgasseren er laget av en aluminiumslegering som avgir noe hvitt pulver . Nå har den stått lenge, så det er nok på tide med å ta den hjem på stuebordet til puss og rens en regnværsdag . .

 

Men først må motoren kobles ferdig i båten. Det gjenstår å tilpasse eksossystemet, koble slanger og strøm og rette opp motoren, blant annet. Jeg holder på å lage en liten ekstrapotte som skal hindre tilbakeslag av vann i eksosen. Så det tar litt tid før den endelige prøveturen. Og så vil jeg gjerne ha litt fint vær når jeg sitter i båten og jobber . .

Edited by NilsPils
Link to post

Ser flott ut.

Men så forskjellig lyden er fra den jeg hadde i min første bil for 40 år siden.

Amazon hvis noen var i tvil.

 

Link to post
lurvetass skrev for 5 timer siden:

Ser flott ut.

Men så forskjellig lyden er fra den jeg hadde i min første bil for 40 år siden.

Amazon hvis noen var i tvil.

 

 

Stemmer at dette er en typisk amazonmotor. Jeg har hatt både Amazon og 145, og da bråkte det bra uten eksospotte.

 

Hadde  forventet meg mer bråk og en mye skarpere lyd. Muligens er det injiseringen av vann i eksosen som demper lyden . . (?). I båten blir det to potter og isolert motorkasse. Så dette tegner bra . . .

Link to post

Ja, er nok vanner i eksosen som endrer lydbildet og tar vekk den kjente trygge motorlyden. Hadde nå sist PV 444 med B16 og den har jo mye av samme lyden.

 

Link to post

Takker igjen for alle hyggelige tilbakemeldinger.

 

Her litt om transport av motor. En sånn motor er ikke noe en gammel gubbe tar på strak arm. Men jeg satte min ære i å greie det alene.

 

Da motoren ankom ble den partert på hengeren og båret opp på hobbyloftet over garasjen i deler. Der ble den siden ferdigmontert. Det er mye hyggeliger å jobbe i et oppvarmet lokale enn ute i en vinterkald garasje. Så da ble utfordringen å få den ut og ned i carport og siden på henger.

 

 

IMG_9199.JPG.30437ae7ecadfe166d296da1ceda3d18.JPG

 

På flatt underlag dro jeg motor med ramme på ruller av galvanisert vannrør. Jeg brukte jekketalje for å få motoren ut av døra og over på en sliskebane av treverk. Her kommer det til sin nytte at jeg snekret to-fløyet dør da jeg bygde på 70-tallet.

 

Som en ser henger teinene klare på garasjeveggen. Hammer og sigd over døra er til minne om salige svigerfar, som var italiensk kommunist, men ellers en fin fyr med masse praktiske ideer og ferdigheter.

 

 

IMG_9202.JPG.f053070eb6c0b6c684f77884d08c9a64.JPG

Og så bar det ned trappa på vinterføre, godt sikret med dreggetauet.

 

 

IMG_9213.JPG.8f267bffe598fee0ea65cd9db9485d60.JPG

 

Vel nede var det bare å rulle inn i garasjen for siste klargjøring før prøvestart.

 

Fortsettelse følger.

 

Link to post

Planen var å heise motoren ombord med mastekrana på Skøyen, der Tora lå på vannet i vinter, men med båten på vannet. Mastekrana er merket maks 200 kg, så da er man i grenseland. For sikkerhets skyld ble motoren veiet hjemme i carporten, med badevekta . . .

 

IMG_9280.JPG.4c7b4702a5e984a1f207ab9d76dbe6fa.JPGIMG_9281.JPG.769b375e7c4f606420ef7f781da0bef1.JPG

 

Ramme med motor ble veiet i hver ende, og vektene addert til 216 kg. Med fradrag for vekten av ramma og kjølevannet endte jeg på nøyaktig 200 kg.

 

IMG_9297.JPG.69442f7c8ddec82668ce3b4a1cc17d67.JPG

 

Da kunne motoren heises opp på hengeren og ombord i båten.

 

Fortsettelse følger . . .

Link to post

Og da var motoren vel på plass . .  trodde jeg. Men det viste seg under opprettingen at det ble konflikt mellom er rørbend og et spant. Da flytter man røret og ikke spantet  . . . Men for å få til det måtte jeg løsne en rørkobling, og for å få til det måtte jeg løfte motoren rundt 10 cm . . .

 

Det hører med til historien at båten ble sjøsatt på Karenslyst innerst i Besumkilen der vi benyttet mastekrana til Skøyen Båtopplag. Deretter dro vi til hjemmehavna innerst i Frognerkilen. Det er noen få hundre meter i luftlinje, men med båt må du rundt Bygdøylandet. Til fremdrift brukte vi en liten påhenger montert på roret. Ved første forsøk måtte vi snu pga. bølger og motvind, men etter å ligget på været et par timer fikk vi karet oss rundt Bygdøy og hjem. Turen tok en drøy time.

 

IMG_9333.JPG.76c9ef700e443a15c36b756daaa47266.JPG

Påhenger er på 3 hk. Ikke allverden i motvind . .

 

Så nå lå vi uten tilgang til mastekran og trengte å løfte motoren. Det fristet ikke med å ta turen frem og tilbake til Skøyen og mastekrana. Jeg byttet fundamentboltene til gjengestang med mutter og kunne da løfte mtoren de nødvendige 10 centimeterne. Det gikk relativt greit, men motoren mått støttes sideveis da den fikk litt veltetendenser . .

 

IMG_9315.JPG.b35fc0610794e8f377eca8ea45ac13ab.JPG

Fundamentlabb med gjengestang

 

Neste skritt var da motoroppretting. For det hadde jeg vært såpass forutseende at jeg hadde fiksert akselen i senter av hylserøre mens båten lå på land og låst den i riktig posisjon.

 

IMG_9328.JPG.bfce0247eba8bc354e6e79ed503fb2b8.JPG

 

Neste post på programmer er da tilpassing av eksosanlegget.

Fortsettelse følger . .

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...