Jump to content

Tora får motoroverhaling. Spørsmål vedr. Marinisert Volvo B18.


NilsPils

Recommended Posts

Tresnekka Tora, 24 fots Grimstadsnekke fra 1967, har en marinisert gammel Volv B18 motor som begynner å bli sliten. Etter at det ble konstatert dårlig kompresjon på en sylinder og mye sot på vannet nå motoren stanses, har junior og jeg tatt motoren hjem til komplett demontering og overhaling. Båtmotorer må være i topp stand og til å stole 100% på. Vi tok ut motoren med mastekrana for noen dager siden og har begynt demonteringen hjemme i garasjen. Foreløpig har vi konstatert mye sot og bek i den sylinderen med dårlig kompresjon, veldig svart olje, ingen lekkasje i eksosmanifolden, ingen slittasje på kamaksel. Foreløpig diagnose er slitte stempelringer, spesielt oljeringene. Vi har ikke plukket ut stemplene enda, ser tydelig slitekant øverst i sylinderene men ingen riper. Dette kommer jeg tilbake til.

 

Til dere som måtte mene at jeg helle burde satse på en ny motor i stedet for å tukle med den gamle har jeg følgende å si: Tora er en fin gammel dame fra 60-årene. Hun skal da også ha en gammel og tidsriktig motor, selv om den ikke er original. Selv om hun er kraftig overmotorisert med en B18 er den tidsriktig og jeg liker disse motoren veldig godt og har plukket fra hverandre B20 motorer mange ganger før. Målet er at motoren skal skinne etter overhalingen.Tora er ren hobby. Til aktivt båtliv bruker jeg Saowanee.

 

Første spørsmål:

Mariniseringen er gjort litt amatørmessig og en del ting må rettes på. Det er påmontert en impellerpumpe som drives av hovedreima som vist på bildet. Det gjør at reima får liten vinkel rundt reimskivene og har lett for å slure. For å rette på det tenker jeg meg en dobbelt reimskive på veivakselen slik at impelleren kan drives av en egen reim. Men hvor finner jeg en slik dobbelt reimskive? Eller har noen forslag til hvordan jeg ellers kan fikse det? Jeg ser ikke noe problem i eventuelt å flytte impellerpumpa. Den skal ha en ny og finere festebrakett uansett.

 

bilde

Link to post

De skråstilte volvomotorene har orginalt dobbel reim. Mulig du kan bruke reimskive fra en slik. Evt med litt modifisering

 

Står i alt fra volvo 240 fra 75 -940 98. Så en bilskrot i nærheten bør vel finnes noe.

 

Ser at en del huggere har slike doble reimskiver fra 240-modeller. Er det noen sjans for at en slik passer på, eller kan tilpasses, en B18/B20 veivaksel?

 

Takker også for gode forlag ellers, men elektrisk pumpe blir neppe aktuelt og ombygging med direkte drift som på original marinemotor blir for komplisert an mange grunner. Så jeg går helst for reimdrevet pumpe, men helst på egen reim. Slik som det er nå må jeg kjøre med veldig stram reim og det er ikke bra, hverken for reim eller lagere.

Link to post

Kor tung er denne pumpa å dra rundt, då?

Eg trur eg ville heller tenkt på eiga reim til dynamoen, det er den som kan vera verkelig tung å dra. Og om so den hardast belasta reima ryk, so har du framleis pumpene, so motoren kan få gå so lenge du har strøm.

 

Magne

Link to post

Kor tung er denne pumpa å dra rundt, då?

Eg trur eg ville heller tenkt på eiga reim til dynamoen, det er den som kan vera verkelig tung å dra. Og om so den hardast belasta reima ryk, so har du framleis pumpene, so motoren kan få gå so lenge du har strøm.

 

Magne

 

Det var en god ide. Skal forfølge den. Men trenger fremdeles dobbelt remskive til veivakselen.

Link to post

Har den reimskiva svingningsdemper med vulket boss? Hvis ikke er det jo kurant å dreie ei reimskive, evt. modifisere ei som ikke passer. Har dreiet mange reimskiver :smiley:  Dersom du får tak i ei med for stort hull, kan du også krympe inn et boss og bore opp til riktig dimensjon.

Link to post

Har den reimskiva svingningsdemper med vulket boss? Hvis ikke er det jo kurant å dreie ei reimskive, evt. modifisere ei som ikke passer. Har dreiet mange reimskiver :smiley:  Dersom du får tak i ei med for stort hull, kan du også krympe inn et boss og bore opp til riktig dimensjon.

 

Den er helt enkel uten noe svingningsdemper eller leamikk. Har vært inne på tanken om å få dreid en ny og vil ta mål og lage en skisse for å forhøre meg. Den skal helst ikke være i aluminium, så det måtte bli støpejern eller stål. Selv har jeg ikke noen tilgang til dreiebenk. Det var mye enklere før, da jeg jobbet for nedlagte Kværner i Lodalen.

Link to post

Når jeg tenker meg om, passer nok ikke reimskiva fra skråstilt over på b-18-20, da skråstilte har registerreim og tetningen til simmringen bak nedre drivhjul, men mange Vag produkter fra 90 tallet har løs reimskive skrudd utenpå hovedskiva, mulig du kunne brukt en slik skive, å borret og gjenget opp i den skiva du har

Link to post

Selv har jeg ikke noen tilgang til dreiebenk.

Har du ikke dreiebenk :eek:  Går det an når du har to båter :giggle: Et annet alternativ er å kjøpe ei ny skive med dobbelt eller trippelt spor med Taper-Lock i senter. De får du til de fleste akseldimensjoner tror jeg.

 

 

Draco24: Det ser ikke ut som om det er så lett å skru ekstra skive utenpå den orginale der, jeg var også inne på den tanken.

Link to post

Har du ikke dreiebenk :eek:  Går det an når du har to båter :giggle: Et annet alternativ er å kjøpe ei ny skive med dobbelt eller trippelt spor med Taper-Lock i senter. De får du til de fleste akseldimensjoner tror jeg.

 

 

Draco24: Det ser ikke ut som om det er så lett å skru ekstra skive utenpå den orginale der, jeg var også inne på den tanken.

 

Har en del mer utstyr enn de fleste, men ikke noe særlig for metallarbeid. Metalldreiebenk er ikke på prioriteringsliste, men sveiseutstyr kanskje . . .

 

Ser ellers nå at det jo finnes haugevis av remskiver i alle størrelser og med dobbeltspor for Taper-Lock på nettet (Otto Olsen og andre). De finnes også uboret ser jeg. Så da tror jeg jeg satser på det. Har ikke funnet noen som selger direkte til privatpersoner, men det lar seg nok ordne. Følger også rådet om å kjøre dynamoen på egen reim i stedet for vannpumpa.

 

Så da takker jeg for alle gode tips, råd og interesse så langt og kommer med neste sak.:

 

Denne motoren har det vært tuklet med også av andre enn meg. Den har blitt sprøytemalt over det hele etter sammenstilling og det har blitt litt grisete. Nå skal den males før sammenstilling og helst i riktige farger. Som bilmotor skal støpejærnet være volvorødt, aluminiumsdeler umalt og  aluminiumsdeksler blankpolerte. Det siste går tydeligvis dårlig i et maritimt miljø. Det drysser mye løst oksyd fra aluminiumen her.

 

 - Aluminiumsdelene ville jeg helst ha blanke. Finnes det eventuelt en klarlakk en kunne beskytte dem med? Ellers er kanskje sølvfarget maling et nødalternativ?

 - Ekspansjonstanken er i messing (men stygt overmalt). Den vil jeg ha i blank og fin messing, men den bør vel beskyttes med noe? Det samme gjelde vannrør i kobber med messingfittings. Vil helst ha det umalt.

 - Noen detaljer skal males sort, som for eksempel eksosmanifolden og startmotoren.

 - Ventildekselet blir blankgalvanisert som vanlig standard på B18 når jeg har fjernet malingen. Skulle gjerne investert i et forkrommet deksel, men er i tvil om det holder stand mot korrosjon i båten.

 

Vi (junior og jeg) tar gjerne mot råd og forslag til ovenstående. Malingstype? Grunning? Dersom noen synes vi er litt jålete har de helt rett. Tora er som sagt hobby og vi koser oss med detaljene. Nå mekker vi motor på garasjeloftet. Det er høyeste grad av mentalhygiene.

Link to post

Dette høres ut som et morsomt prosjekt Nils :thumbsup:  Jeg liker også å rusle med slike ting, og deler sansen for å gjøre litt ekstra ut av detaljene selv om det strengt tatt ikke er nødvendig som du sier. Problemet er bare å få tiden til å strekke til :worry:

 

Bra forslag du fikk om å ha egen reim på dynamoen. Hvis du vil være litt jålete kan du jo også sette på trippe reimskive på veiva og ha separate reimer på pumpene. Hvis du kjøper deg en reimskive som er rå (uboret) kan du komme til meg med den, så skal jeg ta opp hullet for deg :smiley:  Det jeg ikke får gjort er å ta ut kilespor. Tools, Proffpartner, Tess Industrihydraulikk o.l. kan bestille reimskive for deg.

 

Når det gjelder aluminiumsdelene holder jeg med Draco (eloksering). De blir ikke blanke, men de blir pene, og de holder seg. Jeg har tidligere levert småting til Beko Eloksal (Sarpsborg det også), og de har tatt i mot småting privat for en billig penge. Om sjappa eksisterer ennå vet jeg imidlertid ikke. Det høres ut som om du har en god plan på dette, det kommer til å bli bra :yesnod:

Link to post

Takker igjen for innspill. Eloksering høres riktig ut.

 

Det kan kanskje synes som vi prioriterer maling og farger før vi har fått det tekniske på plass, men det er fint å få gjort ferdig deler som ikke skal ha spesiell overhaling ellers. Ting som skal elokseres tar vel også litt tid og må forberdes.

 

Når det gjelder det tekniske har vi konstatert:

 - Hovedårsaken til dårlig kompresjon på en sylinder var dårlig sete på en eksosventil. Det blir full overhaling av ventiler og seter. Kan det være noen ide å få satt inn herdete seteringer?

 - Topplokket er 100% plant i forhold til blokka. Ingen lekkasjer i toppakning.

 - Kamakselen er noe slitt på toppene. Det blir derfor ny A-kam og løftere.

 - Veivaksel er innenfor måltoleransene for ny aksel.

 - Rammelagere og rådelagere ser fine ut og er ikke målbart slitt. Vurderer likevel nye lagerskåler.

 - En stempelring var feilmontert. Nummer to ovenfra skulle vært øverst (den er merket "TOP" og forkrommet).

  - Sylinderene er blanke og fine, men med tydelig slitekant øverst. Litt stor stempelklaring, men innenfor det tillatte før revisjon. Det blir likevel boring, honing og nye stempler og stempelringer.

 - Ingen lekkasje i eksosmanifolden

 

Revisjon av motorblokk og topplokk settes bort. Før i tiden brukte jeg Sylinderservice i Oslo til slikt. De heter nå noe annet. Tror jeg prøver der igjen.

Link to post

Det høres ut som om du går grundig til verks! En liten kommentar til det med å bytte lagerskåler. For noen år siden overtalte jeg en VW tdi motor, byttet da også lagerskåler. For moro skyld målte jeg klaringen på både de gamle og de nye. Der var klaringen faktisk større på noen av de nye, altså ingen forbedring i å bytte dem. Så det er kanskje greit å vurdere slitasjen før man skifter. Klaring skal det jo være.

Link to post

Jeg kommer tilbake til ditt tilbud om tilpassing av reimskive. Det nærliggende spørsmålet blir da om du trenger noe trearbeid?

 

Enig med deg. Jeg skal ta en nøyaktigere oppmåling før jeg bestemmer meg. Det blir dyrt nok som det er. På de tideligere revisjonene jeg har gjort på B20 ble lagerskålene bronsefarget når de ble slitt. Det er ingen antydning til bronsefarge her, men kanskje de er laget annerledes? Men lagere for B18 og B20 skulle gå om hverandre . . . Jeg tror denne motoren har vært åpnet for noen år siden og fått byttet noen deler som lageskåler og stempelringer (en ring var feilmontert!). Selgeren sa den var nyoverhalt, hvilket for såvidt sikkert stemte. Men  boring og kamaksel ble vel for dyrt. Og så ble motoren grisemalt etterpå.

 

Hva med å få sattt inn herdete seteringer i topplokket? Man sier at jeg da kan slippe blyerstatning i bensinen, men det ser jeg ikke som noe stort poeng. Spørsmålet er heller om de holder bedre?

Link to post

Ville uten tvil skiftet setene når du først er i gang, vil tippe de rett og slett er bedre også, nå er det vel ikke noe turtall du er ute etter, men med seter som holder formen bedre, vil jo også motoren trives bedre på ditt turtallsregister

Link to post

Ville uten tvil skiftet setene når du først er i gang, vil tippe de rett og slett er bedre også, nå er det vel ikke noe turtall du er ute etter, men med seter som holder formen bedre, vil jo også motoren trives bedre på ditt turtallsregister

Jeg er tilbøylig til å være enig i prinsippet. Med denne motoren er Tora sterkt overmotorisert, så det blir ikke noe høyt turtall eller høy belastning. Men bortsett fra den ene eksosventilen ser faktisk setene bedre ut i topplokket enn ventilene gjør på tetningsflaten. De fleste ventilene er konkave (innhule) på teningsflaten. Det kommer muligens av veldig smal teningsflate i topplokket, bare rundt 1 mm.

Edited by NilsPils
Link to post

Jeg monterte styrservo på en b20 som stod i 240 -75.

Der modifiserte jeg en origiginal reimskive fra b20 så jeg kunde montere den uttanpå den første.

Husker ikke helt, men mener jeg dreide en liten ring og i tilegg tok opp hullet i den nye skiven.

Det såg helt originalt ut etterpå.

Husker dessverre ikke detaljer.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...