Jump to content

Tora får motoroverhaling. Spørsmål vedr. Marinisert Volvo B18.


NilsPils

Recommended Posts

... kanskje dette er sparket jeg trengei i ræva for å lære meg å oppdatere meg? ...  Det er vel TIG som gjelder for en slik jobb?

 

Kanskje du må ta deg en tur til Hvaler og ta et oppdateringskurs :wink:  Har du sveist autogen lærer du TIG fort. Det er det samme i prinsippet, men enklere. Det er jo litt som å lære å sykle. Om det er TIG som gjelder blir en annen diskusjon. Både MIG og MMA funker bra her. Bruker du relativt grove materialer er MMA (pinne) veldig greit.

 

Begynn med å legge flensene ned på en plate og tegne av utvendig kurve. Denne skjærer du ut med vinkelsliper og borer riktig hullbilde. Ta deg også bryet med å lage en jigg av den gamle manifolden som du monterer den nye på etterhvert som du nester. Plater og rørbiter finner du på høggern. Vet ikke hvordan det er stelt på Gjerdrum, men her i Fredrikstad har vi Stene Stål på Kråkerøy og Veolia på Greåker. Disse stedene tar i mot kapp fra lokal industri. Et annet alternativ er å gå til et sveiseverksted og spørre om å få kjøpt noe kapp. Et verksted jeg har vært litt borti gjennom jobb er Jomek, de driver med rustfritt.

 

Dersom du tar jobben med å tilpasse alle delene er det heller ingen stor jobb å få lagt sveisene av en proffesjonell. Til sist etter at alt er sveiset bør du gå til et maskinverksted og få planfrest flensene. Velg gjerne en del tykkere plater til flenser enn det som er orginalt, da har du litt å gå på pluss at de blir mer stabile mot formendring. Rustfritt er mer duktilt enn karbonstål.

 

En ulempe med å sveise opp manifold av rustfritt er sensitrering. For å unngå det bør du holde deg til 316L. Den er godt sveisbar, og det lave karboninnholdet reduserer karbiddannelser på korngrensene. Tenk også A-mål hvis du skal lage en slik. Det er greit nok med en viss platetykkelse, men regn sveisen som en svak faktor og legg på litt der.

Link to post

Takk for mange gode tips. Da ser det ut til at vinterprosjektet (eller ett av dem) blir eksosmanifold. Jeg kan droppe å lage oljepanne, for det ser ut til at jeg få tak i en brukt som er i orden.

 

Det ser ut til at det blir mye 3-4 mm tykkelser Hoveddelen måtte bli Ø44x3 mm rør og 80x4 mm firkantrør.. Da er det kanskje best (og billigst) å satse på utstyr for pinne? Jeg har konstruert mange sveisekonstruksjoner gjennom yrkeslivet, så det blir nok mulig å konstruere denne også. Jeg ser selvfølgelig behovet for å bruke jigg og behovet for å inkludere arbeidsmonn mot blokka. Jeg starter med å lage en tegning, så kan du gjerne få kommentere sveisefuger og slikt.

 

I Osloområdet er det dårlig med platekapp hos høggern. Metalco på Alnabru har sluttet å selge i smått til private. Så det blir kanskje en tur til Østfold. Men når du handler platekapp er det kanskje vanskelig å få garantert at det er syrefast og lavcarbon? Ellers hadde jeg tenkt på å få laserkuttet smådelene for å komme lett i gang.

 

Jeg tror jeg starter med å innrede litt i garasjen og trene på å sveise med pinne. Trenger å kjøpe egnet sveiseapparat. Ellers har jeg trykkluft, 12 tonns presse og slipe-kappeutstyr nok til småarbeider. Jeg har bare 16A uttak, men det er rett ved hovedinntaksskapet, så det lar seg utvide hvis nødvendig. Junior blir helt sikkert med på laget. Vi takker gjerne ja til en tur til Hvaler for å lære og kommer gjerne tilbake til det etter hummerfisket.

Edited by NilsPils
Link to post

Eg vil tru at 16 A uttak går heilt greit. Du skal ikkje bruka veldig tjukke sveisepinner, eller sveise sammenhengende heile dagen i denne jobben. Sjølv har eg sveist med 3,25 mm fonas gul på 16 A sikring, kunne då sveisa eit par pinner sammenhengande før fem min pause. Og det med eit apparat som no er over 40 år gammelt.

 

Magne

Link to post

Og så er selvfølgelig spørsmålet hvilket sveiseapparat jeg bør kjøpe. De har på både Bt og Jula, men er de brukbarte? Ser at Jula fører Stanley. Der er det også et for både TIG og pinne. Uansett satser jeg først på pinne.

Link to post

Jeg har et Kemppi sveiseapparat for pinne, det kan i aller høyste grad anbefales. Tror det er dette jeg har: http://kemppi.com/inet/kemppi/no/akp.nsf/frameset/Frameset?OpenDocument&left=/inet/kemppi/no/akp.nsf/WEB_Nav?OpenView&navcat=Search&main=/inet/kemppi/frontpage.nsf/0/E988270DEBC3E68DC22571B2005C7F07?opendocument&top=/inet/kemppi/no/akp.nsf/Top?ReadForm&topcat=ProductInfo Kjøpte det her: http://www.industri-hydraulikk.no/page15.html

De er nok blant de beste i Østfold på sveis.Tenk litt servide også når du hanlder slike ting. Det er greit å kunne få deler når det har gått noen år også. Dette er et apparat du har livet ut.

 

Er du lur kjøper du et med både MMA og TIG med hf. tenning, da kommer du unna med et apparat. Her er et par alternativer: http://kemppi.com/inet/kemppi/no/akp.nsf/frameset/Frameset?OpenDocument&left=/inet/kemppi/no/akp.nsf/WEB_Nav?OpenView&navcat=Search&main=/inet/kemppi/frontpage.nsf/0/E988270DEBC3E68DC22571B2005C7F07?opendocument&top=/inet/kemppi/no/akp.nsf/Top?ReadForm&topcat=ProductInfo

 

Skal du ha muligheten til å sveise alu også må du ha et AC/DC apparat, da må du vesentlig opp i pris, det har ikke jeg prioritert. Er egentlig ikke så glad i å jobbe med alu.

 

16A er ikke noe problem på et slikt apparat.

 

 

Edit: Ser nå at linkene ikke virker helt i detalj. Den første linken skulle vist et rent MMA apparat (pinne), og den andre linken var til DC tig apparater. Ikke vanskelig å finne frem da.

Edited by Komodo
Link to post

Nå har jeg ordnet meg plenty med 2 - 3 mm gratis plater for øvelsessveising i SS 304L. Er klar over at det bør være 316L i eksosmanifolden. Det ordner jeg senere. Nå trenger jeg sveiseapparat og en stålplate jeg kan lage sveisebord av.

 

Har bestemt meg for å droppe Biltema og Jula, men Kemppi blir litt i dyreste laget, synes jeg. Hva med denne ESAB-en:

http://www.shop365.no/default.pl?showProduct=617&pageId=175.

Den koster bare litt over halvparten av tilsvarende Kemppi, og jeg kan kjøpe slangepakke og sveise TIG også.

 

Alternativet er kanskje denne: https://verktoy4u.no/kemppi-minarc-evo-180-tig

Komplett med TIG-utstyr.

 

Aluminium blir neppe aktuelt for meg.

Edited by NilsPils
Link to post

Jeg har den Kemppien i 150 A utgaven, den er nok noe rimeligere. Den er absolutt å anbefale, men Esaben er nok like bra vil jeg tro.

 

Men for deg vil jeg egentlig anbefale en MMA/TIG maskin med høyfrekvent tenning. Maskinene over har skrapetenning, og ikke downsloop. Det gjør at man egentlig må være vesentli mer dreven for å bruke disse med TIG-tilbehør, i tillegg vil du aldri få samme kvalitet på start/stopp pga. manglende sloop up og sloop down. Særlig sloop down som gjør at du unngår krater/hull der du avslutter. Viktig når du skal sveise rør eller andre ting som skal være tett. Ikke så viktig på braketter og annet småtteri. Men det er håpløst å neste sammen små detaljer uten HF og unngå stygge merker.

Link to post

Det ble Kempi'en, men uten TIG-utstyret (foreløpig). Nå har junior og jeg begynt å trene. Det var faktisk mye enklere enn jeg trodde. Jeg tror det beror mye på kvaliteten og automatikken i sveisemaskinen, så jeg angrer ikke på at jeg investerte litt der. Det gikk helt geit å tenne og dra larver med en gang, selv om det ikke ser helt strøkent ut foreløpig. Jeg investerte også i en automatisk sveisemaske som fungerer fint.

 

Vi trener med 2 mm vanlig elektrode (OK48) på diverse jernskrot foreløpig, men vil etter hvert prøve med rustfritt. Spørsmålet er da: hvilken elektrodediameter bør vi velge for å sveise 3 mm plate? Alternativene er 1.6, 2 og 2.5 mm. En pakke elektroder koster rundt 1500 - 1600 kroner, så det blir ikke aktuelt med så mange varianter.

 

Dette var kjempegøy. Jeg burde ha gått sveisekurs den gang jeg jobbet i verkstedsindustrien.

Link to post

De tynne trådene kan være litt leie å sveise med da de er litt myke og fleksible, så de er litt leiere å få "feelingen" med når man sveiser. Du kan egentlig si at jo tykkere tråden er, jo enklere er den å sveise med. Jeg ville gått for 2,0 + 3,2, da dekker du det meste. Er godset for tynt til 2mm tråd ville jeg brukt tig.

 

En ulempe til med de tynne trådene er at innerste delen blir ødelagt, så du får ikke sveiset den helt ut. Så den blir dyr i bruk også.

Edited by Komodo
Link to post

Takk for tips.

 

Jeg forsøkte litt i går med 3 mm rustfri plate og 2 mm vanlig OK48 elektrode. Du må sveise forsiktig da for ikke å brenne hull. Da går det kanskje mot at jeg satser på 4 mm pate og 2 mm elektrode. Med litt tykkere plate blir sannsynligvis alt litt enklere, men jeg skal teste litt mer først.

 

Dette organiserer jeg som sveisekurs for de ansatte i firmaet mitt (vi er to ansatte). Eksosmanifolden blir svenneprøven. Jeg vil også gjerne lære meg Tig-sveising, men det må bli senere. Skal alltids finne på noen prosjekter for det også. Jeg synes imidlertid at det må være riktig å lære seg å sveise med pinne først.

Link to post

Du må langt ned på strømmen, og så kan du forsøke å pendle litt. La elektroden vandre fra side til side i sveisefugen (ikke inn på selve grunnmaterialet). Da får du noe av varmen vekk fra rotåpningen. Dersom du ser at det blir for varmt slik at hele rotsiden smelter, stopper du bare og lar grunnmaterialet kjøle seg litt. Elektroden blir også varm, så i prinsippet trenger du mindre strøm jo lenger inn på elektroden du kommer.

Link to post

Det ble ny oljepanne i epoxy (jeg greide ikke la være). Jeg hadde litt karbonfiber liggened fra et tideliger prosjekt, så dette ble veldig high-tec. Jeg brukte en bunnpanne jeg hadde liggende fra en B20 motor som modell og lagde form i polyester og glassfiber.

 

Jeg tror dette blir bra til bruk i båt. Men for biler ville jeg ikke anbefale det. Jeg har hittil ikke sett en tilsvarende bunnpanne fra bil uten bulker. Nå blir det slutt på malingflak som flasser av og tetter til lensepumpene. Det var en liten utfordring å få plassert kjølespiralen slik at den ikke kommer i veien for oljepumpa, men nå er det prøvemontert og passer. Kjølespiralen er trykktestet.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Edited by NilsPils
Link to post

Dette så skikkelig spektakulært ut! Ikke noe man forventer å finne I en tresnekke, men det burde kunne fungere fint. Litt synd å gjemme de pene karbonfibrene under motoren da....

 

Vi skal ta noen fine bilder til arkivet før motoren settes tilbake i båten. Det neste prosjektet er ny eksosmanifold i syrefast. Vi kommer tilbake til det etter hvert.

 

Dette var også en øvelse i å legge karbonfiber for junior og meg. Vi la ett sammenhengende ark uten at det ble folder eller skrukker, til tross for den relativt kompliserte fasongen.

Link to post

Det der ble skikkelig snasent Nils  :yesnod:  Jeg ser du har delt forma i to, er det ikke slipp nok på bunnpanna til at du kunne støpt forma rett på?

 

Vi gleder oss til manifolden, kjør på med bilder etterhvert :thumbsup:

Link to post

Det der ble skikkelig snasent Nils  :yesnod:  Jeg ser du har delt forma i to, er det ikke slipp nok på bunnpanna til at du kunne støpt forma rett på?

 

Vi gleder oss til manifolden, kjør på med bilder etterhvert :thumbsup:

 

Bunpanna har temelig rette sider, så jeg tok ikke risken på å ikke lage form i to deler. Dessuten var dettte jo en fin øvelse i støpeteknikk for junior som var med på laget. Karbonfiber er også egentlig overkill, men vi var spente på hvordan den bevarer strukturen på en såpass komplisert form. Det gikk over all forventning bra.

 

Manifolden kommer etter hvert, men først skal junior og jeg på tur til Thailand for å sykle, padle kano, besøke båtbygger Luigi og gå til tannlege. Det passer også å vente med å sveise i garasjen til det blir mildere i været. De fleste delene ligger ferdig vannskåret allerede i 316L. Så nå er det ingen vei tilbake.

Link to post

Prosjekt eksosmanifold har ligget på is (bokstavelig talt) da det har vært kaldt og utrivelig i garasjen i vinter. Men nå er junior og jeg i full gang. Sveisingen går tålelig bra. Vi er langt fra sertifiserte sveisere, men det går femover og vi er optimister. Vi sveiser med 2mm dekket syrefast elektrode.

 

Når det gjelder finish med sliping og polering er vi blitt ganske flinke. Her er det junior som leder gamet. Han er ustoppelig og forlanger speilglans på alle delene og får det også til. Da søsteren hans bemerket at "det er vel ikke så farlig i motoren der ingen ser", ble det tilløp til bråk i familien. Nå har vi funnet frem til riktig slipe og poleringsutstyr, og da går det lettere enn vi har fryktet. Vi har funnet at det lønner seg å slipe og polere før delene sveises sammen selv om det blir en del etterarbeide etter sveising.

 

Jeg har en 12 tons hydralisk presse i garasjen. Her er den utstyrt med hjemmelaget presseverktøy.

 

bilde

 

 

Vi fikk vannskåret de mest kompliserte delene. Det kostet litt, men det ga prosjektet en god start og god nøyaktighet på alle detaljer.

 

bilde

 

Ferdig oppsveiste utløpsbend.

 

bilde

 

 

Og slik ser det ut etter at junior har pusset og polert . . .  Disse skal nå sveises inn på samlerøret for eksosen før vannkappa kommer på.

 

bilde

 

Her er et nylig tatt bilde av den gamle manifolden. Da jeg tok den frem etter at den har ligget bortgjemt på hobbyloftet vinter så jeg til min forbauselse den store langsgående sprekken. Jeg er helt sikker på at sprekken ikke var det i fjor da jeg demonterte og rengjorde den,og spesielt ikke da båten var i drift. Det kan jeg dokumenter med sikkerhet ut fra diverse bilder. Det kan heller ikke være frostsprengning da manifolden har ligget inne hele vinteren. Men det ser ut som den buler ut der sprekken er. Muligens har det sammenheng med at den lå i sodavann for rengjøring i fjor høst? Når jeg ikke trenger den lenger for referanse skal jeg skjære den opp for å kikke inni.

 

bilde

Link to post

Vedr. sprekk I manifold.

 

Typisk rustsprengning.

 

Dette skjer med jern som har vært i sjøvann. Fortsetter å ruste selv om det ligger tørt. Skal denslags unngåes må delen senkes ned i olje, diesel eller frostvæske.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...