Jump to content

Solcelleventilator vs avfukter


erlend-fs

Recommended Posts

Hei! Nettopp flyttet i seilbåt, og som forventet, blir det litt fuktig i båten. Hva ville dere investert i: Gode Nicro solcelledrevne vifteventiler eller en avfukter?

 

Minst mulig støy er viktig.

 

Tenkte egentlig prøve med vifteventiler først, men ser at Nicro sine (som jeg har lest at er absolutt det beste) koster en god del. Blir da fort dyrt å først kjøpe ventiler, hvis jeg uansett må ha en avfukter.. Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Lufting er vesentlig. Jeg ville begynt der. Mine luker i seilbåten har aldri vært igjen untatt ved tung sjø. Ellers er de i lufte stilling alle sammen, alltid. Samt lufting i nedgangen når vi er ombord. Det er egentlig nok hos oss, store deler av året, men om vinteren kan det bli litt dugg i fob med matlaging, så da lufter vi ekstra. Vi ligger stort sett med baug mot vind (enten på svai, eller bevist valg ved fortøying mot brygge) da virker luftingen best. Skal du bo i båten vil vel det variere mer, så da er kanskje vifter bra.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

tror jeg ville sagt ja takk - begge deler! om jeg skulle bodd i båt.   Regner med at stort sett så vil god lufting holde det tørt , men senhøstes i et regnvått oslo mistenker jeg ventilene kan trenge litt hjelp. 

 

Avfukter er også kjekt når det skal feks tørkes klær 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har begge deler ombord (bor i båten). Erfarer at ventilatorene fungerer glimrende på dager det er noenlunde tørt i været, men på dager det er fuktig vær er det for min del ingen vei utenom enten avfukter eller dieselkamin for å holde lufta frisk og luftfuktigheten nede. Ved typiske vestlandstemperaturer (+/- 10 grader) er det også greit å kunne avfukte lufta uten å tape for nye varme. Så ja takk begge deler :smiley:

 

Kan anbefale en sorpsjonsavfukter/tørkerotoravfukter, som f.eks. Meaco DD8L eller lignende, tørker (i motsetning til kompressorbaserte avfuktere) lufta svært bra helt ned mot frysepunktet. Har hatt min i fire år nå og er svært fornøyd med denne :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Korleis blir da med ein slik ventilator i vinterhalvåret?

De fleste har en bryter til å skru dem på eller av. Pleier ikke la ventilatorene svive vinterstid, med mindre det er OK utetemperatur. Kjører sjokklufting om vinteren, ellers trekker dieselkaminen inn nok friskluft til å kunne puste godt samtidig som den holder varmen oppe.

Link to post
Share on other sites

Angående solcelledrevne ventilatorer - jeg har to av dem, og jeg tror ikke jeg ville investert i nye.

 

Dette er støykilder uten av/på-knapp. Det er sikkert lite støy fra dem når de er nyinnkjøpte, men husk på at kulelagre er slitedeler.

 

På ett eller annet tidspunkt takker de sikkert for seg, enten på den ene måten eller den andre. Er det garantert at man kan få erstattet vifta med ei tilsvarende vifte med eksakt samme mål om ti år? Vi har hatt et tilfelle hvor viftebladet ikke ville sitte fast på akselen lengre, det var slett ikke trivielt å komme til og få fikset dette.

 

En av viftene våre er plassert slik at den ofte blir tildekt (dersom vi tar ned cockpitkalesjen blir den liggende oppå solcellepanelet)

 

Angående avfukting - en ting jeg vil legge vekt på er isolasjon - uten tilstrekkelig isolasjon er det nesten uungåelig med kondens når det er stor temperaturforskjell mellom inne og ute. Dersom denne kondensen havner på innsiden av klesskap eller baksiden av bokhyller, kan det fort resultere i fuktskader. En dårlig isolert skrogside er ellers en avfukter i seg selv - men forutsetningen er at kondensen kan renne fritt ned til kjølsvin og pumpes ut derfra :-)

Link to post
Share on other sites

Fortelle oss gjerne hva slags båt du har, modell/ fot, så vi kan se for oss "situasjonen".

 

Tipper du har det rått og kaldt i fotenden av dyne og madrass. :)

 

Har du diesel luftvarmer du har tenkt til å holde varmen med i vinter, eller satser du på elektrisk oppvarming?

Luftvarmer vil vi deg tørr, varm luft til vinteren, om den henter frisk uteluft som varmes opp og blåses inn i båten. Men husk at du må åpne ventiler i alle rom du vil ha varmluft inn i. -da vil også en del fuktig luft presses ut.

 

Men, i morgen går du på butikken og kjøpe DD8L som er nevnt tidligere i tråden. Da har du løst problemet i løpet av natt til tirsdag :)

Og når du legger deg onsdag kveld, så er dyna og madrassen tørr, luftig og deilig :)

 

Kondens vil bli et ikketema.

 

Du programmerer avfukteren på "tommel" symbolet og viftehastighet etter eget forgodtbefinnende. Tommel er 50% RF.

DD8L monitorerer lufta og går i dvale ved oppnådd innstilt RF. Deretter monitorerer den lufta hvert 30. Minutt.

Elkjøp sin her "lik" men den går ikke i dvale. Vifta går kontinuerlig. Det er et stort minus i båt pga støy.

 

DD8L sin vifte er ikke plagsom på laveste hastighet. Når du ikke er i båten, skrur du bare opp hastigheten.

 

Dessuten er det varm tørr luft som kommer ut av den. Derfor utnytter du strømforbruket til varme.

 

Nå når det blir mørkere tider, og senere snø som legger seg på solcella, så vil ikke den holde gjennom natta.

 

Mitt råd er å kjøpe avfukter i morgen! -før du får mugg i madrassen og dyna, og du må bruke penger på å kjøpe ny madrass.

 

Og når du først kjøper avfukter, så kjøper du deg også spilebunn for å ha under madrassen. Det vil ryggen din sette pris på, -det hjelper lite med ekstra overmadrass. Spilebunn gir også viktig lufting under madrassen.

 

Hilsen en som har bodd i en 30foter og hadde det ikke godt ombord før begge disse tingene var ordna. :) -og jeg måtte kaste den første dyna...

 

( når du har kjøpt avfukteren, setter du den først inn der du sover, og lar den gå frem til du legger deg første kvelden, så setter du den i salongen. )

 

-om du lar avfukteren stå på på laveste RF over tid, så kan treverket i båten tørke ut og ta skade.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avfukter om du skal senke fuktigheten, vifte fungerer om lufta du drar inn har mindre fuktighet en den du lufter ut, så ved minusgrader vil dette funke, varme hjelper ikke på mengdeliter fuktighet i rommet men varm luft holder på mer fuktighet en kald luft , under 50 prosent luft fuktighet kan du få trøbbel med treverk som sprekker

Link to post
Share on other sites

Utrolig mange gode tips her! Tusen takk! Setter veldig pris på det!

 

Da er Meaco DD8L bestilt!

 

Båten er en Scanmar 345 (34,5fot). Den har sandwichskrog, så vil tro det hjelper mye på både varmetap og kondens.

Har montert panelovner til oppvarming. Er også en dieselfyr ombord, men tenker det er hyggelig for naboene å slippe eksosen. Selvsagt fint om det blir skikkelig kjølig.

 

Blir helt sikker knallbra med avfukter:-) Igjen, takk for tips!

 

Erlend

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Du programmerer avfukteren på "tommel" symbolet og viftehastighet etter eget forgodtbefinnende. Tommel er 50% RF.

DD8L monitorerer lufta og går i dvale ved oppnådd innstilt RF. Deretter monitorerer den lufta hvert 30. Minutt.

Elkjøp sin her "lik" men den går ikke i dvale. Vifta går kontinuerlig. Det er et stort minus i båt pga støy.

 

 

 

Har Sandstrømen selv, syns den er svært støysvak på laveste viftehastighet. 

 

Ang. det å ha en vifte som slår seg av og på så er jeg tilhenger av konstant støy fremfor noe som slår seg av og på, særlig når jeg skal sove. 

 

Legger knapt merke til konstant støy, av-på er ikke en fordel, heller en ulempe. Men folk reagerer vel forskjellig på sånt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...