Jump to content

Ønsker brukt flybridgebåt til maks 1,2 million, hva finnes?


Dykker

Recommended Posts

Tusen takk igjen alle sammen for hyggelige gratulasjoner!

Med tanke på vann i vinterhalvåret, så er det vel sikrest å tømme begge vanntankene samt varmtvannsberederen. Er jo stort sett vann i servicebygg eller hoteller

nær gjestebrygger i vinter. 

Blir vel uansett litt sjansespill med vann i tankene vinterstid.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor kaldt det blir det. Har du varme på kan det bli noen minus uten problemer. Forlater alltid båten med åpne kraner og uten trykk på systemet. Vanntanken ligger i bunnen av båten og får varme fra havet. Tømmes kun om det blir minus fem grader eller kaldere i båthavnen.

 

Mildt på vestlandet for tiden :-)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny skute Dykker. Og i tillegg så er den jo helt strøken. :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt Dykker. Vanntanker og bereder i kjelleren tåler en god del minusgrader før de fryser. Det gjør IKKE evt. vannuttak du måtte ha på fly.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nydelig båt. Jeg har sett på akkurat denne båten mange ganger. Vurderer å bytte ut Skorgenesen til Fairline/Princess i løpet av neste sesong.

Har en liten bemerkning til bilde av batteriene. Felles minus på forbruksbatteriene ligger faretruende nær plussen på det midtre batteriet. Ved vibrasjoner kan det føre til gnisninger på isolasjonen som da kan føre til en ren kortslutning. Jeg ville ha løsnet litt på klemma å vridd denne litt, bare for å være helt sikker.

Nå er det bare å telle ned til ny sesong. Bare 4 mnd til sjøsetting :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, vi var ikke å så på den, vi fallt jo helt for Ronja fra første stund.

 

Men vet at han som eier den (Finn-annonsen) har hatt den siden den var ny. Han jobber med båtelektronikk/båtutstyr og har oppgradert sin båt med alt mulig tenkelig. Tror den PH37 er et godt kjøp, eieren har tydeligvis tatt godt teknisk vare på den.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk!

 

Ser på MarineTraffic at Kristian With er rett nord for Bergen nå.

Frakteskipet skal laste Ronja ved Stavanger og losse henne ved Tofte.

Blir altså en slags hentetråd med Kristian With med Ronja som dekkslast.

 

Kanskje Andresh tar noen bilder når Ronja lastes om bord ved Stavanger?

 

Etter at Ronja er ankommet Tofte, kjører jeg henne til brygga i Oslo.

Så blir det sikkert masse turer med henne i vinter.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da er Ronja lastet opp på dekket til Kristian With i Tananger. Andresh sendte meg disse bildene i sted.

Så er det bare å vente til Ronja ankommer Oslo, blir vel onsdag eller torsdag skulle jeg tro.

Både reder og rederinne gleder seg til mange båtturer i vinter!

 

:clap:       :flag_bp:    :flag:    :sailing:    :fireworks2:    :drink:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg tenke meg at tiden går sakte, Dykker  :yesnod: Du skriver at Ronja kommer til Oslo. Har de lagt om ruta og skal inn fjorden likevel?

 

Ellers synes jeg åket så litt smalt ut med tanke på at de også frakter båter som er endel bredere enn Ph37. Ser vinkelen på stroppene går innover mot senter over fenderlista.

Ikke noe problem på båten din som er nesten like bred under vannlinja, som ved fenderlist, men det ville blitt endel mer klem på en bredere båt hvis stroppene i tillegg får en positiv vinkel mellom kanten på skroget under vannlinje og fenderlist og så en negativ vinkel opp mot åket igjen.

 

Har aldri skjønt hvorfor profesjonelle aktører, enten det er verksteder, marinaer, opplagsplasser eller transportører ofte "kjiper" på løfteutstyret når de håndterer relativt skjøre millionverdier. Virker som et typisk norsk fenomen dette for med for smale åk, skitne stropper rett på gelcoat og personell som vandrer rundt på millionbåter med møkkete vernesko fulle av grus når stroppene skal av/ på. Generelt virker ting mer på stell i utlandet synes jeg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Ulvan Rederi en gang tidligere og alt gitt veldig greit den gangen.

Men mannskapet som jobbet ombord i dag gir jeg STRYK karakter !

 

Første båten som ble lastet skled litt i stroppene når de lastet på dekk ( litt brå i manøvreringen)

Min dunket borti skutesiden på skipet mens de justerte inn åket. De trodde først det var drev på båten.....

Selv om jeg hadde merket eksakt lastepunkt, så bare durte de på og var sikkert 50cm fra akslinger før jeg sa STOPP!

 

Når jeg oppdaget litt småskader (10 min fiks) på fenderlist og ga beskjed om dette og fikk til svar: men båten er jo ikke ny akkurat.....

NEI !, men i meget bra stand og det ønsker jeg at den skal være til kjøper mottar båten.

 

At de nærmest behandler kjært eide båter i millionklassen som containere, er alt for dårlig til den prisen de tar for dette arbeidet!

 

Mulig jeg bare er sur og gretten når jeg innser at båten et solgt men ble et stressende og frustrerende siste møte med båten ?

 

Håper Dykker får henne trygt på sjøen igjen der hun hører hjemme ?

Link to post
Share on other sites

[quote name="sap_2000" post="1781057" timestamp="1448297402

 

Har aldri skjønt hvorfor profesjonelle aktører, enten det er verksteder, marinaer, opplagsplasser eller transportører ofte "kjiper" på løfteutstyret når de håndterer relativt skjøre millionverdier. Virker som et typisk norsk fenomen dette for med for smale åk, skitne stropper rett på gelcoat og personell som vandrer rundt på millionbåter med møkkete vernesko fulle av grus når stroppene skal av/ på. Generelt virker ting mer på stell i utlandet synes jeg.

 

Du hadde ikke likt deg ombord på Kristian With i dag Sap!

Neste båt jeg skal ha, skal jeg gå selv hjem ?

Link to post
Share on other sites

Det du beskriver er dessverre typisk blandt folk som håndterer båter i dette landet. Hvordan er det mulig å TRO at en slik båt har drev? Man skal ikke tro, man skal vite. Og om man ikke vet, så skal man utrede det FØR man plasserer stroppene. Sier litt om holdningen når man en villig til å ta en sjans som kan koste 100k og flere måneder å få utbedret for at man selv skal spare et minutt. Helt uholdbart.

 

Jeg har flere ganger sett båter som har kommet klar av vannet med stropp under akslinger eller seildrev. Om eieren ikke er tilstede bare senkes båten og stroppene flyttes litt. Det blir garantert ikke sagt fra til eier i de fleste tilfeller. For meg ville det vært utenkelig å ikke være tilstede når båten skal løftes da slik holdning oftere virker som regelen enn unntaket dessverre. Var litt av slike grunner jeg synes det er bedre (og billigere) å kjøre båtene hjem når det er snakk om slike relativt korte distanser som dette.

 

Godt du var der og at du fikk sagt fra i tide. Jeg har flere ganger selv sett meg nødt til å irettesette folk som håndterer båter pga de enten ikke gidder å tenke seg om eller rett og slett ikke bryr seg.

 

Folk liker som regel ikke å bli snakket til and deres eget "fagfelt", men det dri... jeg når jeg ser de er på vei til å gjøre noe som kan gi skader på min eiendom.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Du hadde ikke likt deg ombord på Kristian With i dag Sap!

Neste båt jeg skal ha, skal jeg gå selv hjem ?

Det kan jeg love deg :-) tør nesten ikke tenke tanken engang når jeg kjenner hvor provosert jeg blir bare av å lese om det, hehe ;-)

 

Du får passe på å kjøpe neste båten et stykke unna. Ser allerede frem til hentetråden :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm,jeg pratet med styrmannen i sted. Han ba meg ringe

kapteinen etterpå.

Får bare håpe at dekksgutta hadde en dårlig dag, og ikke dette

er slik Egil Ulvan opererer til vanlig.

 

Akkurat nå er jeg skikkelig bekymret.

 

Den skaden som oppstod var vel bare at gummien på fenderlista tøt

litt ut pga stroppene, det er vel ganske vanlig, og er bare å dytte

på plass.

Men jeg er veldig urolig mht frakten nå.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye nå Dykker. Mye enklere å løfte ut. Men hadde uansett sørget for å være tilstede før de begynner. Men sleng ut et par kulefendre før du løftes ned langs skipssiden og ha med en hjelper som kan ta de inn før du bakker ut av stroppene.

 

Det med fenderlist som får hard medfart er en typisk konsekvens av for smalt åk. Men heldigvis er der bagateller i forhold til om man får krakeleringsskader pga klem.

Som sagt så fatter jeg ikke at det skal være så vanskelig å ha et modulbasert åk hvor bredden kunne blitt 6-7 meter ved å sette inn et mellomstykke.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...