Jump to content

Ønsker brukt flybridgebåt til maks 1,2 million, hva finnes?


Dykker

Recommended Posts

Flotte båter du har på lista di der Dykkern! Det Viksunden det linkes til der så jo også veldig fin ut.

 

Har du forøvrig sett noe på Princess 360? Denne er en del eldre enn Viksunden, men også større:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63890075&searchclickthrough=true

Link to post
Share on other sites

Tenk sikkerhet, og velg 2 motorer. Drivstoff forbruk er ikke værste. Det er ikke dobbelt forbruk selv om du har 2 motorer. Servicekostnad er dobbelt.

Det er lett å si at man dobler servicekostnadene ved å gå for to motorer. Det man da har lett for å glemme er at den ene motoren jo må være dobbelt så stor gitt at man vil bibeholde båtstørrelse, vekt og fart. Sjekker man priser på servicedeler på en slik stor motor kontra en på den halve størrelsen ser man fort at kostnadene også fort kan dobles.

Eksempelvis koster oljefilteret til TAMD74 450 kroner, mens filteret til KAD300 med omlag det halve effektuttaket vel ligger på snaut 200,-. 74-motoren har i tilleg et bypassfilter, to dieselfiltere og to veivhusfiltere. Når oljekapasiteten også er nær det doble ser en at det er lite å hente på servicekostnader ved å gå for en maskin.

 

Sikkerheten ved å ha en maskin i reserve om du skulle gå på et maskinhavari feks. utenfor Gule Humpen betyr svært mye for oss som faktisk har vært gjennom slike havarier i urolig sjø og pålandsvind.

 

Avslutningsvis, vil du gå virkelig økonomisk er det faktisk lite som kan matche en tomotorsinstallasjon som går i skroghastighet med ene motoren avslått.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Økt drivstofforbruk på 2 motorer er typisk ca 15 % plusser man det på servicekostnader på 2 motorer så er det ca dobbelt så dyrt  ( selv om filtrere kan være dyrere på større motorer)

Her er det vel korrekt å referere til de ytterst få båttypene som kan leveres med både en- og tomotorsanlegg. Ut over dette vil man normalt gå opp på vekt og båtstørrelse for å ta et tomotors valg og følgelig kan man nok glemme disse 15 prosentene.

 

Jeg gikk opp fra 2,5 til 4,6-4,8 l/nm ved normal marsjfart da jeg byttet til en dobbelt så tung båt som den forrige. Så i mitt tilfelle ble det en økning på 80-90% pr. utseilt distanse. Men båttypene er såvidt forskjellige at det er ikke relevant å sammenlikne.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig gjelder tallene på samme båt der man har reelt alternativ 1 kontra 2 motorer. Mener ikke og blande epler og pærer.

Uansett opp til ca 40 fot kan man velge båter med en motor. Ser man på kostnader over en 5-10 års periode kan det være svært mye og spare på singleinstallasjon ( om dette er et poeng for trådstarter)

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61270362

 

Eksempel, 1 motor 10 tonn - god fart.

Ja men det er dog en svært liten 40 foting sammenliknet med Princess, Fairline etc. Det ser man av vekt, bredde, lengde og generelt rominnehold i båten. Framstår nok mer som en volumøs 36-foting. Flybridgen er rett og slett et flaut skue sammenliknet med tilsvarende på P/PH 40.

Link to post
Share on other sites

Vel, 12,19 meter skulle bli 39,99 fot og 3.8 meter bredde er vel "innafor" på en 40 foter. At flybridgen blir liten er så sin sak. Skal man ha stor flybridge på en 40 foter må man kjøpe Europa-typen av en Trawler.

Synes Vaagen 39 er fin jeg, men prisen på den som er linket til synes jeg var litt stiv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, 12,19 meter skulle bli 39,99 fot og 3.8 meter bredde er vel "innafor" på en 40 foter. At flybridgen blir liten er så sin sak. Skal man ha stor flybridge på en 40 foter må man kjøpe Europa-typen av en Trawler.

Synes Vaagen 39 er fin jeg, men prisen på den som er linket til synes jeg var litt stiv.

Flybridgen blir svært liten pga at den er avsluttet minst en meter lengre fram enn transom/hekkport mens eks. de engelske båtene avslutter ikke sittegruppa før i området ved hekkport og lar vingen løpe over plattformen. Oppnår dermed et vesentlig større areal på taket.

 

Vaagen 39 er nok en veldig liten 39 foter med faktisk skroglengde på bare 1148 cm. (fratrukket den utstikkende plattformen) og dermed mer i størrelse med Viknes 1080 enn en engelsk 40-foter: http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=21602

 

Selv "42-fotingen" har en skroglengde på bare 1195 cm/bredde 380 cm, (http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1554571) så det blir veldig små mål jamført med f.eks. Princess 42 som måler 13,41 meter/4,14 bredde. Plattormen til Princess er jo dessuten helintegrert i skroget og ikke utstikkende som en del produsenter samler lengdemål på å gjøre uten å bygge skrogene tilsvarende. Helintegrering skaper jo faktisk utnyttbart volum i skroget og ikke minst oppdrift i hekken.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er en med 63P, men 190 båtpenger over budsjett, så det blir å drømme.

http://www.finn.no/60154359

 

 

Men denne ser ut til å være av interesse.

 

http://www.finn.no/65304468

 

Eieren har hatt båten i 19 år. Jobber i båtbransjen (utstyrsleverandør). Masse elektronikk i denne båten.

Det som jeg synes trekker litt ned er midtstillt hekkport (flyttet til ene siden året etter), samt ikke forlenget badeplattform. Mener reel pris på denne årgangen burde kanskje ligge 100 båtlapper under (1.050-1.090). Er snart 20 år gammel båt. Men som sagt, godt vedlikeholdt, men med Caterpilar 3116 som disse ble levert med over en to til tre års periode. Ville helst hatt 63P.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

...... Så er båten solgt, og jakten på FB starter.

 

Synes Cranchi Atlantique er et spennende objekt.

Ser også etter Fairline Phantom.

 

Utrolig rar tid nå, er i ett slags båtvakuum. Har fått trefotsyken ganger 3 eller fire. Hvis noen har tips om FB over 37 fot, så si ifra (enten VP TAMD63 eller Yanmar motorer, eller kanskje andre alternativer?).

 

 

:-)

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salg Dykker :-)

Blir spennende fremover nå, og høsten og vinteren er ikke gal tid å handle på.

 

Følger deg på motorvalgene i det segmentet du vurderer. 63L og P er nok den mest "vanlige" og steike god motorer selv om de ofte ryker litt. TAMD 73/74 har samme gode ryktet.

Cummins 6BTA 5,9 kan også være et et alternativ, men de sitter i relativt få båter i Europa. Senere etterfulgt av QSB 5,9 som jeg har som er en CR motor.

 

CAT 3116 fra 90-tallet og tidlige versjoner av 3126 hadde et litt frynsete rykte (bl.a støpefeil i en stor serie med blokker), men det meste er vel ryddet opp i nå.

 

Ser frem til å følge med på jakten og du kan jo finne en som ligger et stykke unna så det kan bli en fin hentetråd også, hehe ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den så ok ut innvendig. Så ikke noe ang gangtimer, men den store flåten og ekstra dieseltank (som kunne fjernes om ønskelig) kan indikerere at den er brukt i næring.. I motorrommet synes jeg det så ut som det var endel saltos, og det kan ha sin forklaring om den er kjørt i mye sjø og vind slik at saltos blir dratt inn i luftinntakene.

 

Alt avhenger av faktisk tilstand og hvor oppgradert den er. Blir fort dyrt og mye jobb om man skal begynne å oppgradere teknisk, interiør og elektronikk på båter i den størelsen.

Det ideelle synes jeg er å finne en godt stelt og ivaretatt båt hvor en kyndig eier allerede har stått for oppgradering, tiden og utgiftene som går med.

 

Denne burde kanskje komme under 1.2...? Vil jo koste litt kroner å få den hjem enten man kjører eller setter den på fraktebåt. Men for en fin hentetur, da :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har vært ombord hos Bjørn og kan skrive under på at det er en stor båt i forhold til for eksempel en Ph37/38 og P38/40, men ikke for stor for å komme til i gjestehavner og utforske uthavner. Bjørn ligger mye i uthavner, og gjerne på de trangeste og grunneste steder :-)

 

2000 timer er ikke mye på en slik solid steinknuser av en tungbygd lavturtallsmotor som 63 og 7x serien. Alt avhenger av hvordan den er kjørt og vedlikehold. Heller en godt vedlikeholdt motor som aldri har vært overbelastet/ gått varm/ slurvet med vedlikehold, olje/ filter/ anodeskift osv enn en bryggesliter på 500-1000 timer som ikke har vært ordentlig fulgt opp og/ eller stått seg ihjel.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Da er båtjakten ferdig!

 

I går ble kontrakt undertegnet på ny (brukt) båt. Det ble en meget, meget pen 1996 Fairline Phantom 37, 

og selger er Andresh her på BP-forumet!

 

Rederinnen og jeg tok 13.10 flyet igår til Stavanger for å treffe Andresh, og returnerte med 18.30-flyet til Oslo.

I Sandnes hadde vi en veldig hyggelig omvisning og prøvetur med "Ronja" som båten heter.

Rederinnen fallt pladask for interiøret i Ronja, noe selvsagt også rederen gjorde. Utrolig godt

holdt denne båten. Akterport på bb side, og ikke i midten som tidligere modeller, er en detalj vi liker.

Og, en stor utbygd akterplattform.

 

Ellers er båten utrolig godt utstyrt;

63p maskiner, 4kW generator, nyere Eber D5, nyere Simrad radar, mørkt tre, 

alle puter/sofa trukket om, nye tepper inne, teak akterdekk og plattform +++

 

En stor takk til Andresh for å ha vedlikeholdt og oppdatert denne båten!

Reder og rederinnen er mektig imponert over Ronja!

 

 

 

1447709962.jpg

1447710587.jpg

1447709144.jpg

1447709212.jpg

1447709247.jpg

1447709288.jpg

1447709307.jpg

1447709329.jpg

1447709374.jpg

1447709396.jpg

1447709420.jpg

1447709439.jpg

1447709478.jpg

1447709507.jpg

1447709562.jpg

1447709601.jpg

1447709635.jpg

1447709665.jpg

1447709687.jpg

1447709721.jpg

1447709760.jpg

1447709791.jpg

1447709821.jpg

1447709851.jpg

1447709879.jpg

1447709907.jpg

1447709935.jpg

1447709986.jpg

1447710006.jpg

1447710026.jpg

1447710045.jpg

1447710073.jpg

ronja_hekk.jpg

1447710140.jpg

1447710158.jpg

1447710176.jpg

1447710197.jpg

1447710225.jpg

1447710278.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...