Jump to content

Ønsker brukt flybridgebåt til maks 1,2 million, hva finnes?


Dykker

Recommended Posts

Yepp, har nettopp blitt forelska i Ronja, litt av ei dame! Skal ta veldig, veldig godt vare på henne! Godt rederinnen ikke er så veldig sjalu.

Pratet med kapteinen på Kristian With, hyggelig og sindig kar. Vi ble enige om at Ronja losses ved kai på Borge ved Fredrikstad (Glomma) onsdags morgen. Får da seilas i dagslys. Alternativene var lossing i skipsleia ved Drøbak natt til onsdag, noe jeg ville unngå.

Blir da en hentetråd på 60 nm. Har med en kamerat som er seiler som skal være kulefender osv på turen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da satser vi på at det ikke ble påført noen alvorlige skader :yesnod:

 

Borge forresten? Blir det oppe ved Unger fabrikker? I tilfelle kan du svinge innom Glommen bunkerservice og bunkre opp med den (muligens) rimeligste dieselen i oslofjorden før du forlater plankebyen. De ligger rett nedenfor mølla og tar kort. Tror du kan fylle der 24 timer i døgnet. Regner med at du tar vesterelva ut? Altså gjennom sentrum av Fredrikstad og ut forbi Gressvik og Strømtangen.

Link to post
Share on other sites

Jøss, her har det vært "internt-salg" ser jeg. Gratulerer til dere begge to og jammen var det en flott Ph 37  :thumbsup:

Lykke til både til Dykker med "ny" båt og Andresh med jakt etter erstatningen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi ankom Oslo etter ca 3 1/2 time i rask gange (rundt 24 knop), ca 60 nm. Hadde planlagt 8 knop, men med tidlig mørke valgte vi å gå raskere. Men gikk jo mye diesel på den farten, men ville som sagt unngå mørke. 

En annen ting var at det var mye tåke, men horisontal sikt var tidvis  allikevel bra. De stedene hvor sikten ble dårlig, var det bare å sakke av farten. 

3G radaren var jo til god hjelp her, samt AIS på SeaPilot.

 

Motorene fungerte meget bra, jevn temperatur og nydelig gange.

Skal rydde inn i båten utover kvelden, og gjøre meg kjent med knapper og spaker og alt mulig annet.

Legger ut bilder fra turen senere fra lossing og selve turen.

 

Turene fra nå av vil stort sett gå i behagelige 8,5 knop som Andresh nevner.

Ship O'hoy!

 

:flag_bp:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel overstått lossing og tur hjem :-)

Gleder meg til bilder og beskrivelse av turen.

 

Ang forbruk vil jeg tro du nærmer deg en ny halvering om du på koseturer går med 7kn eller litt mindre isteden for 8,5 med tanke på vannlinjelengde og skrogfart på en slik båt du har. Vil tro skrogfarten hos deg er ca 6,5 kn.

 

Man ser dette veldig tydelig på båter med CR motor hvor man kan lese av aktuelt forbruk i sanntid. En knop eller to over skrogfart kan fort gi dobbelt forbruk eller mer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000;

 

Fikk med en kjempefin oversikt over dieselforbruk på hendig laminert format fra Andresh.

Der er det stor forskjell fra knop til knop.

Transportetappen igår var jo noe som blir lenge til skjer igjen mht fart.

Ronja skal stort sett gå i kosefart rundt 7-8 knop (dog med jevne utblåsninger i korte perioder), og stelles meget godt med.

Denne båten skal, som det seg hør og bør, holdes i hevd.

Andresh har lagt ned masse jobb i Ronja, og båten skal også i fremtiden få all den pleie og stell hun fortjener.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her noen bilder fra hentingen av Ronja fra frakteskipet Kristian With som hadde henne som dekkslast fra Tananger ved Stavanger og til Borge i Glomma 

nordøst for Fredrikstad. Hun ble hentet onsdag 25 november.

 

Her blir hun losset av Kristian With

bilde

 

På tur hjemover, her Kjøkøybrua, solgløtt og flau vind.

bilde

 

Når vi kom ut mot Strømtangen, kom tåka, varierte mellom 100 meter i sikt til liten sikt hele turen hjemover.

Valgte å ligge litt styrbord i skipsleia da vi hadde radar og AIS ombord. Fiskebåter lå flere steder rett utenfor leia og fisket, det samme gjorde

også små robåter. Utenfor leia lå det også masse fiskeutstyr, blåser osv.

bilde

 

Etter 3 1/2 time ankom vi hjemhavnen i Oslo, rett før mørkets frembrudd.

bilde

 

Vel fortøyd.

bilde

 

Ronja skal brukes mye i vinter.

bilde

 

Her er tracket fra Borge til Oslo, ca 60 nm. gikk IKKE over land på Fagerstrand/Nesodden    :-)

bilde

 

Igår ble det som seg hør og bør, juletre satt opp.

bilde

 

Fornøyd skipper!

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...