Jump to content

Lade AGM og blybatterier fra samme lader


Thilde

Recommended Posts

jeg må bytte batteribanken for forbruk, og har vurdert AGM batterier. Jeg har blybatteri til start og til baugpropell, og jeg mener og ha lest/hørt  at man ikke kan lade AGM og blybatterier fra samme lader. Båt og lader er fra 2013 (Quick) Må jeg eventuelt kjøpe en ekstra lader? Er det noen som har peiling/svar  på dette?

Link to post
Share on other sites

Ang. ladetider blir det ikke noe problem hvis spenningene ved bulk- og utjevningslading stemmer.

F.eks. er det slik at mange AGM trenger >14,6V (> betyr mer enn).
Er startbatteriet lokket og tåler ikke mer enn 14,4V da blir det et problem.
Er den derimot åpen og tåler også 14,6V da er det vanligvis ikke noe problem.

Klarer seg AGM-batteriene du har med 14,4V da er det også greit.

Lave floatspenninger som AGM trenger* er normalt også helt greit for "normale" bly-syre.

:seeya:
Jørg

* tilføyet:
AGM må ha redusert floatspenning.
Ofte leses det 13,8V også på den, men det gjelder kun ved fult syklisk drift.
Fritidsbåter pleier å være tilkoblet landstrøm lenge.
I så fall bør floatspenningen være redusert til 13,2V - 13,4V maks.

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på laderen din, og forsåvidt hvor nøye du er. :)

Hvis laderen din kan tilpasse ladekurven etter batteriet du ønsker å lade er det ikke noe problem. Det er forsåvidt heller ikke noe problem hvis du ikke ønsker maksimal levetid fra batteriet ditt... For å slippe å stille om på ladere, har jeg to i båten. En til startbatteriet, og en til AGM-banken.

Link to post
Share on other sites

Det beste erfaringsbaserte rådet jeg kan gi er å ikke la båten ligge med lading konstant. Lad opp når du trenger det. Ellers stenger du ned båten helt og lar den ligge uten lading.

 

Jeg lader AGM og syre på samme lader. Laderen er en enkel  Mastervolt lader som er satt opp for syrebatterier. Den står på max 24 timer om gangen

Link to post
Share on other sites

Enkelt siden den ellers tørker ut.
Den ene litt saktere, andre raskere, men for det meste kjapper enn mange tror.
Det, og at særlig AGM bør lades strømbegrenset etter spesifikasjon, er ulempen med AGM.

Også poenget med forskjell på minste ladeslutt-spenningen er ikke uviktig for AGM.

:seeya:
Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Som med alle batterier.
Betyr til svakeste batteriet, dvs. den som tåler minst ladespenning.

Et eksempel:
Batt 1: Bly-syre, laderen kan levere og batteriet kan lades med 14,6V
Batt 2: Gel. Tåler maks 14,4V.
= Laderen stilles på 14,4V

:seeya:
Jørg

 

* tilføyet her: Glem betegnelser på laderen som heter AGM, Bly, Gel, etc.
Det som er avgjørende er spenning (Volt) og strøm (A / Ampere) og tid (minste / maks. ladetid).
Dette varierer fra lader til lader / fra produsent til produsent

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Team Colibri har løst dette enkelt og bra. Det er ikke dyrt for en liten lader til...

Da kan de to batteribankene leve hver for seg ang lading på landstrøm, bare fordeler; rekondisjonering ved behov, riktig ladespenning til hver bank, lengre levetid på batteriene osv... Det ville jeg gjort ihvertfall ;)

 

 

Link to post
Share on other sites

Gel batterier er syre bundet i Gele.
Alle andre bly-batterier (inkl. AGM) har flytende elektrolyt.
AGM har bare ekstremt mindre væske, er også ventilert som alle andre, og er derfor sårbar for et hver tap av væske.

Ang. spenninger: Batteritemperaturer er ang. ved enten 20°C eller 25°C.
Vil du snakke om batterier på båt så er det vanligvis 17 - 25 Grad Celsius du vill finne på slike batterier når den er i drift.
Likevel spiller det ingen særlig rolle i denne diskusjonen siden vi diskuterer nettopp om batterier passer til hverandre.
Og siden vi bør bruke temperaturstyrt lading forsvinner selve problemet faktisk automatisk.

Vi måtte bruke nesten 6 år før både menneskeheten, forhandlere og produsenter skjønte at AGM tørker ut ved for høy Float-spenning.
Les deg litt klok om AGM (søkefunksjon oppe i høyre hjørnet),
BP er full av tråder ang. dens egenskaper og trengs ikke å diskutere her atter en gang til.

 

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ingen sier at man ikke kan, det er bare spørs om hvor bra det er.
Korrekt svar for det er gitt allerede i andre innlegg, fullstendig er den også.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ang. batterier er det riktig, på gamle dager var alt enklere,
men da fantes det heller ikke slike krav som omsider stilles til batteriene.

 

I dag har vi masse "dårlige" batterier, mange gode (etter forholdene den blir både laget, kjøpt og brukt til),
og mange som har noe teknologi som mange ikke forstår og som derfor bare får diktet opp egenskaper den egentlig ikke har.
Det er som med bil.
4 hjul betyr heller ikke automatisk at den kan kjøre 300km/h eller bære 40 tonn.

 

Det du hevder om batterier og spenninger kan man heller ikke godtar siden dette er sagt alminnelig.
Bare for å nevne det finnes det AGM som bare tåler 14,1V og andre med 14,4V

og igjen andre som ha mer enn 14,6V for at de virker som den skal.
Og det ved forskjellige temperaturer, som er angitt av produsentene.

Normale (floaded) bly syre finnes også i alle varianter og med forskjellige ladesluttspenninger (flest også grense til gassing) fra 14,25V

over 14,4V og legerte som tåler 15,1V.
Men alle har forskjellige egenskaper.
 

Og derfor noe vennlig råd til deg (og andre som lurer på det samme) siden du kaller sånt "absurd":

Det du prøver å si her ha blitt et pengegrav i mangemillion klasses for de fleste produsenter, enda flere forhandlere, og enda flere forbrukere.
Prøv helst ikke å gi noe råd om noe du sannsynligvis ikke har noe erfaring med.
Dette blir ikke dyrt for deg, men som vanlig for alle som gjerne blir fristet til å tøye grenser og gå den (ønsket) "enkle" veien.

 

For alle gjelder det samme:
Bruker man noe teknologi da må man gå hele veien.
Å innbille seg at man kan bruke bra batteriteknologi ordentlig, og samtidig kunne spare seg lade-teknologi som må til, er vel ikke helt klok.

 

:seeya:
Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Forbruksbank.

Jeg kjører rett som det er 15V  på mine Bly/syre,  Det liker de godt.

Normalt er 14.8V  og float 13.2.  Og de blir påpasset av Victron utstyr.

Jeg har åpne Trojan batterier på 6V.

og jeg har noen Tyske kopper på toppen av åpningene som gjør at batterivann som fordamper ---,  kondenserer I koppen, og renner tilbake I batteriet.

Trenger ikke å fylle vann,  sjekker bare at alt er som normalt av og til,  og det er det.

--

Mine start batterier er 2 stk Varta 12V 90 amp,  de blir ladet av en annen lader og har endre instillinger.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Å påtrykke en vedvarende float-spenning på 14.4 volt sommerstid, vi ødelegge batteriene. Sånn er det bare.

 

Derfor Kjøpte jeg en laderegulator (PDAR) for dynamoen fra Jørg. Den peiser på med full spenning i en time, før den går ned på lavere spenning. For meg med Euroglobe, åpne semitraction batterier, betyr det at det først lades med 14,8V for så å gå ned på 13,65V. Dette selvfølgelig ved sommertemperaturer. Ved lavere temperaturer økes spenningen..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo alt riktig, men det er verken det jeg sier og heller ikke det vi diskuterer om.
Spørsmålet her er om det går an og hvordan man kan kjøre sammen AGM og bly-syre.
Dette er besvart i innlegg nr. 2.
---------------------------

Til det du skriver ellers.
Ingen tviler på at batterier kan koke, eller overlades slik at de uttørkes (det er jo nettopp det jeg skrev).
Derfor pleier billige W-regulatorer å ha en meget lav setpoint (som rett og slett ikke klarer å koke batterier i hel noensinne).
Men slik regulering kan man bare bruke ved antisyklisk drift og hvis eeeeendeløs langt ladetid er mulig. 
F.eks. perfekt for et startbatteri på en Boble i Tansania.

Så finnes det bedre men dyrere regulatorer som kan kjøre noe liksom-temperaturkompensert-setpoint (som enten går rett til,
eller helt bevisst langt over "kokepunktet" hvis vi skal kalle dette så her og nå).
Her prøver bilprodusentene allerede å utjevne regelmessig for mye utlading
slik at batteriene får minst noe sjanse utjevning, desulfatering, og for å overleve litt.
 
Og det finnes sånt som "vi spesialiserte" tilbyr, dvs. type regulatorer begynnende med enklere men allerede digitale firetrins-regulatorer med aktiv temperaturstyring,
over til meget avanserte og mangfoldig justerbare regulatorer, og videre med det som kommer nå - nemlig neste generasjons regulatorer som kan mer enn de fleste ladere du vet om. :smiley:

Men så fint dette alt er, bil og det du snakker om nå ha ikke noe å gjøre med komplikasjonene som dykker opp straks vi snakker om syklisk drift og stor batterikapasitet.
Bilprodusentene håndterer på en måte likevel noe liknende nå (stikkord "regenerative breaking") men dette er uansett noe annet
siden det dreier seg om ren økologiske spørsmål som faktisk "dri..." i batteriene.

Det du har undersøkt og evt. konkludert på er også to forskjellige parr sko, som liksom snakker mot NAF-folka som etter min oppfatning har rett.
I norden sliter batteriene med å ikke å bli ladet tilstrekkelig, som da utløser konstant underlading og konstant sulfatering.
Og det er trolig det NAF ville fram med, dvs. konklusjonen at et hakk overlading er bedre for batteriene startkapasitet og levetid.
Du derimot mener at batteriene lades uansett.
Det gjør de jo, men om hvilken pris?

Uansett snakker vi her om minst to forskjellige ting, og det er syklisk og antisyklisk drift.
I vår verden gjenspeiler dette kombinasjonen start- og forbruksbatteri, noe som i din teori ikke kan stå på tavlen.

That´s it, mer kan man ikke si om det, og mer lønner det seg heller ikke å si om det.

Det som er avgjørende er datablader, og produsenter som får noe innsikt når de ble ferdig med å lage feil.

Sååå enkelt kan det være.  :smiley: 

God helg!

:seeya: 
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For en som ikke har totaloversikten over hva som tidligere er skrevet her er dette en potensiell kilde til kunnskap om valg av batteri og lader.  Med litt godvilje er også litt haltende norsk godt opplysende.

 

Det kunne være interessant er å få forklart hvorvidt og hvorfor flytende elektrolytt, i motsetning til AGM\GEL  har godt av korte perioder med høy spenning fra tid til annen. Man kan tenke seg at sirkulasjonen som oppstårvil ha en mekanisk effekt ved siden av  at svovel bundet til blyet kommer ut i syren igjen. Ved mekanisk bundet elektrolytt er det vanskelig å tenke seg noen sirkulasjon.

 

Man må kanskje  anta at de fleste laderne drar spenningen opp eller ned med 0,1V\grad og satser på at batterienes ladeevne løper lineært. Hvis AGM avviker sterkt fra flytende elektrolytt eller sammensetningen av blyplatene har effekt på temperatur\spenning blir det jo vanskeligere å kople i parallellved ytterpunktene i temperatur.

 

Et siste spørsmål som kunne være interessant å vite mer om er forskjellene på spenningskrav ved ladeforløp på batterier som har lange perioder uten bruk og så tappes ned 30-40% over en dag eller tre v\s batterier designet for høy strøm i korte perioder.

 

p.

Link to post
Share on other sites

Ang. ladetider blir det ikke noe problem hvis spenningene ved bulk- og utjevningslading stemmer.

 

F.eks. er det slik at mange AGM trenger >14,6V (> betyr mer enn).

 

.......

 

Lave floatspenninger som AGM trenger* er normalt også helt greit for "normale" bly-syre.

 

 

Fritidsbåter pleier å være tilkoblet landstrøm lenge.

I så fall bør floatspenningen være redusert til 13,2V - 13,4V maks.

 

 

Hoffameg. For det første foreslår jeg at du skriver på et språk du behersker, Og for det andre - Jan Ivar Engebretsen hadde ikke rett. 14,4 Volt float vil ødelegge et moderne, lukket batteri

 

Fjordgrynt, litt ufint av deg å kommentere norsk skrivefeil synes jeg. Trodde det var opplest og vedtatt. Jeg innbiller meg at de fleste setter mer pris på at Jörg deltar på forumet med norsk med aksent, enn på tysk.

 

Ellers hersker det kanskje noe forbisnakk om float og bulk? Jörg har jo allerede presisert at float bør ned i 13,2V, men at bulk som regel krever 14,4 eller mer.

Link to post
Share on other sites

Hoffameg.  For det første foreslår jeg at du skriver på et språk du behersker, Og for det andre - Jan Ivar Engebretsen hadde ikke rett. 14,4 Volt float vil ødelegge et moderne, lukket batteri sommerstid. Det kan ikke diskuteres. Det er kjemiske fakta - en naturlov. Sånn er det bare :smash:

Jeg tror at det ikke ville være så lurt, fjordgrynt.

Du sliter jo synlig allerede å forstå meg nå, hvordan skal det ende hvis jeg bruker et språk som jeg behersker.

 

Kjemiske fakta er kjemiske fakta, men ikke noe naturlov.

At "normale" bly-syre batterier koker ved >14,4V og 20°C er for det meste (og de fleste) også klar.

Men det hjelper ikke hvis du "rider" på egenskaper av et batteri om sommern hvis vi snakker om tilpasning av ladespenninger.

Du glemmer da også å nevne at NAF må snakke om praktisk bruk av bilbatterier i Norge,

at det er for det meste kaldere enn 20°C her, og at batterier sulfaterer, spesiell ved for kort og ujevn ladetid.

Med det kan man også henvise til fakta som sier at de fleste batterier står nesten konstant kjøligere enn 20°C på båt.

Unntatt er bare 2 - 4 måneder per år når vanntemperaturene øker.

 

Er dette alt veldig interessant, her?

Ikke i det hele tatt, senest siden vi befinner oss innenfor et båtforum,

som isteden for å diskutere krav for startbatterier helst burde bruke tid for å fortelle om adaptiv ladestyring som da tillater at batteriene våre lades slik at det blir noe best mulig balanse.

 

Bruk og lading av bly-batterier er og vill alltid være en balanse mellom nødvendige tiltak for å opprettholde mest kapasitet

og uunngåelig problemer pga. utlading, elektrisk slitasje og kjemisk forfall.

 

Du bruker grunnlaget for å snakke om å unngå koking.

Jeg snakker om raskest mulig men tilpasset lading, som praktisk enten forhindrer eller bremser flere skader som ellers

ville resultere av for lite lading og/eller ladeprosesser som tar for lang tid etter syklisk bruk av et batteri.

 

For lang tekst, igjen?

... unnskyld! :smiley:

 

Fortsatt god helg!

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen å henge ut Jørgen, men han skriver så dårlig norsk at jeg må anstrenge meg for å forstå hva han mener. Og da er det bedre at han skriver på morsmålet sitt - tysk - og så får heller vi analfabeter på tysk bruke ordboka flittig.

Nå må du roe deg ned og slutte å grynte! Joerg skriver bedre norsk enn mange med norske aner fra vikingetiden klarer. Har du problemer med å lese det han skriver, får du be ham å sende innlegget som en IM til deg, - på tysk som du tydeligvis foretrekker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 Men når sjefsingeniløren i NAF går ut i media og hevder at 14.4 volt er det man bør ha i en bil hele året - da reiser nakkehårene seg hos meg. 

Ikke noe problem å koke et åpent syrebatteri med propper (som han sikkert refererte til) med 14,4V den tiden det tar å kjøre på jobb, eller i butikken, eller i barnehagen, eller hva det måtte være. Gjennomsnittlig bruk av en bil er ganske annerledes enn gjennomsnittlig bruk av en båt. Det er nok et større problem at de fleste bilbatterier ikke får nok av hverken ladestrøm eller ladespenning.

Link to post
Share on other sites

Nå må du roe deg ned og slutte å grynte! Joerg skriver bedre norsk enn mange med norske aner fra vikingetiden klarer. Har du problemer med å lese det han skriver, får du be ham å sende innlegget som en IM til deg, - på tysk som du tydeligvis foretrekker.

Tiltredes! Så sant som sagt. Her på BP snakker vi båtprat og bryr oss ikke med ortografien (rettskrivning). Finnes andre fora for slikt.

Edited by Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...