Jump to content

Akter-anker : 10 Kg Bruce på Anchor lina tar ikke tilfredstillende


Erik

Recommended Posts

Det største problemet med oppsettet til trådstarter er ankerlina som ikke tynger ned. Det gjør at vinkelen på ankeret blir for stor (dras oppover) når dreggen skal sette. Selv med Rocna sleit jeg til å begynne med å få satt dreggen skikkelig første gangene med ankerline. Jeg har merket ankerlinen for hver 5.  meter nå så jeg vet hvor mye jeg skal legge ut i forhold til dybden. Så legger jeg ut MYE mer enn jeg trengte med blytau. Også henger jeg ut daumannen min med ca 5-6 meter tau. Rocna ankeret sitter svært godt når det først har satt seg. 

 

Jeg skulle gjerne hatt noen meter kjetting nederst på oppsettet mitt - men med båndvinsj funker ikke det. 

 

Komodo: man dykker ikke alene - gjør man vel? :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan komme med et eksempel. I dag har jeg vært ute og dykket for å løsne på en dregg. Dybden på stedet var 15-18 meter, og jeg var alene uten noen i båten så jeg var avhengig av at den lå trygt. Dette var i Løperen, så hvis båten kom på drift ville den forsvinne ut i retning Tisler og Koster. I tillegg til strøm var det nordavind. Jeg har en 5kg bruce-kopi i jolla med 5m 10mm kjetting. Jeg hev dreggen, slapp ut alt tauet, og kjørte den fast. Deretter dro jeg inn det mest av tauet og slapp ned en dødmann på 12-14 kg. Når jeg hoppet i vannet og gikk ned på tauet var det en skarp knekk ved dødmannsloddet som hang et par meter over bunnen, og kjettingen gikk i en pen bue ned til bunn og bort til ankeret. Ankeret så jeg ikke, det lå nede i jørma. Mao, jolla lå trygt selv om dybden var ca 16m og tauet gikk nesten rett opp til jolla.

 

Under nevnte forhold hadde det holdt med bare daumann i 5 mm flaggline... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...