Jump to content

Akter-anker : 10 Kg Bruce på Anchor lina tar ikke tilfredstillende


Erik

Recommended Posts

Jeg har en 10Kg Brucekopi som er koblet rett på Ancor lina (flatt ankerbånd på rull) akter.

Rulle sitter festet på Pushpit og ankeret er lagret nede i 'roterommet' under luka.

 

De senere år er dette lite brukt, etter at jeg fikk meg 15 Kg Rockna i baug har vi ligget mest på svai.

Dette Rockna ankeret er festet i 5 meter kjetting, resten blytau.

Det tar umiddelbart der jeg kaster detog rikker seg ikke en Cm etterpå, uansett vær og vindskifter.

Jeg er mao blitt litt bortskjemt.

 

I sommer tok jeg frem Brucen ved noen anledninger for å få baug mot land, men den tok aldri, og som regel etter 2 mislykkede forsøk slapp vi Rockna på svai og padlet gummibåt til land i stedenfor.

En gang måtte jeg ha baugen i land (måtte på land en tur, og hadde ikke tid å blåse opp jolla), etter tre mislykkede forsøk slang jeg 15 Kg Daumann etter Brucen før jeg strammet opp. Da tok den omsider.

Men det er jo plundrete å holde på sånn :worry:

 

Nå er det nye tider ombord, da det er mønstret på en liten valp på 8 uker.

Når han må på do haster det, da er ikke padling i jolle ett alternativ.

Jeg ser derfor for meg å øke ankring med akter dregg og baug i land betydelig fremover.

 

Jeg ser for meg noen alternativ :

 

1 Jeg tror uansett en bit Kjetting mellom rulla og ankeret vil være nyttig for bedre feste. Ser da for meg å lage feste på pushpitt til både ankeret, samt ett slikt 'rør' å ha kjettingen i (se bilde under).

Er dere enige i at Kjetting er nødvendig for godt fetse uansett, eller er det unødvendig ved godt nok anker ?

 

2 Jeg kan gi Brucen en sjanse til, etter montering av Kjetting. Er det sannsynlig at det da blir godt nok ?

 

3 Jeg har en 7,5 Kg Delta liggende, etter at jeg byttet til 15 Kg Rockna i baugen. Denne har jeg imidlertid dårlig erfaring med fra før, da den var festet fremme, i kjetting. Den tok sent og dregget mye også da.

 

4 Kjøpe meg Rockna bak også. Vurderer da om 10 Kg holder bak, siden det ikke vil være skifte i trekk- retning bak, slik det er fremme, og dessuten stort sett oppoverbakke.

 

Båten er en 31 fot seilbåt på ca 3500 - 4500 Kg (Har nok fort ett tonn ræl ombord  :blush: )

 

Jeg er kort sagt ute etter en løsning der jeg kan slippe ankeret der jeg vil ha det, kjøre mot land, tighte opp når jeg nærmer meg, kjøre fast, slippe opp, gjøre fast i land. Ferdig.

Slik jeg har det med bauganker mao.

Og ikke måtte slippe anker midtfjords og 'sokne' etter feste på flere forsøk, for å få dette til.

 

Er det noen med liknende oppsett som vil komme med en anbefaling ?

 

Er Bruce eller Delta godt nok bare de får kjetting ?

Er Rockna så godt at det ikke trenger Kjetting ?

Er 15 Kg Rockna uten Kjetting bedre enn 10 Kg + kjetting (eller motsatt) ?

 

 

Ang Anker feste ser jeg for meg noe slikt :d597cf310b4a4a70b75214eafc98080c.image.1

Vil dette fungere på både Bruce, Delta og Rockna, eller bør jeg velge før jeg handler ?

 

Anker + rør ser jeg da for meg noe slikt : 0305283cd9f00240a7d37e46b4f9ea86.image.1

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Noen meter kjetting før Brucen så tipper jeg problemet er løst. Flatbåndet ditt er alt for let, du trenger litt vekt før ankeret. Jeg har et par meter 10mm kjetting foran min 7,5 kg Bruce med synketau, og den setter seg hver gang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mye på tur med anker ut bak og tau iland forut. Har Brucekopi på 15 kg, 10 tonn båt, og 50 m kjetting. Ankeret har ikke lest internett om hvor dårlig det er ift feste, og som oftest må vi hjelpe vinsjen for å få det opp.

 

Men: Ser ofte båter som kjører fort inn etter å ha sluppet ankeret. Vi ligger nærmest stille når vi slipper ankeret. Deretter kjører jeg det fast på vei inn mot brygga/fjellet, og slipper ut mer kjetting etterhvert som mannskapet i baugen klager på hvor sakte denne tilleggingen går..

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg ser nå at en vestlending må tilpasse seg nye områder når det gjelder ankring.

 

Steinura som jeg er vant med fra vestlandet er fraværende i skjærgården jeg nå ferdes i.

Dette bildet er tatt fra en tvilsom ankring for å gjøre klar for å ligge longside på nordsiden av Hudøy på vestsiden av Tjøme. Drev ca 1 knop i 13 m/s med mye ankertau ute og fanget mye gress. 

Bildet er tatt etter at vi lå longside i le.

 

 

 

bilde

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Har Bruce 7,5 og 50 m kjetting på min Scand 25 og selv om det ikke er testet i skikkelig vind ennå er erfaringen ar det tar tak bare du legger det ut riktig.jeg slipper ut tidlig og mye,stresser ikke,og det tar tak hver gang. Til mitt bruk sålangt er jeg ikke skuffet...sålangt i indre oslofjord på svai med ankeret bak. Sikkert andre forhold,andre steder som krever andre anker men generelt fungerer det bra her i dammen.

Link to post
Share on other sites

har 7,5 kgs bruce og 4 meter kjetting  - ikke mange gangene det ikke tar tak.  Så ville prøvd med litt kjetting først ja 

 

rettelse: 7.5 kg bruce kopi  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i alle som prediker at du bør ha kjetting eller blytau, ikke bare line. Men det som får meg til å lure på om det er noe feil med ankeret ditt er at du skriver at de gangene du forsøkte i sommer så tok det aldri. Så vanskelig skal det ikke være å få en Bruce til å sette seg.

 

Hvor mye line legger du ut?

Har du oversikt over bunnforholdene der du forsøkte å ankre?

 

Hvis du har nok line ute og det i tillegg er leire eller god ankringsbunn, burde det ikke være umulig å få ankerfeste selv om du ikke har kjetting/blytau. Hensikten er jo primært å få trekkraften på ankerlina mer langs etter bunn og ikke oppover.

Link to post
Share on other sites

Men det som får meg til å lure på om det er noe feil med ankeret ditt er at du skriver at de gangene du forsøkte i sommer så tok det aldri. Så vanskelig skal det ikke være å få en Bruce til å sette seg.

 

Hvor mye line legger du ut?

Har du oversikt over bunnforholdene der du forsøkte å ankre?

 

Hvis du har nok line ute og det i tillegg er leire eller god ankringsbunn, burde det ikke være umulig å få ankerfeste selv om du ikke har kjetting/blytau. Hensikten er jo primært å få trekkraften på ankerlina mer langs etter bunn og ikke oppover.

Jeg må få innrømme at jeg kanskje prøvde å sette brucen 3 steder hele sommeren. Normal setter jeg Rockna og legger meg på svai direkte. Jeg er makelig anlagt, og uten unger eller hund ombord er behovet for å gå på land begrenset, dessuten er bevegelsene i båten veldig behagelige på svai, selv i sterkt vær, noe vi har hatt en del av i år.

Og kona har avbrudt meg etter få forsøk med Bruce, skal vi ikke bare slippe Ut rocknaen i stedet, den tar jo alltid, og hva skal vi egentlig til land etter....

 

Rulla er 50 meter. Jeg prøver å slippe anker så langt ut som mulig, men uten å gå tom for line. Tipper ca 30 meter normalt, av og til lenger. Slipper ut mest mulig før jeg strammer opp, for å få best mulig vinkel.

 

Ene plassen var oppgitt som ankerplass i en pilot, men med ålegress, og jeg så at bruce kom opp med 'favnen' full på de mislykkede forsøkene(nær Ålo, i Søgne). Andre stedene er bunn mer ukjent, ikke oppgitt i kart, hvorav dene ene jo tok til slutt, når jeg brukte dømann på lina før jeg kjørte ankeret fast (helt inderst i Jøssingfjorden, nær helleren).

 

Men der Bruce kopi mislyktes, i oppoverbakke, lyktes Rockna, uten oppoverbakke (men med kjetting).

Jeg mistenker at min Bruce kan være kjøpt på biltema, men det kan værexfra maritim også, husker ikke helt. Anchorlina kom hvertfall fra sistnevnte.

 

Jeg kommer til å starte med kjetting og beholde Bruce, så får vi se. Blir ikke båttur på noen uker uansett nå, svigermor kommer for å være valpevakt i 2 uker...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår. Tre forsøk er nok ikke tilstrekkelig til å bygge noen solid statistikk, men jeg deler også den erfaringen med at brucen kan fylle seg med grønnsaker og ikke grave seg ned av og til.

 

Siden du ikke har vinsj bak kan det være et (rimelig) alternativ å sette på en 15 kg. Bruce (gjerne en annen kopi enn den du har) istedenfor kjetting eller blytau. Vekten blir ikke mer. Får du først feste med den kan du henge på en dødmann i tillegg, da ligger du trygt. Det kan jo rett og slett tenkes at Brucen din har vært inne på Baatplassen og lest noen tråder om at den har gått ut på dato :wink:  I tilfelle er nok den eneste løsningen å bytte den ut med et moderne anker, aller helst "The Knife" :lol:  Men nå må jeg gå og salte ned ei tønne med sild, hummerfisket er rett rundt hjørnet :fishing:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg ha nytt anker, blir det Rokna.

Men dersom jeg uansett må ha kjetting, så begynner jeg der, og bytter anker etterpå hvis det fortsatt plundrer for mye.

Men kjetting er ikke gratis, og slikt 'rør' til å ha det i er heller ikke gratis, så om en Rokna uten kjetting anses som bedre enn Brucekopi med kjetting, da går jeg rett på det tror jeg...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har en 10kg bruce kopi tenkt til forkattings anker. Denne hadde ikke kjetting, og prøvde den noen ganger som kaffidregg akter med dårlig resultat. Kjøpte en pose med 10mm kjetting på biltema når jeg var i ett annet ærend. Målte den til kun 2.3m lengde når jeg kom hjem så var litt i tvil om det var noen vits å prøve. Men har man handla så får man prøve, og det ble ett helt annet anker. Nå skal det sies at det ikke er hard bunn i mitt område. Nå har jeg satt på 5 meter fra ankerbyttet foran men ikke testa noe mer.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo noe variasjon på utforming av disse bruce-kopiene. Det kan jo være at du rett og slett har vært litt uheldig med det du har.

Kjøpte Anchorlift winch til Escada for fem å siden og fikk med en brucekopi i "pakka"

Var aldrig fornøyd med denne da den slapp rett som det var tiltross for 50 meter kjetting. Bytta derfor i en annen brucekopi, og festet bedret seg umiddelbart. Slet fortsatt med feste på gressbunn, og har nå bytta til Mantus. Så langt ser det bra ut sjøl om jeg ikke har fått satt det på de største prøvene enda.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg kan komme med et eksempel. I dag har jeg vært ute og dykket for å løsne på en dregg. Dybden på stedet var 15-18 meter, og jeg var alene uten noen i båten så jeg var avhengig av at den lå trygt. Dette var i Løperen, så hvis båten kom på drift ville den forsvinne ut i retning Tisler og Koster. I tillegg til strøm var det nordavind. Jeg har en 5kg bruce-kopi i jolla med 5m 10mm kjetting. Jeg hev dreggen, slapp ut alt tauet, og kjørte den fast. Deretter dro jeg inn det mest av tauet og slapp ned en dødmann på 12-14 kg. Når jeg hoppet i vannet og gikk ned på tauet var det en skarp knekk ved dødmannsloddet som hang et par meter over bunnen, og kjettingen gikk i en pen bue ned til bunn og bort til ankeret. Ankeret så jeg ikke, det lå nede i jørma. Mao, jolla lå trygt selv om dybden var ca 16m og tauet gikk nesten rett opp til jolla.

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet ville nok ankeret tatt nytt tak om vinden dreide, men hadde det blåst opp kraftig kunne den mistet festet. Men noen tjanser må man jo ta. For en times dykk med lite vind og særdeles stabil vær så jeg ikke den helt store risikoen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan komme med et eksempel. I dag har jeg vært ute og dykket for å løsne på en dregg. Dybden på stedet var 15-18 meter, og jeg var alene uten noen i båten så jeg var avhengig av at den lå trygt. Dette var i Løperen, så hvis båten kom på drift ville den forsvinne ut i retning Tisler og Koster. I tillegg til strøm var det nordavind. Jeg har en 5kg bruce-kopi i jolla med 5m 10mm kjetting. Jeg hev dreggen, slapp ut alt tauet, og kjørte den fast. Deretter dro jeg inn det mest av tauet og slapp ned en dødmann på 12-14 kg. Når jeg hoppet i vannet og gikk ned på tauet var det en skarp knekk ved dødmannsloddet som hang et par meter over bunnen, og kjettingen gikk i en pen bue ned til bunn og bort til ankeret. Ankeret så jeg ikke, det lå nede i jørma. Mao, jolla lå trygt selv om dybden var ca 16m og tauet gikk nesten rett opp til jolla.

Er vel ikke overrasket at 5 kg anker, 5 m kjetting og 12-14 kg daumann holder ei jolle I ro.

 

Blir vel som trådstarter skulle ha 50 kg anker, kjetting og en daumann på 120-140 kg. Vil tro seilbåten hans ville ligget ganske så trygt den å.

Link to post
Share on other sites

 

 

Blir vel som trådstarter skulle ha 50 kg anker, kjetting og en daumann på 120-140 kg. Vil tro seilbåten hans ville ligget ganske så trygt den å.

 

He he, grei sammenligning! Poenget var vel også at man må dimensjonere anker og utstyr etter behov, og sørge for at draget blir langs bunn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...